Litteraturen handlar inte om litteratur 
Jag föreslår att vi i dag tar oss en titt på 
boken. Vilken bok? Vilken som helst. Boken rätt 
och slätt, en abstraktion av boken, boken an sich. 
Vi ska inte läsa den, bara se på den och även det 
endast i våra tankar, i andanom så att säga.
 
   Vi fäster oss inte vid detaljerna, vid 
typografi, ombrytning, omslagsbild. Vi lägger inte 
ens märke till om boken är häftad eller har hårda 
pärmar, inte heller till på vilket språk den är 
skriven, vem som har skrivit den, var och när den 
är utgiven. Och vi vill inte veta vad som finns 
innanför pärmarna: en vetenskaplig studie eller en 
underhållningsroman, en klassiker, dikter eller 
kåserier, god, medelmåttig eller dålig litteratur 
eller kanske inte litteratur över huvud taget. 
Ingenting skulle för ögonblicket kunna intressera 
oss mindre. Framför oss har vi ju vilken bok som 
helst, universalboken, det som är gemensamt för 
alla böcker.
 
   Låt oss nu titta på den som om vi såg den för
allra första gången. Vi frågar  oss bara rätt och
slätt: Vad är det egentligen, detta som kallas 
bok? Och vad ska man ha det till?
 
   Boken är förvisso ett livlöst föremål, men
inte 
vilket ting som helst utan en artefakt, ett 
föremål framställt av människan. Ingen skulle 
kalla boken en maskin, men i själva verket har den 
vissa egenskaper som man annars påträffar enbart 
hos maskiner. Mera om detta senare.
 
   Vi upptäcker att boken kan öppnas och stängas 
som ett slags ask. När man slår upp boken finner 
man att den består av en bunt eller ett knippe 
vita papper, kallade blad eller sidor. Sidorna är 
numrerade och man kan bläddra både framåt och 
bakåt. De är fulla med tecken, tryckta i en 
prydlig följd, rad efter rad. För den som inte kan 
läsa är det bara svarta tecken. Oavsett hur nära 
och noga och på vilken ledd denna person ser på 
dem, är de bara små krumelurer utan mening.
 
   Men när den som kan läsa öppnar boken och 
blicken förflyttar sig längs raderna av tecken, 
börjar det hända saker. Boken börjar fungera. Den 
är nu påslagen. Det är som om det tänds ljus i 
den. Det är som om läsarens blick sätter i gång 
boken. Den är inte längre ett föremål vilket som 
helst. Dess passivitet övergår i aktivitet. 
Tecknen fogar sig samman och blir till mening.
 
    Detta om någonting är en verklig och äkta 
metamorfos. Ett livlöst ting vänder sig till oss 
och får liv, ett stumt föremål får röst och
börjar 
tala, någonting som är utan medvetande vaknar.
    Och nu har vi hunnit fram till läsandet och vad 
det innebär att kunna läsa. Att läsa är att via en 
artefakt överföra erfarehet från en människa till 
en annan. Den som skrev flyttade över ett 
meningsinnehåll på tecknen i en följd som han 
eller hon själv valde. Den som läser får tecknen 
att åter öppna sig och bli till mening. De låg och 
sov men läsaren återuppväcker dem. Det som en gång
begravdes i boken, i tecknen, uppstår.
    Läskunnigheten åstadkommer undret att ett 
föremål förvandlas till ett icke-föremål. Att
boken blir ett verk, objektet en verksamhet. Detta 
att människan lär sig läsa, att de svarta tecknen 
kan transformeras till mening, är en ur mänsklig 
synvinkel integrerande process, en del av våra 
förutsättningar i vidare bemärkelse, av vår 
förmåga till representerande framställning.
     Boken är alltså också skapande handling, och 
det är den på många plan. Den är ett verk av så
väl författaren som förläggaren och läsaren. Den
är ett ömsesidigt tillstånd. Den är i högsta grad
ett energifyllt föremål, energin formligen sprutar 
om den. Den är någonting alldeles speciellt, en 
magisk ask, ett trollskrin. Den som öppnar den vet 
aldrig vart det bär hän. 
    Vi lär oss att läsa, vi läser, och boken är 
redskapet, apparaten, som möjliggör 
förverkligandet av denna märkliga själsförmåga.
Boken på en gång bär, överför och uppenbarar
det 
den har att säga. En process i flera faser äger 
rum i boken, genom boken. Och just här närmar sig 
boken en maskin, till på köpet en genial sådan. En 
maskin som bara fungerar med hjälp av förståelse, 
med hjälp av energin i den läsandes blick. En 
dator kräver både software och hardware, och var 
för sig är dessa till ingen nytta. Vill man se 
video behöver man ett videogram, en videoapparat, 
en TV och därtill även el. Men boken är en, odelad 
och hel. Allt som behövs finns i själva boken 
eller snarare: i förhållandet mellan boken och 
dess användare. Det är en mycket färdig och en 
mycket fulländad artefakt.
 
2.
Men böckerna och litteraturen är inte samma sak. 
Litteraturen är inte böcker. Har aldrig varit det 
och kommer än mindre att vara det i 
fortsättningen. (Vid ett seminarium anordnat av 
Undervisningsministeriet hänförde man litteraturen 
till grafisk kommunikation. Det är den i alla fall 
minst av allt.)
    Böckerna är materiella, inte litteraturen. 
Böckerna är fysiska och synliga objekt, men 
litteraturen är verk som varken är fysiska eller 
synliga. Böckerna bär på dessa verk men verken kan 
också överföras med helt andra medel. Boken är 
bara ett sätt att bära, vidarebefordra och 
uppenbara mening. För en döv kan man med 
pantomimens hjälp visa upp innehållet i en bok. 
Till en dövblind kan hela verket förmedlas med 
fingertryckningar mot handflatan. Vi kan tänka oss 
ett verk som inte existerar annat än i minnet och 
som aldrig har gjort det heller. Men litteratur 
blir det först när det delas.
 Genom boken blir det privata offentligt, men när 
bladen vänds blir det offentliga till läsarens 
enskilda upplevelse. Däremot är böckerna, liksom 
pantomimen med vars hjälp ett verk förmedlas till 
den hörselskadade, bara avbildningar av verket, 
ett slags fingeringar genom vilka det blir möjligt 
att komma åt verket självt. De hänvisar till 
ursprungsverket, de är i viss mening metaverk.
    Vad menar jag med att säga att litteraturen 
inte handlar om litteratur?
    Jag menar att det viktigaste med littaraturen 
inte är sådant som motiv, genre, tema, struktur, 
intrig, berättarperspektiv, influenser osv. Allt 
detta är givetvis nödvändigt och intressant ur 
litteraturvetenskaplig synvinkel, men när det 
gäller littararuren själv, författaren, läsaren 
och läsupplevelsen är dessa faktorer bisaker, 
oväsentligheter.
    Både läsandet och skrivandet hänför sig till en
mänsklig egenskap och färdighet: den 
representerande framställningskonsten.
    Ingen roman försöker frammana verkligheten 
direkt utan ersätter den med sin egen värld och 
dolda metaforiska betydelser genom vilka romanen 
förenar sig med vår egen erfarenhet. Dessa 
betydelser verkar bakom texten och ger boken dess 
koppling till levt liv. Någonting paradoxalt 
inträffar: när vi som läsare frigör oss från vårt
eget liv och vår egen identitet får vi genom det 
lästa en djupare och mer direkt kontakt med dem.
    Med Dostojevskijs ord: "Det handlar om livet, 
uteslutande om livet."
    Om vi lever tvingas vi välja. Även skrivandet 
är ett val. Litteraturen är det sista stället där 
vi kan söka tillflykt från livets komplikationer, 
från konglomeratet av valmöjligheter.
    I litteraturen handlar det om vårt förhållande 
till världen och verkligheten, även varandras 
verkligheter. Det är i långa stycken via språket 
som vi utvecklar detta förhållande som därför på
en gång blir gemensamt för alla och någonting 
ytterst personligt, på samma sätt som själva 
språket är både intimt och opersonligt.
    Hur är en representerande framställning 
egentligen möjlig? Hur kan en viss företeelse 
representera en helt annan företeelse? Hur kan en 
tvådimensionell svartvit streckfigur hänsyfta på 
en människa av kött och blod med handen höjd till 
hälsning?
    Jag kan inte uppfatta bilden av handen höjd 
till hälsning som en bild av en hand höjd till 
hälsning om jag aldrig har sett en hand höjas till 
hälsning. Och även om jag hade sett det flera 
gånger, men låt oss säga var en hund, så skulle 
jag i alla fall inte förstå. Det krävs en bestämd 
biologisk förutsättning och en bestämd erfarenhet 
innan detta slags förståelse blir möjlig. Så vitt
vi hittills känner till är människan den enda 
varelse som äger möjligheten till denna form av 
förståelse. Just detta ger oss större 
rörelsefrihet, befriar oss från den stränga 
begränsningen till vår egen kropp.
    Verket är ett slags fönster som öppnar sig mot 
det som ligger bortom kroppens ursprungliga och 
fasta koordinater. Och fönstret måste vara 
genomskinligt för att det skall kunna vara ett 
fönster. Man glömmer dess existens när man 
betraktar ett landskap genom det, blickar ut ur 
den fysiska verklighet där vår kropp är fången, ut
ur vår egen trånga identitet.
    Ju längre jag läser och skriver, desto mer 
genomskinligt blir det som vi kallar litteratur.
 
3.
Läsaren läser en bok, vilken bok som helst, men en 
bok i taget, det är vad läsaren tror. Fast där 
misstar sig läsaren. En bok kan aldrig vara en 
enda, en isolerad företeelse. Verkens 
självständighet är bedrägligt skenbar. När vi slår
upp en bok öppnar vi utan att tänka på det ett 
helt bibliotek. Alla de böcker som en författare 
någon gång har läst finns i hemlighet med i 
författarens alla verk. Och inte bara de böcker 
som han eller hon själv har läst utan också de som 
deras författare har läst. Det är en oerhört lång
kedja, eller snarare ett vittfamnande nät under 
ständig uppbyggnad precis som 
informationsnätverken.
    Boken är en plats där människor möts. Läsaren
möter författaren, men inte bara författaren utan 
genom honom eller henne mängder av andra 
människor. Läsaren möter de många som - medvetet 
eller omedvetet - har påverkat författaren genom 
vad de har gjort, sagt eller tänkt. Det är inte 
ett fysiskt möte, men ändå personligt därför att
den som skriver inte kan undgå att avslöja sin tro 
och sitt vetande, sitt hopp och sin förtvivlan, 
sina tvivel och sin okunskap.
    Texten finns inte om det inte finns en läsare, 
för utan läsare är det skrivna bara tecken utan 
mening. Men att läsa, oavsett om man gör det över 
informationsnätet eller i en bok som man håller i 
sin hand, är också att bli delaktig och att gå in 
i andras  verkligheter. När vi fördjupar oss i 
läsningen försvinner vår omedelbara omgivning 
stundtals helt och hållet ur sikte och läsandet 
blir att uppleva.
    Litteraturens verklighetskänsla uppstår genom 
att både bokens och författarens roller förnekas 
eller glöms bort under läsningen. Läsaren 
försvinner i samma stund som han eller hon på nytt 
ger tecknen innebörd. Och det är inte allt: 
läsaren utplånar även författaren. Först i denna
förglömmelse föds en trovärdig värld. Författaren
måste i likhet med boken bli osynlig för att den 
verklighet som de skapar skall träda fram. Även 
läsaren måste upphöra att existera, börja uppleva.
När läsandet fungerar som bäst är detta precis vad 
som sker.
    Att befinna sig i bokens värld är på sätt och 
vis att förneka texten och tecknen, och även 
själva boken och dess författare. Maurice Blanchot 
skrev en gång: "Författaren finns nästan inte."
    För att berättelsen skall vara till måste 
alltså boken dö. Berättaren måste dö. Till och
med 
läsaren måste dö. Men de vaknar till liv igen när 
det berättade är läst och upplevt.
 
4.
Människan använder språket med sömngångaraktig
säkerhet. Hon bor i det. Och därför vet hon nästan 
lika lite om det som fisken vet om vattnet. Vad 
händer innan man skriver? innan man talar? innan 
man tänker? Hur går det till när en tanke delar 
sig, knoppas av, assimileras, förgrenar sig, 
spjälks upp, blir till en ny tanke? Författaren 
vet inte mer om den saken än någon annan. Varje 
mening har långa rötter som borrar sig djupt ner i 
både den enskilda individens och hela 
mänsklighetens förflutna.
    Alla som skriver står alltid inför en 
oöverstiglig klyfta, en disproportion som är 
total: att orden och den fysiska verkligheten 
skall tyckas tillhöra världar av helt olika 
dignitet. Hur skall man alltså kunna fånga in 
livet och verkligheten med de rätta orden?
    Språket, talet, det skrivna ordet är fraktala: 
ju mer vi säger desto mer måste vi säga. Varje ord 
döljer förutom att uppenbara, och det som blir 
fördolt måste man försöka uttrycka med nya ord.
Skrivandet handlar i sista hand om att förstå, 
mindre om att påverka, det vill säga kommunicera, 
och än mindre om att ge uttryck åt sig själv.
    Varför vill vi skriva? Därfär att någonting har
hänt. Någonting har förändrats. Vi kan inte låta
bli att skriva om annat än metamorfosen. Det 
verkliga skrivandet, att skriva om förändring, 
utgör alltid en protest riktad till dem som påstår 
sig äga kunskapen och som alltså sprider 
propaganda. Skönlitteraturen är en motkraft till 
propagandan. Dess öppenhet ger immunitet mot 
dogmer, mot såväl politisk som religiös 
fundamentalism.
    Psykologin har aldrig sagt oss annat än 
trivialiteter, och detta bara i bisatser, om det 
mänskligt mest elementära och centrala, om 
tänkande, mening, medvetenhet, om kausalitet och 
tid, sinne för rätt och fel, om identitetens 
utveckling, om vad det innebär att vara den man 
är.
  Om vår självuppfattning, om det som psykologin 
har glömt bort, ringaktat, om detta talar 
litteraturen med tusende röster, om och om igen.
 
5.
Litteraturen opererar med två mänskliga 
förutsättningar: kunskap och fantasi. Litteraturen 
är en salomonisk knut av information och drömmar. 
Dess utgångspunter finns dels i information och 
kunskap, dels i syner, bilder och drömmar.
    Men är det möjligt att isolera kunskap och 
fantasi från varandra? Det existerar inget 
tänkande utan fantasi därför att en stor del av 
tänkandet grundar sig på lek, på att 
experimentera: "Om" och "som om".
    Ändå används ordet "föreställning"
ofta i en 
föraktfull, nedsättande bemärkelse, därför att
det 
tycks föra tankarna till en företeelse som 
inbegriper lögnaktighet, bedrägeri och sådant som 
inte överensstämmer med verkligheten. Man säger: 
"Det är bara som du föreställer dig", men sällan
"du tänker bara". Men man måste förstå att
fiktionen inte är en artificiell förlängning på 
våra tankar utan är invävd i allt mänskligt 
tänkande. Man måste förstå att fantasin är en
del 
av vår rationalism, en outskiljbar del av vår 
intelligens, enkannerligen av vårt intellekt. 
Fantasin inbegriper symbolernas och betydelsernas 
värld, som är gemensamt arv för vår art. Betydelse
och form i litteraturen är någonting helt annat än 
betydelse och form i matematiken. De naturliga 
talen är universella men bokstavstecknen - för att 
inte tala om orden - har inte den egenskapen. Det 
univeriella i litteraturen ligger någon helt 
annanstans. I litteraturen och konsten är 
betydelsen i mindre utsträckning kunskap och 
säkerhet än i matematiken och logiken, i större 
utsträckning en gemensam förståelse av 
osäkerheten, en tolkning av osäkerheten. Och ändå:
både i matematiken och i litteraturen behandlar vi 
verklighetens symbolik.
    Skulle jag kunna jämföra fantasin med ett 
sinne? Varje sinne är en förlängning av tanken, 
tillför oss kunskap om verkligheten, medan 
frånvaron av ett sinne innebär att information går 
förlorad. Och det är uppenbart att vi även genom 
vår fantasi kan få kunskap om potentiella, 
alternativa världar.
    Det är genom vår fantasi, vår vilja och vårt 
språk som vi vidkänns varandras verklighet. Med 
blotta intellektet skulle vi aldrig för oss själva 
kunna påvisa dess existens. Kunskapen om att även 
andra har ett jag grundar sig inte på en rent 
logisk slutledning. Genom denna kunskap mognar en 
ny egenskap hos medvetandet. Den innebär ett slags 
emergens. Man kan se erkännandet av andras 
medvetande, grunden för all samexistens, som ett 
människoandens kvantsprång.
    Skönlitteraturen ger modet att göra detta hopp. 
Genom att ställa in siktet på det som är privat 
skildrar litteraturen det som förenar människorna 
och alla levande varelser med varandra.
    Fantasin behöver vi inte i första hand för att 
kunna dikta ihop vackra sagor. Vi behöver den för 
att kunna komma till rätta med varandra och den så 
kallade verkligheten, dess kärva fakta och dess 
konkretion. Och de vackra sagorna, de fula 
sagorna, vad skall vi med dem till? De är ett sätt 
att närma sig det som inte  är saga, att komma i 
kontakt med verkligheten, komma nära, allt närmare 
livet.
krohn@kaapeli.fi