Syyskauden avauskonventti
12-13.9.2002
On käynnistymässä konventin toiminnan tärkeä vaihe: keskusteluista
on alettava vetää johtopäätöksiä. Presidium vetää niitä työryhmien
työskentelyn kautta. Kuuden vanhan lisäksi aloittaa toimintansa
neljä uutta: puolustuksen, ulko- ja turvallisuuspolitiikan,
oikeus-, turvallisuus- ja vapausalueen sekä menettelyjen ja
välineiden yksinkertaistamisen työryhmät.
Työryhmät eivät saa tuottaa valmiita tekstejä. Ne työstävät
pohjapapereita, joita presidium voi käyttää tai olla käyttämättä
perustuslakiluonnoksen laadintaan. Ensimmäinen luonnos perustuslain
rungoksi julkistetaan lokakuun kokoukseen (28-29.10) ja varsinaiseksi
perustuslaiksi tammikuussa. Luonnoksen laadintaprosessi on
edelleen epäselvä. Tiedetään, että presidium johtaa sihteeristön
työskentelyä, mutta luonnoksen valmistelijoita ei tiedetä.
Konventin yleiskokous keskittyi pohtimaan EU:n päätöksenteon
yksinkertaistamista. Molemmille päiville oli sitä varten varattu
aikaa noin 40 puheenvuorolle, jotka puhuttiin.
Loppukesän aikana oli tapahtunut mielenkiintoisia asioita.
Puheenjohtaja Valery Giscard d´Estaing (VGE) oli
lukenut kesällä sekä 1045 sivua EU:n nykyisiä perussopimuksia
että USA:n perustuslain säätämisen ja liittovaltion historiaa.
Hän oli kirjoittanut lukemisensa perusteella artikkelin, joka
oli julkaistu useiden maiden lehdissä.
Eniten huomiota herätti hänen ehdotuksensa siitä, että pari
kertaa vuodessa kutsuttaisiin koolle erityinen kansanedustajien
kongressi, jossa olisivat edustettuina Euroopan parlamentin
jäsenet ja sekä kansallisista parlamenteista samassa suhteessa
valitut jäsenet. Edustajia olisi kaiken kaikkiaan lähes 1500.
He keskustelisivat - ilman päätösvaltaa - kaikkia osapuolia
kiinnostavista kysymyksistä.
Federalistien edustajat tyrmäävät idean. He pelkäävät, että
tällainen kongressi murentaisi europarlamentin valtaa, joka
perustuu suoralla kansanvaalilla saatuun mandaattiin EU-kansalaisilta.
He haluavat säilyttää yhteisömetodiin perustuvan järjestyksen,
johon kuuluvat vahva komissio (lakialoitemonopoleineen) sekä
vähitellen kasvava europarlamentin ylikansallinen valta.
Federalisteille konventti on tärkeä innovaatio yhteisömetodin
kehityksessä. He ovat saaneet siinä täyshegemonian, koska
myös Giscardin mukaan euroskeptikot (= liittovaltion vastustajat,
valtioliiton kannattajat) ovat konventissa aliedustettuina.
Kun federalisteilla on yliedustus, he haluavat turvata konventin
"itsenäisyyden". Sillä tavalla saadaan federalistien näkökulmasta
"parempia" eli liittovaltiohakuisempia ehdotuksia kuin on
mahdollista tulla hallitusten välisestä konferenssista (HVK).
Federalistit kritisoivat Giscardia siitä, että hän kuuntelee
liikaa hallituksia. Niin on kuitenkin tehtävä, jos konventista
halutaan realistinen lopputulos. Federalisteja hermostuttaa
se, että monien valtioiden johtajat ovat olleet valmiita vähentämään
komission valtaa.
Federalistit haluavat konventista lopputuloksen, jolle ei
voitaisi tuottaa HVK:ssa vaihtoehtoa. Konventin pitää olla
"riippumaton jäsenvaltioista", eikä "voida antaa millekään
valtiolle oikeutta torpedoida yhteistä esitystä." Federalistit
pelkäävät sellaista hajautettua liittovaltiota, että suuret
maat luovat uusia rakenteita EU:n ulkopuolelle keskinäistä
yhteistoimintaa. He haluavat keskitettyä liittovaltiota ja
puolustavat yhteisömetodia hallituksia vastaan.
Pienen maan näkökulmasta on vain huonoja vaihtoehtoja. Liittovaltio
tulee. Se on joko keskitetty, jonka tuottaa yhteisömetodi,
tai hajautettu isojen maiden valta, jonka tuottaa hallitusten
välinen metodi (sen jälkeen kun suurten maiden valta saatiin
kirjatuksi Nizzan sopimukseen).
Ison-Britannian ulkoministeri Jack Straw oli ottanut
kesällä kantaa EU:n perustuslain säätämisen puolesta. Se oli
rohkea kannanotto, sillä Englannissa ei ole koskaan ollut
perustuslakia eikä kansalaismielipide tue EU:n perustuslain
säätämistä. Federalistit eivät kuitenkaan innostuneet Strawn
perusteluista, joihin kuului sellaisen subsidiariteetin valvontaelimen
perustaminen, jonka tulisi koostua kansallisten parlamenttien
edustajista. Sen tulisi valvoa, ettei valta keskity.
Presidiumissa on käytäväpuheiden mukaan ollut esillä käsitys,
jonka mukaan perustuslain pitää olla kaksiosainen: olisi lyhyt,
25-30 artiklainen, perustuslaillinen sopimus ja pitempi versio
yksityiskohtaisista toimivalloista. Tämän kokouksen avaussanoissa
VGE oli toista mieltä: pitää tehdä yksi ainoa perustuslakiesitys,
jota voidaan täydentää erilaisilla liitteillä (kuten kai esimerkiksi
perusoikeuskonventissa sovitulla EU:n perusoikeussopimuksella).
Presidiumissa on nähty ongelmat, jotka syntyvät nykyisten
perussopimusten yksinkertaistamisesta. Säännösten monimutkaisuus
on aikanaan palvellut tiettyä tarkoitusta. Sopimukset on kirjoitettu
muotoon, jossa ne ovat olleet kaikkien hyväksyttävissä. Ne
on tarkoituksella kirjoitettu epäselviksi - ja jopa eri kielillä
erilaisiksi. Niiden yksinkertaistaminen ei ole helppoa, sillä
ne mielipide-erot ovat edelleen olemassa.
On määriteltävä tavat, joilla perustuslakia ja muita mahdollisia
uusia sopimuksia muutetaan. Siihen on tarjottu VGE:n ehdottamaa
kansanedustajien konferenssia.
Mielenkiintoisen perustuslaillisen prosessin on käynnistänyt
konservatiivien konventtidelegaation puheenjohtaja, saksalainen
meppi Elmar Brok. Hän on mepin toimen ohella saksalaisen
Bertelsmannin eli yhden maailman suurimpiin kuuluvan mediayhtiön
johtajia, ja hänellä on käytössään Bertelsmannin säätiön varat
ja resurssit. Luonnoksen laatimisessa häntä avusti saksalainen
professori Robert Scholz.
Brok on julkisti valmiin 100-sivuisen, 200-artiklaisen perustuslakiluonnoksen,
jossa tuetaan voimakkaasti yhteisömetodia. (Luonnoksen englanninkielisen
sähköisen version voit tilata meiltä osoitteesta eseppanen@europarl.eu.int).
Yhteisömetodin mukaan komissiolla ja europarlamentilla on
yhteiset edut. Ne haluavat lisää liittovaltiota, koska se
merkitsee niiden vallan lisääntymistä. Brok haluaa tehdä komissiosta
EU:lle aidon hallituksen ja sen puheenjohtajasta, jonka valitsisi
europarlamentti, EU:n pääministerin.
Esitys on ristiriidassa sen suurten jäsenmaiden idean kanssa,
että valtaa keskitettäisiin neuvostolle ja EU:lle valittaisiin
pääministerin sijasta presidentti, ns. super-Solana. Sitä
on esittänyt muun muassa Espanjan oikeistolainen pääministeri
Jose María Aznar - joka konventin tämän kokouksen
alla ehätti tyrmäämään idean "ennenaikaisena". Hän oli liikahtanut
asiassa saksalaiseen suuntaan: on vahvistettava komission
puheenjohtajan asemaa.
Perustuslakiasiaa käsitellään konservatiivien europuolueen
Euroopan kansanpuolueen (EPP) kokouksessa Portugalin
Estorilissa 17-19.10.2002. Käsittelyn pohjana ei ole Brokin
ehdotus. Se johtuu siitä, että konservatiivien kansalliset
edustajat eivät ole yhtä federalistisia kuin puolueryhmittymän
euroedustajat, eivätkä konservatiivifederalistit halua rajoittaa
federalistisen konventtiryhmänsä operointia konventissa. Käsittelyssä
on Brokin esityksen kanssa periaatteessa samansisältöinen
mutta yleisempi kannanotto saksalaisen Wolfgang Schäublen
ja belgialaisen EPP:n puheenjohtajan Wilfred Martensin
poliittisen linjauksen pohjalta. Siihen on EPP:n edustajilla
tilaisuus tehdä muutosesityksiä.
EPP:n linja on liittovaltiolinja. Se on asettanut tavoitteekseen
EU-liittovaltion ja sille perustuslain.
Samoilla linjoilla on toinen suuri europuolue sosialidemokraatit,
mutta varovaisemmin ja epäyhtenäisemmin. Demareiden europuolue
valmistelee perustuslakikannanottoa, joka julkistetaan 3.10.
Elokuun lopussa oli pidetty Englannin Birminghamissa valmistelukokous,
jossa oli ollut erimielisyyttä liittovaltiolinjasta. Englantilaiset
ja ruotsalaiset demarit olivat olleet muita (kuten suomalaisia)
enemmän huolissaan valtioiden itsemääräämisoikeuden säilymisestä
ja kansallisten parlamenttien vallasta.
Brokin ehdotus ei ole saanut yksimielistä tukea EU:n muilta
konservatiiveilta. Sitä on pidetty liian federalistisena ja
liian saksalaisena. Italian pääministeri Silvio Berlusconi
oli kutsunut viime viikonvaihteessa EU:n oikeistolaisten
hallitusten johtajat huvilalleen Sardiniaan keskustelemaan
asiasta, eikä se saanut siellä hyväksyntää. Oikeistojohtajat
ehdottivat vielä silloin yhtenäisinä ranskalaista mallia:
EU:lla olisi pääministerinä komission puheenjohtaja ja sen
lisäksi presidentti, joka johtaisi ulkopolitiikkaa.
Kokoomuksen puheenjohtajaa ei ollut kutsuttu Sardiniaan.
Italian talousministeri Giulio Tremonti oli kesän
lopussa pitänyt perustuslakiprosessia liian liittovaltiosuuntaisena.
Hänen mukaansa EU:ta pitää kehittää kansallisvaltioiden yhteenliittymänä
eikä yhtenä valtiona. Hänen mukaansa konventti ei ole oikea
paikka kirjoittaa sellainen perustuslakiluonnos, joka hallitusten
olisi pakko niellä HVK:ssa sellaisenaan.
Berlusconin hallituksen linjaukset ovat hieman yllättäviä.
Italiaa pidetään EU:n federalistisimpana maana. Europarlamentin
federalistit ovat joutumassa vaikeuksiin yrittäessään saada
konventin hyväksymään puhtaita liittovaltiolinjauksia. He
eivät aina muista, että konventti ei päätä muusta kuin omasta
esityksestään. Lopullinen päätösvalta on hallituksilla - joiden
on nautittava parlamenttien (ja sitä kautta kansojen) luottamusta.
On alkanut asioiden valmistelu myös varsinaisen päätöksentekoelimen
eli HVK:n näkökulmasta. Hallitusten edustajat ovat alkaneet
valmistella siellä esitettäväksi tulevia kantojaan.
|