Tällaista ei HS julkaise
Tämä teksti on lähetetty Helsingin Sanomille
29.1.2003
Tutkija Hanna Ojanen käsitteli (HS 20.1) EU:n puolustusyhteistyötä
tavalla, jossa ei nähdä metsää puilta.
Itse olin perustuslakikonventissa kyseisen puolustustyöryhmän
jäsen.
EU:n perustuslaki on merkittävin vallan uusjako Euroopassa
sitten II maailmansodan.
Sitä valmistelevassa konventissa virallinen Suomi puhuu
ns. yhteisömetodin eli vahvan komission ja liittovaltion
puolesta. Suomi ei ole niitä maita, jotka haluavat säilyttää
EU:n valtioliittona.
Konventissa on nyt aloite Saksalla ja Ranskalla, jotka haluavat
muun muassa yhteistä - mutta neuvoston johtamaa - ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Ne eivät halua
yhteisöllistää niitä asioita eivätkä
antaa niitä komisson toimivaltaan. EU:n oma ulkoministeri
ja diplomaattiedustus halutaan niin ikään neuvoston
rakenteisiin.
Tätä kautta on ymmärrettävä Saksan
ja Ranskan vaatimus neuvoston puheenjohtajan eli yhden presidentin
valinnasta. Komission puheenjohtajasta tulisi toinen presidentti.
Suomen eduskunta ei halua EU:lle presidenttiä. Se ei
ilmeisesti halua presidenttiä, joka valittaisiin kansanvaalilla
tai olisi neuvoston puheenjohtaja. Sen sijaan eduskunnallemme,
joka on purematta niellyt yhteisömetodin, tuntuu kyllä
kelpaavan komission presidentti, jonka valinta vahvistaisi
liittovaltiorakenteita. Konventtikannanotossaan eduskunta
ei muuten vaadi liittoutumattomuuden mahdollisuuden sisällyttämistä
EU:n perustuslakiin.
Neuvoston presidentin valitsisi (ja komission presidentin
valinnan vahvistaisi) Saksan-Ranskan esityksen mukaan valtionpäämiesten
Eurooppa-neuvosto määräenemmistöllä.
Keskustelua käydään siitä, tulisiko presidentti
valtionpäämiesten keskuudesta vai heidän piirinsä
ulkopuolelta ja millainen esikunta hänelle annettaisiin.
Yhteiselle ulko- ja puolustuspolitiikalle, jota ei anneta
komission toimivaltaan, halutaan toimintakykyinen johtaja.
Nizzan sopimuksen mukainen määräenemmistövaatimus
antaa Saksalle, Ranskalle ja jollekin kolmannelle maalle veto-oikeuden
kaikkiin valintoihin. Veto-oikeus on kolmella isolla maalla
yhdessä, jos niissä asuu 38 % EU:n asukkaista. Näin
ollen EU:lle ei valita yhtään presidenttiä,
jolla ei ole suurten maiden tukea.
Puolustustyöryhmässä ehdotettiin EU:lle yhteistä
puolustusta, joka kirjattaisiin perustuslakiin tai sen liitteisiin
erityisen puolustusklausuulin muodossa. Se sitoisi Saksan
ja Ranskan mukaan vain niitä maita, jotka sen hyväksyvät,
mutta komissio omasta puolestaan vaatii ns. Penelope-suunnitelmassa
- erottamisen uhalla - kaikkia maita hyväksymään
koko perustuslain. Komissio - ja Suomi - ovat kuitenkin konventtiasioissa
häviäjien puolella.
Voittava kanta lienee erityinen "solidaarisuuskulttuuri",
jonka halutaan perustuvan entistä joustavammin rakentavaan
pidättäytymiseen; siihen, ettei maa äänestä
operaatiota vastaan, vaikka se ei itse siihen osallistuisi
. Etujoukkomaat voisivat sillä tavalla tehdä tiivistettyä
yhteistoimintaa ja toimia koko EU:n nimissä. Muiden kuuluisi
osoittaa tälle etujoukolle (Euro Defence) täydellinen
poliittinen tuki ja solidaarisuus.
EU:n Nato-maat toistavat mantraa, jonka mukaan yhteisellä
puolustuksella vahvistetaan Naton eurooppalaista pilaria mutta
ei kilpailla Naton kanssa. Lähes toimintakykyinen euroarmeija,
joka kootaan kansallisiin kasarmeihin kansallisista joukoista,
on Nato-yhteensopiva ja käyttää Naton suunnittelu-,
viestintä- ja sodanjohtoyhteyksiä. Se panee toimeen
ns. kriisinhallintaa, joka voi Amsterdamin sopimuksen mukaan
olla myös rauhaanpakottamista - eli sotaa.
Suomi on täysillä mukana EU:n kriisinhallintayhteistyössä.
On luvattu antaa 2000 sotilasta eurojoukkojen käyttöön.
Ylikansallisia EU-tehtäviä varten Suomen armeija
haluaa ostaa raskaita - ja kalliita - joukkojenkuljetuskoneita
(joita suunnitellaan valmistettavaksi EU-sotatarvikeyhteistyönä).
Varusmiesten kouluttamiseksi ja totuttamiseksi suomalaisesta
aluepuolustuksesta poikkeaviin tehtäviin tarvitaan taisteluhelikoptereita.
Ensimmäinen EU-johtoinen operaatio käynnistyy maaliskuussa
Makedoniassa, siis Euroopan sisällä. Kriisinhallintajoukkojen
käytölle ei kuitenkaan ole maantieteellisia rajoja.
Voidaan mennä myös omien rajojen ulkopuolelle, eli
siis hyökätä. Luvataan kunnioittaa YK:n peruskirjaa,
mutta EU ei aio pyytää operaatioidensa laillisuusperustaksi
YK:n mandaattia.
Konventissa kriisinhallintatehtävien luetteloa halutaan
laventaa ja niiden valmistelun rahoittamista varten ehdotetaan
EU:n budjetin ulkopuolelle rahastoa, jonka kautta kuluihin
osallistuisivat myös operaatioista pois jäävät
maat. Uusien aseiden hankintoja varten Suomikin kannattaa
EU:n yhteistä asevarusteluvirastoa.
Yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan (ETPP) tiivistettyä
yhteistoimintaa ja asevarustelua varten maille halutaan asettaa
EMU-kriteereiden tapaan ETPP-mekanismit. EU:sta on tarkoitus
tehdä asevarustelulla maailmanmahti. Tätä toimialan
laajennusta, jonka mukaan se olisi poliittinen unioni mutta
myös sotaliitto, tutkija Ojanen vähättelee.
Militarisimmat konventtiedustajat vaativat perustuslakiin
kirjattavaksi erityisen solidaarisuuslausekkeen, joka toisi
WEU:n 5. artiklan mukaisen kollektiivisen puolustuksen velvoitteen
EU:n toimialaan. Se vaatisi kaikkien EU:n jäsenten Nato-jäsenyyttä.
Nato ottaa seuraavan kerran uusia jäseniä vuonna
2006. Sitä ennen Suomen on otettava kantaa EU:n perustuslakiin.
Kun Suomi liittyi vanhaan EU:hun, se tapahtui kansanäänestyksen
jälkeen. Jos perustuslain myötä vanha EU lakkaa
olemasta olemassa, uuteen liittovaltioon ei voitane liittyä
ilman vastaavaa äänestystä. Uuteen perustuslakiin
kirjataan joka tapauksessa niin paljon yhteistä puolustusta,
että Suomi joutuu EU:n kautta poliittisesti Naton syliin.
Suomen tie on EU:n kautta Natoon?
|