1. Kaspar Hauserista tuli ihminen, vaikka häneltä riistettiin kaikki inhimillinen vuorovaikutus lähes koko lapsuuden ja varhaisnuoruuden ajaksi. Hän oli ihminen mitä suurimmassa määrin, "puhdas viaton sielu" kuten Feuerbach häntä luonnehti. Sitä voi kutsua todelliseksi ihmeeksi.
Jeffrey Massonin teoksesta Lost Prince luin,
että kaksitoistavuotisen vankeutensa aikana Kaspar Hauser ei tavannut
ketään lukuunottamatta lyhyttä ajanjaksoa juuri ennen vankeuden
loppumista. Silloin hänen vangitsijansa alkoi silloin tällöin
vierailla sellissä ja opettaa nuorelle Kasparille lukemisen ja kirjoittamisen
alkeita. Olosuhteet maalattiaisessa sellissä olivat äärimmäisen karut. Kaspar Hauser söi vain leipää ja vettä, jotka ilmestyivät paikalle hänen nukkuessaan. Sellissä oli aina pimeää. Tosin katossa oli kaksi pientä ikkunaa, mutta niitä peittivät puuluukut. Lattialla oli kasa olkia ja kuoppa tarpeiden tekemistä varten. Kaspar omisti myös huovan ja pari puulelua. Päivittäin hän kärsi janoa, koska vesiastia oli liian pieni. Mutta suurimman osan ajasta hän nukkui.
Aikanaan hänen oli opeteltava elämään
kuten muut ihmiset elivät. Mutta monet muille itsestäänselvät
perusasiat pysyivät hänelle täysin käsittämättöminä:
hän ei esim. pystynyt erottamaan miehiä naisista, ainakaan jos
heillä oli vaatteet päällä. Hänen oli myös
vaikea ymmärtää, että etäällä olevat
esineet näyttävät pienemmiltä kuin ne todellisuudessa
ovat. Mutta sen sijaan hän näki jopa sysipimeässä. Kun
hän oppi lukemaan, hän saattoi lukea myös keskiyöllä
ilman mitään valonlähdettä. Hänen muutkin aistinsa
olivat äärimmäisen herkistyneet: voimakkaat äänet
ja vieraat hajut aiheuttivat hänelle kipua. Kaspar Hauserilla oli myös hyvin kehittynyt
taju maailman kauneudelle. Hänellä on taiteilijan näkökyky.
Tähtikirkas yön taivas sai hänet vaipumaan hurmioon. Jälkimaailmalle
on myös säilynyt joitakin hänen maalauksistaan; eräs
niistä on kuva perhosesta, se on väreiltään heleä
ja hienostunut pieni taideteos. Mutta onnellinen Kaspar ei ollut vaan hänen
perustilansa oli raskas melankolia. Hän saattoi muistella pimeydessä
ja yksinäisyydessä viettämiänsä vuosia melkein
kaivaten, juuri niin kuin monet meistä muistelevat omaa lapsuuttaan
parempana ja onnellisempana aikana kuin aikuisuutta. Mikä oli saanut hänet pysymään
ihmisenä, vieläpä hyväluontoisena, lempeänä,
jalona ihmisenä? Miksi hän ei ollut katkera, ahne, aggressiivinen
ja kostonhimoinen? Sielläkin, kolkon luolan autiudessa Kaspar
oli leikkinyt. Hänellä oli kaksi pientä puuhevosta ja puukoira,
joille hän antoi kaiken rakkautensa. Lisäksi hänellä
oli sinisiä ja punaisia nauhoja, joilla hän joka päivä
koristeli leikkieläimiään. Varmaankin juuri tuo leikki oli
yksi syy siihen, ettei hän ollut vaipunut apatiaan ja epäihmisyyteen.
Pienessä omaelämäkerrassaan hän kertoo ruokkineensa
hevosiaan ja koiraansa joka päivä aivan kuin hän olisi yhä
käsittänyt ne eläviksi. Hänen myötäelämisen lahjansa
olivat tavattomat. Kaspar suri jopa vangitsijansa tähden. Hän
puhui eläimille ikään kuin ne olisivat olleet ihmisiä
ja oli kauhuissaan oppiessaan ymmärtämään, että
ihmiset metsästivät, tappoivat ja söivät eläinten
lihaa. Hän itse ei voinut nauttia vapauduttuaankaan muuta kuin vettä
ja leipää. Kaspar Hauser oli lapsi, jolle oli tehty hirvittävä
vääryys, mutta joka ei ollut itse koskaan tehnyt vääryyttä.
Hän oli uhri, ja juuri siksi hänellä oli leppymättömiä
vihamiehiä. Yhdestä murhayrityksestä hän toipui, mutta
sen jälkeen hän itse oli varma siitä, että hänen
elämänsä päättyisi ennen kuin se oli kunnolla alkanutkaan.
Tämä murhe ja pelko ei jättänyt häntä koskaan
hänen lyhyinä armonvuosinaan. Ja vaikka hänellä oli
suojelijoita, juuri niin tapahtui; salamurhaaja, jonka henkilöllisyys
ei koskaan paljastunut, iski veitsen syvälle Kaspar Hauserin rintaan.
Haava tappoi hänet vasta monen päivän päästä. Ensimäisinä päivinä Nürnbergissa,
jolloin Kaspar Hauser osasi puhua vain muutaman sanan, hänelle tuotiin
kynä ja paperia. Oitis hän alkoi kirjoittaa, kiihkeästi ja
nopeasti. Mitä hän kirjoitti? Aakkosia ja numeroita, sanaa "reiter"
(ritari) ja nimeä Kaspar Hauser, yhä uudelleen. Kirjoittaminen
ilmeisesti lievitti hänen surkeuttaan ja kipujaan, sillä alussa
hän muuten vain itki ikemistään. Mutta Kaspar Hauser oli tavattoman oppimiskykyinen.
Hänen muistinsa oli erinomainen ja hänen edistymisensä oli
niin nopeaa, että se vaikutti miltei yliluonnolliselta. Toukokuussa
Kaspar ilmestyi ihmisten ilmoille. Silloin hänen sanavarastonsa käsitti
vain muutaman kymmenen sanaa. Pian kerrottiin, että hän pystyi
ilmaisemaan syviä asioita yksinkertaisin sanoin. Syyskuussa hän
alkoi jo kirjoittaa elämästään ja kuvailla vankeuttaan.
Hän mietiskeli usein menneisyyttään
ja sitä, ettei hänellä vankeudessa ollessaan ollut juuri
lainkaan tietoisuutta itsestään. Hän ei ihmetellyt, miksi
hän oli synkässä luolassa ja mitä oli luolan ulkopuolella
ja kenen käsi oli lukinnut luolan oven. Hänellähän ei
ollut sellaisia käsitteitä kuin "ulkopuolella" tai "sisäpuolella".
Hän oli yksin, mutta ei tiennyt mitään yksinäisyydestä.
Hän oli vanki, joka ei osannut edes kaivata vapautta. Ja niin olikin
parempi. Kuinka olisi voinutkaan esittää kysymyksiä
tai vaatimuksia edes itselleen, kun hänellä ei ollut sanoja niihin?
Kuinka olisi voinut olla minää, kun ei ollut ketään
sinää? Yhteydet ihmisiin, sanat ja kirjoitus vasta
antoivat hänelle tietoisuuden siitä, että hän oli juuri
Kaspar Hauser, poika jonka kohtalo oli hyvin epätavallinen. Ja hänen
syvän melankoliansa. Ja hänen suuren kuolemanpelkonsa. Idiot savant on syvästi kehitysvammainen,
usein autistinen henkilö, joka ei tule ilman apua toimeen tavallisessa
arkielämässä. Mutta toisin kuin muilla kehitysvammaisilla
hänellä on jokin erityistaito, joka ylittää paitsi hänen
oman kehitystasonsa myös ns. normaali-ihmisen kyvyt. Toisinaan sellaisen
ihmisen suoritukset näyttävät ulkopuolisesta vähintään
yhtä uskomattomilta kuin Kaspar Hauserin näkökyky, hänen
muistinsa tai hänen ällistyttävän nopea edistymisensä,
joilla hän kompensoi menetettyjä lapsuusvuosiaan. Toiset heistä ovat eläviä laskukoneita
kuten sokeana syntynyt Fleury, joka pystyi muutamassa sekunnissa antamaan
oikean vastauksen, kun häntä pyydettiin vaikkapa kertomaan keskenään
luvut 287 ja 341. Toiset ovat mnemonisteja, kuten kaksoset George ja Charles,
jotka erehtymättä muistivat kymmenien vuosien päähän
vuorokauden säätilan ja sen muutokset. George saattoi myös
kertoa oikean viikonpäivän, jos hänelle annettiin mielivaltainen
päivämäärä, vaikkapa vuonna 32011. Nuori L. taas,
jonka ÄO oli vain 23, pystyi soittamaan pianolla oikein minkä
tahansa hänelle kerran hyräillyn kappaleen. He eivät voi vastata kysymykseen: "Kuinka
sinä teit tuon?" Kukaan ei voi vastata siihen. He tekevät
jotain, mikä on - minkä pitäisi olla - inhimillisesti mahdotonta. Kaspar Hauserilta oli toinen ihminen hämärästä syystä ryöstänyt hänen lapsuutensa ja luonnollisen kasvun edellytykset. Kaspar Hauserin tapaus - säälimätön koe, jota ei koskaan saa toistaa - osoittaa mahdolliseksi, että lapsi voidaan eristää muusta ihmiskunnasta (ellei se tapahdu aivan hänen syntymästään saakka) ja kieltää melkein kaikki hänen inhimilliset tarpeensa, mutta hän saattaa silti pysyä ihmisenä. Idiot savantin kehitys on estynyt muista syistä,
itse luonto ja sattuma ovat koituneet hänen kohtalokseen. Idiot savant
ei koskaan kykene sellaiseen ymmärryksen avaruuteen kuin Kaspar Hauser.
Mutta se, että hän osoittaa tietyllä kapealla erityisalueella
häikäisevää kyvykkyyttä, avaa uusia näkymiä
ihmismielen mahdollisuuksiin. Sekä Kaspar Hauserin että idiot savantin
kohtalot valaisevat epätavallisista näkökulmista inhimillisen
tietoisuuden - ja tiedostamattoman - toimintaa. Meillä ei ole aavistustakaan
kykyjemme rajoista. Emme vain ole oppineet miten niitä hyödynnetään
tai olemme syystä tai toisesta pakotettuja jättämään
mahdollisuutemme käyttämättä... Ajattelen, että taiteilija saattaa toisinaan
muistuttaa Kaspar Hauseria tai idiot savantia. Hän tietää
tai osaa enemmän kuin hänen oikeastaan pitäisi. Eikä
hän itse tiedä, kuinka hän tietää. Ei suinkaan Strindberg voinut olla tosissaan,
mutta eivät hänen sanansa kuulostaneet leikinlaskultakaan. Ja
kauheaa oli, jos hän tahallaan valehteli. Olisin murehtinut turmeltuneen
ja onnettoman kirjailijan puolesta. En olisi ymmärtänyt, kuinka
sellainen mielipide voi irrota kenenkään kirjailijan huulilta.
Korvissani, joissa tulvehti erilaisia poljentoja
ja riimejä, trokeita ja anapesteja ja daktyyleja. Ne häiritsivät
öitteni unta ja sabotoivat paljoa sitä, mitä tyttöjen
oletettiin päivisin tekevän Helsingin Tyttökoulussa. Usein ne pauhasivat tahallisen äänekkäinä,
jopa häivyttäen kuuluvistani ihmisten tavallisen puheen: "Rovasti
lausui: ´Varman kadotuksen tuo Döbeln uskoton saa kuoltuaan ---´"
ja "Kevään kirkkaus on julma illoin, valosilloin yli itkun
kimmeltää se näin" ja "Webster, hän tunsi
kuoleman, pääkallon näki, missä pään---"
ja "Anteeksi saat vuoksi ikuisen kärsimisen, joka on ehdoton osa
sydänten pyrkiväin ---" ja "Fåglarna vakar i natten,
blanka är alla vatten ---" ja "Jos ainoastaan sinä hipaisit
minun sydäntäni --" ja "Simarar kos malzipempu, silzuzankunkrei
---" ja "Kyynelsilmin suureks saan, harhaan maailman pauhinaan
---". Ei ihme, että olisin kavahtanut Strindbergin
ajatusta. Silloin kirjallisuus olikin minulle pyhä asia, se lävisti
elämäni, toiveeni ja uneni niin kuin joidenkin elämää
saattaa korventaa uskonnon tai poliittisen ideologian tuli. Siitä ajasta on hetki vain, mitätön
hetkinen, muutama vuosikymmen. Mutta se oli kuitenkin eri aikaa. Nyt en
ole täysin ymmärtämättä Strindbergiä. En ole
täysin ymmärtämättä Gogoliakaan, joka poltti käsikirjoituksiaan,
enkä Tolstoita, joka vanhuudessaan katsoi, että kertomusten laatiminen
on paitsi joutavaa myös vahingollista askartelua. He väsyivät
sanoihin, oliko se kumma. Matkat, joita kuljetaan kynällä, ovat
näännyttäviä, vaikka paperi näyttääkin
pettävän helppokulkuiselta tasangolta. Niin, ymmärrän Strindbergiä.
Tulee hetkiä, jolloin ei ainoastaan kirjallisuus, vaan itse kieli,
sanat, puhuminen ja kirjoittaminen ovat liikaa. Miten omituista askartelua
kyhätä kuvaa kuvan eteen, joka on esittävinään
maailmaa samalla kun jossain kuvien peitossa - niin sitä uskoo - odottaa
tositodellisuus, joka on kokemus, ei koskaan lause. Tai pukea ja vaatettaa jotain, joka ei tarvitsisi
riepuakaan, joka tahtoo näyttäytyä sellaisena kuin on, alastomana,
puhtaana, omana itsenään. Eikö jokainen kirjoittaja saa toisinaan
mielihalun reväistä maailmalta pois sille itse pukemansa varusteet,
sotisovan, haarniskan. Pelottavaa vain, että itse ritari muuttuu silloin
näkymättömäksi. Ja silloin, niinä hetkinä, jolloin
kirjoitus haluaa haihtua näkymättömiin ja sanojen pyörteilevä
virta kuivua, ymmärrän myös Kaspar Hauseria. Tiedän,
miksi hän kaipasi takaisin vankeutensa sanattomuuteen, luolan hiljaisuuteen,
pimeyteen ja yksinäisyyteen. Maailmaa ei ollut, ei sen hajuja, sen
räikeitä valoja, sen hälisevää laumaa, sen kiiltäviä
veitsenteriä. Oli vain leikki eläinten kanssa, uni ja leipä
ja vesi. |