Kirjoituksen virtuaalisuus
1. Internet metaoliona
On selvää, että maailma tarvitsisi maailmanverkkoa. Se tarvitsisi sitä
poliittisten, taloudellisten, tieteellisten, moraalisten ja
kulttuuristen syiden vuoksi. Meillä on nyt Internet, mutta Internet ei
vielä ole todellinen maailmanverkko. Tällä hetkellähän se on vielä
lähes yksinomaisesti länsimainen ja voittopuolisesti maskuliininen
verkko. Mutta uskon, että Internetiä voidaan hyvin pian luonnehtia
globaaliksi verkoksi, siinäkin tapauksessa että sillä tulisi
enimmillään olemaan "vain" 100-200 miljoonaa käyttäjää, kuten on
ennustettu. Onhan meillä myös maailmankirjallisuus, vaikka maapallon
kaikki asukkaat eivät suinkaan osaa lukea.
En tiedä, onko
olemassa teknisiä innovaatioita, jotka olisivat irrallisia,
satunnaisia ja tarpeettomia. (Sotateknologiankin vastenmielisimmät
keksinnöt ovat joillekuille tarpeen.) Mutta varmaa on, että Internet
ei ole irrallinen, ei satunnainen eikä tarpeeton eikä missään
tapauksessa pelkkä tekninen innovaatio. Se on hyvin monessa mielessä
välttämätön. Ei vain siksi, että se on johdonmukainen seuraus
digitaaliteknologian kehityksestä ja mediakäsityksen laajentumisesta
tai siksi, että se on syntynyt synkroniassa taloudellisen ja
intellektuaalisen kehitysvaiheemme kanssa.
Internet versoo myös
sellaisten ekologisten, poliittisten ja sosiaalisten jongelmien
ekspansiosta, joita tähänastiset kansakunnat, kauppaliitot, heimot,
puolueet eivät voi enää edes yrittää ratkaista erikseen ja
erillisinä. Tarvitaan jotain enemmän ja se jotain on globaali
vuorovaikutus- ja tiedonsiirtojärjestelmä. Mikään vähempi ei riitä
silloin kun ongelmatkin ovat globaaleja.
Tällä en suinkaan tahdo
sanoa, että ne Internetin avulla voitaisiin ratkaista. Plastisinkin
ajateltavissa oleva järjestelmä ilman järjen ja hyvän tahdon käyttöä
on hyödytön. Mutta entistä paljon monimuotoisempia, nopeampia,
massiivisempia ja joustavampia yhteyksiä on pakko solmia. Kenties
eräitä jo häämöttävistä katastrofeista voitaisiin silloin lieventää
siinä vähäisessä määrin kuin se ihmisten vuorovaikutuksen kautta on
edes teoriassa mahdollista.
Internet merkitsee aivan uudenlaista
ryhmien muodostumistapaa. Tämän järjestelmän kautta tulemme
tekemisiin sellaisen yhteisökäsitteen kanssa, jolla ei ole mitään
vertailukohtia menneisyydessä. Sitä kautta Internet muuttaa myös
tietoisuuttamme ja voi merkitä - mahdollisesti - uudenlaisen
kollektiivisen tietoisuuden emergenssiä.
Kun tiedetään, että
kieli ja tietoisuus voivat havahtua ja kehittyä vain yhteydessä
toiseen tai toisiin, ymmärrämme, että Internet voi todella osoittautua
havaittavaksi hyppäykseksi - tai ainakin hypähdykseksi - tietoisuuden
evoluutiossa. Se tosin on hidas ja vaikeasti havaittava, mutta - niin
väitän - silti olemassaoleva prosessi.
Internetissä etniset,
kansalliset, sukulais- tai naapuruussuhteisiin, toisin sanoen
maantieteelliseen tai geneettiseen läheisyyteen liittyvät
ryhmienmuodostumistavat menettävät merkitystään. On väitetty, että
Internetissä menetetään kosketus ympäristöön, "geosentrisyys" kuten
Paul Virilio sanoo. Näin varmasti on ja juuri niin pitääkin olla.
Internetin uutisryhmissäkään keskustelijat eivät tietenkään kadota
taustojaan. Mutta he liittyvät yhteen aivan toisten kriteerien kautta,
ja tämä juuri on tärkeää. Tarvitsemme Internetiä vastapainona
nationalismin, etnisyyden ja heimo-, uskonto- tai rotuyhteisyyden
korostamiselle.
Puoli vuosisataa ennen tietoverkkoa Teilhard de
Chardin puhui sellaisesta tietoisuuden vaiheesta, jota luonnehtii
monimutkainen tiedon ja ajattelun membraani, koko maapallon kattava
noosfääri. Monet ovat valmiit tervehtimään Internetiä, verkkojen
verkkoa, tällaisena sfäärinä tai oliona. Mutta yhtä varhaista kuin on
puhua ajattelevasta koneesta, on puhua ajattelevasta verkosta. Millä
tavoin voisi ajatella olio, joka koostuu 60 miljoonasta tajunnasta ja
yhtä monen äänen sorinasta, laskemattomasta määrästä dokumentteja,
päättymättömästä kirjoituksesta? Internet ei ajattele, mutta se
sisältää ajattelua, jota voidaan pitää kollektiivisena.
Mutta
jos voidaankin ajatella Internetiä metaorganismina, digioliona, me
itse emme muutu digi-ihmisiksi Internetinkään pauloissa. Silti verkko
muuttaa meitä monin tavoin. Ja ne muutokset ovat
peruuttamattomia. Voidaan toki ajatella katastrofia, monenkinlaisia
katastrofeja, joiden jälkeen kaikki digitaaliset laitteet tulevat
olemaan käyttökelvotonta joutavaa sälää ja kaikki yhteydet
tietokoneiden välillä ovat rauenneet. Mutta jos edes osa ihmiskunnasta
säilyisi hengissä,ei sellaisenkaan katastrofin jälkeen voitaisi alkaa
uudestaan ei-mistään, puhtaalta pöydältä. Tiedämme, että
kosmopoliittinen ja silti yksilöllinen vuorovaikutus on
mahdollista. Vaikka hyökyaalto tai meteori tai massiivinen sota
murskaisi kaikki artefaktimme, meillä on kokemus, muisti, jota ei voi
pyyhkiä pois. Se on jo muuttanut meitä.
2. Koordinaattien katoaminen
Näen, että tietoverkko todella muuttaa käsitystämme todellisuudesta,
siitä mikä on mahdollista, siitä mikä on reaalista ja siitä mikä on
materiaalista sekä siitä, että nämä attribuutit eivät aina välttämättä
lankea yhteen. Tietoverkko muuttaa suhdettamme paitsi paikkaan ja
aikaan myös omaan ruumiiseemme ja sen myötä identiteettiimme.
Tietoverkko ei ole paikka, se on epäpaikka, joka murtaa tosipaikkojen
siteitä ja josta emme voi sanoa: "täällä se on tahi tuolla". Internet
on tajuntojen, inhimillisen biologian ja koneiden ristisiitos.
Aika, paikka ja fyysinen ruumis menettävät kyberavaruudessa
ikiaikaista painoarvoaan. Tietoverkko ja virtuaali- tai
lumetodellisuus (kuten Osmo Pekonen on kääntänyt) merkitsevät
riippumattomuuden lisääntymistä fyysisyyden koordinaateista ja siksi
myös eräässä mielessä ruumiista irrottautumista tai joidenkin, kuten
Paul Virilion, mielestä jopa ruumiin katoamista,
dekorporaatiota. Teknologian eräs päämäärä: ruumiin rajojen murtaminen
näyttää tähän mennessä parhaiten toteutuneen maailmanverkon kautta.
Mutta onko tietoverkoissa vaeltelu todella matkustelua
out-of-the- body?
Niin ei oikeastaan ole. Philip Qéau
kirjoittaa: "Lumetodellisuuden ongelma onkin epäpaikan ja todellisen
ruumiin kohtaaminen." Kohtaavatko ne ollenkaan, siitä en ole tosin
aivan varma. Mutta ruumis ei ole hävinnyt minnekään, se vain ei ole
välttämättä siinä paikassa, jossa koemme olevamme läsnä. Tavallaan se
on muuttunut kaukosäätimeksi. Mutta jos mietimme hieman tarkemmin,
havaitsemme, että tämä seikka sinänsä ei ole lainkaan uusi. Tajuntamme
eräs oleellisin ominaisuus on se, että valikoiva tarkkaavaisuus ja
ylimalkaan havaitseminen, kaukoaistien käyttö, näkeminen ja
kuuleminen, tarkoittavat oman ruumiin kadottamista juuri tässä
mielessä, läsnäoloa toisaalla tai myös toisaalla kuin siellä missä
lihallisesti sijaitsemme.
Jaron Lanier, virtuaalitodellisuuden eräs kehittäjä, toteaa:
"Virtuaalitodellisuussysteemissä et enää näe tietokonetta - se on
mennyttä. Ainoa mikä on jäljellä on sinä itse."
Mutta oletko
sinäkään? Ainakaan se "sinä itse", joka vaeltelee kyberavaruudessa tai
tietokoneen luomassa virtuaalimaisemassa, ei ole sama kuin sinun
ruumiisi, joka istuu kytkettynä tietokoneeseensa. Tietoverkko siis
opettaa minuuden immateriaalisuutta ja näyttää todistavan omalta
osaltaan, kuinka väärässä Wilhelm Reich oli, kun hän sanoi: "Teillä ei
ole ruumiita. Te olette ruumiita."
Mutta oikeastaan meidän on
otettava koko ruumiin käsite uuteen tarkasteluun. Paljon on puhuttu
ruumiin katoamisesta, mutta yhtä hyvin voimme puhua myös ruumiin
laajenemisesta. Jos tahdomme, voimme toki kutsua sitä
virtuaaliruumiiksi tai lumeruumiiksi. Mutta se ei ole hallusinatorinen
ruumis, vaan eräässä mielessä hyvin reaalinen näkymättömyydestään
huolimatta. Voimme nyt ymmärtää, että ihmisruumis on paljon laajempi
kuin me olemme uskoneet. Vain hyvin pieni osa siitä on näkyvissä ja
kosketettavissa.
Voimme kutsua tätä kehitystä
immaterialisaatioksi tai - kuten Virilio - de-realisaatioksi, vaikka
minun mielestäni ne eivät ole suinkaan yksi ja sama asia. Onko
sellainen kehitys vaarallinen? Voiko virtuaalitodellisuus, kuten
Virilio uskoo, voittaa ja jopa tuhota todellisuuden?
Me emme
tiedä, mitä todellisuus on, mutta varmaa on, että siihen - nyt -
sisältyy myös virtuaalitodellisuus. En näe Virilion tavoin, että -
tässä mielessä - voisi olla olemassa kahta erillistä todellisuutta.
Virtuaalitodellisuus ei tosin ole joka suhteessa pelkkä sosiaalisen
todellisuuden alalaji (joka taas puolestaan sisältyy paljon laajempaan
kokonaisuuteen). Sillä kyberavaruudessa ihmisellä kieltämättä on myös
sellaisia ominaisuuksia, joita hänellä ei sosiaalisessa
todellisuudessa ole. Mutta online-maailma on riippuvainen ihmisten
maailmasta offline; ne eivät ole rinnakkaisia eivätkä tasavertaisia
järjestelmiä. Me saamme tosin kyberavaruudessa virtuaaliruumiin, mutta
se on oman biologisen ruumiimme projektio, joka yhteyksien katketessa
katoaa.
Minää eivät määrittele fyysisen ja näkyvän ruumiin rajat siinä
määrin kuin olemme olleet taipuvaisia uskomaan. Minä on enemmänkin
läsnäoloa, joka vallitsee ja jatkuu aistien ja muistin kautta. Ja
teknologia - jo radio, televisio, puhelin - on antanut aisteillemme
kaukovaikutuksen ja teleläsnäolon kykyjä. Me voimme nyt olla
samanaikaisesti läsnä sekä Helsingin aamussa että San Franciscon
illassa. Tällainen havaitseminen ei ole ekstrasensorista vaan
telesensorista.
Tietokoneella ja goottilaisella katedraalilla on
jotakin yhteistä. Kumpikin on tie ja kumpikin on kulkuneuvo, mutta
jos goottilainen katedraali oli pystyynnostettu tie ja kulkuneuvo
jumalallisen tiedon yhteyteen, tietokone on väylä ja samanaikaisesti
kuljetusalus tiedon ja merkityksen inhimillisiin yhteyksiin.
Gotiikan ajan arkkitehtuurissa henkinen ja tekninen ajatus sulautuivat
yhteen. Aikaa väritti vertikaalisuuden monomania, yhä korkeammalle
kurottautuminen. Samalla tuo intohimo tuli merkitsemään aineen
venymistä ja ohentumista uudenlaisiin mittasuhteisiin. Materian
minimalisoitui pilareiksi ja ruoteiksi, koko kasvoi mutta massan
väheni. Siis jo silloin oli nähtävissä pyrkimys dematerialisaatioon.
Digitaaliteknologia on merkinnyt sekä koon että massan
tiivistymistä, koneen oleellisimman ytimen kutistumista piisiruksi.
Näyttää siltä kuin vähemmän materiaa merkitsisi enemmän energiaa.
Aineen hävittämistä tai sen näkymättömäksi tekemistä tapahtuu siis nyt
ikään kuin usealla taholla, sekä ihmisruumiin että itse koneen
kohdalla.
Tällä vuosisadalla vertikaalisuuden intohimo on
vaihtunut nopeuden tai pikemminkin paralleellisuuden passioksi,
kärsimättömyydeksi ajan suhteen, pyrkimykseen olla useassa paikassa,
saada yhteys useisiin eri tietoisuuksiin samanaikaisesti.
Puhuin
edellä telesensorisesta havaitsemisesta. Oikeastaan sitä voisi kutsua
yksinkertaisesti myös nopeudeksi. Olemme oppineet liikkumaan niin
nopeasti, että omat ruumiimme ovat muuttuneet näkymättömiksi.
Minulle tietoverkoissa tapahtuva ajan ja paikan jonkinasteinen
ignoroiminen ja yhteensulautuminen on ikään kuin suhteellisuusteorian
mediaalinen todennus.
3. Kirjallisuus on virtuaalitodellisuutta
Tietoverkot muuttavat todellisuuskäsitystä ja siten myös itse
sosiaalista todellisuutta, joka ei ole muuta kuin meidän sovittu ja
jaettu käsityksemme siitä, mikä on totta. Ja juuri tästä on kysymys:
missä määrin se mitä havaitsemme on totta myös syvemmässä kuin
sosiaalisessa merkityksessä. Joudumme kysymään simulaation ja
todellisuuden, kopion ja todellisuuden, hallusinaation ja
todellisuuden erottavia kriteereitä. Mutta emme pysty täysin
vedenpitävästi määrittelemään niitä. Tämän häilyvän epävarmuuden
varassa, joka kannattelee olemassaoloamme, kuitenkin elämme ja
toimimme.
Tietoverkoissa koemme lumetodellisuutta ajan mukana
yhä tihenevänä ja vakuuttavampana. Siellä me näemme myös teknologian
ja taiteen, teknologian ja kirjallisuuden rajojen hämärtyvän.
Mutta myös kirjallisuus on aina ollut hyvin voimallinen
todellisuuskäsityksen uudistaja, koska siinä alinomaa yksityistä
kokemusta siirretään julkisuuteen ja siten todellistetaan.
Sekä tietoverkon käyttäjällä että kirjan lukijalla on kokemus,
joka muistuttaa eräänlaisen transformaatiota. He siirtyvät toiseen
aikaan tai paikkaan, jopa uuteen identiteettiin vain silmien ja
sormien liikkein, samalla kun he pysyvät huoneessaan.
Sekä
kirjallisuuden että tietoverkon dynaamiset, jatkuvasti haarautuvat,
epähierarkiset lumekosmokset ovat itseorganisoituvia. Sellaistean
järjestelmien kehitystä ei voi valvoa eikä säädellä ja sitä on vaikea
edes ennakoida; siinä suhteessa ne muistuttavat suursäätiloja.
Tietoverkot ja kirjallisuus opettavat monimaailmaisuutta, vähintäänkin
kahden maailman rinnakkaiseloa: istumme huoneessamme ja olemme
tiettyjä henkilöitä, samanaikaisesti voimme omaksua vieraan
identiteetin toisessa ympäristössä, pelissä, romaanissa.
Niin
suurenmoinen ja salaperäinen esine kuin kirja onkin, kirjallisuus ei
ole koskaan ollut kirjoja. Tämä on tosiasia, joka meidän pitäisi nyt
ymmärtää entistä selkeämmin. Kirja on kaksivaiheisen prosessin eräs
materiaalinen ilmaus. Tässä prosessissa kirjoittajan merkitykset ensin
upotetaan merkkeihin kunnes ne jälleen ylösnousevat merkityksinä
lukemisen salaperäisessä aktissa.
Hyperteksti, kun se aukaisee
vapaasti kuljettavia väyliä toisiin kirjoihin, näyttää täsmällisesti
kirjallisuuden tämän ominaislaadun. Kirjallisuus on aina ollut
verkosto, ei ole olemassa erillisiä ja itsenäisiä teoksia. Kirjoitus
liittää jokaisen kirjan osaksi suunnatonta ja aina laajenevaa
arkkitehtuuria, maailmankirjallisuutta.
Nämä kaksi verkostoa,
joista nyt puhumme, Internet ja maailmankirjallisuus, ovat jo
solmiutuneet lähtemättömästi toisiinsa. Kirjallisuus ei lakkaa
olemasta kirjallisuutta, kun se siirtyy myös maailmanverkkoon eikä
silloinkaan, vaikka se olisi luettavissa vain Internetistä. Mutta
muutoksen, metamorfoosin mahdollisuus, on enemmän läsnä sähköisessä
kuin painetussa kirjassa. Jälkimmäisen näkyvä sisältö on kuin
jäädytetty, kuin kiveen hakattu, immuuni vaikutuksille. (Näkymätön
kylläkin varioi lukijasta toiseen.) Nyt teos voi muistuttaa yhä
enemmän interaktiivista peliä, leikkiä, elokuvaa, mutta yhtä hyvin se
voi jäädä pelkäksi kirjoitukseksi. Paradoksaalista on se, että pelkkä
kirjoitus voi olla avarampi ja rikkaampi kuin multi-media, vaikka sen
keinot ovat vähäisemmät. Mutta kaikki mahdollisuudet tulevat elämään
rinnan ja kaikille tulee olemaan tilaa maailmanverkossa.
Aika,
paikka ja fyysinen ruumis menettävät painoarvoaan paitsi
tietoverkoissa myös kirjallisuudessa. Puhuin minuuden
immaterialisoitumisesta, mutta nyt on puhuttava myös kirjallisuuden
immaterialisoitumisesta. Taas on tähdennettävä, että se ei merkitse
samaa kuin derealisaatio, pikemminkin päinvastoin.
Tietoverkko
on myös kirjoitusta ja siellä liikkuminen merkitsee myös ja ennen
kaikkea lukemista. Kirjoitus on aina muistiinmerkitsemistä, muistien
vuorovaikutusta. Kirjoitusta ei ole, ellei lukijaa ole. Ilman
lukijoita kirjoitus on vain merkkejä ilman merkitystä. Mutta
lukeminen, tapahtuupa se tietoverkossa tai fyysisen kirjan ääressä, on
myös osallistumista ja upottautumista lumetodellisuuden
ulottuvuuksiin. Kun syvennymme lukemaan, välitön ympäristömme katoaa
hetkittäin kokonaan näkyvistämme. Me koemme kirjan henkilöiden
kokemuksia enemmän kuin omaa fyysistä todellisuuttamme. Kirjoitus on
aina virtuaalista siinä mielessä, että kirjoittaja - jo yhdenkin
lauseen kirjoittaja - on jo avannut oven uuteen virtuaaliseen
maailmaan. Voidaanhan myös katsoa, että kielikin on simulaatio
maailmasta ja sellaisena oma virtuaalinen todellisuutensa.
Marie-Laure Ryan on kirjoittanut CTheoryssa, WWW:stä löytyvästä
elektronisessa lehdessä, että virtuaalitodellisuuden vaikutus on se,
että merkkien, bittien, pikselien ja binaarikoodien rooli
kielletään. Hän puhuu myös immersiosta, joka merkitsee fyysisen
maailman poissulkemista ja kätketystä syvyydestä, jotka ovat ominaisia
sekä virtuaalitodellisuudelle että
kirjallisuudelle. Virtuaalitodellisuudessa kätketty syvyys näyttäytyy
silmillemme kolmiulotteisuutena kaksiulotteisella pinnalla,
kertomuksessa se on tila, joka jää kerrotun tuolle puolen silti
vaikuttaen lukijaan.
Kuten virtuaalitodellisuudessa koodien
rooli kielletään, samoin käy kirjallisuudessa: läsnäolo kirjan
maailmassa tavallaan kieltää kirjoituksen ja merkit, samoin itse
kirjan ja kirjailijan. Maurice Blanchot kirjoitti kerran: "Kirjailijaa
ei melkein ole."
Kirjallisuuden todellisuusefekti syntyy ja on
aina syntynyt siten, että lukiessa, lukemisen merkillisessä
prosessissa, jonka monimutkaisuutta harvoin ajattelemme, sekä kirjan
että kirjailijan roolit kielletään tai unohdetaan. Antaessaan
kirjoitukselle uudelleen merkityksen lukija samalla katoaa. Eikä siinä
kaikki: hän hävittää myös kirjoittajan. Vasta tässä unohduksessa
syntyy uskottava aktuaalinen maailma. Kirjailijan samoin kuin kirjan
on tultava näkymättömiksi, jotta niiden luoma todellisuus
konkretisoituisi. Myös lukijan on lakattava olemasta. Hänestä on
tultava kokija, ja parhaimmillaan lukemisessa niin juuri tapahtuukin
juuri niin.
Kirjoittaja ja lukija ja katsoja ovat siis
eräänlaisia aaveita. Me emme voi tarkasti määritellä niiden
olemassaolon tapaa.
Edellä sanoin, ettei kirjoitusta ole ilman
lukijaa. Mutta nyt joudun sanomaan: jotta kertomus olisi olemassa,
kirjan täytyy kuolla. Kertojan täytyy kuolla. Lukijankin täytyy
kuolla. Mutta he palaavat uudelleen eloon, kun kertomus on luettu ja
koettu.
Tietokone on aikansa ikoni, ikkuna ruumiin alkuperäisten
ja kiinteiden koordinaattien tuolle puolen. Mutta kirjakin on juuri
samassa mielessä ikkuna, ja ikkunan on oltava läpinäkyvä, jotta se
voisi olla ikkuna. Sen olemassaolo unohdetaan, kun sen läpi katsotaan
maisemaa, ulos siitä fyysisestä todellisuudesta, johon ruumiimme on
vangittu, ja ulos oman identiteettimme ahtaudesta.
Vaikka virtuaalinen todellisuus antaa paitsi mielen myös ruumiin
ja aistien osallistua todellisuusharhaan, hallusinaatioon, joka
voidaan jakaa, on kyseenalaista, onko virtuaalitodellisuuden
todellisuusvaikutelma ainakaan toistaiseksi voimakkaampi kuin se minkä
kirjallisuus parhaimmillaan pystyy meille antamaan. Kirjallisuudessa
kysymys on sittenkin myös toisenlaisesta läsnäolosta: kirjan kautta me
voimme olla paremmin läsnä myös omassa elämässämme. En tahdo kieltää,
etteikö tämä "toisenlainen läsnäolo" voisi olla mahdollinen myös
lumetodellisuuden kautta. Mutta huomaan, että oikeastaan tarkoitan
"toisenlaisella läsnäololla" nimenomaisesti taidetta, johon kuuluu
oleellisesti kätketty syvyys. Ja todellisia taiteilijoitaan
lumetodellisuus vasta odottaa.
Mikään romaani ei suoraan simuloi
todellisuutta vaan korvaa sen omalla maailmallaan ja kätketyillä
metaforisilla merkityksillä, joilla se yhdistyy omaan
kokemukseemme. Ne vaikuttavat kirjoituksen tuolta puolen ja antavat
kirjan yhteydelle elettyyn elämäämme sen kulloisenkin vahvuuden.
Tapahtuu jotain hyvin paradoksaalista: irtautuessamme lukijoina omasta
elämästämme ja identiteetistämme liitymme siihen luetun kautta
syvemmin ja välittömämmin. Ne illuusiot, joihin kirjallisuus
lukijoitaan kietoo, eivät ole annettu vain uppoutuaksemme
umpisukkulaan meille vieraaseen todellisuuteen. Oman tutun
todellisuuten perusrakenne paljastuu lukijalle illuusion vieraassa
valossa.
Teknohype ja teknofobia eivät ole kummatkaan
hyödyllisiä näkökulmia. Mutta on ymmärrettävä, että teknologia jos
mikä on äärimmäisen inhimillinen ilmiö sekä hyvässä että
pahassa. Ihmisen ulkopuolinen luonto on epäinhimillinen, puut, pilvet,
eläimet ovat tavattoman epähumaaneja, luojan kiitos. Mutta koneet, ne
ovat ihmistä. Se luonto, maailma, jossa me elämme sisältää kuitenkin
myös koneet, ja siinä mielessä koneet ovat sekä luonnollisia että
inhimillisiä kappaleita.
Internet on oman biologiamme, koneiden,
keinoälyn ja inhimillisten tajuntojen yhteenliittymä, älymme ja
aistiemme mitä luonnollisin jatke.
Tietoverkko kokonaisuudessaan
osoittaa kyseenalaisiksi itsestäänselvyyksiä ja määritelmiä, joita
olemme liittäneet olemassaolomme kaikkein perustavimpiin
piirteisiin. Ja vain silloin, kun joudumme ne kyseenalaistamaan,
tapahtuupa se mitä kautta tahansa, kirjan, koneen, luonnon,
jumalakokemuksen tai toisen ihmisen, voimme myöntää todeksi uuden
näkemistavan mahdollisuuden.
krohn@kaapeli.fi