Marta Andreasenin tapaus
Esko Seppänen 4.10.2002
Euroopan unioni on kuuluisa maksuviivästyksistä. Komissio
jakaa ns. EU-rahaa, mutta rahat eivät tule saajille ajallaan.
Vika on systeemissä: laskentatoimessa ja kirjanpidossa.
Komission palveluksessa ei ennen tätä vuotta ole ollut ammattitaitoista
pääkirjanpitäjää. Virkamiehet ovat tulleet toimeen ilman nykyaikaista
kirjanpitoa. Komissiossa eletään vielä kassavirtojen aikaa:
oli kassa, josta maksettiin laskut. Jos rahaa riitti, kirjanpito
oli toisarvoinen asia.
Uudeksi pääkirjanpitäjäksi nimettiin 1.1.2002 alkaen syntyperältään
argentiinalainen Marta Andreasen. Hän ei ollut viran
ainoa hakija eikä välttämättä edes paras, mutta hän oli nainen.
Vihreä saksalainen budjettikomissaari Michaele Schreyer
halusi virkaan naisen, mutta budjettipääosaston pääjohtaja
Jean-Paul Mingasson ei olisi halunnut tätä naista.
Andreasenilla on neljännesvuosisadan mittainen työkokemus
kirjapidon ja tilinpäätösten alalta. Hän on työskennellyt
suuren kansainvälisen tilintarkastustoimiston, useiden amerikkalaisyhtiöiden
sekä viimeksi OECD:n palveluksessa. Hän sai sieltä potkut
ajauduttuaan ammatillisiin erimielisyyksiin sen pääsihteerin
ja tämän esikunnan kanssa. Hänen väitetään salanneen potkut
työhakemuksessaan, mutta työhönottohaastattelussa Schreyerin
kanssa asia oli tullut esille.
Ongelmat alkoivat, kun Andreasenia vaadittiin ensi töikseen
allekirjoittamaan vuoden 2001 tilit. Hyvää kirjanpitotapaa
edustaa se, että vahvistetaan tilikirjaan allekirjoituksella.
EU:lla ei ole tilikirjaa, eivätkä tileistä vastaavat komissaarit
muutenkaan allekirjoita tileistä mitään asiakirjaa.
Andreasen oppi nopeasti työssään, ettei EU:n tilinpitoa ole
hoidettu asianmukaisella tavalla. Tilinpäätöstä ei ollut johdettu
yhtenäisestä kirjapidosta. Hän ei suostunut allekirjoittamaan
tilinpäätöstä, jota hän ei pitänyt luotettavana. Puolet komission
pääjohtajista, joiden puolesta häntä vaadittiin allekirjoittamaan
tilit, oli myös esittänyt varauksia tiliensä luotettavuuden
suhteen.
Tästä käynnistyi prosessi, joka on johtamassa EU:n tilinpidon
täysremonttiin. Kirjanpito ei ole enää pitkään aikaan vastannut
100 miljardin euron suuruisen budjetin asettamia vaatimuksia.
Uudistus tulee, kun komissio ei julkisuuden paineessa voi
sitä estää.
Andreasen laati havaitsemistaan puutteista kirjelmän, jonka
hän toimitti komission puheenjohtajalle Romano Prodille
sekä varapuheenjohtajille Neil Kinnockille ja Loyola
de Palaciolle 7.5.2002. Hän vaati muun muassa varojen
tarkastusta (treasury audit), jota ei ollut suoritettu 10
vuoteen. Hän halusi esimiesten tukea tarvittavalle perinpohjaiselle
uudistukselle. Hän ei saanut vastausta eikä häntä kuultu.
Sen sijasta hän joutui kurinpidollisten toimien kohteeksi.
Hänet siirrettiin 22.5.2002 kurinpidollisista syistä sivuun
tehtävästään.
On esitetty kolme syytä, joiden perusteella Anreasenia syytetään
henkilöstöohjesäännön rikkomisesta: hän oli antanut julkisuuteen
instituution maineelle kielteistä informaatiota, hän oli julkisuudessa
asioidessaan ohittanut hierarkian tiettyjä tasoja ja hän oli
ollut luvatta poissa työpaikaltaan (hän oli ollut työajalla
lehdistötilaisuudessa, mutta se tapahtui vasta elokuussa).
Andreasen oli tehnyt jotain sellaista, joka on jokaisessa
EU:n jäsenmaassa (Isoa-Britanniaa lukuun ottamatta) virkamiehen
oikeus: hän käytti sanan ja ilmaisun vapauttaan. EU:ssa sitä
ei sallita, vaikka esimerkiksi oikeusasiamies Jacob Söderman
on vaatinut komissiota sallimaan sen.
Andreasen sanoo, että hänen on vaikea puolustaa itseään,
koska kurinpitoasia on kesken. Hän sanoo olevansa valmis tulemaan
kaikkine tietoineen kuultavaksi parlamenttiin, budjetin valvontavaliokuntaan.
Henkilöstöasioiden komissaari Neil Kinnock (sd) on
alkanut nähdä "poliittista savua taivaalla". Komissaari on
omasta mielestään joutunut ajojahdin kohteeksi, ei Andreasen.
On vaadittu komissiota ryhtymään tarpeellisiin uudistuksiin.
Demarit parlamentin valiokunnassa puolustavat puoluetoveriaan,
eikä Andreasenia haluta kuultavaksi. Vihreätkään eivät halua,
koska se asettaisi heidän oman budjettikomissaarinsa Schreyerin
kiusalliseen valoon. Vihreiden oma dissitentti Paul van
Buitenen, joka on eronnut komission palveluksesta, oli
kärpänen verrattuna siihen härkäseen, jota Andreasenin tapaus
edustaa.
Vastustajien pääargumentti on se, ettei Andreasen ole tuonut
esille mitään uutta. Kaikki, mitä hän on esittänyt julkisuudessa,
on muka kirjattu tilintarkastustuomioistuimen asiakirjoihin.
Hän pääsee budjetin valvontavaliokuntaan kuultavaksi, jos
hän esittää ennalta kirjallisessa materiaalissa jotain sellaista,
mitä tilintarkastustuomioistuin ei tiedä.
Tilintarkastustuomioistuin on EU:ssa poliittinen elin. Moni
tilintarkastustuomareista on valittu toimeensa yksinomaan
poliittisin perustein ilman tilinpitotaitoa ja -kokemusta.
Kritiikin pääkohde on se, ettei Andreasenilla ole ollut
esitettävänään yhtään "tapausta", joka edustaisi näyttöä jostakin
väärinkäytöksestä. Hänen pääargumenttinsa eivät ole tietyt
"tapaukset" vaan se että koko järjestelmä on altis virheille
ja väärinkäytöksille.
Ja totisesti se on.
Andreasen on sanonut julkisuudessa, että
- EU:n kirjanpito ei ole sopusoinnussa sellaisen kahdenkertaisen
järjestelmän kanssa, jossa toinen tili kertoo mistä raha tulee
ja toinen mihin se menee.
- EU:lla ei ole 100 miljardin euron budjetille turvallista
ja yhdenmukaista tietokonesysteemiä. Systeemissä ei ole tili
tapahtumien jäljitettävyyttä. EU:lla ei ole rekisteriä niistä,
joiden kanssa se on liikesuhteissa, eivätkä ennakkomaksut
kirjaudu mihinkään rekisteriin mahdollista varojen takaisinperintää
varten. Laskentatoimi ei tuota luotettavaa tietoa kolmansille
osapuolille suoritetuista maksuista.
- Tilinpitojärjestelmä ei tue vuosittaista tilinpäätöstä.
Tase muodostetaan pääosastoilta vastaanotettuihin laskentataulukoihin,
jotka eivät ole yhdenmukaisia.
- Tilinpito on hajautettu pääjohtajien alaisuuteen, mutta
heille ei ole annettu asianmukaisia välineitä koko EU:n järjestelmän
yhteensovittamiseksi. Ei ole yhteyttä paikallisten laskentajärjestelmien
ja keskussysteemin välillä.
- Hajautetussa systeemissä kirjanpidossa käytetään taulukkolaskentaohjelmaa
(Excel), jossa numerot voidaan tarvittaessa vaihtaa jälkiä
jättämättä ilman että tarvitsee tehdä korjauskirjauksia.
- Systeemissä on väärä työnjako laskujen hyväksyjien, niiden
maksajien sekä kirjanpitäjien kesken.
- Systeemissä ei ole ollut varojen tarkastusta (treasury
audit)10 vuoteen, eikä EU:lla ole pankkitakuiden luetteloa.
- Kirjanpidossa ei riittävästi kyvykkäitä toimijoita, ja
se johtuu myös palkkauksen kehnoudesta; virat ovat alemman
palkkaluokan virkoja.
- Kirjanpidon perusteella ei pystytä tekemään rahoituslaskelmaa.
- EU:lle on hyväksytty uusi talousohjesääntö , joka tulee
voimaan vuonna 2003, mutta sitä palveleva laskentajärjestelmä
otetaan käyttöön vasta vuonna 2005. Niin ollen vuosien 2002-2004
tilit ovat epäluotettavia. Uusi talousohjesääntö lisää virheiden
ja väärinkäytösten riskiä.
Kaiken edellä mainitun perusteella voidaan todeta, että kysymyksessä
on järeän mittaluokan skandaali. EU on ollut tilinpidon muinaismuistoalue.
Asiasta on viime kädessä vastuussa komissio. Oma vastuunsa
on myös parlamentilla: Poliitikot eivät ole ottaneet tilintarkastustuomioistuimen
rutiinilausuntoja niiden täysarvosta. Jos kaikki se, mitä
edellä on sanottu, on kerrottu - ja Andreasenin puheet niin
vahvistettu - kaikille lukutaitoisille käsillä olevissa tilintarkastuskertomuksissa,
systeemi on taloudenpidon osalta läpimätä.
Tilintarkastustuomioistuinta voidaan arvostella siitä, ettei
se ole tuonut havaitsemiaan ongelmia julkisuuteen riittävällä
rytinällä. Tilintarkastajat eivät ole purreet kättä, joka
heitä ruokkii. Tässä tapauksessa ruokinta on luonteeltaan
poliittista. EU:ssa on klubihenki.
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Seuraavaksi ei asiassa tapahdu mitään.
Komission kurinpitotoimet Marta Andreasenia vastaan jatkuvat.
Europarlamentin valiokunta asetti hänen pääsylleen kuultavaksi
sellaiset ehdot, että häntä ei kuulla.
Ensi keväänä vastuuvapaudesta päätettäessä osa eurokansanedustajista
ehdottaa, että vastuuvapautta ei myönnetä. Asiasta äänestetään.
Demarit ja vihreät äänestävät vastuuvapauden puolesta.
Kukaan ei ole henkilökohtaisesti vastuussa siitä, että EU:n
antiikinaikaisessa tilinpitojärjestelmässä säilyy vielä monta
vuotta mahdollisuus virheisiin ja väärinkäytöksiin.
|