Perustuslain militarisoimisartiklat

17.7.2003

 

EU:n yhteinen puolustus on Naton peitejärjestö.


SDP:n puheenjohtaja Paavo Lipponen on sanonut, että jos EU:lle syntyy puolustus- (ja hyökkäys)ydin, Suomen oltava siinä mukana.


Erkki Liikanen (sd) on samaa mieltä.


Nyt tiedetään, että se syntyy. Se on kirjoitettu perustuslakiin, joka ei tältä osin muutu
Näin on Lipposen puheenvuoro muuttunut ehdotukseksi Suomen sotilaallisesta liittoutumisesta. Liittoutumisen tie kulkee EU:n kautta Natoon.


Yhteinen puolustus


EU:n tavoitteeksi asetetaan perustuslaissa yksiselitteisesti yhteinen puolustus:


"2. Yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka käsittää unionin asteittain määriteltävän yhteisen puolustuspolitiikan. Se johtaa yhteiseen puolustukseen, kun Eurooppa-neuvosto yksimielisesti niin päättää. Tällöin se suosittelee, että kukin jäsenvaltio hyväksyy päätöksen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti.


Sitä ennen maat voivat harjoittaa EU:n rakenteissa ns. rakenneyhteistyötä puolustuksen alalla.


Se on sellaista sotilaallista yhteistyötä, mitä Saksa, Ranska, Belgia ja Luxemburg ehdottivat muille EU-maille huhtikuun lopussa: tietty maaryhmä saisi perustaa EU:n rakenteiden sisään omat sotilaalliset rakenteet sodanjohto- ja esikuntaportaineen.


Sitä perusteellaan niin, että ilman sotilaallista voimaa EU ei ole uskottava operoija maailmanpolitiikassa. EU halutaan militarisoida ilman että kaikki jäsenmaat sitä haluavat tai osallistuvat sotilaalliseen yhteistyöhön.


Uusi käsite: rakenneyhteistyö


Perustuslailla luodaan uusi käsite "rakenneyhteistyö" (I osan artikla 40.6):


"6. Jäsenvaltiot, jotka täyttävät korkeat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka ovat tehneet keskenään tiukempia sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativimpia tehtäviä, aloittavat unionin puitteissa rakenteellisen yhteistyön. Tähän yhteistyöhön sovelletaan perustuslain [III-213] artiklan määräyksiä.


Artikla 213 kuuluu seuraavalla tavalla:


1. Pöytäkirjassa (nimi) luetellut jäsenvaltiot, jotka täyttävät korkeammat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja haluavat tehdä tällä alalla pidemmälle meneviä sitoumuksia vaativampien tehtävien suorittamiseksi, aloittavat keskenään rakenne yhteistyön I-40 artiklan 6 kohdan) mukaisesti. Kyseisessä pöytäkirjassa esitetään kyseisten jäsenvaltioiden määrittelemät sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja sitoumukset.”


Tämän artiklan perusteella unionissa jotkut maat voivat alkaa tehdä sotilaallista rakenneyhteistyötä EU:n sisässä. Rakenneyhteistyötä (I osan artikla 40.6) koskevat eri määräykset kuin ns. tiiviimpää yhteistyötä (I osan artikla 43). Rakenneyhteistyön voi aloittaa pienempi ryhmä jäsenmaita kuin tiiviimmän yhteistyön, ja ryhmä voi asettaa itse sotilaallisten voimavarojen kriteerit (samojen perusteiden mukaan kuin asetettiin rahaliitto EMU:n konvergenssivaatimukset) myöhemmin mukaan pyrkiville jäsenmaille.


Ne maat, jotka ovat rakenneyhteistyön perustajaisiä (founding fathers), saavat sitten päättää (III osan artikla 213.2) myöhemmin mukaan pyrkivien maiden jäsenyydestä EU:n sotilasytimessä:


”Jos jokin jäsenvaltio haluaa osallistua kyseiseen yhteistyöhön myöhemmässä vaiheessa omaksumalla sen mukaiset velvoitteet, se ilmoittaa Eurooppa-neuvostolle aikomuksestaan. Ministerineuvosto käsittelee kyseisen jäsenvaltion pyynnön. Äänestykseen osallistuvat vain rakenneyhteistyöhön osallistuvia jäsenvaltioita edustavat ministerineuvoston jäsenet.”


Rakenneyhteistyöhön osallistuvat maat voivat suorittaa yhteisillä sotilaallisilla voimavaroillaan operaatiota koko EU:n nimissä, jos jäsenmaat - yksimielisesti - antavat niiden käyttöön koko EU:n nimen ja arvovallan (III osan artikla 213.4):


”4. Ministerineuvosto voi antaa kyseiseen yhteistyöhön osallistuvien jäsenvaltioiden vastuulle III-210 artiklassa tarkoitetun tehtävän toteuttamisen unionin puitteissa.”
Sellainen tehtävä voi olla myös rauhaanpakottamista ilman YK:n lupaa. Konventissa ei perustuslakiin saatu määräystä siitä, että EU:n operaatioilla pitää aina olla YK:n mandaatti. Samoin kävi ilmi, että joukkojen operaatioille ei haluta asettaa maantieteellisiä rajoja.


III osan artiklalla 210 laajennetaan ns. Petersbergin tehtäviä käsittämään "yhteiset toimet aseidenriisunnan alalla, humanitaariset ja pelastustehtävät, neuvonta ja tuki sotilasasioissa, konfliktinesto ja rauhanturvaaminen, taistelujoukkojen tehtävät kriisinhallinnassa, rauhanpalauttaminen mukaan lukien, ja konfliktin jälkeinen vakauttaminen. Kaikilla näillä tehtävillä voidaan osaltaan edistää terrorismin torjumista, myös antamalla tukea kolmansille maille terrorismin torjumiseksi niiden alueella."


Ns. solidaarisuuslausekkeessa (I osan artikla 42) ei tavoite ole vain terrorismin torjuminen vaan myös "terroriuhkan" torjuminen jäsenvaltioiden alueella.


Terroriuhkan torjuminen on kovin tulkinnanvarainen asia kirjattavaksi perustuslakiin ja antaa jäsenmaiden poliittiselle eliitille sangen laajat vapaudet operoida sotilaallisesti. Myös Irakissa torjuttiin terrorismin uhkaa.


Perustuslakiin liitettävä julistus


Rakenneyhteistyön nimissä voidaan tehdä erilaisia puolustus- ja hyökkäysoperaatiota, mutta se on eri asia kuin alueellinen (Nato-)puolustus. Alueidensa puolustuksen mahdollisia vieraita hyökkääjiä vastaan EU:n Nato-maat hoitavat Naton johdossa ja komennossa.


EU:sta tehdään - I osan artiklan 40.7 mukaan - sotilasliitto:


7. Kunnes Eurooppa-neuvosto tekee tämän artiklan 2 kohdan mukaisen ratkaisun, unionissa aloitetaan läheisempi yhteistyö keskinäisen puolustuksen alalla. Jos jokin tähän yhteistyöhön osallistuvista valtioista joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muut osallistujavaltiot antavat sille apua kaikin käytettävissään olevin sotilaallisin ja muin keinoin tämän yhteistyön nojalla ja Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan määräysten mukaisesti. Keskinäistä puolustusta koskevaa läheisempää yhteistyötä toteuttaessaan siihen osallistuvat jäsenvaltiot toimivat läheisessä yhteistyössä Pohjois-Atlantin liiton kanssa. Tähän yhteistyöhön osallistumista ja sen toimintaa koskevat yksityiskohtaiset säännöt sekä sitä koskevat päätöksentekomenettelyt ovat III-214 artiklassa.”


Mainittu III osan artikla 214.1 kuuluu seuraavalla tavalla:


"Edellä olevan I-40 artiklan 7 kohdassa tarkoitettuun läheisempään yhteistyöhön keskinäisen puolustuksen alalla voivat osallistua kaikki unionin jäsenvaltiot. Läheisempään yhteistyöhön osallistuvat jäsenvaltiot luetellaan julistuksessa [nimi]. Jäsenvaltio, joka haluaa myöhemmin osallistua kyseiseen yhteistyöhön ja hyväksyä sen mukaiset velvoitteet, ilmoittaa siitä Eurooppa-neuvostolle ja yhtyy kyseiseen julistukseen.”
Tätä läheisempää yhteistyötä, joka pitää sisällään keskinäiset turvatakuut, perusteltiin konventin puheenjohtajiston papereissa niin, että sitä kautta "halukkaat jäsenvaltiot voisivat jatkaa unionin puitteissa sitoumusta, jonka ne ovat jo tehneet Brysselin sopimuksen V artiklan puitteissa".


Mainittu V artikla on Länsi-Euroopan unionin (WEU) kollektiivisen puolustuksen klausuuli, jossa turvatakuut tulevat automaattisesti myös USA:n lunastettaviksi. Siitä syystä USA vaatinee kaikkien näiden maiden liittymistä Natoon.


Artiklan Nato-yhteensopivuutta täydentää lause (III osan artikla 214.4):


"4. Tämä artikla ei rajoita Pohjois-Atlantin sopimuksesta niille jäsenvaltioille, jotka ovat sen osapuolia, johtuvia oikeuksia ja velvoitteita."


Samanlainen europuolustuksen yhteensopivuus Naton rakenteiden kanssa on muuten kirjattu myös I osan artiklaan 40.2:


"Tässä artiklassa tarkoitettu unionin politiikka ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen, se kunnioittaa niitä velvoitteita, joita Pohjois-Atlantin sopimuksen perusteella on tietyillä jäsenvaltioilla, jotka katsovat yhteisen puolustuksensa toteutuvan Pohjois-Atlantin liitossa, ja se on sopusoinnussa tuossa yhteydessä määritettävän yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kanssa."


Liittoutumattomuus vaarassa


Maa, joka allekirjoittaa III osan artiklan 214 mukaisen julistuksen, ei ole liittoutumaton.


Niin ollen EU:n perustuslaissa on myös kysymys kuuden EU:n sotilasliittoihin kuulumattoman maan ulkopolitiikan perusteista: säilyäkö liittoumattomana vai mennäkö EU:n kautta Natoon. Tavoite EU:n Nato-mailla on, että kaikki EU:n jäsenmaat olisivat myös Naton jäseniä.


Kaiken kaikkiaan EU:n perustuslain militarisoimisartikloissa ei ole kysymys Nato-vapaan EU:n oman puolustuksen luomisesta. Sotilaallisella yhteistyöllä EU:n rakenteiden sisässä vahvistetaan Naton johtavaa sotilaallista läsnäoloa Euraasian mantereella ja valmistellaan EU:n sotilaallisia kriisinhallintaoperaatiota, jotka voivat olla myös rauhaanpakottamista ja sotaa, myös kaukana EU:n rajojen ulkopuolella.


EU valmistautuu osallistumaan taisteluun uusiutumattomista luonnonvaroista USA:n johtamissa nato- joukoissa.


Hallitusten välisessä kokouksessa olisi pyrittävä estämään EU:n militarisoiminen edellä mainitulla tavalla. Se on kuitenkin vaikeaa, kun suuret jäsenmaat ovat sopineet edellä mainituista artikloista ja tuntuvat pitävän määrätietoisesti sopimuksestaan kiinni.