Euroopan Yhdysvallat (USE)
Kolumni KU:ssa 18.10.2002
Meillä EU:ssa on alustettu keskustelu EU:n nimen muuttamisesta.
Perustuslakikonventin puheenjohtaja Valery Giscard d´Estaing
on ehdottanut uudeksi nimeksi joko Euroopan Yhdysvaltoja,
Euroopan Yhteisöä tai Yhdistynyttä Eurooppaa.
Kun tulee perustuslaki, pitää kysyä, minkä perustuslaki
se on: onko se valtion, liittovaltion vai jonkun kansainvälisen
aatteellisen yhdistyksen perustuslaki. Jos minulta kysytään,
tulollaan on liittovaltio. Sitä asiaa ei pitäisi yrittää kiertää.
Kyseisen liittovaltion, jonka nimeä ollaan rukkaamassa,
perustuslain ensimmäinen raakaluonnos julkistetaan runsaan
viikon kuluttua. Millähän nimellä esitystä kutsuu suomalainen
media, joka ei kerro suomalaisille, että on alettava totuttautua
ylikansalliseen perustuslakiin?
Kun lopullinen perustuslakiluonnos valmistuu konventissa
ensi kesäkuussa, saattaa käydä niin, että koko EU joudutaan
perustamaan uudelleen. Juristeria on näissä asioissa monimutkainen.
Valery Giscard d´Estaing sanoo Suomen käynnillään keskustelleensa
uudelleenperustamisesta Paavo Lipposen kanssa.
Syntyy mielenkiintoinen tilanne: voiko Suomi liittyä uuteen
valtioon/liittovaltioon/yhdistykseen ilman kansanäänestystä?
Jos EU:hun liityttiin kansanäänestyksellä, mielestäni on selvää,
että myös Euroopan Yhdysvaltoihin liittymisestä pitää järjestää
kansanäänestys. Siitä tulisi myös Nato-kansanäänestys, sillä
perustuslakiin kirjoitetaan paljon lisää Natoa.
Kaikki suuret EU-maat ovat Naton jäseniä ja haluavat mahdollisimman
paljon yhteistä puolustusta ja lisää eurooppalaisia aseita.
Ne ottavat todesta Naton pääsihteeri George Robertsonin
lausuman, jonka mukaan "Euroopan asevoimat ovat kuin veltto
jättiläinen". Vanhojen panssarivaunujen sijasta tarvitaan
uutta elektroniikkaa, taisteluhelikoptereita ja täsmäaseita.
Perustuslakikonventissa alustellaan jo keskustelua siitä,
mitä tehdään niille EU:n pienille maille, jotka eivät hyväksy
perustuslakiin kirjattavia yhteisen puolustuksen ja asevarustelun
lisäämisen velvoitteita. Yhteiseen puolustukseen osallistumiselle
on jopa ehdotettu asetettavaksi samanlaiset konvergenssikriteerit,
jotka olivat käytössä EMU:ssa. Niiden mukaan kaikkien jäsenmaiden
täytyy sijoittaa lisää rahaa moderneihin asejärjestelmiin,
jos ne haluavat päästä mukaan uuteen liittovaltioon.
Kysymys ei ole sellaisesta natottamisesta, että yhteensovitetaan
Suomen karttamerkit Nato-karttamerkkeihin. Ne ovat jo samat.
Nyt puhutaan turvallisuutemme perusteista.
Ei ole odotettavissa suurhyökkäystä maatamme tai muitakaan
EU:n jäsenmaita vastaan. Siksi tässä kaikessa onkin kysymys
ihan muusta: uuden supervallan ulkoisen roolin vahvistamisesta.
Sen asevoimien uskottavan toiminnan perustana on vahva oma
aseteollisuus.
Euroopan Yhdysvaltojen perustuslaki vaatinee Suomi-poikia
osallistumaan sekä keskusvallan puolustamiseen että sen hyökkäyksiin.
On ennakoitavissa, että joudumme siirtymään koko maan puolustamisesta
vastaavasta asevelvollisuus- eli kansanarmeijasta palkka-armeijaan.
Se on poliittisempi armeija kuin oma sotaväki. Asevelvolliset
eivät ehkä ammu siviilejä, vaikka käsketään, kun taas palkka-armeija
ampuu, jos käsketään.
Sotaväkeä aletaan käyttää maan puolustamisen sijasta ns.
kansainvälisiin tehtäviin. Puolustusvoimaimme nykyinen komentaja
taisi käyttää jo vuosia sitten asiasta käsitettä "etäpuolustus".
Se on hyökkäystä.
Puolustusministeristä, jonka toimen nykyinen haltija ryhtyisi
varmasti Naton henkilöjäseneksi, jos se olisi mahdollista,
tulee yksi hallituksen superministereistä: kansainvälisen
ulkoisen ja sisäisen turvallisuuden - eli etäpuolustuksen
- ministeri.
Jos Suomi liittyy Natoon (ja valmisteilla oleva Euroopan
Yhdysvaltojen perustuslaki lisää kovasti painetta siihen suuntaan),
varsinainen liittymissopimus on pituudeltaan vain 8-10 sivua.
Yksityiskohtaisia määräyksiä tärkeämpi on solidaarisuus: poliittinen
tahto myös hyökätä. Natossa hyökätään USA:n rinnalla kansainvälisoikeudellisessa
merkityksessä laittomasti, mutta myös EU voi Gustav Hägglundin
mukaan hyökätä ilman YK:n mandaattia koko maapallon alueella.
Maantieteellistä rajaa euroarmeijan käytölle ei ole.
Kansanarmeija taas puolustaa omaa maata vain oman maan rajojen
sisällä.
Maamme valmistautuu ottamaan vastaan ulkomaisia sotajoukkoja.
Satamien, rautateiden ja lentokenttien Nato-yhteensovittaminen
on kallista - ja turvatonta. Sillä tavalla Suomesta tulee
Naton ja EU:n etuvartioasema Venäjän suuntaan. Ei Venäjä hyökkää,
mutta on muistettava, että Venäjällä on jättiläismäiset luonnonvarat,
joista EU-Eurooppa on ensi vuosikymmenellä täysin riippuvainen
(vähän niin kuin USA Irakin öljystä).
Jos liitytään Natoon, pitää varustaa suojat ja laukaisualustat
myös ydinaseille. Eduskuntavaaleissa haluaisin ottaa kantaa
kaikkeen tähän, mutta puolue ei.
|