Polemiikkia
- Kolumnini Taidetta tieteen vuoksi julkaistiin Tekniikka & talous-lehdessä 16.11.2000. Uusimaa-lehti kommentoi pääkirjoituksessaan 26.11. tässä kolumnissa esittämiäni näkemyksiä. Lehti ei maininnut lähdettä mutta julkaisi myöhemmin anteeksipyynnön tästä laiminlyönnistä.
Riitta Nelimarkka kirjoitti "avoimen kirjeen Leena Krohnille" Uusimaa-lehden yleisönosastoon vastineena kyseiseen pääkirjoitukseen. Sitaatteja.
Tähän vastasin artikkelillani Voiko väitöskirja olla vitsi?, joka julkaistiin Uusimaa-lehdessä 11.12.2000.
- Vastine Arne Nevanlinnalle Niin&Näin-lehdessä
- Vastine Iltalehden pääkirjoitukselle 19.5.98 (julkaistu Iltalehden lukijan palstalla 22.5.98)
- Vastine Matti Rinteelle (julkaistu Ilta-Sanomien "Lukijan ääni"-palstalla, 28.4.98)
- Tyttöjen ympärileikkaus kriminalisoitava Vastine Kristiina Markkaselle Amanin Somalitytön tarinan arvostelun (HeSa 16.09.96) johdosta (julkaistu HeSa:issa 18.09.96)
- Arvosubjektivismi tappaa ihmisiä Vastine Timo Airaksisen kirjoitukseen (HeSa 10.10.96) "Arvo-objektivismi tappaa keskustelun"
- Vastine Jyrki Konkan mielipiteelle 28.10.96
Voiko väitöskirja olla vitsi?
Uusimaa 11.12.2000Tämä lehti [Uusimaa] käytti 26.11. Tekniikka & talous-lehdessä julkaistua kolumniani pääkirjoituksenaan. Kolumnissani ei mainittu Riitta Nelimarkan nimeä, mutta viitattiin kyllä kolmen lauseen verran hänen väitöskirjaansa. Muu osa käsitteli yleisemmin taiteen akatemisoimista, aihetta, joka on kiinnostanut minua vuosien ajan ja josta olen julkisesti puhunut jo ennen kuin Riitta Nelimarkka väitteli.
Riitta Nelimarkka esittää [Uusimaa 30.11.], että olen jäävi sanomaan mitään hänen väitöksestään. Kovin kummallinen ajatus. Olisin voinut täysin korrektisti mainita myös Riitta Nelimarkan nimen kolumnissani. Se että sisareni Inari Krohn on esitarkastanut Nelimarkan väitöskirjan, ei suinkaan estä minua käsittelemästä taideväitöskirjoja, myös hänen teostaan, julkisessa sanassa. Saan toki ottaa kantaa Suomen taidepolitiikkaan, ja virkani puolesta minun jopa pitääkin. Olen ihan omin silmin tutustunut Riitta Nelimarkan väitöskirjaan; Inari Krohnin lausuntoa en sen sijaan ole nähnyt.
Riitta Nelimarkka väittää, että Inari Krohn ja minä yksissä tuumin haastamme riitaa. Hän nimittelee meitä "kalkkiksiksi", kapeiksi, tuomitseviksi, epäsolidaarisiksi ja kateellisiksi.
Emme ole yrittäneet haastaa riitaa, emme yksin emmekä yhdessä. Inari Krohn on ollut pakotettu kertomaan oman kantansa. Hän ei ole sanallakaan puuttunut prosessiin esitarkastuslausuntonsa antamisen jälkeen. Ei esitarkastaja ole puoltamatta painatuslupaa siksi, että hän haastaisi riitaa tai siksi että häneltä puuttuisi oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden tajua. Hän antaa hylkäävän lausunnon siksi, että tarkastettavan työn taso on hänestä liian matala.
Mitään kadehdittavaa en näe Riitta Nelimarkan tukalassa asemassa. Työn ohjaajat ja painatusluvan myöntäjät ovat siitä edesvastuussa. Mutta myös itse väitöskirjan tekijä. Mikä on saanut hänet uskomaan, että pitkitetty ja sekava vitsi kelpaisi akateemiseksi (edes taideakateemiseksi) opinnäytteeksi?
On erittäin valitettavaa, että väitöskirja hylättiin vasta painatusluvan myöntämisen jälkeen, mutta mikäli sitä ei olisi silloinkaan hylätty, olisi tehty vielä pahempi virhe. Se nimittäin olisi ollut epäoikeudenmukaista niitä väittelijöitä kohtaan, jotka uurastavat - tai ovat uurastaneet - saadakseen aikaan todellista tutkimusta, eivät ainoastaan Jänikselle tohtorin hattua. (Senhän Riitta Nelimarkka kertoo väitöskirjan sivulla 31 teoksen päällimmäiseksi tavoitteeksi.) Se olisi merkinnyt taidetohtorin arvon romahdusta ja merkityskatoa, sillä mitä sen jälkeen enää olisi kehdattu hylätä?
Julkisuudessa on puututtu lähinnä prosessin muodolliseen puoleen, ei väitöskirjan verbaalisen osan sisältöön. Olisi ollut aihetta. Sen keskeinen "hypoteettinen teoria" on Pallo = Flyygeli = Jänis. Tätä tolkutonta yhtälöä, joka on tarkoitettu humoristiseksi tai ironiseksi, pyöritellään loputtomiin. Tieteellistaiteellisen siansaksan mekaaninen suoltaminen, "flygelistinen" elämänfilosofia, ei jaksa huvittaa kahdensadan sivun verran vaan se päinvastoin tekee kirjasta lähestulkoon lukukelvottoman.
Nelimarkan teos vilisee sitaatteja, myös vieraskielisiä. Mutta jo sivulla 3 das Buch on muuttunut feminiiniksi, eikä lukija vakuutu Nelimarkan perehtyneisyydestä lähteisiinsä, kun sellaisetkin nimet kuin Boccaccio, Stephen Hawking ja Marshall McLuhan on kirjoitettu väärin, samoin kuin kirjassa niin keskeisen flyygelin nimi.
Riitta Nelimarkka leimaa kaikki työnsä kriitikot jo etukäteen typeryksiksi. Tämä piirre toistuu myös läpi koko hänen väitöskirjansa. Avoimessa kirjeessään hän ilmoittaa, että hänen teoksensa "innovatiivisuutta ei kukaan luovasti ajattelemaan kykenevä kiistä". Kummallista vain, että jopa painatuslupaa puoltanut esitarkastaja Tom Sandqvist myöntää Hbl:ssa., että "teoksen verbaalista osaa on vaikeaa ellei mahdotonta olla määrittelemättä katastrofaaliseksi".
Kolumnissani puhuin taiteen ja tieteen eroavuuksista. Tahdon nyt sanoa, että niillä on myös yhtenevyyksiä. Kummatkin ovat kommunikaatiota, jakamista ja vuorovaikutusta. "Taiteen houkutusetu on sen avoimessa nuijuudessa", kirjoittaa Riitta Nelimarkka sivulla 77. Tämä on roskaa. Samantasoisia argumentteja löytää lähes joka sivulta.
Riitta Nelimarkka kirjoittaa samalla sivulla, ettei taiteellinen väitös ole ennakoitavissa mihinkään puitteisiin tai määräyksiin. Mutta ei ole kritiikkikään. Tämä joutuu - usein katkerasti - tunnustamaan jokainen taiteilija ja jokainen tiedemies.
Lainauksia Riitta Nelimarkan Avoimesta kirjeestä Leena Krohnille, Uusimaa 30.11.2000
"Liikuttavaa, että molemmat riitaa haastavat siskokset kuvittelevat olevansa kompetentteja arvioimaan noin sutjakkaasti teosta, jota eivät kapeudessaan ja tuomitsemisen halussaan selvästikään ymmärrä, mutta jonka innovatiivisuutta ei kukaan luovasti ajattelemaan kykenevä kiistä.""Etenkin ihmetyttää solidaarisuuden ja oikeudentajun puute Krohneilla. Heitä ei vähäisimmässäkään määrin liikuta se oikeudenvastainen menettely, oikeusmurha, joiden kohteeksi heidän suomalainen kollegansa (kilpailijansa?) on joutunut, vaikka he hurskaasti metelöivät, kun sama tapahtuu toisella puolella maapalloa.""Olen itse asiassa hieman imarreltu siitä, että työni on hermostuttanut tällaisia kalkkiksia, kolahtanut juuri niin kuin uutta luova teos on usein ennenkin historian kuluessa kolahtanut."
Taidetta tieteen vuoksi
Kolumni Tekniikka & Talous -lehdessä 9.1.2000Valtiovalta ja opetusministeriön virkamiehet ovat viime vuosina toteuttaneet ripeästi visioitaan Suomen kulttuurin ylennykseksi. Sitä edistetään taidetta tieteellistämällä tai pikemminkin kvasitieteellistämällä. 90-luvulla taideinstituutit on nimetty korkeakouluiksi. Nyt taideopiskelijatkin voivat pätevöityä kirjoittamalla väitöskirjoja ja hankkimalla tohtorinhattuja. Tulokset ovat toisinaan surkuhupaisia.
Vastikään hylättiin eräs Taideteolliselle korkeakoululle tehty väitöskirja. Olen tutustunut "tutkielman" kirjalliseen osaan ja pidän ratkaisua ainoana kunniallisena. Sääli vain, että korkeakoulu riensi myöntämään kirjoitelmalle painatusluvan. Moista ylioptimismia lietsoi arvatenkin se, että korkeakoulu nostaa jokaisesta suoritetusta tutkinnosta rahallisen korvauksen. Laatua tällainen järjestelmä ei suinkaan takaa.
Taiteilijoiden keskiansiotaso Suomessa on tyrmistyttävän matala. Opetusministeriön ohjelma suuntaa taiteelle tuikitarpeellista lisärahoitusta. Mutta miksi tällaisin keinoin? Eikö taide kelpaa taiteena? Miksi taiteilijoiden pitäisi todistaa olevansa hyviä taiteilijoita tekemällä huonoa tiedettä? Minusta koko uudistus kielii hienoisesta halveksunnasta taidetta ja taiteilijoita kohtaan.
Käännetäänpä programmi toisin päin. Vaaditaan sitten myös, että musiikkitieteen assistentti antaa ensikonsertin, että kirjallisuudentutkija julkaisee romaanin ja että taidehistorian tutkija vuokraa gallerian näyttelyään varten.
Ei kaikkia rajoja ole syytä hämärtää kuten jo toivottavasti edesmennyt postmodernismi halusi uskotella. Taiteella ja tieteellä on yhä eronsa, ja ne ovat perustavia. Tiede selittää, taide näyttää. Uudistuksella on kauaskantoisia seurauksia. Tohtorikoulutukseen voi päästä myös keskinkertaisin ammatillisin lahjoin. Akateeminen arvonimi avaa ovia taideinstituuttien tavoiteltuihin opetusvirkoihin. Mutta monet erinomaiset taiteilijat ja loistavat pedagogiset kyvyt, jotka eivät halua tai osaa käyttää tieteellistä metodia ja esitystapaa, jäävät nuolemaan näppejään.
Toki on niitäkin taiteilijoita, jotka kykenevät saattamaan ilmoille uutta ja todellista tutkimustietoa. Mutta jos halutaan puhua väitöskirjoista ja tohtoreista sekä taide- että tiedekorkeakouluissa, on käytettävä samoja kriteereitä, kun opinnäytteitä arvioidaan. Ellei, etsittäköön taiteilijoiden opinnäytteille toiset nimet.
Ja myös taiteilijaprofessoreille, ehdotan minä, vastikään virkaan nimitetty. Toivoen, että akateemisuus lisää ehdotukseni painoarvoa.
Niin & näin-lehden toimitukselle
Te lyötte minut ällikällä
Eräs akateeminen vaikuttaja, joka varmaan pitää itseään intellektuellina, kritisoi artikkelissaan J'accuse kahta suomalaista julkilausumaa. Toinen niistä oli vetoomus EMU-kansanäänestyksen puolesta. Artikkelin kirjoittajan, Arne Nevanlinnan, mukaan sen allekirjoitti "joukko akateemisia vaikuttajia, jotka varmaan pitävät itseään intellektuelleina". Toinen oli Ritarikuntien kanslialle osoitettu kirje, joka liittyi kahden taiteilijan Pro Finlandia-mitalien palauttamiseen. Koska allekirjoittanut on laatinut jälkimmäisen kirjelmän, katson aiheelliseksi vastata Nevanlinnan kritiikkiin.
Se ei ole aivan yksinkertaista, koska hänen artikkelinsa J´accuse oli paitsi matalamielinen ja omahyväinen myös sekava ja huonosti argumentoitu.
Nevanlinna kertoo lukeneensa le Nouvel Observateurin numeroa, joka oli omistettu Zolan avoimen kirjeen muistolle. Kymmenen "kansainvälisesti tunnettua kirjailijaa" oli kirjoittanut vastaavanlaiset kirjelmät itse valitsemistaan ajankohtaisista aiheista. Heidän tilatuissa puheenvuoroissaan Nevanlinna näkee "painavuutta, yleispätevyyttä ja moraalista kantavuutta". Mutta kuinka onkaan suomalaisten kiistakirjoitusten laita?
Nevanlinna on kokenut erikoisen hallusinaation mitalienpalautuskirjettä lukiessaan: vasemmalla poskellaan "brezhneviläisyyden kylmän henkäyksen". Hän kirjoittaa: "Jotta kannanottoa voisi kutsua moraaliseksi, sen pitäisi mielestäni olla aidosti vilpitön ja johonkin mittaan saakka tiedostettu, vailla minkään karvaisia ketunhäntiä kainalossa. Tätä vaatimusta suomalaiset puheenvuorot eivät täytä."
Viittaus brezhneviläisyyteen on mitä epämääräisin. Tahtooko Nevanlinna antaa hallusinaatioraporttinsa lukijalle sen käsityksen, että mitalien palautus muistuttaa jossain mielessä taistolaisuuden ajan protesteja? Olisi kiinnostavaa kuulla, missä mielessä. Tai väittääkö hän epäsuorasti, että kirjeen kirjoittaja on aikoinaan ollut ns. taistolainen? Tai haluaako hän sanoa, että mikään entisen uusstalinistin puheenvuoro ei voi olla moraalinen eikä "aidosti vilpitön"? Lukija voi vain arvailla - eikä se minusta ole lukijan tehtävä.
Tunnen toki Nevanlinnaa paremmin kirjeen kirjoittajan menneisyyden. Se oli epäpoliittisuudessaan erittäin kaukana siitä, mitä Nevanlinna kutsuu stalinismiksi. Nevanlinna arvelee myös, että EMU-kannanoton allekirjoittajista suuri osa oli "(entisiä?) stalinisteja". Vaikka niin olisikin asian laita, se ei vähennä kenenkään kannanoton painoarvoa. Ihmisten kannanottojen ignoroiminen heidän poliittisella menneisyydellään on typerä joskin yleinen tapa.
Kertokaapa, Arne Nevanlinna, millä mittatikulla olette mitannut suomalaisten tiedostavuuden matalan tason ja meidän vilpittömyytemme epäaitouden ihailemiinne ranskalaisiin intellektuelleihin verrattuna? Näihin, joista aniharva korotti äänensä maansa ydinpommikokeita vastaan, näihin jotka painavasti ja yleispätevästi vaikenivat kauniilla äidinkielellään silloin kun Ranskan hallitus räjäytti Rainbow Warriorin?
Nevanlinna kummastelee myös sitä, että mitalit palautettiin niin kaukaisen maailmankolkan kuin Indonesian vuoksi kun lähempänäkin tapahtuu ihmisoikeusrikkomuksia. Edes niin tiedostamattomat ja vilpilliset henkilöt kuin miksi Nevanlinna kokee suomalaiset taiteilijat, eivät ole voineet jäädä tietämättömiksi tästä tosiasiasta. Mutta kas kun juuri Suharton hallituksen ministerille ja indonesialaisen April-yhtiön pääjohtajalle myönnettiin saman ritarikunnan kunniamerkit kuin meille suomalaisille taiteilijoille! Kas kun meillä oli vasta nyt ensimmäinen otollinen tilaisuutemme reagoida näkyvästi, vahvasti ja täsmällisesti suomalaisen ulkopolitiikan käytäntöön, joka on vuosikymmeniä inhottanut meitä! Indonesia on toki vain eräs esimerkki Suomen vaihtuvien hallituksien pelkurimaisesta tavasta harjoittaa ulkopolitiikkaa. Suomi on tyytynyt rakentamaan ystävällismielisiä suhteita Indonesian korruptoituneeseen hallitukseen, mutta välttänyt kosketusta sen demokraattiseen oppositioon.
Nevanlinna murehtii sitä, että suomalaiset vastalauseiden kirjoittajat eivät maksaneet hintaa mielipiteensä julkistamisesta toisin kuin Zola. (Hänet tuomittiin vapausrangaistukseen, jota hän tosin ei koskaan joutunut kärsimään.) He eivät Nevanlinnan mukaan ottaneet mitään riskejä, ja "yksin tällä perusteella heidän toimenpiteitään on pakko kutsua moralistisiksi".
Tämä on peräti mielenkiintoinen argumentti. On totta, että Suomessa voi protestoida ilman vapausrangaistuksen, kuolemantuomion tai edes sakkojen uhkaa. Onko siis niin, että koska täällä voi harjoittaa sananvapautta ilman suuria riskejä, täällä ei pitäisi harjoittaa sananvapautta ollenkaan? Tai jos erehtyy sen tekemään, saa aina kuulla saman laulun: "Tuo on moralismia" tai jopa "kaksinaismoralismia".
Nämä argumentit kuulin jo kymmenkunta vuotta sitten protestoidessani niitä toimittajia vastaan, jotka ylistivät kissantappovideota. Samasta yhteydestä muistan entisen filosofian opettajani S. Albert Kivisen sanat: "Tässä tapauksessa täytyykin olla moralisti." Totta, olen mieluummin moralisti kuin mykkä, penseä ja reagoimaton.
Nevanlinna arvelee, että avoimien kirjeiden takana "piilee motiiveja, tarkoituksia, tavoitteita, ajatuspinttymiä ja menneisyyden peikkoja, joista tekstissä ei näy jälkeäkään".
Ensimmäiseksi: kirjoittaminen on poistamista. Jokaisen tekstin taustalla piilevät suunnattomat tietoiset ja tiedostamattomat ajatusvarastot, joita kirjoittaja ei voi edes itse väittää perusteellisesti tuntevansa. Mutta teksti, johon ne kaikki yritettäisiin tunkea, muistuttaisi enemmän romaanisarjaa kuin lehtijuttua eikä mikään media sellaista julkaisisi.
Toiseksi: Entäpä jos yksinkertaisin selitys olisi tälläkin kertaa paras? Ehkäpä EMU-protestin allekirjoittajat todella halusivat kansanäänestystä eivätkä vain nostaa profiiliaan tai matkia lahdentakaisia mielipiteitä, kuten Arne Nevanlinna päätteli. (Mitkä näin alkeellisen päättelyn takaiset motiivit, ajatuspinttymät ja menneisyyden peikot ovat, sitä sopii vain arvailla. Eivätpä nekään "Eivätpä ne ole näkyvissä Nevanlinnankaan tekstissä.") Ehkäpä mitalin palauttaneet taiteilijat halusivat todella ilmaista kyllästyksensä Suomen ulkopolitiikkaan eivätkä kohentaa teostensa myyntiä.
Mutta jonkinlaisen nimellisen hinnan suomalaisetkin älymystön edustajat ovat maksaneet. Sen että kuka tahansa pahansuopa henkilö voi mustata julkisuudessa heidän motiivinsa, tavoitteensa ja menneisyytensä.
P.S. Ehkäpä nyt, kun Suharton hallitus lähestyy pikaisesti väkivaltaista loppuaan, täälläkään ei jakseta enää ihmetellä, miksi mitalit palautettiin niin kaukaisen maailmankolkan kuin Indonesian vuoksi. Toisin kuin presidentti Ahtisaari ja Arne Nevanlinna kuvittelevat, tässä ajassa mikään maailmankolkka ei ole enää kaukainen.
toukokuussa 1998
Leena Krohn