GMO-jäljitettävyys ja -merkinnät
Meppi Esko Seppänen 18.10.2001 (joka laatii asiasta lausunnon
Euroopan parlamentin ITRE-valiokunnalle)
GMO syntyy, kun ihminen siirtää luonnon organismiin muista
lajeista otettuja DNA-jaksoja. "Vanhojen" lajien perimää muutettaessa
syntyy sellaisia uusia elämän muotoja, jotka eivät ole testautuneet
pitkän ajan kuluessa luonnonvalinnassa. Siksi geenien manipuloinnissa
ja GMO:ien hyväksikäytössä on tarpeen kaikkinainen varovaisuus,
jopa ylivarovaisuus.
Tavoitteet ovat kannatettavia, jos halutaan maataloustuotannon
tehostamista, kemikaalien käytön vähentämistä tai terveysvaikutusten
lisäämistä.
Mutta kun välineenä on luonnon ekologinen manipulointi,
toiminnan seuraukset voivat olla arvaamattomia. Sen lisäksi
voi luonnon biodiversiteetti kaventua, jos uudet lajikkeet
tuovat mukanaan hallitsevien viljelylajikkeiden monokulttuurin.
Sosiaalisetkin vaikutukset voivat olla vallankumouksellisia,
jos globalisaatioajan suuryhtiöt tuhoavat - määräävää asemaa
patenttimonopoleilla havitellessaan - maaseudun perinteisen
elämänmuodon ja maatalouden vanhan tuotantotavan.
On kohtuullinen vaatimus haluta terveellistä ruokaa, jonka
tuotannossa ei synny "kasvihirviöitä" tai ötököiden "Frankenstein-lajeja".
Kuluttajan on niin ikään kohtuullista vaatia mahdollisuutta
tietoisiin valintoihin. Sitä varten tarvitaan ruualle sekä
alkuperä- että GMO-merkinnät.
Direktiivi 2001/18/EY
GMO:eiden jäljitettävyydestä määrättiin ensimmäisen kerran
EU:n direktiivissä 2001/18/EY. Siinä asia annettiin jäsenvaltioiden
toimivaltaan.
Jokaiselle markkinoille saatettavalle GMO:lle vaaditaan kansallisen
viranomaisen kirjallinen lupa, ja sitä varten on kehitettävä
yksilöllisten tunnistetietojen järjestelmä.
Jos tuotteiden GMO-sisältö ylittää tietyn kynnysrajan eli
sen sisällöstä yli 1 % on GMO:eja, siihen vaaditaan
GMO-merkintä.
Direktiivissä komissio määrättiin perustamaan yksi tai useampia
rekisterejä, joihin kirjataan GMO:eiden tunnistetiedot. Jäsenvaltioiden
piti kerätä omiin rekistereihinsä tiedot GMO-lajikkeiden viljelypaikoista.
Uudessa asetuksessa nämä vaatimukset viedään pitemmälle,
ja jäljitettävyys koskee koko markkinoille saattamisen ketjua
asianmukaisine merkintävaatimuksineen. Komissiota vaaditaan
perustamaan järjestelmä yksinkertaisten numeeristen tai alfanumeeristen
koodien kehittämiseksi ja osoittamiseksi GMO:ille. Se valmistellaan
erityisessä komiteassa.
Uusi asetus
GMO:t ovat synteettistä luonnon materiaalia, joka saattaa
käyttäytyä elinympäristössään arvaamattomalla tavalla. Kun
ennakoimattomat ja pitkäaikaiset ympäristövaikutukset riippuvat
yksittäisten GMO:eiden ominaisuuksista, jäljitettävyysjärjestelmä
helpottaa sekä terveys- ja ympäristövaikutusten kohdennettua
seurantaa että tuotteiden mahdollista markkinoilta poistamista.
Asetusluonnoksen mukaan 1) EU:ssa luodaan järjestelmät ja
menettelyt, joiden avulla voidaan selvittää, kenen käyttöön
tuotteet saatetaan ja keneltä ne vastaanotetaan, 2) toimijoilta
vaaditaan tunnistetiedot tuotteen sisältämien yksittäisten
GMO:ien osalta sekä tieto siitä, onko tuote valmistettu GMO:sta
ja 3) nämä tiedot määrätään säilytettäväksi (5 vuoden ajan)
sekä annettavaksi tarvittaessa toimivaltaisen viranomaisen
käyttöön.
Määräysten rikkomisesta ei ole esitetty yhtenäisiä rangaistusseuraamuksia,
vaan jäsenmaat saavat päättää rangaistuksista kukin omalla
tavallaan.
GMO:ien jäljitettävyys ja merkinnät
On erotettava toisistaan "GMO" ja "GMO:eista valmistettu"
tuote. Niitä koskevat erilaiset jäljitettävyys- ja merkintävaatimukset.
Aikaisemman direktiivin mukaan viranomaisen antamassa luvassa
on täsmennettävä markkinoille saatettavan GMO:n tunnistetiedot
ja niitä sisältävien tuotteiden vastaavat tiedot samoin kuin
yksilöllinen tunniste. Sen lisäksi, että asetusluonnoksessa
jäljitettävyyttä laajennetaan, komissiolle annetaan tehtäväksi
perustaa täsmätietojen järjestelmä kehittämällä GMO:eille
numeeriset tai alfanumeeriset koodit.
Kun GMO:eiden yksilölliset tunnistetiedot on voitava todeta
tuotanto- ja jakeluketjun ensimmäisessä vaiheessa ja kun tietojen
on seurattava tuotetta, GMO:ien jäljitettävyydelle syntyy
dokumentaatioketju. Myös irtotavaran osalta GMO-tiedot on
toimitettava tuotteen mukana. Käytännössä GMO-muunnellut siemenet,
kasvit ja johdannaiset on pidettävä erillään "puhtaista" tuotteista.
Kun EU:n oma GMO:eiden markkinoille saattamisen lupajärjestelmä
ei koske tuontia, maahantuojan on hankittava GMO-tunnistetiedot
viejältä. Jos hän ei niitä sillä tavalla saa, hänen on hankittava
tiedot näyttein ja testein. Niitä koskevia ohjeita komissio
täsmentää ennen uuden asetuksen voimaantuloa.
Toimijoiden on varmistettava, että GMO:eista koostuvissa
tai niitä sisältävissä pakkauksissa on aina teksti "Tuote
sisältää geneettisesti muunnettuja organismeja"
GMO:eista valmistetut tuotteet
GMO:eista valmistettu tuote on GMO:eista johdettu tuote,
mutta ei sisällä GMO:eja eikä koostu niistä. Tuote on siis
merkittävä, vaikka GMO-ainesosia ei voitaisi enää viime vaiheessa
erottaa tuotteesta tai sen valmistukseen käytetyistä ainesosista.
EU:n yleisessä elintarvikkeiden ja rehujen jäljitettävyyttä
koskevissa määräyksissä ei tähän saakka ole ollut mukana GMO-jäljitettävyyttä.
Nyt se tulee, ja elintarvike- ja rehuketjujen toimijat velvoitetaan
antamaan tiedot siitä, sisältävätkö tuotteet GMO-peräistä
materiaalia. Erotukseksi GMO:ien jäljitettävyydelle ei niistä
valmistettujen tuotteiden pakkauksiin tarvitse sisällyttää
yksityiskohtaisia tunnistetietoja, vaan vain pelkkä yleismaininta.
Samat vaatimukset asetetaan myös elintarvikkeiden ja rehujen
tuojille.
Kansainvälinen yhteistoiminta
Cartegenan bioturvallisuuspöytäkirjassa ei ole tarkkoja
määräyksiä GMO:eiden jäljitettävyydestä, mutta siinä vaaditaan
niiden tunnistetietojen täsmentämistä.
OECD:ssä ovat teollistuneet maat neuvotelleet yksilöllisten
koodeista eli tunnisteista. EU on GMO-merkinnöissä ja jäljitettävyydessä
maailman edelläkävijä.
USA, jossa soijasta yli puolet ja maissista 1/3 on GMO-lajikkeita,
saattaa pitää EU:n määräyksiä kaupan rajoituksina ja saattaa
alistaa ne WTO-käsittelyyn. Sellainen riski on, kun toimitaan
toisin kuin USA:ssa.
EU on kieltänyt hormonilihan tuonnin alueelleen, mutta sillä
on ollut vaikeuksia osoittaa WTO:ssa tieteellisin tutkimuksin
hormonien terveydelliset haittavaikutukset. Sama koskee epäilemättä
myös GMO-merkintöjä. Ekologiset haitat eivät ole aina suoranaisia
terveyshaittoja eivätkä ne välttämättä tule tietoon lyhyellä
aikavälillä.
Teollisuuden kanta
Teollisuus vastustaa uutta asetusta. Se valittaa merkintöjen
ja dokumentaatioketjun aiheuttamista lisäkuluista, jotka pannaan
maksuun kuluttajille, sekä kilpailuasemiensa heikkenemisestä
kolmansien maiden markkinoilla.
Kun jokainen yksittäinen GMO:n käyttöönotto vaatii täyden
lupamenettelyn, se on teollisuuden mielestä liian tiukka vaatimus.
Se ei haluaisi merkitä tuotteita, jotka eivät sisällä tunnistettavia
jäämiä GMO:eista.
Teollisuus muistuttaa, että direktiivi 2001/18/EY luotiin
GMO-vapaiden tuotteiden tunnistettavuuden parantamiseksi.
Niille on EU-maissa enemmän kysyntää kuin GMO-tuotteille,
ja niiden hinnat voivat olla korkeampia. Väärinkäytökset ovat
uudessa järjestelmässä helppoja ja houkuttelevia. Erityisen
ongelman muodostavat kolmansista maista tuotavat GMO-johdannaiset,
joille ei ole hankittu EU:n lupaa ja joita ei voida jäljittää
tuotteista.
Kun teollisuus suhtautuu uuteen asetukseen kriittisesti,
kuluttajajärjestöt ovat olleet varovaisen myönteisiä. Ne taas,
jotka eivät halua EU:n markkinoille mitään GMO-peräisiä tuotteita,
näkevät, että tällä asetuksella avataan portit GMO:ien tulolle
EU:n markkinoille.
|