1. Kissani tulee mielellään makailemaan sanomalehden tai kirjan päälle, jota juuri olen lukemassa. Ei se voi ymmärtää, että sen läsnäolo estäisi mitenkään sitä, mitä parhaillani olen tekemässä. Sen näkökulmasta katsoen vain istuskelen enkä tee yhtään mitään. Jos se osaisi, se ihmettelisi, miksi katseeni vaeltelee paperilla, jossa se ei näe mitään liikettä. Mutta minä teen jotain ja minä näen
jotain! Paperilla liikkuvat ajatukset, merkit muuttuvat siellä merkityksiksi
oman katseeni voimalla. Lukutaito on kuin taikuutta: silmäni sytyttävät
kirjaan valon ja saavat sen toimimaan. Kyky lukea on hämmästyttävä
perusinhimillinen suoritus. Mikään muu eläinlaji ei kykene
sellaiseen toimintaan, vaikka on lukuisia lajeja, joilla voidaan katsoa
olevan kieli tai ainakin jonkinlainen kommunikaatiojärjestelmä.
Viestintä voi tapahtua hyvin erilaisin tavoin, jopa kemiallisesti. Lukemisen kautta ihminen saa tietoa ajan ja
paikan rajoituksista riippumatta, myös menneiltä sukupolvilta.
Kyky oppia luonnollinen kieli, lukeminen ja kirjoittaminen perustuvat symbolifunktioon
ja maailman mentaaliseen representaatioon. Ne ovat Homo sapiensin myötäsyntyisiä
ominaisuuksia. Yksivuotias lapsi pystyy generoimaan kieliopin muutamassa
lyhyessä kuukaudessa. Kehittyneimmällekin tietokoneelle se on
yhä ylivoimainen tehtävä. Olemme yhteydessä todellisuuteen oman
tajuntamme kautta - ja vain sen kautta. Siksi meillä on itsessämme
kuva koko maailmasta, virtuaalinen todellisuus, jonka aikaansaamiseen ei
tarvita koneita, vain omat aivomme. Kellään tuo kuva ei ole täysin
samanlainen, mutta yhteisen evoluution ansiosta kykenemme eroista huolimatta
ainakin auttavasti ymmärtämään toisiamme. Juuri lukutaidon
avulla ihmisellä on ainutlaatuiset mahdollisuudet laajentaa käsityskykyään
ja nopeuttaa evoluutiotaan. (Tämä tosin on darwinistisesta näkökulmasta
hieman kerettiläinen näkemys!) Mutta mitä on tietoisuus ja miten tapahtuu
sen vuorovaikutus ulkomaailman kanssa, sitä emme tarkkaan tiedä.
Emme voi irrottaa inhimillistä tietoisuutta ei-inhimillisen maailman
fysiikasta. Riippumatonta, tajunnasta erillistä todellisuutta ei kenties
lainkaan olekaan tai meillä ei voi sen todellisesta luonteesta olla
tietoa. Aivot toimivat ymmärtämättä itse kuinka. Kenties
oman itsensä ymmärtäminen ei lainkaan kuulu aivojen alkuperäisiin
tehtäviin. Mutta emme voi olla ponnistelematta ymmärtääksemme.
Aivot ovat eräs esimerkki ns. CAS-ilmiöstä
(complex adaptive systems). Niitä on luonnossa paljon eikä niitä
voi palauttaa mihinkään yksinkertaisempaan. Ihmisaivot ovat kuitenkin
meidän tuntemistamme systeemeistä kaikkein monimutkaisimmat. Mutta
myös kulttuuri ja teknologia ovat alkaneet tuottaa sellaisia systeemejä.
Erkki Kurenniemi on ehdottanut, että Internet on eräs CAS. Itse
ajattelen, että voimme kutsua myös maailmankirjallisuutta eräässä
mielessä sellaiseksi järjestelmäksi. Se muuttuu koko ajan,
evoluutio koskee myös maailmankirjallisuutta. Psykologia tietää ja kertoo surkean
vähän inhimillisyyden alkeista: ajattelun, merkityksen, tietoisuuden,
kausaliteetin ja ajan, oikean ja väärän tajun, mielikuvituksen
ja identiteetin kehittymisestä. Vasta viime vuosina nämä
alueet ovat alkaneet priorisoitua uudella tavalla, mutta - kuvaavaa kylläkin
- enemmänkin fysiikan, biologian ja filosofian kuin psykologian kautta.
Myös tietokoneavusteiset ja monitieteiset tieteenalat - ennen kaikkea
tekoälyn ja tekoelämän kehitys - ovat tuoneet mielen, ajattelun,
intelligenssin ja tietoisuuden problematiikan erääksi nykytutkimuksen
polttopisteeksi. Tähän mennessä meillä on
ollut kokemuksia, käsityksiä tai uskomuksia ihmismielen lisäksi
vain eläinten tietoisuudesta, joka on nähty äärettömän
paljon rajoittuneempana kuin ihmisen mieli. Monet uskonnot puhuvat myös
Jumalan tai henkiolentojen tietoisuuksista. Ne taas nähdään
äärettömän paljon ihmistä kehittyneempinä,
jopa kaikkiymmärtävinä, kaikkitietävinä ja kaikkivoivina.
Nyt joudumme puhumaan myös konemielestä
tai koneen tietoisuudesta. Koneen käsite on muuttunut. Tietokone on
vain osa suunnatonta tietoverkkoa, joka oikeastaan on tietoisuuksien verkko.
Lisäksi olemme alkaneet miettiä myös maan ulkopuolisen älyn,
ekstraterrestriaalisen elämän mahdollisuutta ja alienien olemassaoloa.
Todisteita siitä emme ole toistaiseksi saaneet, mutta tekoelämä,
jota olemme itse oppineet valmistamaan, opettaa meille vaihtoehtoisia elämän
malleja. Tekoäly on osoittanut, että ainakin eräs laji ajattelua ei kuulu vain ihmiselle. Ihmisen ja koneen ero ei myöskään enää ole siinä, ettei kone oppisi mitään virheistään. Jo kauan on ollut tekoälyohjelmia, jotka saavat koneen tai robotin muuttamaan toimintaansa erehdystensä myötä. Eroa on etsittävä muualta. Ihmisen minuuden voidaan ajatella rakentuvan
toisiinsa hierarkisessa suhteessa olevista minuuksista, vähintäänkin
kahdesta, toimivasta ja tarkkailevasta. Tarkkaileva minuus tietokoneesta
puuttuu, ja sitä ilman ei voida puhua ymmärtämisestä,
ei myöskään tahdosta, vapaudesta, kärsimyksestä
tai pahuudesta. Tietokoneen primitiivisyys ihmiseen verrattuna
on monella alueella vielä ilmeinen. Alkeellisimmat taidot opitaan ensin
ja tiedottomasti, ei siksi että ne olisivat helpoimmat vaan siksi että
ne ovat kaikkein vaikeimmat. Vain hyvin nuori ja plastinen olento kykenee
omaksumaan niin monimtkaisia asioita. Tietokone on nuori, mutta se ei ole
plastinen. Vaikka kone tai pikemminkin ohjelma Deep Blue on voittanut shakin
maailmanmestarin, ei mikään ohjelma vielä ymmärrä
luonnollista kieltä edes yhtä hyvin kuin yksivuotias. Eliza on eräs englanninkieltä, analysoiva
ohjelma, jonka alkuversion Joseph Weizenbaum kehitti jo 1960-luvulla puhtaasti
koe- ja hupimielessä. (Olen kirjoittanut Elizasta enemmän Kynässä
ja koneessa. )Siitä tuli eräs aikansa suosituimmista tietokonepeleistä.
Minulla on tietokoneessani jo versio 5.0, joka on Tom Benderin kehittämä.
Bender kirjoittaa: "Eliza will guide you
through the deepest recesses of your soul, in search of true inner peace
and harmony. In other words, it will display a statement or question and
then wait for you to type your response. Follow each sentence with a carriage
return. Please enter your response at the end of the text. Of course, it
helps if you use English and only enter a single sentence at a time. Eliza
works best when you avoid terse responses and really try to "open up"." Huomasin vastikään, että verkossa
on nyt myös Elizaneth, Elizan verkkosisar. Tietoverkkojen kehittyessä
inhimillisilläkin terapeuteilla on nykyään vastaanottonsa
myös verkossa. Internetissä toimii jo kymmeniätuhansia sähköpostiterapeutteja.
Siellä tarjotaan avioliitto- , avioero- , perhe- ja seksiterapiaa,
vaihdevuositerapiaa, paniikkiterapiaa, urheilijoille tarkoitettua terapiaa,
hahmoterapiaa, yrttiterapiaa, kristillistä terapiaa, shopping-terapiaa...
Paljon on muuttunut Weizenbaumin ensimmäisen Eliza-version jälkeen,
mutta perustaltaan Eliza on yhä sama ohjelma. Sekin on eräs todistus
siitä, että hurmahenkisin kehitysoptimismi tekoälyn nopean
kehityksen suhteen on ollut jossain määrin katteetonta. Eliza sai nimensä Pygmalionin sivistymättömän
mielitietyn mukaan, jota opetettiin puhumaan säädyllisesti. Nyky-Elizalla
on myös ääni, jos koneessa vain on sopivat laajennukset.
Se voi puhua paitsi naisen, miehen, lapsen äänellä myös
kuiskaillen, lempeästi, vihaisesti, käheästi, hysteerisesti,
moniäänisesti... Eliza paikallistaa annetun tekstin avainsanat
ja analysoi lauseita ja lauseiden fragmentteja. Se toimii skriptien, sääntöjonojen
avulla, jotka sallivat ohjelman ylläpitää keskustelua eri
aiheista. Eliza on näyttelijä, joka improvisoi
ohjaajan, siis ohjelmoijan määrittelemissä ahtaissa rajoissa.
Eliza toimii rogersilaisen psykoterapeutin roolissa, koska Carl Rogersin
kehittämää terapiatekniikkaa oli niin helppo jäljitellä.
Rogersilainen terapeutti toisteli potilaan lauseita ja siten muka rohkaisi
tätä jatkamaan puhettaan. Huvittavaa kyllä, tätä
tietokone-ohjelmaan kaikkein helpoimmin siirrettävää terapeuttista
tekniikkaa Rogers kutsui humanistiseksi psykologiaksi. Mm. Jeffrey Massonilla
on ollut yhtä ja toista sanottavaa tämän nimenomaisen terapiamuodon
humanistisuudesta. Terapeutti joka toistelee potilaan lauseita,
tuo minun mieleeni lapsuuteni ärsytysleikit. Lapsi saattoi kiusata
toveriaan murhanhimoon saakka toistamalla loputtomiin ja sanasta sanaan
hänen puheensa. Pahimmillaan toistamistekniikka on tosiaankin hyvin
kaukana terapiasta. Elizan rajat tulevat hyvin nopeasti eteen. Sen vastaukset
ovat vain silloin tällöin adekvaatteja, useimmiten mielettömiä
tai tahattoman koomisia. Weizenbaum piti Elizaa "tietyn haastattelutekniikan
yksinkertaisimpana mahdollisena mekaanisena parodiana". Siksi Elizan
saama vastaanotto ja eräät reaktiot siihen olivat Weizenbaumille
todellinen järkytys. Pitkälle koulutetutkin ihmiset alkoivat nopeasti
tätä ohjelmaa käyttäessään suhtautua siihen
kuin todelliseen henkilöön. Maaginen ajattelu ja koneen inhimillistäminen
osoittautuivat melkein säännöksi. Vielä hämmästyttävämpää
oli, että monet Elizaan tutustuneet psykiatrit uskoivat vakavissaan,
että siitä voisi kehittyä todellinen automatisoitu terapian
muoto. Eräs heistä mm. kirjoitti toivehikkaana, että tunnissa
ohjelman avulla voitaisiin "käsitellä" useita satoja
potilaita ja siten säästää inhimillisen terapeutin työtä.
Muita aloja edustavat tiedemiehet suhtautuivat ohjelmaan paljon skeptisemmin.
Esim. astrofyysikko Carl Sagan kirjoitti, että mikään tietokoneohjelma
ei sovellu psykiatriseen käyttöön, mutta että samaa
toki voidaan sanoa monista inhimillisistäkin terapeuteista. Hän
uskoi kylläkin jo 70-luvulla, että ohjelmien kehittyessä
ja ennen kaikkea koneiden verkottuessa, niillä voisi olla rajoitettua
käyttöä siihenkin tarkoitukseen. Weizenbaumia shokeeraava Elizan vastaanotto
paljasti terapian piirissä - eikä ehkä ainoastaan terapian
- vallitsevan mekanistisen, aliarvioivan, alistavan ja naiivin ihmiskäsityksen.
Se sai Weizenbaumin kirjoittamaan teoksensa Computer Power and Human Reason.
Se oli varhaisimpia, terävimpiä ja yhä tärkeitä
ihmisen ja koneen välisen suhteen analyyseja. Järkevään keskusteluun tarvitaan
myös sitä, mitä kutsutaan mielikuvitukseksi, tunteeksi, tiedottomaksi.
Ohjelmalla ei ole mitään näistä sielunkyvyistä.
Toki tekoälyn vahvan väittämän kannattajat arvelevat,
että koneiden evoluution edetessä, kaikki nyt vain inhimillisinä
tunnetut ominaisuudet ennen pitkää emergoituvat myös koneissa.
Mutta toistaiseksi kommunikaatio tietokoneen kanssa on yhä näennäiskommunikaatiota,
kuten Eliza omalta osaltaan todistaa. Täytyy toki todeta, että
niin on valitettavan usein laita myös terapeutin ja potilaan suhteessa.
Jotta voisi olla terapiaa, täytyy olla vuorovaikutusta, eikä siihen
asti aina päästä edes kahden ihmisen kesken. Koneen ja ihmisen evoluutio on hyvin erilainen.
Ihmisten henkilökohtaiset kokemusmaailmat eroavat kaikki toisistaan,
mutta koska meillä on yhteinen lajinkehitys, havaitsemissamme todellisuuksissa
on niin paljon samaa, että todellinen vuorovaikutus on mahdollista.
Silti se vaatii ponnistelua ja usein epäonnistuu surkeasti. Meistä
poikkeavien olioiden kanssa - ovatpa ne sitten koneita, eläimiä
tai alieneja - vaikeudet ovat aivan toista luokkaa. Voiko Eliza jolloinkin, joillekin silti korvata
inhimillisen terapeutin? Voiko sen toistelu ja loputon kärsivällisyys
toisinaan olla jopa parempi kuin terapeutin hiljaisuus? Ainakin eräässä
hyvin käytännöllisessä merkityksessä sillä
on kiistaton etu: se on paljon halvempi kuin inhimilliset terapeutit. Pitkät
terapiamuodot orjuuttavat ja invalidisoivat, jos eivät lääketieteellisesti
niin ainakin sosiaalisesti ja taloudellisesti. Mielikuvitus sijoitetaan usein mentaalisen
toiminnan hämärävyöhykkeelle. Sitä pidetään
ajattelua primitiivisempänä toimintona. Mutta kun puhumme kirjallisuudesta,
emme voi olla puhumatta myös mielikuvituksesta. Mielikuvitus - ja siten myös kirjallisuus
- on sidoksissa sekä tiedottomaan että tietoiseen. Mielikuvituksen
ja ajattelun alueet eivät ole identtiset, ne peittävät toisensa
vain osittain. Ajatteleminen ja kuvitteleminen eroavat selvästikin
toisistaan eräissä suhteissa. Mutta ei ole aivan helppoa nähdä,
missä erot oikeastaan ovat. Kuvittelemalla ihminen saa nopeasti olennaisen
tärkeää tietoa, jota ilman ei ole ymmärtämistä:
tietoa hypoteettisista maailmoista, jotka muuttuvat todellisiksi myös
tahdon välityksellä. Ja kirjallisuushan tarjoaa yhä uusia näkymiä
hypoteettisiin maailmoihin. Me tarvitsemme niitä samalla lailla kuin
tarvitsemme unennäköjä. Ilman taidetta kuten ilman REM-unta
olemme vaarassa kadottaa mielenterveytemme. Ne ylläpitävät
henkistä hyvinvointia. Vaihtoehtoisten todellisuuksien näkemisessä
on kirjallisuuden ratkaiseva terapeuttinen voima. Se ei ole eskapismia,
sillä toisten todellisuuksien valossa näemme itsemme ja ympäristömme
enistä selvemmin. Kirjallisuus on aluetta, jolla ei tulla toimeen
ilman kieltä eikä ilman mielikuvitusta. Kaikessa valitsemisessa
mielikuvituksella on olennainen rooli. Ja kirjoittaminen on ennen kaikkea
valitsemista. Mutta se ei tarkoita, että kirjallisuus olisi mahdollista
ilman rationaalisuutta, sillä mielikuvituksen puute on myös rationaalisuuden
puutetta. Siksi emme voi kutsua tietokonetta edes rationaaliseksi. Mielikuvitus
on myös eettisen ajattelun, omantunnon ja moraalisen tajun perusta. Kirjallisuuden terapeuttinen voima liittyy
paljolti juuri mielikuvituksen todellisuuteen ja kirjallisuuden kuvalliseen
ulottuvuuteen. Niiden syvyyden kasvaessa syntyy myös arvojen maailma.
Joka voi samastua kirjallisuuden fiktiivisiin henkilöihin ja heidän
kohtaloihinsa, voi samastua myös aikalaisiinsa. Joka voi sanoa, kuten
Flaubert: "Madame Bovary, c'est moi", hän voi sanoa niin
myös naapurin rouvasta. Toisten ihmisten todellisuus tulee paradoksaalista
kyllä ymmärrettävämmäksi juuri fiktion avulla. Mutta kirjallisuuden kallisarvoisin lahja otetaan
vastaan silloin, kun kirjoitus transcendoituu runoudeksi. Silloin - tämän
kaikkein hankalimmin määriteltävän lahjan kautta - lukija
kokee näkevänsä aineen ja ajan tuolle puolen, todellisuuteen,
johon hänellä muuten ei olisi pääsyä. Kirjalle ei kerrota mitään; se kertoo.
Se ei kuuntele meitä, me kuuntelemme sitä. Se ei piittaa tuon
taivaallista lukijan vaivoista ja rasitteista ja lapsuustraumoista. Kirja
on jokaiselle lukijalle sama, kohtelee kaikkia eroa tekemättä,
ja kuitenkin jokainen kokee sen oman taustansa, persoonallisuutensa ja elämäntilanteensa
kautta. Minkälainen vuorovaikutus tapahtuu lukijan
ja kirjan kesken - ja onko se lainkaan mahdollinen vai kenties yhtä
näennäinen kuin Elizan ja sen käyttäjän välillä?Jos
kirjalla on terapeuttista vaikutusta, se vaikuttaa juuri tuon universaalin
välinpitämättömyytensä kautta - ja paradoksaalisesti
universaalin myötätuntonsa kautta - joka valaisee meille inhimillisen
kohtalon yhteisyyden ja osoittaa paikkamme miljoonien kaltaistemme joukossa. Nautittavan, syvää iloa tuottavan
kirjan lukeminen lähenee japanilaista terapiakäytäntöä,
missä ihmistä kielletään puhumasta ongelmistaan ja huolistaan,
vain kiittämään siitä kaikesta hyvästä, mitä
hänellä on. Mutta on aivan turhaa puhua, että kirjallisuus
aina ja sinällään tarjoaisi lukijalle henkistä tukea.
Kirjallisuus ei ole monoliittinen kuten ei ihmiskuntakaan. On olemassa kymmeniätuhansia
teoksia, jotka ovat pikemminkin vaaraksi mielenterveydelle kuin edistävät
sitä. Enkä tarkoita tällä vain ns. "huonoa"
kirjallisuutta tai roskakirjallisuutta. En myöskään tarkoita,
että teos, jonka aihe on tavalla tai toisella "epäilyttävä",
kuuluisi itsestäänselvästi tällaiseen kategoriaan. Lolita
on minusta moraalinen, suorastaan katharttinen teos, huolimatta siitä,
että se kuvaa sensuaalisesti ja seikkaperäisesti pedofiilistä
suhdetta. Kukaan tuskin kutsuisi salaneuvos von Goethea
roskakirjailijaksi. Mutta varhainen ja usein siteerattu esimerkki lukijoiden
mielenrauhan järkkymisestä on juuri Goethen Nuoren Wertherin kärsimykset.
Päähenkilö on neuroottinen ja sentimentaalinen nuorimies,
jolle rakkaus toisen miehen kanssa avioituvaan Lotteen muodostuu pakkomielteeksi.
Tämä ohut romaani aikaansai Euroopassa 1770-luvulla nuorten miesten
itsemurha-aallon. Nykylukijasta sen aikaansaama reaktio tuntuu kerrassaan
käsittämättömältä. Itse seulon luettavani tietoisesti, omaa mielenrauhaani
varjellakseni. Kieltäydyn lukemasta esim. sellaista kirjaa kuin American
Psycho, joka kuvaa sarjamurhaajan kidutusmenetelmiä seikkaperäisesti. Olen joutunut lukemaan paljon harrastajakirjoittajien
käsikirjoituksia. Etenkin viime vuosina niihin on ilmaantunut piirteitä,
jotka pilaavat päiväni ja kummittelevat jopa unissani. Etenkin
nuorten miesten tarjoamissa käsikirjoituksissa saatetaan kuvata eläinrääkkäystä
tai ihmisen sadistista tappamista jonkinlaisena hupina tai harrasteena. Kirjoittamisesta puhutaan usein terapeuttisena
toimintana, ja taideterapia on yhä yleisemmin käytetty mielenterveystyön
muoto. Itseilmaisua - tapahtuupa se mitä kanavia pitkin - pidetään
luonnostaanlankeavasti parantavana aktiviteettina. Minun täytyy sanoa,
että epäilen tätä itsestäänselvyyttä.
Omasta kirjoittamisestani tiedän, että monet muut puolet kuin
itseilmaisu ovat paljon oleellisempia. En yleensä ollenkaan halua ilmaista
itseäni vaan jonkin tärkeän asian - ja usein monelle muullekin
kuin itselleni tärkeän.Luovuudesta en enää haluaisi
sanoa sanaakaan - se käsite on jo niin pahoin turmeltu. On selvää, että ammattikirjailijat
eivät ilmaannu mistään tyhjiöstä vaan juuri harrastajakirjoittajien
joukosta. Mutta pelkään, että monelle kynäily on mielenterveydellisesti
riskitoimintaa. Useimmat harrastajakirjoittajista toivovat
- ja täysin ymmärrettävästi, että heidän työnsä
joskus myös julkaistaisiin. Ja kirjoittamista voi ajatella terapian
muotona vain silloin, jos se saa edes yhden lukijan. Kirjoittaja todella
tarvitsee lukijansa, mutta moni pianisti tai akvarellisti voi saada ainakin
hieman tyydytystä harrastuksestaan, vaikka hänellä ei olisikaan
kuulijoita tai katselijoita. Kenties tämä ero johtuu siitä,
että soittamiseen ja maalaamiseen liittyy enemmän motoorista aktiviteettia
ja visuaalista nautintoa. Ne ovat itsessään palkitsevia kuten
urheilusuoritus. Maalauksensa voi ripustaa omalle seinälle tai lahjoittaa
ystävälleen, mutta runokokoelman tai muistelmien kohdalla julkistaminen
on kalliimpaa ja mutkikkaampaa. Harvalla kirjoittajalla on varaa omakustantamisen
vaatimiin investointeihin. Markkinointi yksin on hankalaa, ellei mahdotonta,
eikä julkaisija tuskin koskaan saa edes alkupääomaansa takaisin. Kirjoittaja tuntee harrastuksensa hyödyttömäksi, ellei hän saa tekstejään koskaan julkisuuteen. Tiedämme, että kustantamoihin tulvivasta tekstivyörystä vain 1 -2 % ylittää julkaisukynnyksen. Monet kirjoittajista pyrkivät yhä uudelleen ja uudelleen kipuamaan tämän barrikaadin yli. Eräät ovat valmiit uhraamaan kaiken vapaa-aikansa, jopa perheonnensa tämän päämäärän saavuttamiseksi. He uneksivat katteettomia kuvitelmia kirjailijan maineesta ja vauraudesta ymmärtämättä, että normaalipalkkio esim. kahden vuoden työstä on noin kahden kuukauden keskipalkka. He korjailevat loputtomasti samaa tekstiä, mutta korjaukset ovat usein vain kosmeetisia. He uskovat, että seuraavalla kerralla käsikirjoitus vihdoin otetaan avosylin vastaan. Toiset kirjoittavat pakonomaisesti säkeitä
säkeiden perään ja lähettävät kaikkiin mahdollisiin
kustantamoihin satojen sivujen paksuisia pinkkoja täysin valikoimatonta
raakamateriaalia. Palautteen odottaminen voi kestää kuukausia
tai pahimmissa tapauksissa jopa vuosia - kustantamojen voimavarat ovat rajalliset.
Odotusaika on monelle yhtä piinaa. He muistuttavat Camus´n Ruton Joseph
Grandia, joka hänkin oli harrastajakirjoittaja. Grandilla oli sellainen
unelma, että kustannustoimittaja käsikirjoituksen luettuaan nousisi
pystyyn kunnioittaakseen ja huudahtaisi: "Hattu päästä,
hyvät herrat!" Aggressiot niin kustantajia kuin ammattikirjailijoita
kohtaan eivät ole harvinaisia. Ärtymyksellä on oikeutettuakin
pohjaa. Monet harrastajakirjoittajat aivan oikein epäilevät, että
ammattikirjailijat saattavat saada heikonkin työn julkaistuksi vain
siksi, että heillä on jo jonkin verran nimeä. On turha väittää, että monomaaninen kirjoittamisharrastus olisi mielekästä ajankulua. Se on riskikäyttäytymistä, joka pahimmillaan - silloin kun se lähenee obsessiota tai patologista megalomaniaa - on verrattavissa melkein mihin tahansa muuhun addiktioon. Näille kirjoittajille pitäisi suositella surffaamista, syöksylaskua, vuoristokiipeilyä, benjihyppyjä - mitä tahansa vaarattomampaa ja vähemmän luovaa aktiviteettia - ei milloinkaan kirjoittajakursseja. Leena Krohn |