Laekenin kokous
Helsingin Sanomat, 23.12.2001
Laekenin huippukokous jää mieliin
basaarimentaliteetista, kun jokaiselle jäsenmaalle
oltiin valmiita antamaan kompensaatioksi siitä, että
joku sai jonkun EU:n viraston, joku toinen virasto.
Prosciuttokin tuli tutuksi, vaikka Italia onkin meillä
päin kuuluisampi makaronista ja pizzasta.
On puhuttu vähemmän siitä, mitä kokouksessa päätettiin
kuin mitä ei päätetty.
EU:n liittovaltiohenkisimmät maat Saksa,
Benelux-maat ja Suomi saivat kokouksessa käyntiin EU:n
perustuslain valmistelun prosessin. Siitä ovat
avoimesti iloinneet kaikki ne federalistit, jotka
haluavat EU:sta liittovaltion.
Harvat uskoivat ennakkoon, että “perustuslaki”
kirjataan kokouksen johtopäätöksiin. Euroopan
federalistien puheenjohtajalle meppi Jo Leinenillekin
(sd) olisi riittänyt, että “jos joku kävelee kuin
ankka, kaakattaa kuin ankka ja nokkii kuin ankka, on
todennäköistä, että se on ankka”. Laekenissa
perustuslaki ei jäänyt ankaksi.
Kun loppuasiakirjaan kirjattiin kysymyksiä, joihin
koolle kutsuttavan konventin pitää antaa vuoden
kuluessa vastauksia, tärkein sanamuoto tästä näkökulmasta
oli tämä: “Lopuksi on kysyttävä, voivatko
sopimusten yksinkertaistaminen ja niiden uusi järjestys
aikanaan johtaa siihen, että unionille hyväksytään
perustuslaki. Mitkä olisivat tällaisen perustuslain pääkohdat?
Unionin edustamat arvot, kansalaisten perusoikeudet ja
velvollisuudet, jäsenvaltioiden suhde unionissa?”
Sana “perustuslaki” on ollut Isossa-Britanniassa
tabu (samaan tapaan kuin “federalismi” oli
Maastrichtissa). Vastoin odotuksia Tony Blair hyväksyi
Laekenissa sanan käytön. Kotimaassaan hän selitti
asian niin päin, että tulevaisuuteen kuljetaan nyt
muka Ison-Britannian viitoittamaa tietä ja että jäsenmaat
ja kansalliset parlamentit saavat nyt muka lisää
valtaa.
Uskottampaa on, kun federalistisen Belgian
federalistinen pääministeri Guy Verhofstadt (joka
sanoo Suomen olevan EU:n federalistisin valtio) sanoi
europarlamentissa, että “me olemme käynnistäneet
perustuslaki-prosessin ja päättäneet tehdä uuden
Euroopan”. Hänen mukaansa Laekenissa “rikottiin
tabuja”.
Sitä oli myös ollut puhua “suorasta vaalista”.
Kun useimmat federalistit haluavat EU:n perustuslain säädettäväksi
nyt Laekenissa päätettävän valmistelun pohjalta
Euroopan laajuisessa kansanäänestyksessä, tämä
palvelee myös sitä asiaa.
Tabujen rikkomiseen kuului sekin, että oli ollut ymmärtämystä
antaa “Euroopalle” suurempi rooli jäsenmaiden
puolustuskysymyksissä. Asia voidaan ymmärtää
puolustusvoimain komentajan Juhani Kaskealan sanoin
niin, että “näillä näkymin yleisin käsitys tuntuu
olevan, että EU-maiden yhteinen puolustus voi toteutua
vain kaikkien jäsenvaltioiden Nato-jäsenyyksien
kautta”. EU vie meidät Natoon?
Rikottiin myös tabua “pilarijaosta”.
Maastrichtin sopimuksen II-pilarissa olevassa ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa EU:lle halutaan
antaa lisää toimivaltaa. Federalistit haluavat ottaa
myös näillä aloilla käyttöön määräenemmistöäänestykset
ja ajaa alas jäsenmaiden (ja varsinkin
liittoutumattomien maiden) veto-oikeudet.
III-pilarissa taas halutaan yhteisöllistää oikeus-
ja poliisitoimi, jotka tähän saakka ovat olleet jäsenmaiden
yhteistoimintaa EU:n rakenteiden ulkopuolella. Se on
merkinnyt jäsenmaiden täydellistä suvereniteettia,
jota halutaan nyt vähentää. Lainvalmistelun
perusmetodiksi oli puheenjohtajamaan mukaan kannatettu
puitesopimuksia, joista hyvänä esimerkkinä ovat EU:n
uudet terroristilait. Niitä koskevan puitesopimuksen
hyväksymisellä murennettiin mm. Suomen oikeusjärjestelmän
sitä periaatetta, että suomalaisella on erityisiä
oikeuksia isänmaan kansalaisuuden perusteella.
Perustuslakia valmistelemaan koolle kutsutaan
konventti eli valmistelukunta. Sen puheenjohtajaksi
valittiin Ranskan entinen presidentti Valéry Giscard d´Estaing.
Siitä lienee sovittu ennalta liittovaltiomyönteisten
saksalaisten ja heitä kriittisempien ranskalaisten
kesken. Koko syksyn kulki huhuja, että maat olivat
tehneet kaupat: saksalaiset saavat perustuslain
valmistelun ja ranskalaiset saavat sen valmistelukunnan
puheenjohtajuuden.
Näiden maiden poliittisten kulttuurien yhteentörmäystä
ei kuitenkaan voitane välttää konventin tuloksia käsittelevässä
hallitusten välisessä konferenssissa (HVK). Taustalla
muhii de Gaullen vanha kanta siitä, että tällaiset
lait pitää tehdä mieluummin kumista kuin raudasta.
Saksalaiset - ja sen peesissä suomalaiset - lienevät
rautaisemman vallan kannattajia.
Laekenissa eivät federalistit saaneet läpi
tavoitetta siitä, että konventti laatii vain yhden (perustuslaki)vaihtoehdon.
Optioiden tuottaminen näyttäisi palvelevan paremmin
heidän asiaansa. Kun on yksi hegemoninen vaihtoehto ja
sitä vastassa vähemmistön mielipiteitä, vältetään
se, mitä pääkomissaari Prodi pelkäsi: täysi
konsensus vie konventin tuhoon.
Konventtimetodi näyttää liittovaltiometodilta, kun
sen jäseneksi ei taida tulla kuin yksi ei-federalisti,
tanskalaisten kansanliikkeiden edustaja Jens-Peter Bonde.
Suomeakin edustanevat liittovaltiomiehet ja -nainen.
Tämän valmistelutavan pohjalta syntyvä lopputulos
ajaa tulevassa HVK:ssa ongelmiin ne maat, jotka haluavat
säilyttää kansallisvaltioiden vallan. Kun vaatimus
perustuslaista ja EU:n liittovaltioimisesta esitetään
neutraloidussa muodossa konventin loppuasiakirjana,
pienet maat eivät pysty jatkovalmistelussa puolustamaan
itseään ja EU:n luonteen ratkaisee suurten maiden
eturistiriitojen sovittelu. Vaatii kovaa itsetuntoa ja
suurta kansallista yksituumaisuutta olla eri mieltä
enemmistön kanssa. Siihen ei Lipposen hallitus valmista
Suomea. Päinvastoin.
On vaadittava sellaista kansanäänestystä, jossa
perustuslaista päätetään maittain eikä Euroopan
laajuisessa kansanäänestyksessä niin että isojen
maiden asukkaat äänestävät pienille perustuslain.
|