Ensimmäiset työryhmäraportit

Konventin kokous 3-4.10.2002

Kokouksen alla oli Valéry Giscard d´Estaing valottanut näkemyksiään EU:n uudesta perustuslaista Bruggen Eurooppa-koulussa. Paikka oli sama, jossa Mauno Koivisto ilmoitti myönteisestä kannastaan Suomen EU-jäsenyyteen ja jossa Paavo Lipponen linjasi itsensä eurososialidemokraattiseksi uusfederalistiksi.

Giscard puolusti ehdotustaan siitä, että pitää kutsua koolle massiivinen kansanedustajien kongressi: 626 meppiä ja 1-1,5 kertaa vastaava määrä kansallisten parlamenttien edustajia. He voisivat jutella niitä näitä, ja niin olisi demokratia pelastettu. Kansanedustajien lainsäädäntövalta keskitettäisiin europarlamenttiin. Kongressi voisi mahdollisesti saada päätäntävaltaa myös nimitysasioissa. Jos EU:lle valitaan liittopresidentti, tämä olisi yksi mahdollinen valintapaikka. Kongressi olisi siis ikään kuin presidentin valitsijamieskokous.

Giscard oli mietiskellyt Euroopan unionin nimen muuttamista. Vaihtoehtoja olivat - nykyisen nimen säilyttämisen ohella - Euroopan yhteisö, Yhtynyt Eurooppa ja Euroopan Yhdysvallat (USE). Hän toivoi erityisesti nuorison ottavan asiaan kantaa.

Konventissa Giscard esitti arvion lokakuun lopussa julkistettavan perustuslain ensimmäisen luonnoksen laajuudesta: esitys on 8-10 sivun mittainen.

Konventti on jakaantunut työryhmiin. Lokakuun ensimmäisessä kokouksessa olivat esillä kahden työryhmän valmiit raportit.

Subsidiariteettityöryhmä

Esillä oli subsidiariteetti eli läheisyysperiaate. Suomen virallisissa käännöksissä subsidiariteetti kääntyy toissijaisuudeksi. Se on joko ihan oikein tai aivan väärin.

Se on oikein siinä tapauksessa, että keskusvalta saa ensin valita, mistä se päättää, ja loput päätökset jäävät sen jälkeen jäsenvaltiolle. Se on väärin siinä tapauksessa, että päätökset pyritään aina tekemään ensin jäsenvaltioissa ja vain kun on erityistä tarvetta yhteisiin päätöksiin tai kun siitä saadaan erityistä etua, ne tehdään yhteisön tasolla. Teoriassa on oikein puhua läheisyysperiaatteesta, käytännössä toissijaisuusperiaatteesta .

Työryhmä ehdotti otettavaksi käyttöön ns. varhaisvaroitusjärjestelmän. Komissiolla on lakialoitemonopoli. Sen pitää esityksen mukaan informoida kansallisia parlamentteja heti, kun se antaa uuden lainsäädäntöehdotuksen. Kansallisten parlamenttien kaikille kamareille annetaan kuusi viikkoa aikaa reagoida, jos niiden mielestä on loukattu läheisyysperiaatetta.

Kansallisissa parlamenteissa reklamointi pitää tehdä virallisessa istunnossa äänten enemmistöllä. Niiden pitää lisäksi perustella mielipiteensä siitä, millä tavalla on rikottu läheisyysperiaatetta.

Jos kolmannes jäsenmaiden parlamenteista reagoi samalla tavalla ja ilmoittaa olevansa sitä mieltä, että päätös olisi pitänyt tehdä jäsenvaltioiden tasolla, komission on otettava lakialoite uuteen tarkasteluun. Se voi muuttaa esitystään, mutta sen ei tarvitse tehdä niin. Sillä on edelleen monopoli esityksiin.

Vain sellainen parlamentti, joka on toimittanut kannastaan kuuden viikon määräajassa perustellun mielipiteen, voi asian myöhemmässä käsittelyvaiheessa viedä sen EY-tuomioistuimeen.

Federalistit olivat pelänneet, että läheisyysperiaatteen tulkintaa varten ehdotetaan perustettavaksi joku uusi elin, jossa olisi jäsenmaiden parlamenttien edustajia. Sitä oli vaatinut muun muassa Ison-Britannian ulkoministeri Jack Straw siinä yhteydessä, kun hän oli ilmoittanut kannattavansa perustuslain säätämistä, ja se taas oli Englannissa ns. kova juttu. Federalisteilla on tavoitteena estää kaikkien sellaisten instituutioiden perustaminen, joka toisi yhteen kansalliset parlamentaarikot ja antaisi heille valtaa ns. yhteisissä asioissa.

Federalisteille esitys oli kompromissi. Ensiksikin kansallisissa parlamenteissa on vaikea löytää edustajien enemmistö oman asian taakse, jos maan hallitus ei ole samalla linjalla - ja hallituksilla on aina mahdollisuus reagoida asioihin EY-tuomioistuimen kautta ilman subsidiariteettiakin. Toiseksi heidän mielestään on vaikea kuvitella, että kansalliset parlamentit voisivat pitää keskenään sellaisia yhteyksiä, että samaa komission esitystä vastustaisi kolmannes parlamenteista. Federalistit näkivät, että tällä tavalla ei vahingoiteta yhteisömetodia ja että komissiolla säilyy täysi lakialoitemonopoli. Sen ei ole edelleenkään pakko muuttaa esitystään, vaikka kansalliset parlamentit sitä vaativat, eikä kukaan saa edelleenkään veto-oikeutta komission esityksiin.

Äärifederalistien mielestä kansallisia parlamentteja ei pitäisi millään tavalla kytkeä mukaan EU:n lainsääntöprosesseihin.

Toisaalta kansalliset parlamentit saadaan tällä tavalla sidotuksi prosesseihin. Ne eivät voi enää sanoa, ettei niitä ole kuultu. Tämän jälkeen niitä on aina kuultu, mutta ne eivät yleensä ehdi reagoida mihinkään kuudessa viikossa saati toimia yhteistyössä muiden maiden parlamenttien kanssa.

Oikeushenkilötyöryhmä

Työnsä oli päättänyt myös työryhmä, jonka tehtävänä oli pohtia kysymystä EU:n juridisesta luonteesta. Se on epäselvä. Maastrichtin unionisopimuksen ohella samaan perussopimuskokonaisuuteen kuuluvat myös sopimukset Euroopan Yhteisöistä ja Euratomista.

EU:lla ei ole omaa oikeushenkilöllisyyttä. Se tekee kansainväliset sopimuksensa EY:n tai jäsenvaltioiden nimissä.

Liittovaltiolla pitää olla oikeushenkilöllisyys. Muutenhan se ei ole oikea valtio. Työryhmä ehdotti - onhan konventissa ja kaikissa sen työryhmissä federalistinen täyshegemonia - perussopimusten uudistamista niin, että EU:sta tulisi yksi ja ainoa oikeushenkilö ja että EY:n ja Euroatomin sopimukset liitettäisiin yhdeksi EU:n perussopimukseksi.

Se olisi perustuslaillinen sopimus, joka olisi - Giscardin mukaan - luonteeltaan perustuslaki.

Työryhmä haluaa jakaa sopimusten uudistamisen kahdeksi eri tekstiksi: olisi perustuslain luonteinen osa ja toinen osa niistä vanhojen perussopimusten teksteistä, jotka eivät mahdu ensimmäiseen osaan.

EU:n halutaan puhuvan yhdellä äänellä. Siitä halutaan tehdä kansainvälisen oikeuden subjekti. Oikeushenkilöllisyyttä tarvitaan ennen muuta yhteisten ulkosuhteiden hoitoa varten. EU:lle halutaan oikeus tehdä sopimuksia, oikeus diplomaattiseen edustukseen ja oikeus nauttia diplomaattisista vapauksista sekä oikeus esittää valituksia ja toimia kantajana kansainvälisissä tuomioistuimissa.

Työryhmä haluaa, että unioni esiintyy yhtenäisenä. Se vaatii, että sitä edustaa kansainvälisissä kokouksissa yksi ainoa valtuuskunta ja että kansalliset valtuuskunnat ovat sille alisteisia.

Ulkopolitiikassa ryhdyttäisiin toimimaan niin kuin Neuvostoliitto esiintyi YK:ssa: oli koko liittovaltion eli Neuvostoliiton valtuuskunta ja olivat erikseen Ukrainan ja Valko-Venäjän tasavaltojen valtuuskunnat? EU:n rooli olisi Neuvostoliiton rooli ja joillakin suurilla jäsenmailla olisi erikseen Ukrainan ja Valko-Venäjän roolit?

Lopullinen ratkaisu tässä asiassa ei ole yksinkertainen.

Jos EU on oikeushenkilö ja jäsenmaat ovat oikeushenkilöitä, on epäselvää, miten EU:n tekemät sopimukset sitovat jäsenmaita.

Giscard on nostanut esille myös kysymyksen siitä, että oikeushenkilöllisyyden toteutuessa muut maat alkavat kysellä, mikä EU on: valtio, liittovaltio vai kansainvälinen järjestö. Kysymykseen pitää vastata. Ei ole lainkaan varmaa, että yksimieleisesti EU:n vastataan olevan valtio tai liittovaltio.

Työryhmä haluaa ulkosuhteiden alalla ensisijaiseksi toimijaksi EU:n. Jos EU tekee sopimuksen, työryhmän mielestä sitä ei enää tarvitsisi ratifioida kansallisissa parlamenteissa. Hallitusten tulisi esittää kaikenlainen vastustus jotakin sopimusta kohtaan ennen sen solmimista, eikä jäsenmaille jäisi EU:n hyväksynnän jälkeen enää aikaa reagoida. Kun samaan aikaan federalistit vaativat määräenemmistöä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittisiin päätöksiin, EU voisi tehdä kansainvälisenä oikeushenkilönä sellaisia jäsenmaita sitovia sopimuksia, joita jäsenmaan oikeushenkilöllisyyttä edustava parlamentti vastustaa.