Alustavia johtopäätöksiä
Esko Seppänen GUE/NGL-ryhmän perustuslakia käsitelleessä
kokouksessa 13.11.2002
Perustuslakikonventissa on valmisteilla supersopimus, jolla
mahdollisesti kumotaan kaikki sitä edeltävät EU:n perussopimukset
ja perustetaan EU uudelleen.
Perustuslakiluonteinen sopimus eli arkikielellä perustuslaki
tekee EU:sta valtion, ja valtioiden kyseessä ollen liittovaltion.
Sille tulee oikeushenkilöllisyys ja ns. perusoikeuskirja kirjataan
perustuslakiin. Sillä on jo yhteinen liittovaltioraha. Federalistien
tavoitteena on luoda EU:sta yksi yhteisöllinen oikeusalue:
jäsenvaltioiden lainsäädäntövaltaa kavennetaan lisäämällä
puitepäätösten käyttöä asetusten ja direktiivien kustannuksella.
EU:n liittovaltioluonnetta lisää myös sen militarisoiminen.
Konventti, joka valmistelee perustuslakia, on epäedustava.
Siinä on federalistien yliedustus ja sitä kautta erilainen
mielipidejakauma kuin kansallisvaltioissa. Voimansa tunnossa
olevat konventin federalistit haluavat, ettei loppuasiakirjaa
avata muutoksille hallitusten välisessä konferenssissa. Jäsenmaiden
ei pidä sellaista hyväksyä. Ne ovat kansojen laillisia edustajia
unionissa. Monet konventin jäsenet eivät edustavat kuin itseään,
eikä kaikilla edes ole poliittista ja parlamentaarista vastuuta
tekemisistään.
Riippumatta siitä kuka viime kädessä päättää, perustuslain
sisällön näkökulmasta on tärkeää, millaisen asiakirjan konventti
tuottaa. Jos halutaan vaikuttaa perustuslain sisältöön, on
vaikutettava konventtiin. Aikataulu on paljon tiukempi kuin
on yleisesti luultu. Perustuslaki tehdään käytännössä seuraavan
puolen vuoden aikana, ja sitten voi sanoa enää KYLLÄ tai EI.
Vastakkain ovat kaksi linjaa: yhteisömetodi ja hallitusten
välinen metodi.
Yhteisömetodi on yksiviivainen ja selkeä. Päätökset
EU:n asioista halutaan tehdä EU:n omissa toimielimissä. Siihen
kuuluu komission vahva valta, Euroopan parlamentin ylikansallinen
päätösvalta mahdollisimman monissa asioissa sekä yhteisön
tuomioistuimen tulkintavalta.
Jäsenmaista yhteisömetodin kannalla on yksiselitteisimmin
Saksa, ja sen vahvoja tukijoita ovat olleet Benelux-maat ja
Suomi. Euroopan parlamentti on suorastaan äärifundamentalistinen
liike yhteisömetodin puolesta.
Yhteisömetodilla tavoitellaan sitä, että EU:sta tulisi nykyistä
enemmän liittovaltio, federaatio. Saksalaiset haluavat siitä
liittovaltion, joka muistuttaisi mahdollisimman paljon heidän
omaansa.
Yhteisömetodin eli ns. Monnet-metodin mukaan on tietty suunta.
Se on kohden ylikansallista päätöksentekoa ja liittovaltiota.
Edetään sitä kohden, vaikka välillä vähän lyhyemminkin askelin.
Yhteisömetodi on enemmistön valtaa ilman vähemmistön veto-oikeutta.
Federalisteja yhdistää se, että he kammoksuvat kansallisten
parlamenttien valtaa sekä kansallisvaltioiden veto-oikeutta.
Varsinkin europarlamentti on näissä asioissa fundamentalistinen
ja haluaa ylikansallisen vallan - eli oman valtansa - lisäämistä.
Monet mepit ovat euronationalisteja. Kukaan ei ole europatriootti,
eihän Eurooppa tai EU ole kenenkään isänmaa.
Erotukseksi liittovaltion kannattajista olemme me valtioliittolaiset
eli itsenäisten valtioiden liiton kannattajat. Meitä nimitellään
euroskeptikoiksi. Europarlamentin delegaatiossa meitä on kolme:
yksi jäsen ja kaksi varajäsentä. Muut 29 ovat enemmän tai
vähemmän federalisteja.
Koko konventissa on 207:n jäsenen ja varajäsenen joukossa
euroskeptikoita vain tusinan verran. Meitä yhdistää tavoite
puolustaa kansallisten parlamenttien valtaa. Niiden tulee
kontrolloida parlamentaristisesti hallituksia, joiden yhteistoimintaa
tulee tehdä hallitusten välisellä metodilla.
Hallitusten väliseen metodiin kuuluu päätöksenteko
viime kädessä jäsenmaissa, jäsenmaiden veto-oikeus niille
elintärkeissä kysymyksissä ja hallitusten parlamentaarinen
vastuu omille kansanedustajilleen.
Yhteisömetodi on konventin tässä vaiheessa jäänyt häviävälle
osapuolelle, mutta odotettavissa on saksalaisten, heidän liittolaistensa
ja komission vastaisku.
Ennen luultiin, että liittovaltiota tehdään vain
yhteisömetodilla. Viime kuukausina on ruvennut näyttämään
siltä, että sitä tehdään myös hallitusten välisellä metodilla.
Eräät isot maat (Ranska, Iso-Britannia, Italia ja Espanja)
haluavat luoda uuden keskusvallan, joka toimisi neuvoston
rakenteissa.
Kun yhteisömetodia kannattavat saksalaiset ovat joutuneet
puolustusasemiin, heidän on ollut pakko lisätä poliittista
voimaa konventtiin. Se toteutettiin nimittämällä liittokanslerin
henkilökohtaiseksi edustajaksi ulkoministeri Joschka Fischer.
Ranskan edustus joutui sitä kautta epätasapainoon Saksan
kanssa. Ranskaa edustaa entinen ministeri ja kansanedustaja
Pierre Moscovici. Chiracin ja Jospinin kesken oli sovittu
ennen kevään vaaleja, että oikeisto saa konventin puheenjohtajuuden
ja että demarit saavat Ranskan hallituksen edustajan paikan.
Fischerin nimityksen jälkeen tämä asetelma on muodostumassa
epätasapainoiseksi.
Se, että eräät suuret maat haluavat EU:sta hallitusten välisen
metodin perustalle rakennettavan liittovaltion, ei pidä sisällään
johdonmukaista poliittista käyttäytymistä vaan asiakohtaisen
poliittisen ad hoc-yhteistyön. On vaara, että poliittisilla
päätöksillä ylitetään oikeusvaltion rajat. Ranskan koetaan
toimivan sillä tavalla, ja ilmassa on yleistä Ranska-vastaista
ilmapiiriä.
Hallitusten väliseen metodiin liittyvä isojen maiden vallan
kasvu toteutui selkeimmin Nizzan sopimuksessa. Siksi EU:n
perustuslaista on tulossa täydellisesti Nizza-yhteensopiva.
Valtataistelun keskipisteeseen ovat nousemassa uudet instituutiot.
Suuret maat haluavat EU:lle presidentin viran, jonka valtioiden
päämiehet valitsisivat Eurooppa-neuvostossa. Europresidentille
halutaan antaa EU:n ulkopoliittinen johtajuus. Hän olisi EU:n
ääni ja sen kasvot. Presidentin valintaa kannattavat muut
isot maat paitsi Saksa. Se ei halua europresidenttiä, koska
siellä tiedetään, että toinen maailmansota näkyy edelleen
Euroopan politiikassa ja että EU:n presidentiksi ei varmaankaan
valita tämän suurimman ja vauraimman maan edustajaa. Europresidentiksi
on veikkailtu Tony Blairia ja komission seuraavaksi
puheenjohtajaksi Espanjan Jose-Maria Aznaria. Uudelleen
henkiin herätetty Ranskan ja Saksan yhteistyö sekä Chiracin
ja Blairin henkilökohtaisten välien viileneminen saattavat
muuttaa tilanteen
. Chirac on ilmoittanut, että Ranskan ja Saksan välisen
Elysée-sopimuksen 40-vuotisjuhlassa 22.1 2003 nämä maat julkistavat
yhteisen linjauksen EU:n perustuslaiksi. Käynnissä
on sen salainen valmistelu konventin ulkopuolella.
Omaa perustuslakiaan kirjoittaa myös konventin puheenjohtajisto,
jossa ei ole kaikkien jäsenmaiden edustusta. Senkin valmistelu
on salaista, ja tämä politbyroo näyttää olevan aika lailla
riippumaton konventin jäsenten mielipiteistä. Sitä osoitti
ainakin lokakuun lopussa julkistettu perustuslain ensimmäinen
versio, sen luuranko.
Uudenlaista kulttuuria perustuslain valmistelussa edustaa
se, että europuolueet ovat julkistaneet omia täydellisiä perustuslain
luonnoksiaan. Konservatiivien EPP on hyväksynyt lokakuun puolivälissä
Estorilissa asiakirjan, jossa tavoitteeksi asetetaan liittovaltio.
Sen ohella heidän konventtiryhmänsä puheenjohtajan Elmar
Brok on julkistanut saksalaiseen liittovaltioon ja yhteisömetodiin
perustuvan luonnoksen, jota kannattavat monet saksalaiset
yli puoluerajojen. Se muokattiin viime viikonloppuna uuteen
muotoon yhdistelemällä siihen Estorilin kokouksen asiakirjan
artikloita niin että ainakin paavi on luonnokseen tyytyväinen.
Luonnos ei kuitenkaan edusta kattavasti kaikkien jäsenmaiden
konservatiivien kantaa.
Demareilla on oma perustuslakikantansa, joka julkistettiin
lokakuun alussa. Siinä erottuu uusfederalistisia äänenpainoja.
Meillä vasemmistolaisilla ei ole yhteistä kantaa. Meillä
on konventissa vain yksi varsinainen edustaja ja neljä varaedustajaa.
Niillä voimavaroilla ei tuoteta vaihtoehtoa, emmekä me edes
ole - johtuen maidemme erilaisesta koosta - samalla linjalla
kuin rauhan ja EU:n sosiaalisen ulottuvuuden puolustamisessa.
Kaikki haluamme rauhaa ja leipää kaikille.
Jos konventti jostakin syystä epäonnistuu eikä perustuslakia
tule, on mahdollista, että unionin sisälle muodostuu isojen
maiden avantgarde-ryhmä. Se saattaa alkaa kehittää
yhteisiä toimielimiä EU:n sisään yhteisen puolustusulottuvuuden
vahvistamiseksi. Se on helppoa. Pitää vain ulottaa joustavuus-käsite
puolustusta koskevaan päätöksentekoon. Petersbergin tehtävien
mukaan puolustus voi olla myös hyökkäystä niin että euroarmeijan
toiminta-alueena on koko maapallo ja ilman että sillä on YK:n
mandaatti.
Konventin puolustustyöryhmässä on käynyt ilmi, että tulevan
perustuslain halutaan pitävän sisällään EU:n militarisoimisen.
Varustelumenojen kasvun turvaamiseksi ehdotetaan asetettavaksi
jäsenmaille pakollisia konvergenssikriteerejä, joilla turvataan
uusien aseiden hankinnan rahoitus, ja jotkut puhuvat jopa
EU:n jäseniä velvoittavien kollektiivisten turvatakuiden käyttöönotosta.
Niillä suurilla mailla, jotka tänään ovat voittajien hegemonistisella
puolella, on europarlamentin ohella vastustajanaan toinenkin
federalismin linnake: komissio.
Komissio ei halua tyytyä olemaan pelkkä virkamiehistö.
Se haluaa EU:n hallitukseksi. Se haluaa yhteisen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan sekä kriisinhallinnon komission johtoon.
Siihen liittyen se näkee ongelman, joka syntyy EU:n laajenemisesta
ja siitä että jokaiselle jäsenmaalle on luvattu oma komissaari.
Välttääkseen sen, että neuvoston rakenteisiin perustetaan
uudeksi eksekutiiviksi jäsenmaiden pysyvä Eurooppa-ministereiden
kokous tai joku muu elin, jossa äänestetään määräenemmistöllä,
komissio ehdottaa komissaarien jakamista kahteen kategoriaan:
isojen maiden superkomissaareihin ja tavallisiin komissaareihin.
Komission kanta on opportunistinen, sillä se on valmis hyväksymään
jopa EU:n presidentin viran, jos se voisi kuka kuinkin säilyttää
oman asemansa. Gerhard Schröder on muuten ottanut samantapaisen
kannan: presidentin virka voidaan perustaa, jos turvataan
yhteisömetodin ensisijaisuus.
Komissio, joka joutuu toimimaan puolustusasemista, julkistaa
omat uudet linjauksensa ensi viikolla (18.11.2002). Perustuslakiluonnosta
ei kuitenkaan päätä komissio eikä konventti vaan jäsenmaat.
On ehdotettu kansanäänestystä, jolla viime kädessä ratkaistaisiin
perustuslain hyväksyminen.
Jos on yksi kansanäänestys kaikille, silloin isojen maiden
edustajat saavat äänestää perustuslain pienempien maiden edustajille.
Jos on erillinen kansanäänestys jokaisessa jäsenmaassa, perustuslaki
tulee, vaikka kaikki maat eivät sitä hyväksykään. Maa, joka
äänestää vastaan, uhataan erottaa yhteisöstä.
Se on kiristystä. Yhteismarkkinoista ja yhteisestä rahasta
on melkein mahdoton erota ilman pysyviä vaurioita eroavan
maan kansantalouteen. Sellainen kansanäänestys ei ole demokratiaa,
jossa on vain yksi vaihtoehto.
On mahdollista, että konventin loppuvaiheessa ne 66 jäsentä,
joilla on lopulliseen luonnokseen äänioikeus, tuottavat vain
yhden vaihtoehdon.
Sen he haluavat tulevan hyväksytyksi perustuslaiksi sellaisenaan.
|