Suomelle vaarallinen henkilö?
KU 14.2.2003
Suomen hallituksella ei ole edustajaa EU:n perustuslakikonventissa.
Lipposella on. Häntä edustaa tutkija Teija Tiilikainen.
Ulkomailla hänet esitetään hallituksen edustajana.
Tutkija Tiilikainen on ottanut konventissa uuteen perustuslakiin
hallituksen puolesta - ja omastaankin - sellaisen kannan,
että EU:ta tulee liittovaltioida ns. yhteisömetodilla.
Ne, jotka ovat yhteisömetodin kannalla, ovat pääsääntöisesti
federalisteja eli liittovaltiolaisia. Erotukseksi heistä
olemme me valtioliittolaiset.
Tiilikainen haluaa tehdä EU:n komissiosta liittovaltion
hallituksen, jolla olisi tekemisistään parlamentaarinen
vastuu. Hän haluaa vahvan komission ja sitä kautta
alistaa meidät kasvottomien, hajuttomien ja mauttomien
eurokraattien valtaan.
Se, että EU:lle valittaisiin presidentti kansallisten
parlamenttien luottamusta nauttivien hallitusten edustajien
neuvostossa, ei kelpaa Tiilikaiselle. Hän haluaa presidentin
komission puheenjohtajasta, joka valittaisiin ylikansallisessa
Euroopan parlamentissa määräenemmistöllä.
Tällä tavalla Lipponen ja Tiilikainen ovat ideologisissa
kahleissa saksalaiseen federalismiin. Pitäisi katkoa
vieraat kahleet. Ranskan kanta isänmaiden Euroopasta
on Suomessa turhan päiten - ja väärin perustein
- perkeleellistetty.
Viime viikolla voimaan tulleen Nizzan sopimuksen mukaan määräenemmistö,
jolla Tiilikainen haluaa EU:n asioista päätettävän,
antaa isoille maille veto-oikeuden asioihin, joista
se otetaan pois pieniltä mailta. Kolmella isolla maalla,
joissa asuu 38 % EU:n asukkaista, on yhdessä veto-oikeus.
EU:lle valitaan niin ollen komission presidentiksi suurten
maiden ehdokas.
Kun Tiilikainen haluaa EU:n päätöksentekoon
lisää määräenemmistöpäätöksiä,
yhä useampi EU-laki tullee säädettäväksi
yhteispäätösmenettelyllä europarlamentin
kanssa. Se lisää isojen maiden valtaa, ja valta
ylikansallisille parlamentille on pois meidän eduskunnaltamme.
Uusia aloja, joille Tiilikainen haluaa lisää yhteisömetodia,
ovat mitä ilmeisimmin puolustus (eli EU:n tapauksessa
hyökkäys), asehankinnat sekä laki- ja oikeusasiat.
Tulee euroarmeija sekä eurokuri ja -järjestys. Euroverojakin
suunnitellaan.
Tiilikainen haluaa yhteisöllistää uusia kansakunnan
täysivaltaisuuden määrittäviä aloja
EY-tuomioistuimen valtaan. Siellä on federalistinen
oikeudenkäyntitapa.
Kun Saksa ja Ranska totesivat perustuslain tulevan ja konventin
päättävän sen sisällöstä,
ne vaihtoivat konventtiin ulkoministerinsä. Kreikka ja
monet uudet jäsenet seurasivat heti perässä.
Tiilikainenkin pitäisi saada vaihtoon. Hän on asenteiltaan
Suomelle vaarallinen henkilö. Hänellä ei ole
poliittista vastuuta suomalaisille siitä, mitä hän
tekee.
Tuore (6.2.2003) luonnos uudeksi liittovaltion perustuslaksi
alkaa näin: "Tällä perustuslailla, joka
ilmentää Euroopan kansojen ja valtioiden tahtoa
rakentaa yhteistä tulevaisuuttaan, perustetaan unioni
(jota kutsutaan...), jossa jäsenvaltioiden politiikat
sovitetaan yhteen ja joka käyttää liittovaltion
tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia."
Ollaan perustamassa uusi unioni, joka toimisi liittovaltion
tavoin. Sitä, mitä tapahtuu vanhalle EU:lle,
ei ole kirjoitettu näkyviin. Uuteen unioniin voidaan
Suomessakin liittyä vain kansanäänestyksen
jälkeen?
Luonnoksen mukaan EU:n perustuslaki on ylempi kuin kansakuntien
lait: "Perustuslaki ja lainsäädäntö,
jonka unionin toimielimet hyväksyvät käyttäessään
unionille perustuslaissa annettua toimivaltaa, ovat ensisijaisia
jäsenvaltioiden lainsäädäntöön
nähden."
Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikassa jäsenvaltioiden
tulee tukea "aktiivisesti ja varauksetta unionin yhteistä
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa uskollisuuden ja keskinäisen
yhteisvastuun hengessä." Pitää olla varauksetta
uskollinen uudelle keskusvallalle.
Ulkoasioissa Suomen olisi turvallista olla aina rauhan puolella
sotaa vastaan, vaikka EU uusine USA:n perskärpäsineen
(= entisine sosialistimaineen) olisikin öljysodan kannalla.
Osoitettaisiinko huomenna porukalla mieltä maailmanrauhan
puolesta USA:n imperialismia ja sotapolitiikkaa vastaan!
|