Naton SKDL
KU 8.8.2003
Lehdessä luki, että "pääministeri Matti
Vanhasen mukaan EU:n perustuslakiluonnoksessa on tusina
ongelmakohtaa, joista Suomessa pitäisi käynnistää
keskustelu pikimmiten".
"Keskustelu" tarkoittanee, että
suomalaiset pitää valmistaa hyväksymään se EU:n
konventissa 10.7.2003 hyväksytty perustuslaki, jolla
EU:sta tehdään liittovaltio omine lippuineen,
kansallislauluineen ja kansallispäivineen.
"Keskustelu" ei tarkoittane sitä, että
puolustetaan demokratiaa saati että pantaisiin omaa
perustuslakiamme ylempi EU:n perustuslaki
kansanäänestykseen. Vanhasen mielestähän
perustuslaki, jolla vanha EU lakkautetaan ja jolla
vanhan tilalle perustetaan uusi, ei ole niin
merkittävä muutos nykytilaan että tarvitaan
kansanäänestys.
´"Keskustelulla" meitä valmistetaan
hyväksymään sellainen ylikansallinen perustuslaki
Suomen viranomaisten toteltavaksi, jolla valtamme EU:ssa
vähenee ja jolla EU militarisoidaan.
Lipposen hallitus arvioi alun alkaen väärin
perustuslakia valmistelleen konventin luonteen. Kun ei
haluttu sitoa poliittista arvovaltaa minkään
vaihtoehdon taakse, Lipponen nimitti henkilökohtaiseksi
konventtiedustajakseen tutkija Teija Tiilikaisen. Kun
muilla mailla oli edustajinaan ykkösketjujen
poliitikot, Suomi jatkoi loppuun asti poliittisesti
vastuuttomalla edustuksella. Kukaan ei Suomessa kanna
poliittista vastuuta perustuslain valmistelusta.
Suomen edustajat eivät konventin
päätöskokouksissa esittäneet varauksia perustuslain
sisältöön. Sen johdosta muiden maiden isoilla pojilla
on käsitys, että Suomi hyväksyy kaiken. Tiilikainen
jopa allekirjoitti nimensä lähetekirjelmään, jossa
epäsuorasti vaadittiin luonnoksen hyväksymistä
sellaisenaan.
Perustuslailla EU:sta tulee hallitusten liittovaltio.
Lipponen haluaa keskitetyn liittovaltion, jossa on
ylikansallinen eurokraattivalta. Se näyttää sopivan
Vanhaselle (mutta Jäätteenmäelle se ei olisi
sopinut?). Näyttää siltä, että Suomen
pääministeri on eduskunnan puhemiehen eurojuoksupoika.
Yhdessä ajetaan komission puheenjohtajuutta, joka on
Lipposen itsensä - ja Liikasen - projekti, mutta ei
muiden maiden.
Virhearvio on sekin, kun luullaan, että hallitukset
voivat tehdä vapaasti muutoksia perustuslakiin
hallitusten välisessä konferenssissa (HVK). Ei
ymmärretä, että isot maat ovat jo konventissa
sopineet perustuslain sisällöstä ja että Suomen
kannalta ongelmallisimpien asioiden takana on -
valitettavasti - suurten maiden arvovalta.
Sitä henkeä kuvaa 18.7 annettu ns. Rooman julistus,
jonka mukaan"valmistelukunnan puheenjohtaja
yhdessä varapuheenjohtajien kanssa on pyytänyt
puheenjohtajavaltio Italiaa - ja henkilökohtaisesti
Eurooppa-neuvoston puheenjohtajaa Silvio Berlusconia -
pitämään teksti koskemattomana. Tekstin edes
osittainen asettaminen kyseenalaiseksi johtaisi
epäonnistumiseen."
Suomi luulee voivansa estää EU:n presidentin eli
valtionpäämiesten huippukokousten (Eurooppa-neuvoston)
puheenjohtajan valinnan, mutta ei siihen kykene. Suomi
luulee saavansa pitää oman äänivaltaisen
komissaarin, mutta ei saa; vallan uusjako isojen maiden
hyväksi on ehdotuksessa teräsbetonista. Kun Suomi
haluaa muuttaa puolustusartikloita, ne eivät muutu.
Viime kädessä kysymykseksi tulee, allekirjoittaako
Suomi julistuksen, jolla peruslakiin kirjataan
jäsenmaiden keskinäiset ja Nato-yhteensopivat
turvatakuut - eli onko EU:n perustuslaki myös
yya-sopimus.
Jos Suomi allekirjoittaa artiklan 209 mukaisen
julistuksen, se vie meidät poliittisesti Natoon, jossa
puolustus on myös hyökkäystä. Liittoutumattomuus on
turvallisempaa.
EU:n yhteinen puolustus ja Nato ovat kuin vanhaan
hyvään aikaan SKDL ja SKP. Kun ei haluttu avoimesti
puolustaa vallankumousta ja (proletariaatin)
diktatuuria, SKP loi omaksi julkikuvakseen SKDL:n. EU:n
yhteinen puolustus on Naton SKDL.
Hallitus antaa heti syksyn alussa eduskunnalle
selonteon hallitusten väliseen konferenssiin (HVK)
valmistautumisesta. Se ei ehdottane perustuslakiin
suuria muutoksia.
Jos otetaan kielteinen kanta avainkohtiin, jotka
eivät muutu, selviäisi Suomen kansalle, että muut
sanelevat meille perustuslain ja muut eukkilait.
Selviäisi, että ne jyrää meitin.
On siirryttävä itsepuolustukseen. Tarvitaan
kansanäänestys.
|