Konventin työ alkoi

Perustuslakikonventti 21-22.3.2002

Tässä ensimmäisessä työkokouksessa valmistelukuntalaiset (joka on puheenjohtaja Giscardin käyttämä nimitys perustuslakikonventin osanottajista) lukivat papereistaan 3 minuutin "lämmittelypuheenvuorot".

Suomen hallituksen edustaja Teija Tiilikainen oli tiukasti Lipposen linjalla: on vahvistettava komission asemaa, vaikka EU on - hänen sanojensa mukaan - "elitistinen virkamieskoneisto". Tarvitaan "Euroopan tasoisten poliittisten liikkeiden vahvistamista" ja niille resursseja. Hän siis halusi europuolueita ja niille europuoluetukea. Kun komissiolla pitää Tiilikaisen mukaan olla "poliittinen mandaatti" ja sen kokoonpanon on "heijasteltava europarlamenttivaalien lopputulosta" hän haluaa tehdä virkamiesten komissiosta EU:n poliittisen hallituksen.

EU:ssa on yleisesti tavoitteena komission jäsenten määrän supistaminen sen "toiminnan tehostamiseksi". Silloin voi käydä niin, että vuonna 2009 Suomella ei ole poliittisessa hallituksessa, joka puhuu myös Suomen suulla, lainkaan omaa edustajaa. Käy kuin Suomen edustukselle Euroopan Keskuspankin (EKP) johtokunnassa. Kun Sirkka Hämäläisen kausi päättyy kesällä 2003, Suomi ei saa tähän rahapolitiikan monopolilaitoksen korkeaan elimeen uutta edustajaa ehkä pariinkymmeneen vuoteen.

Irlannin hallituksen edustaja muistutti konventissa siitä, että EU:n hallitusta eivät voi erottaa yhden kansakunnan edustajat epäluottamuksen perusteella. Parempaa demokratiaa ja parlamentarismia onkin se, että hallituksen on nautittava kansan - oman kansansa - luottamusta. Sellaista demokratiaa on vain kansallisvaltioissa.

Konventin eräänlaisia toimielimiä ovat puheenjohtajisto (presidium), sihteeristö sekä jäsenten ryhmäkunnat.

Viimeiseen asti yritettiin välttää hakijamaiden ryhmän muodostuminen, mutta siinä ei onnistuttu, kun ne alkoivat yhdessä vaatia itselleen edustusta konventin kaikkivaltiaassa presidiumissa. Kolmasosa kokouksen osanottajista oli heidän muodossaan siitä syrjäytetty. Tultiin niitä vastaan ja kutsuttiin yksi niiden edustaja presidiumin kuunteluoppilaaksi. Kilpailu paikasta on kova Puolan, Slovenian ja Liettuan parlamenttien edustajien kesken, eikä kisa ratkennut tässä kokouksessa. Puola yrittää puhua halijamaiden joukossa muita suuremmalla äänellä - eikä ehkä saa edustajaansa puheenjohtajistoon.

Omalla kielellään eivät hakijamaiden edustajat edelleenkään voi toimia. Useimmat valmistelukuntalaiset kuuluvat europuolueidensa poliittisiin ryhmiin, jotka kokoontuvat aina ennen konventin kokouksia omiin tapaamisiin. Samoin kansallisten parlamenttien, europarlamentin ja hakijamaiden ryhmillä on omat kokouksensa. Konventin jäsenet osallistuvat ennen kokouksia monien eri ryhmäkuntien kokouksiin.

Epäillään, että EU:n perustuslakiluonnos valmistellaan suurten europuolueiden (konservatiivien EPP ja eurodemarit) ryhmäkunnissa. Arvellaan, että näissä "poliittisissa perheissä" tehdään yhteinen kompromissi perustuslakiluonnoksesta. Sen jälkeen mitataan, onko pienillä mailla sisua puolustaa omaa täysivaltaisuuttaan sitä ehdotusta vastaan. Nizzan sopimuksen kyseessä olleen irlantilaisilla oli, mutta isoille maille ei Irlannin EI merkinnyt mitään.

Roolien moninaisuus synnyttää identiteettiongelman. Tyypillisimmillään sitä edustaa Suomen eduskunnan edustajana konventtiin valitun Kimmo Kiljusen (SDP) käsitys omasta asemastaan. Hän ehti olla sitä mieltä, ettei hän edusta konventissa Suomen eduskuntaa vaan EU:n sosialidemokraatteja ennen kuin eduskunnan kollegat palauttivat hänet järjestykseen. Tietysti hän edustaa eurososialidemokratiaa, mutta hän ei voi tehdä sitä julkisesti.

On myös poikkipoliittisia keskustelu- ja valmisteluryhmiä kuten Demokratia-foorumi, jossa olen mukana europarlamentin delegaation varajäsenenä.

Se edustaa niitä eurokriitikkoja ja -realisteja, jotka ovat onnistuneet konventin jäsenten ja varajäsenten valinnassa läpäisemään tiukan federalistisen seulan. Kun konventti kokoontuu europarlamentissa, tällä meppien kotiareenalla ryhmän toimintaan osallistuvat myös ne SOS Demokratia-ryhmän eurokriittiset mepit, jotka eivät ole valmistelukuntalaisia.

Demokratia-foorumiin kuuluu yli 10 jäsentä ja varajäsentä Ranskasta, Englannista, Tanskasta, Maltalta, Tshekistä, Slovakiasta, Portugalista ja Suomesta. Kaikkia konventtiedustajia ei tunneta, ja uusia yhteyksiä haetaan. Tämän joukon sisäisellä konsensuksella on sovittu, että Itävallan vapauspuolueen edustajaa, joka edustaa EU-vastaisuuden ohella muukalaisvastaisuutta eli ksenofobiaa, ei kutsuta tähän keskusteluryhmään kuten ei Italian uusfasistejakaan.

Konventissa äänioikeutetuista kuudestakymmenestäkuudesta (66) vanhoja jäsenmaita edustavasta jäsenestä (jotka päättävät liittovaltioluonnoksesta yli 400 miljoonalle muulle eurooppalaiselle) vain noin kuuden arvellaan olevan liittovaltiota ja sen perustuslakia vastaan. Tässä merkityksessä konventti on epäedustava. Ei kuulu niiden ääni, jotka eivät ole euronationalisteja vaan jotka ovat kansallisvaltioiden täysivaltaisuuden kannalla. .

Konventissa poliittinen valta keskittyy presidiumiin (jossa ei ole Suomen edustajaa). Se näytti voimaa ajamalla sekä europarlamentin että kansallisten parlamenttien valtuuskunnassa läpi konventin työjärjestyksen, jossa vahvistettiin presidiumin valta, vaikka molemmissa valtuuskunnissa olisi haluttu enemmän valtaa konventille ja vähemmän valtaa presidiumille. Nyt presidium päättää yksin muun muassa siitä, mitä asiakirjoja käännätetään muille kielille ja ketkä ovat "asiantuntijoita".

Työjärjestykseen kirjattiin, että asioita voi tuoda presidiumin päätettäväksi merkittävä määrä valmistelukuntalaisia. Tämän epämääräisen käsitteen avulla voidaan tukahduttaa kritiikki vaihtoehtoisten esitysten käännättämättä jättämisestä. Yleinen tulkinta kulisseissa on, että "merkittävä ryhmä" tarkoittaa vain PPE:n tai eurodemareiden esityksiä.

Työjärjestyksessä määriteltiin myös varajäsenten asema. Kysymys on visainen. Varajäsenillä on europarlamentin valiokunnissa samat oikeudet - äänestämisoikeutta lukuun ottamatta - kuin varsinaisillakin jäsenillä, ja myös kansallisten parlamenttien varajäsenet ovat merkittäviä poliitikkoja, joilla on halu vaikuttaa asioihin (ja jotka usein vielä edustavat eri poliittisia puolueita kuin varsinaiset jäsenet). Presidium olisi rajoittanut varajäsenten oikeuksia jopa salissa istumisen suhteen, mutta parlamentaarikot hoitivat varajäsenille täydet oikeudet osanottoon ja materiaalien saantiin. Puheoikeus on kuitenkin rajallinen, eivätkä varajäsenet tietystikään äänestä.

Politiikassa työjärjestys ja kaikkinaiset pohjapaperit ovat valtaa, ja niistä konventissa vastaa skotti John Kerrin johtama sihteeristö. Hän on ollut Ison-Britannian merkittävä edustaja EU:ssa sekä Thatcherin että Blairin pääministerikaudella, ja hän siis on mitä suurimmassa määrin joustava - ellei opportunistinen - henkilö vastaamaan perustuslain valmistelun tekniikasta. Suomella ei ole sihteeristössä edustajaa.

Konventin puheenjohtajistossa oli päätetty, että heinäkuussa järjestetään erityinen nuorisokonventti 18-25 vuotiaille EU-nuorille, jossa heille varataan samat "materiaaliset olosuhteet" kuin on varsinaisellakin konventilla. Mitenkähän sen osanottajat valitaan?

Vielä ei ole selvyyttä siitä, miten konventin lopputulos hyväksytään vuoden kuluttua. Tässä vaiheessa työjärjestyksessä puhutaan vielä konsensuksesta (= yksimielisyydestä), mutta on selvää, että minkään Demokratia-foorumin ei anneta kaataa suurten europuolueiden sopimaa kompromissia liittovaltion perustuslaista. Suurissa europuolueissa asioista päättävät suurten maiden edustajat.