Suomen konventtilinjasta

Kalevan alakerta 15.7.2003

EU:n perustuslain luonnos on nyt valmis. Se on lähetetty hallitusten väliseen konferenssiin (HVK), joka pyritään päättämään joulukuussa Roomassa.

Suomen hallitus teki alun perin väärän arvion perustuslain luonnosta valmistelleen konventin luonteesta. Arvioitiin, että konventissa vain pohdiskeltaisiin asioita ja enintään tuotettaisiin erilaisia vaihtoehtoja. Kun ei haluttu sitoa poliittista arvovaltaa minkään vaihtoehdon taakse, konventtiedustajaksemme nimettiin tutkija Teija Tiilikainen.

Muissa jäsenmaissa vedettiin jo viime syksynä johtopäätökset projektin luonteesta ja vaihdettiin hallitusten edustajiksi ykkösketjujen poliitikkoja.

Ainoana EU-maana Suomen hallituksella ei ole poliittista vastuuta asiakirjasta, joka on ylempi kuin kansallinen perustuslaki - ja johon on todella vaikea saada enää muutoksia. Luonnoksen takana on suurten maiden koko arvovalta, ja ne lähtevät nyt siitä, että perustuslakia ei HVK:ssa muuteta.

Hallituksemme virhearvio on luulla, että perustuslaki muuttuu HVK:ssa Suomen näkökulmasta parempaan suuntaan.

Suomi luulee voivansa estää EU:n presidentin eli valtionpäämiesten huippukokousten (Eurooppa-neuvoston) puheenjohtajan valinnan, mutta ei estä. Suomi luulee saavansa oman pysyvän äänivaltaisen komissaarin, mutta ei saa. Suomi luulee voivansa muuttaa puolustusartikloita, mutta eivät muutu.

Pohja, jolta ponnistetaan, on kehno. Tyytymättömyys olisi pitänyt tuoda julki konventissa, mutta ei tuotu. Erimielisyys on EU:ssa mahdollista, mutta se on prosessi: sillä ei saa yllättää muita.

Perustuslaista päätti viime kädessä 13-jäseninen puhemiehistö, jossa ei ollut Suomen edustajaa. Presidium muistuttikin entisaikojen politbyroota, jossa jäsenten piti samaa mieltä ja liittovaltion puolella. Konventtilaiset tekivät noin 6 000 muutosesitystä puhemiehistön luonnoksiin, mutta yhdestäkään ei äänestetty. Vain ne hyväksyttiin, jotka politbyroo hyväksyi.

Kun konventti "päätti" 13.6 perustuslain I ja II osastosta, Teija Tiilikainen yritti saada puheenvuoron, jossa hän olisi esittänyt Suomen varauman instituutioihin ja sotilaallisiin artikloihin. Sitä ei hänelle myönnetty. Eduskunnan edustaja Kimmo Kiljunen sai puhua, mutta hän vain onnitteli itseään syntymäpäivänsä johdosta. Näin ollen konventissa ei käynyt ilmi, että Suomella oli varauksia. Suomi oli äänetön kumppani Suuressa Konsensuksessa.

Thessalonikin huippukokous antoi 20.6 konventille jatkomandaatin niiden III osaston pykälien viimeistelemiseksi, joissa määritellään uuden liittovaltion poliittinen käytäntö. Mandaatti oli, että esitykseen sai tehdä vain teknisiä muutoksia. Muilta osin konventin piti hyväksyä sellaisenaan virkamiesten laatiman III osaston yli 350 artiklaa, joista ei ollut keskusteltu konventin täysistunnoissa.

III osan artiklat 208 (rakenteellinen yhteistyö) ja 209 (julistus kollektiivisesta turvalausekkeesta) ovat tärkeitä EU:n militarisoimisen näkökulmasta ja elintärkeitä Suomen liittoutumattomuuden näkökulmasta.

Suomen kolme edustajaa olivat tehneet yhdessä esityksen näiden pykälien poistamisesta. Käyttämissään puheenvuoroissa ei kukaan suomalaisedustaja kuitenkaan puolustanut poistoa. Konventin puhemiehistölle ei viestitetty, että se oli Suomen linja.

Siihen, että konventin viimeisenä yönä onnistui federalistinen tehoisku, eivät suomalaiset voineet vaikuttaa. Politbyroo kirjasi perustuslain IV osastoon "teknisinä" muutoksina EU:lle lipun, kansallislaulun, tunnuslauseen ("erilaisuudessaan yhdistynyt"), rahan ja kansallispäivän, vaikka konventilla ei ollut lainkaan mandaattia käsitellä koko IV osastoa. Nämä liittovaltion symbolit oli jo kertaalleen jätetty pois perustuslaista, mutta ne kirjattiin loppuasiakirjaan tilanteessa, jossa esitystä ei enää saanut muuttaa.

Konventin vihoviimeisessä istunnossa 10.7 kaikkia konventtilaisia pyydettiin allekirjoittamaan valmiiden tekstien lähetekirjelmä HVK:lle. Kun siinä vaiheessa ei edes ollut saatavilla kaikkia artikloja suomen kielellä, lähes 200 artiklaa perustuslakia piti hyväksyä vierailla kielillä. Kukaan suomalainen ei tiennyt, mitä piti allekirjoittaa.

Kun Tiilikainen ei edes pyytänyt puheenvuoroa esittääkseen perustuslakiin Suomen varaukset, muualla ei tiedetä, että Suomella oli varauksia. Allekirjoitettiin, kun muutkin allekirjoittivat.

Eduskunnan edustajista Kimmo Kiljunen edusti konventissa enemmän kansainvälistä sosialidemokratiaa kuin Suomen eduskuntaa. Hän allekirjoitti, muut kansanedustajat eivät.

Kotimaisessa keskustelussa on SDP:n puheenjohtaja Paavo Lipponen sanonut, että jos EU:lle syntyy puolustus- (ja hyökkäys)ydin, Suomen oltava siinä mukana.

Nyt tiedetään, että se syntyy.

Sitä kautta on Lipposen puheenvuoro muuttunut ehdotukseksi Suomen sotilaallisesta liittoutumisesta. Liittoutumisen tie kulkee EU:n kautta Natoon.

Jos halutaan, on mahdollista säilyttää liittoutumattomuus ja itsenäinen puolustus. Ei ole pakko allekirjoittaa julistusta.

Suomi on kuitenkin EU:ssa pehmolinjalla, ja eliitiltämme puuttuu riittävä kovuus omien etujemme puolustamiseen. Perustuslakiasiassa Suomen kortit on pelattu niin, me emme enää saa perustuslakiin muutoksia itseämme koskeviin elintärkeisiin osiin ilman kansanäänestystä.

Kun vanhaan ja lakkautettavaan EU:hun liittymisestäkin oli kansanäänestys, uuteenkaan ei pitäisi liittyä ilman kansanäänestystä.

Esko Seppänen

eseppanen@europarl.eu.int