Konventissa demokratiapula
Esko Seppänen GUE/NGL-ryhmässä 1.4.2003
Euroopan unionille valmistellaan konventissa perustuslakia
suurella kiireellä. Kiire ei ole demokratiaa.
Konventin tavoite on saada työnsä valmiiksi kesäkuuhun
mennessä.
Jos perustuslaki ei valmistu kesäkuuksi, mielipide-erot
ovat niin suuria, ettei se valmistu heinäkuuksikaan.
Jos se ei valmistu heinäkuuksi, sitä ei voida hyväksyä
syyskuussakaan, koska silloin on Ruotsin EMU-kansanäänestys.
Jos tulee tietoon, että EU:sta tehdään liittovaltio,
kansan äänestää varmasti EMU:lle EI..
Syyskuun jälkeen ei ehditä kutsua koolle hallitusten
välistä konferenssia, joka tarvitaan, jos perustuslaki
halutaan hyväksyä Rooman huippukokouksessa joulukuussa.
Jos perustuslaki ei valmistu Roomaan, se ei valmistu myöskään
keväällä. Vappuna unioniin tulee 10 uutta jäsenmaata,
ja ne haluavat osallistua täysivaltaisesti päätöksentekoon.
Kesäkuussa ovat sitten eurovaalit, joihin kaikki puolueet
eivät halua mennä liittovaltiotunnuksin.
EU:n perustuslakia, jonka 1. artiklan mukaan unioni "käyttää
liittovaltion tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia",
valmistellaan ylhäältä alas. Viime vaiheessa
sen hyväksymisestä päättää 66
konventin jäsentä. He päättävät
perustuslain luonnoksesta yli puolelle miljardille muulle
eurokansalaiselle.
Konventti ei ole edustava. Siinä on federalistinen yliedustus.
Mitä pienempi on joukko, joka edustaa 500 miljoonan ihmisen
massaa, sitä epäedustavampi on joukon koostumus.
Mitä suurempi on valtio tai liittovaltio, sitä vähemmän
sen edustuksellisissa elimissä on erilaisuutta ja moninaisuutta.
On vaara, että EU:ssa kansojen edustus on yhtä kapea
kuin tulee olemaan Ranskan edustus maan uuden vaalilain mukaan.
Konventissakin vain yksi seitsemästä ranskalaisesta
jäsenestä edustaa muita kuin oikeistopuolueita.
Konventissa ovat yliedustettuina federalistit sekä oikeiston
kansanpuolue (EPP) ja sosialidemokraatit. Konventin 207 jäsenestä
ja varajäsenestä vain tusinan verran jäseniä
ja varajäseniä osallistuu liittovaltiota vastustavan
Democracy Forum-verkoston työhön. Se kuvaa federalistien
hegemonista asemaa konventissa.
Kun federalisteilla on konventissa ylivalta, he pyrkivät
käyttämään sitä hyväkseen.
Heidän tavoitteensa on, että konventin tuottamaa
ja heidän tekemäänsä perustuslakiluonnosta
ei muutettaisi hallitusten välisessä konferenssissa
(HVK).
Laekenin huippukokouksen konventille antaman alkuperäisen
toimeksiannon mukaan piti olla riittävä aikaväli
konventin ja HVK:n välillä, jotta perustuslakiluonnoksesta
voitaisiin käydä eri maissa kansallinen keskustelu.
Federalistien intressi on, että HVK olisi muodollinen
ja että konventin valmistelemaa luonnosta ei siellä
avattaisi. Logiikka on sama kuin niiden muutosesitysten valmistelussa,
joita konventtilaiset ovat voineet tehdä presidiumin
ehdottamiin artikloihin: muutosesitysten jättämiselle
ei anneta aikaa niin että ne ehdittäisiin käsitellä
demokraattisissa kansallisissa elimissä.
Federalistien mielestä jäsenmaiden suvereenisuus
on este omien etujen ajamiselle. Kun kansallisvaltioiden valtaa
siirretään ylikansalliseen, maiden väkiluvun
perusteella tapahtuvaan päätäntään,
sitä ei voida puolustaa demokratialla, ei ainakaan jos
demokratiaa on valtioiden itsemääräämisoikeus.
Vasemmistolta puuttuu konsepti ylikansallisesta demokratiasta
ja sen luonteesta. Ei ole maailmandemokratiaa, koska se johtaisi
epäedustavuuteen erilaisuuden ja moninaisuuden kysymyksissä.
YK tai sen jäsenjärjestöt eivät käy
malliksi demokratiasta siinä merkityksessä, että
jäsenet eivät ole tasa-arvoisia.
Nizzan sopimus
Euroopan unionissa tärkeimmät lainsäädännölliset
päätökset tehdään suljettujen ovien
takana.
On arvioitu, että 70 % uudesta lainsäädännöstä
valmistuu virkamiesten työryhmissä, että 15
% uusista laeista saa lopullisen muotonsa jäsenmaiden
suurlähettiläiden Coreper-kokouksissa ja että
vain 15 % laeista päätetään ministereiden
neuvostoissa. Kaikkiin niihin ovat suljetut ovet.
Kapeinta demokratian lajia, itse asiassa ei-demokratiaa, edustavat
EU:n huippukokoukset, joissa valtioiden johtajat sopivat asioista
ilman kansojensa valtuutusta. He kokoontuvat aina suljettujen
ovien takana.
Nizzan huippukokousta on kuvattu isojen maiden vallankaappaukseksi.
Siellä jaettiin valta EU:ssa uudelleen, ja sitä
perusteltiin unionin laajenemisella.
Jos olisi toimittu vanhan vallanjaon mukaan, olisi voinut
syntyä tilanne, jossa pienten maiden lukumääräinen
enemmistö olisi äänestänyt isojen maiden
vähemmistön kannan kumoon. Se estettiin Nizzan sopimuksella.
Isot maat eivät ottaneet sellaista demokratian riskiä.
Erityisen suuri merkitys on uudella veto-oikeudella, joka
perustuu maiden väkilukuun. Kolmen suuren jäsenmaan
edustajat voivat yhdessä estää minkä tahansa
määräenemmistöpäätöksen
synnyn.
EU:n perustuslaista tulee Nizza-yhteensopiva. Jos se ei sitä
ole, sitä ei tule. Suuret maat eivät enää
koskaan luovu siitä, mitä ne saivat Nizzassa. Niiden
valta kirjataan perustuslakiin, joka antaa suurten maiden
muodostamalle keskusvallalle laillisen muodon. Niistä
tulee sisäpiiri, joka taistelevat vallasta keskenään
ja yrittää puhua koko EU:n äänellä.
Suuret maat eivät kuitenkaan päässe yksimielisyyteen
siitä, että EU:sta tulee liittovaltio myös
ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa. Asevarustelu
otetaan unionin toimialaan, mutta asevoimien operoimisessa
linja lienee ns. tiivistetty (enhanced) yhteistyö, terästetty
solidaarisuus ja maiden rakentavaan pidättymiseen perustuva
joustavuus: niiden, jotka operoivat, sallitaan toimia koko
unionin nimissä.
Unionia militarisoidaan. Sotilaallisissa kysymyksissä
se kuitenkin jakautuu sisäpiiriin ja ulkokehään.
Unioni ei ole kaikille sama.
Laekenin kokous
Laekenissa päätettiin kutsua koolle valmistelukunta
yksinkertaistamaan EU:n perussopimuksia ja selvittämään,
voiko niiden uusi järjestys aikanaan johtaa siihen,
että unionille hyväksytään perustuslaki.
Konventin federalisteille ei riitä perussopimusten yksinkertaistaminen,
vaan he haluavat perustuslain. Hallitusten päämiesten
mandaatti ei merkinnyt konventtilaisille mitään.
Itse asiassa konventti on sangen kiero idea. Sellaisen pystyvät
keksimään vain ihmiset, joiden tarkoituksena on
kiertää demokratiaa eikä lisätä sitä.
Konventti ei ole parlamentarismia. Sen jäsenillä
ei ole muodollista vastuuta millekään kansalliselle
poliittiselle elimelle, vaikka unioni saa kaiken toimivaltansa
vain jos jäsenmaat ja kansat sitä sille luovuttavat.
Federalistit haluavat, ettei olla vastuullisia kansoille tai
kansalaisille.
Konventti on epäparlamentaristinen tapa valmistella EU:lle
perustuslaki. Sen huono edustavuus tekee siitä myös
epädemokraattisen tavan.
Federalisteille konventti on selvästi parempi vaihtoehto
kuin että valmistelu tehdään hallitusten välisessä
konferenssissa (HVK). Sen kautta heistä tuli valmistelun
osapuoli. Sillä tavalla he saivat valmisteluun kytketyksi
myös ylikansalliset europuolueet, jotka ovat federalismin
linnakkeita Euroopassa. Samoin saatiin valmisteluun mukaan
myös europarlamentti, jossa on federalistinen hegemonia
ja jonka valtuuskuntaan ei mahtunut kuin kolme valtioliiton
säilyttäjää ja liittovaltion vastustajaa.
Konventti kokoontuu europarlamentin tiloissa. Se on antanut
sen federalistiselle delegaatiolle ylivoimaisen kotikenttäedun.
Mepit ovat pystyneet yhtenäisellä esiintymisellään
johdattamaan konventin kulkua federalistiseen suuntaan. Kansallisten
parlamenttien edustajilla ei ole ollut käytössään
yhtäläisiä resursseja.
Presidium eli politbyroo
Konventin työtä johtaa - ja manipuloi - puhemiehistö,
jolla on perustuslakiluonnoksen valmistelussa kaikki valta.
Siinä - tai konventin sihteeristössä - eivät
ole edustettuina kaikki jäsenvaltiot. Kaikki presidiumin
jäsenet ovat federalisteja (jotka vuodattavat valmisteluasiakirjoja
omille taustaryhmilleen mutta vain niille).
Puheenjohtajat pystyvät manipuloimaan kokousten kulkua.
Puheenvuoroja ei myönnetä pyydetyssä järjestyksessä,
vaan puhujalistat suunnitellaan tarkoituksenmukaisiksi. Puheenvuorojen
ohjeellisia pituuksia ei valvota tiettyjen konventtilaisten
puhuessa. Konventtilaisten puheista puheenjohtajat vetävät
johtopäätöksiä, joiden he sanovat kuvaavan
konventtilaisten kantaa. Monet konventtilaiset kuitenkin valittavat,
että varsinkin Valéry Giscard d´Estaing
vetää keskusteluista johtopäätöksiä,
jotka kuvaavat enemmän hänen omaa ajatteluaan kuin
kokousten kulkua.
Presidium on päättänyt konventin työjärjestyksen
ja päättää kokousten esityslistat.
Presidium myös päätti kutsua koolle työryhmiä,
joiden puheenjohtajina toimivat presidiumin jäsenet.
Työryhmissä ei ollut tulkkausta kuin kahdelle tai
kolmelle kielelle. Puheenjohtajat valitsivat "asiantuntijat",
joita kuultiin. Työryhmissä ei äänestetty.
Näin ollen puheenjohtajien oli mahdollista kirjoittaa
työryhmien johtopäätökset mieleisikseen.
Jos johtopäätökset palvelevat presidiumin kantaa,
niihin viitataan perustuslain artikloja muotoiltaessa, mutta
jos ne eivät palvele, työryhmien johtopäätöksiä
ei oteta huomioon.
Konventissa ei ole kielten tasa-arvoa. Tulkkausta ei ole hakijamaiden
kielille, ja niiden edustajien on puhuttava asiansa vieraalla
kielellä (jos he eivät itse maksa tulkkausta).
Kun presidium laatii artiklaluonnokset, konventtilaisten ehdottamia
muutosesityksiä ei ole käännetty muille kielille.
Ensimmäisiin 16 artiklaan tehtiin 1187 muutosesitystä.
Niistä presidium veti sellaiset johtopäätökset,
jotka palvelivat sen tarkoituksia. Jos presidiumin jäsen
ei puhu kieltä, jolla muutosesitys oli tehty, se ei tullut
otetuksi huomioon.
Jäsenhakijamaat
EU laajenee, ja konventtiin kutsuttiin jäsenmaiden edustajien
ohella 13 jäsenhakijamaan hallitusten ja parlamenttien
edustajat, heidän joukossaan Turkin edustajat.
Uusien jäsenmaiden valmistelukuntalaiset eivät ole
täysivaltaisia, sillä Laekenin johtopäätöksissä
sanottiin, etteivät hakijamaiden edustajat voi estää
jäsenvaltioiden kesken saavutettavaa yhteisymmärrystä.
Sen ohella, että hakijamailla ei ole oikeutta tulkkaukseen
omalle kielelle, niille ei alun perin haluttu antaa edustajaa
kaikkivaltiaaseen presidiumiin. Konfliktin ehkäisemiseksi
puheenjohtajisto otti ulkojäsenekseen Slovenian edustajan.
Kun joidenkin (suurten) vanhojen jäsenmaiden tarkoituksena
on estää uusia jäsenmaita vaikuttamasta konventin
lopputulokseen, heillä on kiire saada konventista perustuslakiluonnos
kesäkuussa. Tarkoitus on sen jälkeen kutsua koolle
syksyksi hallitusten välinen konferenssi HVK), jotta
perustuslaki hyväksyttäisiin lopullisesti Roomassa
joulukuussa 2003.
On pyrkimys saattaa perustuslaki valmiiksi ennen kuin uudet
jäsenet liittyvät unioniin 1.5.2004. Usean hakijamaan
edustajat ovat kuitenkin esittäneet, että HVK kutsuttaisiin
koolle vasta niiden liittymisen jälkeen. Jos HVK kuitenkin
kutsutaan koolle sitä ennen, he haluavat edustajiensa
osallistuvan siihen täysivaltaisina; onhan perustuslaista
tulossa myös niiden perustuslaki. Sen luonnoksen 9 .
artiklan mukaan siitä tulee ylempi kuin näiden maiden
lainsäädäntö aivan saman periaatteen mukaan
kuin se on vanhojenkin jäsenmaiden perustuslakia ylempi.
Se, että uusille jäsenmaille hyväksytään
liittovaltion perustuslaki ilman että ne voivat siihen
itse vaikuttaa muiden tavoin, ei ole demokratiaa.
Kansalaisjärjestöjen kuuleminen
Saadakseen työlleen yleistä hyväksyttävyyttä
- ja peitelläkseen huonoa edustavuutta - konventti toteutti
kaksi kvasikuulemista. Kuultiin kansalaiset ja nuoriso.
Kansalaisyhteiskunnan kuulemiseksi perustettiin kahdeksan
ns. kontaktiryhmää, joiden puheenjohtajina toimivat
presidiumin edustajat. Kukin niistä kokoontui yhden kerran.
Jos joku järjestö sattui tietämään,
että oli tällainen kuuleminen, se saattoi lähettää
edustajansa paikalle. Kontaktiryhmissä oli tulkkaus vain
englanniksi ja ranskaksi, ja niissä kuultiin erikseen
1) alueiden ja paikallisyhteisöjen, 2) kulttuurin, 3)
"yhteiskunnan", 4) tieteen, 5) ihmisoikeusliikkeiden,
6) ympäristöliikkeiden ja 7) kehitysalan edustajia
sekä 8) kansalaisten ja toimielinten suhteesta kiinnostuneiden
("eurooppalaisten") järjestöjen edustajia.
Kuultavina olivat eurooppalaiset" järjestöt.
Niiden kansalaisjärjestöjen ääni ei kuulunut,
joilla ei ole ylikansallista äänitorvea Brysselissä.
Kontaktiryhmistä valittiin edustajat puhumaan kansalaisfoorumiin
konventin täysistuntoon 24-25.6.2002. Puhujien valinta
palveli konventin federalistista hegemoniaa.
Kuultiin EU:n rahoittamaa Firenzen yliopistoa, jossa oli valmisteltu
EU:n perustuslain ensimmäinen prototyyppi. Kuultiin Robert
Schumanin säätiötä, joka on tunnettu Puolaan
suunnatun EU-propagandan rahoittajana ja jonka rahoittamaa
Brysselin puolalaisten kansalaisjärjestöjen toimistoa
niin ikään kuultiin. Kuultiin Federalistien Ääntä
(Federalist Voice), joka kokoaa - EU:n rahoituksella - yhteen
EU-maiden federalistiset järjestöt. Kuultiin Euroopan
nuoria federalisteja, joita komissio rahoittaa. Kuultiin Euroopan
lakinaisten yhdistystä, jonka perustajiin kuuluu Ison-Britannian
pääministerin vaimo Cherie Blair. Kuultiin komission
rahoituksella toimivia Euroopan vähemmistökielten
toimistoa, Euroopan rasisminvastaista verkostoa ja maailman
kidutuksenvastaista organisaatiota. Kuultiin Euroopan sosiaalifoorumia
(Social Platform), jonka jäsenjärjestöistä
monet ovat riippuvaisia EU-rahasta.
Monilla puhujilla oli henkilökohtaisia taloudellisia
siteitä unioniin tai esimerkiksi Jean Monnet-säätiöön.
Eräät puhujat oli palkittu EU-stipendein. Puhujina
oli myös entisiä komission virkamiehiä, jotka
olivat siirtyneet vielä leveämmän leivän
ääreen johtamaan EU:n rahoittamia järjestöjä.
Kansalaisten edustajina kuultiin myös Euroopan kapitalisteja.
Euroopan teollisuuden pyöreä pöydän (Round
Table) puhuja otti tiukan kannan yhteisömetodin puolesta
kansallisten hallitusten (ja parlamenttien) valtaa vastaan.
Kapitalistien yhteisen edun turvaa paremmin pieni kuin iso
virkamies- ja poliitikkojoukko.
Kansalaisfoorumin jälkeen konventin puhemiehistö
uskoi tietävänsä, mikä on EU:n monisatamiljoonaisen
väestön mielipide EU:n perustuslaista. Eurojärjestöjen
kuulemisten jälkeen kansalaismielipiteen tulkinta on
konventin omissa käsissä.
Nuorisokonventti
Aivan samalla tavalla toimittiin ns. nuorisokonventissa 9-11.7.2002.
Haluttiin saada federalistinuorison tuki perustuslakiprosessille.
Tähän kokoukseen kutsuttiin 210 iältään
18-25 vuotiasta nuorta sekä jäsen- että hakijamaista.
Kansalliset valmistelukuntalaiset saivat valita nuorisokonventtiin
yhden nuoren jokaista jäsentä ja varajäsentä
kohden - eli yhteensä 168 kansallista edustajaa. Käytännössä
jokainen kansallinen konventtilainen nimesi oman nimikkonuorensa,
ja kun seniorikonventissa oli federalistinen hegemonia, tällä
tavalla se saatiin nuorisokonventtiinkin.
Europarlamentin ja komission kiintiöstä valittiin
42 "eurooppalaisten" nuoriso-organisaatioiden edustajaa.
Parlamentin konventtiryhmässä oli alun perin sovittu,
että paikat pannaan hakuun internetin välityksellä
ja että edustajat valitaan näiden hakemusten perusteella.
Internetin kautta tuli europarlamentin 32 kiintiöpaikalle
satamiljoonaisesta nuorisokansasta vain parisataa hakemusta.
Vain valikoidut nuoret olivat saaneet tiedon siitä, että
sai hakea, ja hakuaikaa oli vain muutama päivä.
Heistä löytyi 7 sopivaa. Loput paikoista jaettiin
europuolueiden kesken.
Kun nuorisokonventti heinäkuun alussa kokoontui, se valitsi
ensiksi presidiumin ja kolmen työryhmän raportöörit.
Valituista yhdestätoista (11) nuoresta yhdeksän
(9) oli europarlamentin tai seniorikonventin presidiumin valitsemia
ja vain kaksi (2) valittiin kansallisten konventtilaisten
joukosta, hekin molemmat konventin pääsihteerin
Sir Johnin kotimaasta Englannista.
Puheenjohtajiston valinnat olivat ennalta selviä, sillä
nuorisokonventin taustalla oli kolmikantayhteistyö konservatiivinuorten,
demarinuorten sekä (EU-rahoitteisen) Euroopan nuorten
federalistien kesken. Myös kolmen työryhmän
puheenjohtajien valinnoissa sopimukset pitivät. Konservatiivit,
demarit ja federalistit saivat kukin ryhmänsä.
Menettelytavoiltaan kokous oli epäedustava ja epädemokraattinen.
Koettiin, että puheenvuoroja ei jaettu. Pöytäkirjoja
ei pidetty. Työryhmien puheenjohtajat veivät ryhmiensä
johtopäätökset suoraan nuorisokonventin puheenjohtajiston
käyttöön, eikä niitä kerrottu työryhmien
jäsenille.
Nuorisokonventin edustajat näkivät kokouksen johtopäätökset,
, jotka heidän tuli hyväksyä, viimeisen kokouspäivän
aamuna. Muutosesitykset tähän tavattoman monimutkaiseen
asiakirjaan piti tehdä - ja vain englannin kieli oli
käypä - samana päivänä kello 14.00
mennessä. Jokaiseen muutosesitykseen piti saada 9 allekirjoitusta.
Kun asiakirjasta äänestettiin, loppuäänestykseen
osallistui vain 130 nuorta 210:stä. Heistä 25 äänesti
vastaan ja 20 tyhjää. Näin alle puolet osanottajista
oli nuorisokonventin mielipiteen takana, ja yli 50 nuorta
allekirjoitti kokouksen työtyylistä vastalauseen.
Sitä ei julkistettu kokousasiakirjoissa.
Näin konventin presidium voi perustaa ehdotuksensa myös
Euroopan nuorison mielipiteeseen!
Perustuslain hyväksyminen
Laekenissa päätettiin, että valmistelukunta
"laatii päätösasiakirjan, jossa voi olla
joko eri vaihtoehtoja, jolloin kunkin kohdalla mainitaan,
missä määrin niitä kannatettiin, tai suosituksia,
jos on päästy yhteisymmärrykseen".
Federalistien yhtenäisyyden voimin konventissa yritetään
tuottaa yksi hegemoninen vaihtoehto. Ne, jotka eivät
sitä hyväksy, voivat esittää vaihtoehtoja.
Pyritään kuitenkin varmistamaan ennalta - ilman
äänestyksiä - sellainen enemmistö 66 jäsenen
kesken, ettei muutosesityksillä ole merkitystä.
Halutaan välttää se, mitä pääkomissaari
Romano Prodi pelkää: täysi konsensus vie konventin
tuhoon.
Suunnitelma siis on, ettei konventti äänestetä
lopputuloksesta. Samaan suunnitelmaan kuuluu, ettei konventin
loppuasiakirjaa aukaistaisi hallitusten välisessä
konferenssissa vaan että se olisi samalla tavalla läpihuutojuttu
kuin oli perusoikeuskirja.
Perustuslaista ei olla valmiita käymään kansalaiskeskustelua
ennen kuin vaihtoehdot ovat vain KYLLÄ tai EI. Sitten
ollaan valmiita keskustelemaan.
Konventin vaikeimmat ongelmat tuodaan konventtilaisten käsittelyyn
huhti-toukokuussa, jotta olisi mahdollisimman vähän
aikaa perusteellisiin pohdintoihin. Silloin on ratkaistava
myös se menettely, miten perustuslaki hyväksytään
jäsenmaissa.
Yritetään välttää tilanne, jossa
jonkun (pienen) jäsenmaan kielteinen kanta estäisi
perustuslain säätämisen. Yksikään
suuri maa ei sitä estä, sillä perustuslaista
tulee suurten maiden kompromissi - tai sitä ei tule.
Uusi unioni, joka käyttää toimivaltuuksiaan
liittovaltion tavoin, perustetaan tämän takia uudelleen.
Ne maat, jotka hyväksyvät perustuslain, liittyvät
uuteen unioniin. Avoimeksi jää se, mitä tapahtuu
niille maille jotka eivät hyväksy perustuslakia.
Samoin se, mitä tapahtuu vanhalle Euroopan unionille
(EU).
Epäilemättä niitä maita uhkaillaan erottamisella
ja eristämisellä, jotka eivät hyväksy
epäparlamentaarisesti ja epäparlamentaristisesti
valmisteltua perustuslakia oman maansa perustuslakia ja lainsäädäntöä
ylemmäksi laiksi.
Useissa maissa perustuslaista järjestetään
neuvoa antava kansanäänestys. Se pitäisi järjestää
kaikissa EU-maissa samana päivänä. Ilman kansojen
valtuutusta perustuslaki ei edusta kansojen tahtoa liittää
oma maansa unioniin, joka käyttää toimivaltaansa
"liittovaltion tavoin".
|