Konventin kokous 15-16.4.2002
Konventin presidiumi on päättänyt konventin aikataulutavoitteesta.
Valmista halutaan ennen kesää 2003. Tavoitetta ei kuitenkaan
sanota julki.
Presidiumi on kutsumassa koolle erityisen nuorisoistunnon
9-12.7. Mukaan kutsutaan 210 (puheenjohtajan luullessa että
konventissa on 210 eikä 207 jäsentä) nuorta, alle 25 vuotiasta
EU-kansalaista. Kansallisten valmistelukuntalaisten annetaan
valita kuusi nuorta maata kohden, yhteensä 168 kansallista
edustajaa ("ottaen huomioon kansallisella tasolla toimivien
nuorisojärjestöjen ehdotukset"). Europarlamentin ja komission
kiintiöstä halutaan valita 42 edustajaa Euroopan laajuisista
nuoriso-organisaatioista. Näyttää siltä, että tässä viimeksi
mainitussa kiintiössä nuorisoistuntoon halutaan valita vain
federalisteja.
Presidiumi antoi kokouksiinsa läsnäolo-oikeuden hakijamaita
edustavalle slovakialaiselle Alojz Peterlelle. Kyseessä
oli niiden oma valinta. Tämän jälkeen presidiumissa on 7 konservatiivia,
5 demaria ja 1 liberaali, eikä se näin edusta Euroopan koko
mielipidekirjoa.
Konservatiiviryhmän (EPP) konventtiryhmän puheenjohtajakseen
valitsema saksalaismeppi Elmar Brok oli ehdottanut
ryhmäkokouksessa, että valmistelukuntalaiset edustaisivat
aina puhuessaan ylikansallista puolueryhmää. Ehdotus ei saanut
laajaa tukea. Sen tarkoituksena on neutralisoida jäsenmaiden
edustajat heidän kansallisesta taustastaan ja mandaatistaan.
On mahdollista, että edetään tällä tiellä ja että konventin
loppuvaiheessa kaksi suurinta europuoluetta (EPP ja demarit)
neuvottelevat lopullisen asiakirjaluonnoksen keskenään. Se
olisi uudenlainen Euroopan jako kaksipuoluejärjestelmää: konservatiiveihin
ja sosialidemokraatteihin. Jos haluaa "vaikuttaa", on vaikutettava
näiden europuolueiden sisässä.
On edelleen epätietoisuutta siitä, mitä varsinaisessa perustuslakikonventissa
valmistellaan ja miten se, mitä valmistellaan, hyväksytään.
Konventin eri komponenteissa on lisääntymässä mieliala, jonka
mukaan presidiumilla on liikaa valtaa. Muiden annetaan kyllä
puhua puhkut ulos, mutta jotain alkaa tapahtua vasta kun presidium
katsoo ajan otolliseksi uuden tapahtumiselle. Suurten maiden
edustajat saattavat valmistella kahdenvälisissä tapaamisissa
jotain, jota ei muille - vielä - kerrota.
Puheenjohtaja Valery Giscard d´Estaing (VGE) haluaa
konventin lopputuloksesta Euroopan laajuisen kansanäänestyksen.
Hän näyttää olevan sitä mieltä, että se toteutetaan kansallisesti.
Saa sen vaikutelman, että hänen mukaansa luonnos pitää hyväksyä
jokaisessa maassa erikseen. Toinen vaihtoehto on - ja sitä
haluavat federalistit - yksi ja sama eurokansanäänestys koko
EU:ssa.
VGE haluaa konventin valmistelevan perustuslaillisen (constitutif)
sopimuksen, joka ei ranskan kielellä ole aivan sama asia kuin
perustuslaki. Englannin kielelle ja suomeksi sopimus kääntyy
perustuslaiksi.
Ranskan Eurooppa-liikkeen kokouksessa maan entinen pääministeri
Michel Rocard näytti ottaneen kantaa perustuslakiin
tavalla, joka kuvaa hyvin yhtä suhtautumista asiaan: "Minä
olen luonnollisesti perustuslain kannalla. Mutta kysymys kuuluu,
onko viisasta esittää tai vaatia perustuslakia ennemminkin
kuin hyvin kirjoitettua ja perustavaa laatua olevaa (constitutif)
sopimusta." "Minä en ikinä suostu taistelemaan perustuslaki-sanan
vaan ennemminkin sellaisen sopimuksen puolesta, joka ajaa
saman asian."
Kieli on osa kansallista identiteettiä, ja jos pystytään
muuttamaan kieltä, muutetaan myös ihmistä. Jos halutaan vallata
maa, on vallattava sen kieli. Umberto Eco ei ole ihan väärässä,
kun hän sanoo, että Euroopan yhteinen kieli on käännös.
Eurokieli koostuu epätarkkuuksista. Demokratia, johon liittyy
asioiden yhteinen valmistelu ja valmistelun lopputuloksen
yleinen hyväksyttävyys, on mahdollista vain yhteisen kielen
maissa?
VGE edustaa puheissaan sitä vaikeaselkoisuutta, joka tekee
poliitikoista valtiomiehiä. Jäämme odottelemaan, mitä hänellä
on mielessä, kun hän sanoo, että EU:n komissiota pitää kehittää
siihen suuntaan, ettei se voi äänestää asioista. Taustalla
lienee se, ettei pienten maiden edustajille voi tulevaisuudessa
antaa mahdollisuutta äänestää kumoon suurten maiden komissaarien
(keskenään sopimaa) yhteistä kantaa. VGE haluaa EU:hun vielä
nykyistäkin suuremman suurten maiden vallan?
On syytä panna pohdintaan jo tässä vaiheessa konventtiraportointia,
että on voimia, jotka haluavat EU:n toimeenpanevaksi poliittiseksi
toimijaksi eli EU:n hallitukseksi aivan uuden elimen:
jäsenmaiden Eurooppa-ministereiden pysyvän (Brysselissä istuvan)
neuvoston.
Otteet kovenevat. Entinen ranskalaisministeri, nykyinen oikeistomeppi
ja valmistelukuntalainen Alain Lamassoure sanoo, että
"meidän on käytettävä tätä tilannetta hyväksi päästäksemme
irti euroskeptisistä maista". Tällaiset jyrkät kannanotot
eivät edusta vanhaa Jean Monnet-henkeä: hiiteen tavoitteet,
tärkeintä on yhteinen liike kohden liittovaltiota.
Europarlamentin konventtikomponentin kokouksessa samainen
Lamassoure ehdotti, että jokaiselle EU-kansalaiselle lähetetään
kyselylomake siitä, millaisen "Euroopan" itse kukin
haluaa. Ehdotusta kannatettiin. Siis sitä, että lähetetään
ehkä 400 miljoonaa kirjettä, mikä maksaisi ainakin puoli miljardia
euroa. Kirjeiden lähettäminen saattaisi vielä onnistua, vaikka
kaikkien kansalaisten osoitetiedot eivät olisikaan EU:ssa
ajan tasalla, mutta ongelmaksi tulisi vastausten käsittely.
Kävisi varmaankin niin kuin tapahtui muinaisen NKP:n edustajakokouksissa:
saatiin kolme miljoonaa aloitetta, mutta päätökset tehtiin
politbyroossa niihin tutustumatta.
Konventin kokouksessa puhuttiin EU:n toimivallasta, ja keskustelussa
esiintyi sana federaatio, liittovaltio. EU:n oloissa
vaatimus liittovaltiosta merkitsee vallan keskittämistä, keskusvaltaa.
Englannissa federalismi (ja siis "liittovaltio")
on lähes kirosana. Sana ei Saksassa herätä suurta intohimoa.
Liittovaltio sinänsä ei ole hyvä tai huonoa asia. Esimerkiksi
sveitsiläinen liittovaltio ei olisi lainkaan hassumpi esikuva
EU:n liittovaltioitumiselle. Siellä on 20 kantonia, jotka
ovat itsenäisiä. Maan perustuslain muuttamiseen liittyvät
asiat on aina pantava kansanäänestykseen, jossa niiden hyväksymiselle
tarvitaan kaksoisenemmistö: enemmistö sekä äänistä että kantoneista.
Kansanäänestyksen saa aikaan asiasta riippuen 50 000-100 000
sveitsiläistä.
Sveitsi ei kuitenkaan ole EU:n liittovaltioimisen malli.
Saksalaisille se on Saksa - ja monille muille vielä keskusvaltakeskeisempi
malli. Saksassa on keskusvalta ja 16 osavaltiota ja niillä
kaikilla omat parlamentit ja hallitukset. Parlamentti on kaksikamarinen:
liittopäivät ja liittoneuvosto (jossa ovat edustettuina osavaltiot
asukasluvun mukaan).
Kun puhutaan Saksan mallista (lähes riippumatta kuka saksalainen
sitä esittää), siihen kuuluu aina parlamentin kaksi kamaria.
Mielipiteet poikkeavat siitä, miten EU:n kansallisuuksien
neuvosto (liittokamari) valitaan: edustaisiko se kansallisia
parlamentteja vai voisiko se koostua hallitusten edustajista
(esimerkiksi em. pysyvästä Eurooppa-ministereiden neuvostosta).
Konventin huhtikuun kokouksessa esille nousi useassa puheenvuorossa
EU:n kompetenssin vahvistaminen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa.
EU:ssa jäsenmaan on vaikea olla liittoutumaton; tulee paineita
"yhteisen" politiikan puolesta. Siihen kuuluu myös maiden
Nato-jäsenyys.
Hyvä tavoite konventille voisi olla hollantilaisen konservatiivin
Maij-Weggenin esitys: EU:lle ei tule antaa lisää valtaa, mutta
sille pitää luoda selkeämpi vallankäyttömalli.
|