Ulkopolitiikka /Konventin kokous 20.12.2002

Vuoden viimeisessä täysistunnossa konventille esiteltiin IX (puolustus)- ja X (ulkoinen toiminta)-työryhmien raportit.

Puolustustyöryhmän työtä on selostettu näillä sivuilla jo aikaisemmin (10.12.2002). Loppuasiakirjaa esitellessään komissaari Michel Barnier nosti esille hänen mielestään kaksi tärkeintä linjausta: sopimuksiin pitää kirjata solidaarisuuslauseke (joka ei ole kollektiivisen puolustuksen lauseke) ei-valtiollisen terrorismin asettamien uusien haasteiden takia ja joidenkin jäsenmaiden pitää saada tehdä puolustusyhteistyötä EU:n toimielinten puitteissa niin että syntyisi erityinen puolustuksen euroalue EMU:n malliin; EMU:ssahan eivät ole kaikki jäsenmaat mukana, mutta rahapolitiikkaa tehdään EU:n nimissä ja sen elimissä.

Sen lisäksi eräät jäsenmaat (ennen muuta Saksa ja Ranska) vaativat WEU:n 5. artiklan eli kollektiivisen puolustuksen lausekkeen ottamista mukaan perustuslakiin. Se muuttaisi EU:n luonteen sotilasliitoksi. Sitä vastaan asettuivat kuluneella viikolla yhteisessä lehtiartikkelissaan Suomen ja Ruotsin ulkoministerit Erkki Tuomioja ja Anna Lindh, jotka eivät ole valmiita edes terrorismin vastaisen taistelun nimissä ottamaan vieraita joukkoja kotimaan kamaralle. He olivat näin ollen kriittisiä lievemmänkin laatuista yhteistä sotilasyhteistyötä eli perustuslakiin kirjattavaksi vaadittua solidaarisuusartiklaa kohtaan.

Ulkoista toimintaa käsitelleen työryhmän loppuraporttia esitellessään presidiumin jäsen Jean-Luc Dehaene kertoi työryhmän vaativan lisää yhteisöllistä toimintatapaa ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan. Sitä pitäisi edistää ottamalla käyttöön lisää määräenemmistöpäätöksiä (eli kumoamalla jäsenmaiden veto-oikeus) neuvostossa.

Työryhmä ehdotti, että EU puhuisi ulkopolitiikasta yhdellä äänellä, joka olisi "kaksihattuisen" ulkoasianhenkilön eli ns. ulkoasianedustajan tai -sihteerin ääni. Toisen hatun hän saisi neuvostolta (tämän päivän korkean edustajan malliin) ja toisen hatun komissiolta sen jäsenenä (mahdollisesti varapuheenjohtajana). Hänet pitäisi valita neuvostossa määräenemmistöllä, komission puheenjohtajan suostumuksella ja parlamenttia kuulemisen jälkeen. Hänen tulisi saada oikeus tehdä aloitteita neuvostolle.

Työryhmä haluaisi jakaa ulkopoliittisen päätöksenteon kahteen neuvostoon: nykyiseen yleisten asioiden neuvostoon sekä uuteen ulkoisten tehtävien toimeenpanon neuvostoon. Korkea ulkoasiainedustaja toimisi puheenjohtajana molemmissa.

Ulkoasian työryhmän loppuraportin mukaan oli ollut "erittäin laaja konsensus" siitä, että unionin pitää saada tehdä kansainvälisiä sopimuksia kaikkien jäsenmaiden puolesta niillä aloilla, jotka on annettu sen toimivaltaan, ja että olisi lisättävä määräenemmistöpäätösten käyttöä niissä asioissa. Kauppapolitiikkaa pitäisi tehdä vain määräenemmistöllä.

Unioniin pitäisi työryhmän mukaan perustaa ulkoasianministeriötä muistuttava ulkoisten asioiden virkamieskunta (-palvelu), EU:n diplomaattiakatemia ja sen käyttöön pitäisi saada omat diplomaattiedustustot.

Sekä puolustus- että ulkoisen toiminnan työryhmässä kävi ilmi, että Saksan ja Ranskan johdolla halutaan näissä asioissa siirtyä entistä enemmän tiivistettyyn yhteistyöhön. Se on ns. joustavuutta, joka pitää sisällään sen, että jotkut integraatiota keskenään syventävät maat saisivat toimia näissä asioissa koko EU:n nimissä. Kun kaikki jäsenet eivät olisi mukana, näitä muita vaaditaan tyytymään päätöksenteossa veto-oikeuden käytön sijasta rakentavaan pidättäytymiseen: niiltä pyydetään hiljaista siunausta eli vaikenemista EU:n tällaiseen supervaltaluonteen lisääntymiseen.

Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan rahoittamiseksi EU:n budjettiin ehdotettiin varattavaksi enemmän rahaa yllättäviin tämän alan menoihin. Jäsenmaat maksaisivat tätä kautta myös sen toiminnan, jossa ne eivät ole mukana.

Työryhmä halusi, että kansainvälisissä järjestöissä neuvoteltaisiin EU:lle oma jäsenyys tai muodollinen asema jäsenmaiden jäsenyyksien rinnalle. Kansainvälisessä Valuuttarahastossa ja muissa rahoituslaitoksissa EU:n tulisi edustaa koko unionia.

Kansainvälisissä kokouksissa EU:n halutaan puhuvan yhden edustajan yhdellä äänellä, eivätkä jäsenmaat voisi poiketa yhteisestä linjasta. Niin ollen sen jäsenmaan, joka on jäänyt määräenemmistöpäätöksissä vähemmistöön, ei tulisi kansainvälisissä kokouksissa edustaa omaa linjaansa vaan sitä edustaisi EU:n edustaja EU:n enemmistön linjalla.

Supervaltaa tällä kaikella pystytetään.