Suomalaismepit Brysselissä
Tämä raportti on tehty parlamentin viisivuotisen toimikauden
ensimmäiseltä puoliskolta (kesästä 1999 vuoden 2001 loppuun).
Puolivälissä parlamenttikautta kaikki työtehtävät jaettiin
uudelleen, ja se oli sopiva taitekohta tutkailla parlamentin
kotisivuilta (www.europarl.eu.int) löytyviä tilastoja. Tämä
juttu on ilmestynyt uusi vasemmisto 1/2002-lehdessä
maaliskuun puolivälissä.
“Meppien ahkeruustilasto”
Mediassa on silloin tällöin esitelty erilaisia ahkeruustilastoja,
joilla pyritään kuvaamaan europarlamentaarikkojen eli meppien
työtä.
Ahkeruutta ei kuitenkaan voida mitata tilastoilla.
Ne eivät anna edustajien toiminnasta oikeaa kuvaa, mutta
eivät ne ihan väärääkään kuvaa anna.
Läsnäolot
Euroopan parlamentilla on vuosittain 12 täysistuntoviikkoa
Strasbourgissa, ja sen lisäksi se kokoontuu Brysselissä puoleen
tusinaan ns. mini-istuntoja.
Suomalaiset mepit ovat parhaiten paikalla täysistunnoissa.
Jäsenmaiden mepeistä paras läsnäoloprosentti alkukaudella
oli suomalaisilla ja kreikkalaisilla: 86,6 %. Vähiten olivat
paikalla ranskalaiset ja tanskalaiset (77,9 %) sekä italialaiset
mepit (65,7 %).
Kolme meppiä, joista ei yksikään ollut suomalainen, oli
paikalla kahden ja puolen vuoden aikana jokaisena 165 täysistuntopäivänä.
Vain parina kolmena päivänä olivat poissa suomalaisedustajat
Mikko Pesälä ja Samuli Pohjamo sekä Esko
Seppänen.
Suomalaisten tilasto näyttää seuraavalta: Pesälä ja Pohjamo
98.17 %, Seppänen 97.56 %, Myller ja Virrankoski 93.29 %,
Paasilinna 90.85 %, Iivari 90.24 %, Väyrynen ja Kauppi 89.02
%, Wuori 86.59 %, Hautala 84.15 %, Korhola 82.93 %, Suominen
81.71 %, Thors 79.27 %, Vatanen 71.34 % ja Matikainen-Kallström
54.88 %.
Marjo Matikaisen poissaoloja ei pidä arvioida samojen perusteiden
mukaan kuin muiden meppien johtuen hänen kahdesta äitiyslomastaan.
Raporteista kilpaillaan
Meppien vaativimpia työtehtäviä ovat erilaiset raportit
eli mietinnöt. Niiden laatimisesta kilpaillaan. Ne jaetaan
ryhmien edustajamäärien mukaan, ja poliittisesti tärkeimmät
mietinnöt menevät aina suurimpien parlamenttiryhmien - ja
usein suurimpien maiden - edustajille.
Tärkeimpiä ovat ne mietinnöt, joilla pannaan täytäntöön
Euroopan parlamentille annettua lainsäädäntövaltaa. Vähempiarvoisia
taas ovat ne, jotka valiokunnat tekevät oma-aloitteisesti
omista aiheistaan tai joissa ne ottavat ns. COS-menettelyllä
oma-aloitteisesti kantaa EU:n asiakirjoihin.
Ryhmien välillä mietinnöt jaetaan eri valiokunnissa erityisten
pisteytysjärjestelmien mukaan. Ryhmien sisällä on omat nokkimisjärjestyksensä
kansallisten valtuuskuntien koon mukaan.
Pienen maan edustajina suomalaiset saavat harvoin poliittisesti
merkittäviä työtehtäviä; ovathan Suomen suurimpien puolueiden
edustajat Euroopan parlamentissa pienimpiä kansallisia ryhmiä.
Suurissa konservatiivien ja demareiden ryhmissä on vain kaksi
pienempää kansallista delegaatiota kuin Suomen kokoomuslaiset
tai demarit.
Mietinnöt, jotka hyväksytään ensin valiokunnassa ja jotka
sen jälkeen lähetetään täysistuntoihin, käsitellään raportoijan
laatimien pohjapapereiden perusteella. Muut mepit voivat tehdä
niihin muutosesityksiä, joista äänestetään.
Mietinnöt ovat eriarvoisia, eikä tehtyjen raporttien lukumäärä
kerro mepin todellisesta työmäärästä sen laadinnassa. Se,
että jollakin on paljon raportteja, antaa kuitenkin viitteen
asianomaisen mepin vahvasta asemasta valiokunnassa ja ryhmässä.
Vaativia mietintöjä ovat suomalaisista laatineet mm. Kyösti
Virrankoski (budjetti), Reino Paasilinna (telemarkkinat),
Riitta Myller (ympäristöohjelma ja Heidi Hautala
(työelämän tasa-arvo).
Lukumääräisesti ovat suomalaismepit kirjoittaneet mietintöjä
seuraavasti: Seppänen 8, Virrankoski 6, Kauppi ja Myller
5, Hautala, Paasilinna ja Pesälä 3, Korhola, Matikainen-Kallström
ja Thors 2, Vatanen, Väyrynen ja Wuori 1 sekä Iivari, Pohjamo
ja Suominen 0 raporttia.
Muiden valiokuntien lausunnot
Mietintöjen valmisteluvaiheessa asioihin ottavat kantaa
myös muut valiokunnat kuin se, josta se tulee täysistuntoon.
Muiden valiokuntien kannanottoja kutsutaan lausunnoiksi
(opinion).
Myös niistä kilpaillaan. Lausunnot jaetaan samanlaisten
pisteytysjärjestelmien mukaan kuin raportitkin, ja ne ovat
samalla tavalla epätasa-arvoisia työmäärän suhteen.
Suomalaismepit olivat kirjoittaneet lausuntoja seuraavasti:
Thors 8, Seppänen 6, Pohjamo 5, Hautala 4, Iivari,
Pesälä ja Virrankoski 3, Matikainen-Kallström, Vatanen ja
Wuori 2, Kauppi ja Myller 1 sekä Korhola, Paasilinna, Suominen
ja Väyrynen 0 lausuntoa.
Kirjalliset kysymykset
Europarlamentin jäsenillä on oikeus tehdä kirjallisia
kysymyksiä sekä komission että neuvoston vastattaviksi.
Niiden avulla voidaan selvittää muiden instituutioiden toimivallassa
olevien asioiden hoitoa tai poliittisia kantoja. Kirjallisen
kysymyksen laatiminen vaatii sangen vähän työtä ja vaivaa.
Kirjallisten kysymysten määrää ei ole rajoitettu. Vastaus
viipyy yleensä vähintään kuukauden.
Suomalaismeppien kirjalliset kysymykset: Seppänen 45,
Kauppi 42, Korhola 40, Hautala 28, Thors 20, Matikainen-Kallström
ja Pohjamo19, Vatanen 18, Pesälä 15, Iivari 12, Paasilinna
9, Virrankoski 7, Myller 4, Wuori 3, Suominen 1 ja Väyrynen
0 kysymystä.
Kyselytuntien kysymykset
Mepeillä on nopeampikin tapa saada komissiolta ja neuvostolta
vastauksia kysymyksiinsä. Jokaisen täysistunnon yhteydessä
on erillinen kyselytunti sekä komissiolle että neuvostolle,
ja jäsenillä on oikeus tehdä jokaisessa täysistunnossa yksi
kysymys molemmille. Kysymystä voidaan täydentää suullisella
lisäkysymyksellä, jota vastaaja ei tiedä etukäteen.
Kysymyksen esittäminen kyselytunnilla vaatii enemmän vaivaa
kuin kirjallinen kysymys. Se vaatii läsnäoloa. Jos kysyjä
ei ole paikalla, kysymykseen ei vastata. Näitä läsnäoloja
oli suomalaismepeillä seuraavasti: Seppänen 32, Thors
24, Korhola 8, Kauppi, Paasilinna ja Pohjamo 4, Pesälä 3,
Myller ja Vatanen 2, Matikainen-Kallström ja Wuori 1 sekä
Hautala, Iivari, Suominen, Virrankoski ja Väyrynen 0 kysymystä.
Valiokunnissa on mahdollisuus nostaa asioita esille yhteisten
suullisten kysymysten muodossa. Niiden osalta suomalaisista
olivat ensimmäisenä allekirjoittajana Wuori 3, Kauppi 2 sekä
Hautala ja Pesälä 1 kertaa.
Täysistuntopuheenvuoroissa tiukat aikarajat
Europarlamentissa on puheaika tarkoin rajattu. Raporttien
laatijat saavat puhua 5 minuuttia, lausunnon laatijat 2 minuuttia
ja muille jaetaan 1-5 minuutin puheaikoja ryhmien kiintiöistä.
Puheajasta kilpaillaan, koska jokaisessa ryhmässä on monilla
halu puhua.
Puheenvuoroiksi ei ole tässä yhteydessä laskettu äänestysteknisiä
tai työjärjestyspuheenvuoroja eikä äänestysselityksiä.
Ryhmien puheajoista olivat suomalaiset saaneet puheenvuorokertoja
seuraavasti: Thors 79, Hautala 63, Seppänen 61, Kauppi
59, Pohjamo 52, Paasilinna 44, Myller 43, Korhola 34, Pesälä
32, Virrankoski 29, Matikainen-Kallström 22, Suominen 22,
Iivari 21, Vatanen 19, Väyrynen 19 ja Wuori 17 kertaa.
Johtopäätökset
Edellä esitetyissä tilastoissa mittaamisen kohteena olleet
asiat eivät ole yhteismitallisia.
On myös muita aktiivisuuden lajeja. Tilastoissa eivät esimerkiksi
näy valiokuntaläsnäolot, toiminta raporttien ja lausuntojen
varjoesittelijänä tai asioihin vaikuttaminen muutosesityksiä
tekemällä. Jäsenyydet eri maiden kanssa suhteita ylläpitävissä
parlamentaarisissa valtuuskunnissa saattavat vaatia paljon
ajankäyttöä. On myös erilaisia työryhmiä (intergroup), jotka
ovat meppien yhden asian liikkeitä. Esko Seppänen esimerkiksi
on eurokriittisten eli eurorealistien SOS Demokratia-ryhmässä
puheenjohtajistossa. Ulpu Iivarilla taas vaativa tehtävä
demareiden ison parlamenttiryhmän taloudenhoitajana.
Toiminta kotikentällä Suomessa tai kirjalliset työt eivät
näy Brysselin aktiivisuutena. Ne ovat mepin arkea ja usein
erittäin työteliästä työtä.
Mitä työtehtäviin tulee, jokaisella poliittisella ryhmällä
on valiokunnissa ns. koordinaattorit, jotka puhuvat koko ryhmän
nimissä. Koordinaattori osallistuu kokouksiin, joissa jaetaan
mietinnöt ja lausunnot. Tehtävä työllistää koordinaattoreita
enemmän kuin pelkkä valiokuntajäsenyys.
Joitakin suomalaismeppejä on omien parlamenttiryhmiensä puheenjohtajistossa
(Ilkka Suominen, Paavo Väyrynen ja Riitta Myller), toisia
on ryhmien toimintaa pyörittävissä byroissa eli johtoryhmissä.
Suomesta ei ole yhtään parlamentin varapuheenjohtajaa, kvestoria
tai valiokuntapuheenjohtajaa. Kukaan suomalainen ei johda
tärkeää parlamentaarista valtuuskuntaa. Astrid Thors sentään
oli Romania-valtuuskunnan puheenjohtajana parlamentin alkukaudella
ja Heidi Hautala johtaa tällä kaudella yhdistettyä Sveitsin,
Islannin ja Norjan valtuuskuntaa. Joitakin suomalaisia on
valiokuntien ja valtuuskuntien varapuheenjohtajina.
Pienestä maasta on vaikea ponnistaa ylös parlamentin hierarkiassa.
Merkittävin suomalaisten saavutus Suomen jäsenyyden aikana
on ollut Heidi Hautalan puheenjohtajuus (yhdessä miespuolisen
mepin kanssa) vihreässä ryhmässä tämän parlamenttikauden alkupuoliskolla.
Voidaan uskoa, että suomalaismepit hoitavat töitään keskimääräistä
paremmin. Sen osoittaa käytäntö, ja tätä johtopäätöstä tukevat
myös tilastot (siltä osin kuin aktiivisuutta ylipäätään voidaan
tilastoida). Toki tilastoista löytyy myös eroja eri edustajien
kesken.
|