Euroopan unionia militarisoidaan,
Aamulehti 5.5.2003
EU:lle valmistellaan erityisessä konventissa perustuslakia.
Konventin presidium on julkistanut luonnokset ulkopolitiikan
ja puolustuksen artikloiksi. Niillä EU:ta militarisoidaan.
Sen suuntainen kehitys alkoi, kun Helsingin huippukokouksessa
1999 unionille perustettiin sotilaselimiä ja aloitettiin
EU:n omien kriisinhallinta- eli iskujoukkojen kokoaminen.
Erityisissä joukkojenluovutuskokouksissa on luotu 200
000 sotilaan euroarmeija, josta voi olla kerrallaan
taistelutehtävissä 60 000 sotilasta. Se on toimintakykyinen
tänä vuonna. On jo aloitettu historian ensimmäinen
EU-johtoinen sotilasoperaatio Concordia entisessä
Jugoslavian tasavallassa Makedoniassa.
Perustuslailla lopetetaan vanha EU ja perustetaan uusi unioni,
joka käyttää liittovaltion tavoin tiettyjä
yhteisiä toimivaltuuksiaan. Uuden unionin tavoitteeksi
kirjataan sekä yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
että yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka, "joka
johtaa yhteiseen puolustukseen, kun Eurooppa-neuvosto yksimielisesti
niin päättää". Yhteinen puolustus
tekee EU:sta sotaliiton.
Kun jäsenvaltioiden "tulee tukea unionin ulkoista
ja turvallisuuspolitiikkaa aktiivisesti ja varauksettomasti
uskollisuuden ja keskinäisen yhteisvastuun hengessä",
sanotaan hyvästit kunkin maan jäsenvaltion omalle
ulkopolitiikalle, joka on yksi valtion täysivaltaisuuden
tärkeimmistä tunnusmerkeistä.
Päätökset yksimielisesti
Päätökset EU:n ulko- ja turvallisuusasioista
tehdään yksimielisesti. Jokaisella jäsenmaalla
säilyy niihin veto-oikeus.
Halutaan kuitenkin, että erimieliset maat eivät
käytä veto-oikeutta. Niiden toivotaan sallivan muiden
toimia EU:n nimissä rakentavalla pidättäytymisellä
päätöksenteosta, vaikka ne eivät itse
osallistu operaatioon.
Yhteiseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan kuuluvien
toimien alaa laajennetaan perinteisistä Petersbergin
tehtävistä ennalta ehkäiseviin iskuihin ja
taistelujoukkojen toimintaan kriisinhallintatehtävissä.
EU:n toimialaan kuuluu myös rauhaan pakottaminen eli
sota.
EU on valmis operoimaan kansainvälisoikeudellisessa katsannossa
laittomastikin ilman YK:n mandaattia ja ilman maantieteellisiä
rajoja. Sellaisissa operaatioissa ei Suomi voi olla mukana.
Suomessa (ja Irlannissa) osallistumiseen vaaditaan YK:n lupa.
Jäätteenmäen hallituksen politiikkaa näissä
asioissa mitataan sillä, tuoko se eduskuntaan esityksen
rauhanturvalain muuttamisesta niin ettei YK:n mandaattia tarvita.
Esitys on tiettävästi jo valmiina.
EU:lle presidentti
Perustuslain luonnoksen mukaan ulkopolitiikkaa johtamaan tulevat
Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja (jota eräillä kielillä
kutsutaan presidentiksi) ja EU:n oma ulkoasiainministeri,
joka on samalla komission jäsen.
Tämä on se asiayhteys, jossa puhutaan EU:n presidentistä.
Virallisissa käännöksissä sana on käännetty
puheenjohtajaksi eikä suomenkielisissä teksteissä
EU:lle ehdoteta presidentin virkaa. Kovin paljon ruutia ei
näin ollen kannata tuhlata sen vastustamiseen.
EU:n suuret jäsenmaat eivät ole valmiita antamaan
yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa komission toimivaltaan.
Se säilytetään neuvoston - eli jäsenmaiden
toimivallassa, ja sitä johtamaan ehdotetaan neuvoston
pysyvää puheenjohtajaa (jonka valitsisivat valtionpäämiehet
keskuudestaan tai entisistä kollegoistaan).
Solidaarisuuslauseke
Perustuslakiin kirjataan erityinen solidaarisuuslauseke, jonka
mukaan jäsenmaat sitoutuvat torjumaan "terroriuhan"
ja antamaan apua "terrori-iskun sattuessa".
Tällä tavalla ennalta ehkäisevän sotimisen
periaate tuodaan uuden EU:n rakenteisiin. Sillä varjolla
ei voi kansainvälisoikeudellisen katsannon mukaan toimia
laillisesti.
Solidaarisuusartikla koskee kaikkia jäsenmaita.
Keskinäisen puolustuksen klausuuli
Mainitun kaikkia sitovan solidaarisuuslausekkeen ohella perustuslain
luonnoksessa määritellään rakenteellinen
yhteistyö, jossa eivät ole mukana kaikki maat.
Sitä tekevät etujoukkomaat, jotka "täyttävät
korkeat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja
jotka ovat tehneet keskenään tiukempia sotilaallisia
sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativampia
tehtäviä".
Kun "unionissa perustetaan tiiviimpi yhteistyö keskinäisen
puolustuksen alalla", se on sitä, että perustuslain
ulkopuolelle liitettävään julistukseen tietyt
maat haluavat kirjata keskinäisen puolustuksen lausekkeen.
Perustuslain selitystekstien mukaan sellaisen yhteistyön
kautta "halukkaat jäsenvaltiot voisivat jatkaa unionin
puitteissa sitoumusta, jonka ne ovat jo tehneet Brysselin
sopimuksen V artiklan puitteissa".
Brysselin sopimus on kymmenen EU-maan paperille perustaman
sotilasliiton Länsi-Euroopan unionin (WEU) perussopimus.
Sen V artikla muistuttaa Naton perussopimuksen kuuluisaa 5.
artiklaa: yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.
Vaikka uudenlaista yhteistyötä, joka läpikotaisin
militarisoi EU:n, ei tehdä EU:n instituutioissa vaan
sen ulkopuolisissa (EU-)rakenteissa, etujoukkomaiden käyttöön
annetaan EU:n sotilaalliset resurssit sotilaskomiteoineen
ja -esikuntineen. Sen lisäksi ne perustavat omia keskinäisiä
sotilaselimiään.
Etujoukkomaat voivat tehdä "vaativampia operaatioita"
kuin mihin kaikki ovat valmiita koko unionin nimissä.
Sellaisetkin päätökset EU:n operaatioista,
jotka tehdään yksimielisesti, voidaan antaa toimeenpantaviksi
mainitulle etujoukkomaiden ryhmittymälle.
Yhteinen varusteluvirasto
On tabu puhua EU:ssa siitä, että sen Nato-jäsenmaat
tekisivät jotain, joka vaarantaisi niiden suhteet USA:han.
Perustuslakiluonnoksen mukaan EU:n politiikan tulee olla "sopusoinnussa"
Naton politiikan kanssa.
Monia EU-maita kuitenkin kiusaa USA:n materiaalinen ylivalta
sotilasalalla.
Sotilaallisen operaatiokyvyn parantamiseksi sekä yhteisiä
asehankintoja varten perustetaan EU:n yhteinen puolustusmateriaali-
ja strategiantutkimusvirasto (johon Suomi on jo ilmoittautunut
mukaan). Halutaan vähentää varustelun USA-riippuvuutta
EU:n kotimarkkina-asein.
Sotilaallisen yhteistyön sisäpiiri
Perustuslain lisäpöytäkirjaan kirjattavalla
julistuksella muodostetaan EU:n sotilaallisen yhteistyön
sisäpiiri. Julistusta ei kaikkien maiden eikä varsinkaan
liittoutumattomien maiden tarvitse allekirjoittaa, mutta siihen
kirjataan opt-in mahdollisuus: keskinäisen puolustuksen
klausuuliin voi liittyä myös myöhemmin.
Perustuslain hyväksymismenettelyn yhteydessä Suomi
joutuu ottamaan kantaa siihen, allekirjoittaako se tällaisen
lisäpöytäkirjan.
Jos se allekirjoittaa, Suomesta tulee liittoutunut maa. Jos
se ei allekirjoita, säilyy liittoutumattomuus.
Sillä, ettei allekirjoiteta, muuttuu se Suomen EU-politiikan
suunta, jonka mukaan Suomi pyrkii EU:n sisäpiiriin ja
on siihen päästäkseen ollut valmis hyväksymään
EU:n liittovaltiokehityksen jopa niin että liittovaltiohenkisen
Belgian pääministeri Guy Verhofstadt sanoo Suomen
olevan EU:n federalistisin maa.
Toisaalta on myös niin, että perustuslaki avaa epäsuoran
reitin sotilaalliseen liittoutumiseen EU:n kautta. Ennen pitkää
myös sen tien päässä tulee Nato vastaan.
Perustuslain julistukseen kirjattavat WEU:n turvatakuut lunastetaan
aina USA:n ja Naton resursseilla.
|