Vastine Timo Airaksisen kirjoitukseen "Arvo-objektivismi tappaa keskustelun"
Timo Airaksinen otsikoi puheenvuoronsa 10. 10. Vieraskynä-
palstalla: "Arvo-objektivismi tappaa keskustelun".
Niinkin hullusti voi käydä, mutta arvosubjektivismi on vielä
väkivaltaisempi: se näet tappaa usein myös ihmisiä.
Keskustelu on toki arvokas tapa viettää aikaa. Mutta sen
edelle menevät monet muut arvot. Kuvitteleeko käytännöllisen
filosofian professori, että pienellä juttutuokiolla talebansissien
kanssa voitaisiin palauttaa Afganistanin naisille koulutuksen ja
työnteon oikeus? Tai että parin palaverin jälkeen kansallissosialistit
olisivat avanneet anteeksipyydellen keskitysleirien portit? Tai että
serbien barbaria olisi voitu sivistyneellä suunpieksennällä
pysäyttää? Se, että liian monet uskoivat liian kauan niin, maksoi
satojentuhansien hengen. Belgialainen lastenraiskaajakin sai nauttia
terapiakeskusteluista kolme vuotta; ei hän siitä toennut kuten
tiedetään.
Yksi länsimaisen kulttuurin erityispiirteistä on sokea usko
puheen ja verbalisoinnin kaikkivoipaisuuteen. Freud ja
psykoanalyysin loputon lavertelu ovat ruokkineet tätä harhaluuloa.
On tilanteita, jolloin
pakotteiden on tultava ensin, sitten voidaan yrittää keskustella.
Timo Airaksinen kirjoittaa: "Kannattaa myös katsella eri
kulttuureita, jolloin huomaa, että käsitykset hyvästä ja pahasta
vaihtelevat kovasti, esimerkiksi tyttöjen ympärileikkaus."
Toki kannattaa. Olen katsellut dokumenttia, jossa pikkutytöltä silvotaan
sukupuoli, ilman nukutusta, ja olen kuullut hänen huutavan tuskan,
raivon ja häpeän hädässä: "Tämä on väärin! Väärin!"
Ja se ON.
Professorin epäilyt tuskin kiusaavat häntä: "Ehkä jotkut asiat
ja teot todella ovat oikein tai väärin, vaikka emme osaakaan sanoa
kumpaa."
Hän, kuten jokainen uhri, osaa sanoa.
Timo Airaksinen kirjoittaa: "On silti outoa väittää, että joku
tietää muita paremmin, mikä on oikein ja väärin, ja on etiikan
auktoriteetti."
Tämä lapsi oppi tietämään ja oli epäilemättä omassa asiassaan
etiikan auktoriteetti. Eikä vain omassaan. Hänelle tehtiin suurta
vääryyttä, ja opiskelematta tuntiakaan käytännöllistä filosofiaa, hän
oitis ymmärsi sen.
"Subjektivismi on leikkiä totuudella", Airaksinen sanoo.
Enemmänkin: se on leikkiä ihmisten kärsimyksillä.
"Ei tieteenfilosofiassakaan uskota enää tosiasioihin",
Airaksinen kirjoittaa. Mutta kärsimys on tosiasia, johon on
uskottava.
Se, joka tahtoo pysytellä puolueettomana ja valitsee
arvosubjektivismin myös luentosalin ulkopuolella, valitsee
kyynisyyden ja poliittisen pysähtyneisyyden.
Kirjailija Leena Krohn
krohn@kaapeli.fi