Suomelle vaarallinen henkilö?

KU 14.2.2003

 

Suomen hallituksella ei ole edustajaa EU:n perustuslakikonventissa. Lipposella on. Häntä edustaa tutkija Teija Tiilikainen. Ulkomailla hänet esitetään hallituksen edustajana.


Tutkija Tiilikainen on ottanut konventissa uuteen perustuslakiin hallituksen puolesta - ja omastaankin - sellaisen kannan, että EU:ta tulee liittovaltioida ns. yhteisömetodilla.


Ne, jotka ovat yhteisömetodin kannalla, ovat pääsääntöisesti federalisteja eli liittovaltiolaisia. Erotukseksi heistä olemme me valtioliittolaiset.


Tiilikainen haluaa tehdä EU:n komissiosta liittovaltion hallituksen, jolla olisi tekemisistään parlamentaarinen vastuu. Hän haluaa vahvan komission ja sitä kautta alistaa meidät kasvottomien, hajuttomien ja mauttomien eurokraattien valtaan.


Se, että EU:lle valittaisiin presidentti kansallisten parlamenttien luottamusta nauttivien hallitusten edustajien neuvostossa, ei kelpaa Tiilikaiselle. Hän haluaa presidentin komission puheenjohtajasta, joka valittaisiin ylikansallisessa Euroopan parlamentissa määräenemmistöllä.


Tällä tavalla Lipponen ja Tiilikainen ovat ideologisissa kahleissa saksalaiseen federalismiin. Pitäisi katkoa vieraat kahleet. Ranskan kanta isänmaiden Euroopasta on Suomessa turhan päiten - ja väärin perustein - perkeleellistetty.


Viime viikolla voimaan tulleen Nizzan sopimuksen mukaan määräenemmistö, jolla Tiilikainen haluaa EU:n asioista päätettävän, antaa isoille maille veto-oikeuden asioihin, joista se otetaan pois pieniltä mailta. Kolmella isolla maalla, joissa asuu 38 % EU:n asukkaista, on yhdessä veto-oikeus. EU:lle valitaan niin ollen komission presidentiksi suurten maiden ehdokas.


Kun Tiilikainen haluaa EU:n päätöksentekoon lisää määräenemmistöpäätöksiä, yhä useampi EU-laki tullee säädettäväksi yhteispäätösmenettelyllä europarlamentin kanssa. Se lisää isojen maiden valtaa, ja valta ylikansallisille parlamentille on pois meidän eduskunnaltamme.


Uusia aloja, joille Tiilikainen haluaa lisää yhteisömetodia, ovat mitä ilmeisimmin puolustus (eli EU:n tapauksessa hyökkäys), asehankinnat sekä laki- ja oikeusasiat. Tulee euroarmeija sekä eurokuri ja -järjestys. Euroverojakin suunnitellaan.


Tiilikainen haluaa yhteisöllistää uusia kansakunnan täysivaltaisuuden määrittäviä aloja EY-tuomioistuimen valtaan. Siellä on federalistinen oikeudenkäyntitapa.


Kun Saksa ja Ranska totesivat perustuslain tulevan ja konventin päättävän sen sisällöstä, ne vaihtoivat konventtiin ulkoministerinsä. Kreikka ja monet uudet jäsenet seurasivat heti perässä. Tiilikainenkin pitäisi saada vaihtoon. Hän on asenteiltaan Suomelle vaarallinen henkilö. Hänellä ei ole poliittista vastuuta suomalaisille siitä, mitä hän tekee.


Tuore (6.2.2003) luonnos uudeksi liittovaltion perustuslaksi alkaa näin: "Tällä perustuslailla, joka ilmentää Euroopan kansojen ja valtioiden tahtoa rakentaa yhteistä tulevaisuuttaan, perustetaan unioni (jota kutsutaan...), jossa jäsenvaltioiden politiikat sovitetaan yhteen ja joka käyttää liittovaltion tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia."


Ollaan perustamassa uusi unioni, joka toimisi liittovaltion tavoin. Sitä, mitä tapahtuu vanhalle EU:lle, ei ole kirjoitettu näkyviin. Uuteen unioniin voidaan Suomessakin liittyä vain kansanäänestyksen jälkeen?


Luonnoksen mukaan EU:n perustuslaki on ylempi kuin kansakuntien lait: "Perustuslaki ja lainsäädäntö, jonka unionin toimielimet hyväksyvät käyttäessään unionille perustuslaissa annettua toimivaltaa, ovat ensisijaisia jäsenvaltioiden lainsäädäntöön nähden."


Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikassa jäsenvaltioiden tulee tukea "aktiivisesti ja varauksetta unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa uskollisuuden ja keskinäisen yhteisvastuun hengessä." Pitää olla varauksetta uskollinen uudelle keskusvallalle.


Ulkoasioissa Suomen olisi turvallista olla aina rauhan puolella sotaa vastaan, vaikka EU uusine USA:n perskärpäsineen (= entisine sosialistimaineen) olisikin öljysodan kannalla.
Osoitettaisiinko huomenna porukalla mieltä maailmanrauhan puolesta USA:n imperialismia ja sotapolitiikkaa vastaan!