Naton SKDL

KU 8.8.2003

Lehdessä luki, että "pääministeri Matti Vanhasen mukaan EU:n perustuslakiluonnoksessa on tusina ongelmakohtaa, joista Suomessa pitäisi käynnistää keskustelu pikimmiten".

"Keskustelu" tarkoittanee, että suomalaiset pitää valmistaa hyväksymään se EU:n konventissa 10.7.2003 hyväksytty perustuslaki, jolla EU:sta tehdään liittovaltio omine lippuineen, kansallislauluineen ja kansallispäivineen.

"Keskustelu" ei tarkoittane sitä, että puolustetaan demokratiaa saati että pantaisiin omaa perustuslakiamme ylempi EU:n perustuslaki kansanäänestykseen. Vanhasen mielestähän perustuslaki, jolla vanha EU lakkautetaan ja jolla vanhan tilalle perustetaan uusi, ei ole niin merkittävä muutos nykytilaan että tarvitaan kansanäänestys.

´"Keskustelulla" meitä valmistetaan hyväksymään sellainen ylikansallinen perustuslaki Suomen viranomaisten toteltavaksi, jolla valtamme EU:ssa vähenee ja jolla EU militarisoidaan.

Lipposen hallitus arvioi alun alkaen väärin perustuslakia valmistelleen konventin luonteen. Kun ei haluttu sitoa poliittista arvovaltaa minkään vaihtoehdon taakse, Lipponen nimitti henkilökohtaiseksi konventtiedustajakseen tutkija Teija Tiilikaisen. Kun muilla mailla oli edustajinaan ykkösketjujen poliitikot, Suomi jatkoi loppuun asti poliittisesti vastuuttomalla edustuksella. Kukaan ei Suomessa kanna poliittista vastuuta perustuslain valmistelusta.

Suomen edustajat eivät konventin päätöskokouksissa esittäneet varauksia perustuslain sisältöön. Sen johdosta muiden maiden isoilla pojilla on käsitys, että Suomi hyväksyy kaiken. Tiilikainen jopa allekirjoitti nimensä lähetekirjelmään, jossa epäsuorasti vaadittiin luonnoksen hyväksymistä sellaisenaan.

Perustuslailla EU:sta tulee hallitusten liittovaltio. Lipponen haluaa keskitetyn liittovaltion, jossa on ylikansallinen eurokraattivalta. Se näyttää sopivan Vanhaselle (mutta Jäätteenmäelle se ei olisi sopinut?). Näyttää siltä, että Suomen pääministeri on eduskunnan puhemiehen eurojuoksupoika. Yhdessä ajetaan komission puheenjohtajuutta, joka on Lipposen itsensä - ja Liikasen - projekti, mutta ei muiden maiden.

Virhearvio on sekin, kun luullaan, että hallitukset voivat tehdä vapaasti muutoksia perustuslakiin hallitusten välisessä konferenssissa (HVK). Ei ymmärretä, että isot maat ovat jo konventissa sopineet perustuslain sisällöstä ja että Suomen kannalta ongelmallisimpien asioiden takana on - valitettavasti - suurten maiden arvovalta.

Sitä henkeä kuvaa 18.7 annettu ns. Rooman julistus, jonka mukaan"valmistelukunnan puheenjohtaja yhdessä varapuheenjohtajien kanssa on pyytänyt puheenjohtajavaltio Italiaa - ja henkilökohtaisesti Eurooppa-neuvoston puheenjohtajaa Silvio Berlusconia - pitämään teksti koskemattomana. Tekstin edes osittainen asettaminen kyseenalaiseksi johtaisi epäonnistumiseen."

Suomi luulee voivansa estää EU:n presidentin eli valtionpäämiesten huippukokousten (Eurooppa-neuvoston) puheenjohtajan valinnan, mutta ei siihen kykene. Suomi luulee saavansa pitää oman äänivaltaisen komissaarin, mutta ei saa; vallan uusjako isojen maiden hyväksi on ehdotuksessa teräsbetonista. Kun Suomi haluaa muuttaa puolustusartikloita, ne eivät muutu.

Viime kädessä kysymykseksi tulee, allekirjoittaako Suomi julistuksen, jolla peruslakiin kirjataan jäsenmaiden keskinäiset ja Nato-yhteensopivat turvatakuut - eli onko EU:n perustuslaki myös yya-sopimus.

Jos Suomi allekirjoittaa artiklan 209 mukaisen julistuksen, se vie meidät poliittisesti Natoon, jossa puolustus on myös hyökkäystä. Liittoutumattomuus on turvallisempaa.

EU:n yhteinen puolustus ja Nato ovat kuin vanhaan hyvään aikaan SKDL ja SKP. Kun ei haluttu avoimesti puolustaa vallankumousta ja (proletariaatin) diktatuuria, SKP loi omaksi julkikuvakseen SKDL:n. EU:n yhteinen puolustus on Naton SKDL.

Hallitus antaa heti syksyn alussa eduskunnalle selonteon hallitusten väliseen konferenssiin (HVK) valmistautumisesta. Se ei ehdottane perustuslakiin suuria muutoksia.

Jos otetaan kielteinen kanta avainkohtiin, jotka eivät muutu, selviäisi Suomen kansalle, että muut sanelevat meille perustuslain ja muut eukkilait. Selviäisi, että ne jyrää meitin.

On siirryttävä itsepuolustukseen. Tarvitaan kansanäänestys.