En usko, että inhimillinen ajattelu on mahdollista ilman kuvittelua ja ilman illuusioita. Emme juuri puhu eläinten illuusioista (vaikka ajatus ei olekaan mahdoton), vielä vähemmän tietokoneen. Mutta niin kauan kuin ihminen ajattelee, hän ruokkii mielessään myös illuusioita. Illuusio käsitetään useimmiten epätoivotuksi ilmiöksi, josta olisi mitä pikimmin päästävä eroon. Sehän on ajattelu- tai kuvittelutoimintamme vääristymä, harha- tai toivekuvitelma. Se on väärä uskomus tai virheelliseksi osoittautuva käsitys todellisuudesta, ympäristöstä, yhteiskunnasta tai omasta asemastamme siinä. Mutta illuusio on paljon muutakin. Elämä ilman illuusioita vaikuttaa lohduttomalta, kuivalta ja hedelmättömältä. Se on elämää vailla fiktiota, fantasiaa, utopioita ja unennäköä. Ainakin jo viime vuosisadalta saakka on usein
kuultu sellainen väittämä, että elämme desilluusioiden
aikaa. Mutta desilluusioonkin liittyy jotain negatiivista, viittaus kyynisyyteen,
puhtauden, uskon ja toivon, kenties jopa rakkauden menetykseen. Mistä illuusioista olemme sitten tällä
vuosisadalla luopuneet vai onko sellainenkin käsitys pelkkä illuusio?
Onko menetetty yleinen kehitysoptimismi? Usko siihen, että ihmiskunta
voisi ratkaista konfliktinsa rauhanomaisin keinoin? Luottamus demokratian
ja tasa-arvon lisääntymiseen? Toivo siitä, että luonnontieteiden
ja teknologian edistyminen, joka sinänsä ei ole illuusio, voisi
hävittää köyhyyttä ja huono-osaisuutta? Usko eettiseen
evoluutioon? Jos nyt epäilemmekin ainakin eräitä
näistä toiveista harhakuvitelmiksi, tilalle on astunut uusia mahdollisia
yhteisilluusioita kuten luottamus globalisaation kaikenkattavaan siunauksellisuuteen
tai siihen että markkinatalous ja uusliberalismi tuottavat hyvinvointia
ja lisäävät demokratiaa kaikkialla, missä ne saavat
jalansijaa. SSe tieto ei mene perille, että ihmiskunnan köyhin
osa on yhä suurempi ja yhä köyhempi, kun vauraus taas keskittyy
yhä harvemmille. Totuus vapauttaa, väitetään.
Mutta peruskysymys on: mikä on totta ja kuinka voimme erottaa illusorisen
todellisesta. Väitän, että vedenpitävästi se onkin
mahdotonta. Tämä mahdottomuus ei johdu omasta kyvyttömyydestämme
vaan siitä, että maailma, jossa elämme on todella paradoksien
maailma: jopa kaikkein objektiivisinkin ns. todellisuus koostuu sekä
todesta että epätodesta. Siinä on aina osuutensa omalla tajunnallamme,
ja tajunnastamme osa on aina hallusinaatiota, unennäköä,
tiedotonta, fantasiaa ja fantomia. Mutta tällä vuosisadalla olemme joutuneet
kyseenalaistamaan jotain vielä perustavampaa: fyysisen maailman peruskategoriat,
itse aineen ja ajan. Koemme ajan riennon, sen lineaarisuuden, emmekä
epäile olevamme erillisiä, riippumattomia ja kiinteitä olioita.
Mutta teoreettinen tieto on ristiriidassa kokemuksemme kanssa ja pyrkii
osoittamaan sen harhaksi. Ei ole olemassa erikseen aikaa, paikkaa eikä
kiinteitä objekteja. Suhteellisuusteorian mullistettua ajan ja avaruuden
käsitteet kvanttiteoria abstrahoi aineen lopullisesti. Vanha syyn ja
seurauksen maailma on mennyt. Kaaosteoria osoitti kaaoksessa piilevän
järjestyksen ja kaikkien kompleksisten ja dynaamisten systeemien samankaltaisuuden.
Ja silti ihmisen on toimittava ikään
kuin aika olisi olemassa ja ikään kuin aine olisi jotain pysyvää
ja konkreettista eikä alkeishiukkasten aineetonta karkeloa. Itse asiassa (kuten Tribarissa olen yrittänyt
sanoa) yhteiskunnallistenkin rakenteiden pohjana ovat loogisesti mahdottomat
konstruktiot, jotka koostuvat sekä todesta että epätodesta,
aineellisesta ja aineettomasta, rationaalisesta ja epärationaalisesta.
Olen nimittänyt niitä tribareiksi. Tribar yhdistää erilaisia
todellisuuksia. Ei ole selviä rajoja reaalisen ja irreaalisen välillä,
vain katkottomia jatkumoja, yhä laajenevia tiedon ja illuusion yhteisverkostoja.
Raha on eräs tyypillinen ja aivan erityisen aavemainen, illusionistinen,
spekulatiivinen ja epävakaa tribar-ilmiö. Viime vuosina myös psykologian perustotuuksia
on ruvettu kyseenalaistamaan. Osittain tähän on vaikuttanut sellaisten
tietokoneavusteisten tieteenalojen kuin tekoäly ja tekoelämä
kehitys. Olemme joutuneet uudella tavalla pohtimaan tietoisuuden, intelligenssin
ja minuuden problematiikkaa. Kummallista kyllä, Sigmund Freudin opit
ovat saaneet jäädä miltei koskemattomiksi vuosisadaksi, samalla
kun biologia, tähtitiede, lääketiede ovat kokenut mullistuksia
toisensa perään. Nyt vihdoin Freudinkin keksaisemia dogmeja, idejä
ja egoja on ryhdytty purkamaan ja kyseenalaistamaan. Nyt tulee esim. Daniel
C. Dennett ja sanoo meille, ettei mitään sellaista kuin "minä"
itse asiassa ole ollenkaan olemassa. Tietoisuus on tarina, jonka olemme
kertoneet itsellemme. Yhtenäistä minuutta ei ole. Tulevat koneälyn profeetat ja robottitutkijat
kuten Marvin Minsky ja Hans Moravec, jotka väittävät, että
ennen pitkää koneet tulevat ohittamaan ihmisälyn ja Homo
sapiensista tulee vain niiden nöyriä avustajia. Meidän ei
vielä tarvitse niellä näitä väittämiä
nahkoineen karvoineen, mutta joudumme joka tapauksessa myöntämään,
että jokin ajattelun osa-alue on mahdollinen myös koneälylle.
Eikä ainoastaan mahdollinen, sillä kone on jo nyt ylivoimainen
loogisessa päättelyssä, kuten tietokoneohjelma Deep Blue
on todistanut. Siten illuusio ihmisen ylivoimaisista älyllisistä
kyvyistä on jo pahan kerran himmennyt. Näemme myös, että biologinen,
hiilelle perustuva elämä ei suinkaan ole ainoa elämänmuoto.
Näemme, vaikka emme ole vielä löytäneet ensimmäistäkään
todistusta ekstraterrestriaalisesta elämästä; meillä
on vain tuhansittain kertomuksia. Mutta osaamme jo itse valmistaa alkeellista
elämää kuten vaikkapa tietokoneviiruksia. Miten tyypillistä,
että aloittelemme elämän luomisen juuri tuholaisista! Miten
tyypillistä, että tekoelämän pioneeri von Neumann kuului
myös ydinpommin kehittelijöihin... Illuusio toisensa jälkeen väistyy,
mutta emme tiedä, korvautuuko se totuudella vai viimeisimmällä
päivitetyllä illuusiolla. Mutta voidaan hyvällä syyllä
epäillä, että osa illuusioista on niin laaja-alaisia ja ihmiskunnan
yhteisesti jakamia, ettemme koskaan tule ymmärtämään
niitä illuusioiksi. Tämä johtuu myös siitä, etteivät
ne välttämättä ole lainkaan eksplisiittisiä. Tällaiset
suurharhat liittyvät kokonaisiin maailmankuviin ja siihen todellisuuskäsitykseen,
joka perustuu lajille ominaiseen havaintomaailmaan ja sen rajoituksiin.
Oman havaintomaailmansa enempää kuin kielensä ulkopuolelle
ihmisen on lähes mahdoton astua. Emme tunne painovoima-aaltojen emmekä
elektromagneettisten aaltojen kulkevan lävitsemme, mutta meillä
on toki tietoa niiden olemassaolosta. Mutta kuinka paljon on sellaista,
mitä emme aisti emmekä tiedä? Monilla eläimillä on aisteja, joita
meillä ei lainkaan ole, kuten kalojen kylkiviiva-aisti. Toisten lajien
kuulo-, näkö- tai hajuaisti voi olla sata- tai tuhatkertaisesti
omaamme tarkempi. Niillä voi olla myös useampia aistireseptoreita
kuin ihmisellä. Hyönteisten verkkosilmien kautta nähty maailma
muistuttaa hyvin vähän omaamme. Muurahaisten kemiallinen kommunikaatiojärjestelmä
luo myös aivan toisenlaisen todellisuuden. Sellaiset olennot elävät
aivan toisenlaisessa universumissa kuin me - ja kuitenkin se on yksi ja
sama. Ehkä meidän on myönnettävä
illuusioksi sekin käsitys, että tietoisuus on yksinomaan inhimillinen
ominaisuus. Se kuuluu muille eläinlajeillekin, ehkä tulevaisuudessa
myös koneille. Mutta tietoisuuden aste vaihtelee voimakkaasti - lajien
välillä, mutta myös yksilöiden välillä. Havainnon virheitä tai väärin
tulkittuja todellisia aistimuksia voidaan myös kutsua illuusioiksi.
Tässä mielessä raja illuusion ja hallusinaation, harha-aistimuksen,
välillä on liukuva. Hallusinaatiossa omat aistimme pettävät
meidät. Saamme havainnon jostakin, millä ei ole vastinetta todellisuudessa.
Haptiset hallusinaatiot ovat harvinaisia, näkö- ja kuulohallusinaatiot
yleisimpiä, mutta myös tuoksuhallusinaatioita koetaan usein. Yhteistä illuusioille ja hallusinaatioille
on se, että ihmismielen sisäistä todellisuutta projisioidaan
ulkomaailmaan. Tiedämme, että myös ulkoisin keinoin, erilaisten
hallusinogeenien avulla, voidaan aiheuttaa harha-aistimuksia. Kuinka ja
mitä silloin oikeastaan tapahtuu, on vielä täysin epäselvää.
"Täytyyhän minun luottaa aistieni
todistukseen", sanoi mies, joka näki toistuvia hallusinaatioita.
Mitä muuta meillä todellakaan on? Juuri aistien kautta me saamme
kaiken tiedon ympäristöstämme - ja olisi kauhistuttavaa,
jos joutuisimme alati epäilemään niitä. Mutta itse asiassa
joudummekin, jos tunnustamme elävämme oman havaintomaailmamme
noitaympyrässä. Todellisuuskriteereitä on ainakin kolme:
pysyvyys, jaettavuus, toistettavuus. Mutta ne eivät poista ääriskeptikon
kysymystä: näemmekö kaikki samaa yhteistä unta, päivä
päivän jälkeen? On virhe kuvitella, että hallusinaatiot
kuuluvat vain mielisairaaloiden potilaiden arkipäivään. On
mielenterveydeltään täysin vakaita henkilöitä,
joilla on silti toistuvia kuulohallusinaatioita. Niihin liittyy mahdollisesti
fysiologisia ilmiöitä, joita ei vielä ole paikannettu. Tiedämme
myös antomilmiön: ihmiset, joilta on amputoitu jäsen, saattavat
tuntea vaikeitakin särkyjä, kutinaa tai kihelmöintiä,
jopa puutumusta, poistetussa raajassaan. Heillä on myös usein
kineettisiä tuntemuksia raajan asennosta ja koosta. Toisinaan he tuntevat
raajan vähä vähältä kutistuvan, niin että
kämmen (jota siis ei ole) saattaa lopulta tuntua lähellä
olkavartta. Monet kokevat myös, että jalkaa tai kättä
voi liikuttaa. Henkilö, jolla enää ei ole vasenta kättä,
voi vaikkapa yrittää tavoittaa sillä pöydältä
putoavan kupin - tietysti epäonnistuen. Tieto ei poista hallusinaatiota. Näillä
ihmisillä on kyllä selkeä tieto siitä, että heillä
ei ole kättä tai jalkaa. He eivät myöskään
näe puuttuvia raajojaan tai voi koskettaa niitä. Siitä huolimatta
heidän aavetuntemuksensa jatkuvat. Nämä ihmiset havaitsevat
jotakin, mitä ei ole enää olemassa. Ehkä he alitajuisesti uskovat, että
heillä on puuttuva raajansa yhä tallella, ja kokevat siksi harha-aistimuksia?
Kysymys on hieman monimutkaisempi eikä se liity pelkkään
yksilöpsykologiaan. Vähemmän tunnettua on nimittäin
se, että myös sellaiset ihmiset, jotka ovat syntyneet ilman jalkaa
tai kättä, usein kokevat fantomilmiöitä. Montrealin yliopistossa on tutkittu tällaisia
tapauksia ja tultu siihen kiinnostavaan johtopäätökseen,
että ihmisaivoissa on synnynnäinen ja geneettinen, lajityypillinen
kartta, kehonkaava, joka on riippumaton ympäristöstä ja elämänkokemuksista.
Psykologi, joka on tutkinut näitä tapauksia, kärjistää:
"Itse asiassa me emme tarvitse ruumista tunteaksemme ruumiin."
Ajattelen, että monien paljon abstraktimpienkin
illuusioidemme pohjalla on jotain yhtä perustavaa, synnynnäistä
ja ehdottoman tarpeellista. Kertomuksessa Jälkikuvan hehku kerroin
Åke-nimisestä pojasta, joka oli syntynyt ilman vasenta kättä,
mutta joka kuitenkin tunsi sen olemassaolon. Hän sanoi: "Minä
ajattelen, että vaikka minut mestattaisiin giljotiinilla --- minäusta
tuntuisi kuin minun --- pääni olisi yhä tallella." Tässä harva länsimaisen luonnontieteellisen
maailmankatsomuksen omaksunut enää on yhtä mieltä Åken
kanssa. Montrealilainen psykologikin varmaan sanoisi, että vaikka emme
välttämättä tarvitse ruumista tunteaksemme ruumiin,
kuitenkin tarvitsemme siihen aivojamme. Kehonkaava on aivoissa, ja jos aivoja
ei enää ole, kehonkaavakin tuhoutuu. Me emme voi enää
tuntea, että meillä on päätä. Jälkikuvan hehkussa Åkelta kysyttiinkin:
- Etkö sinä ajattele, että se tunne johtuu aivoista?"
Ja Åke vastasi: "Aivoistako? Ei, se johtuu minusta. Enhän
minä ole aivot. Aivojen kanssa on sama juttu kuin käsien ja jalkojen.
Minä vain käytän niitä." Daniel C. Dennett - ja moni muu - toki rientäisi
huomauttamaan, että mitään tuollaista minää - saati
sielua - ei ole olemassakaan. Että "minä" on ikään
kuin vain ruumiimme eri toimintojen ja elimien funktio. "Minä"
muodostuu lukemattomista moduleista. Mutta vaikka yhtenäinen, ehyt
minä olisi harhaa, sen kokeminen ei ole kuitenkaan harhaa. Emme voi
sanoa henkilölle, joka palelee: "Et sinä oikeasti palele,
sinulla on vain kylmyysharha." Ja jos "minä" on harha, sitä
harhaa me totisesti tarvitsemme. Jos se harha murtuu, olemme eksyksissä,
hukassa. Voisimmeko ehkä sanoa, että syvästi skitsofreeniset
ihmiset eivät enää kykene ylläpitämään
tätä illuusiota ja että he joutuvat tekemisiin paljaamman
todellisuuden kanssa kuin terveet yksilöt? Olen lukenut toisesta, vielä eriskummallisemmasta
yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, joka tehtiin vuonna 1994. Tutkimuksen
lähtökohta oli se tosiasia, että hallusinaatioita kokevat
usein myös ne henkilöt , joilta on vastikään kuollut
joku läheinen omainen. Hänen hahmonsa voidaan nähdä,
hänen äänensä kuulla tai hänen läsnäolonsa
selvästi tuntea. Usein tällaisen näyn tai ns. apparition
seurauksena on surun ja tuskan helpottuminen. Tällaisia terapeuttisia
hallusinaatioita tutkija Dianne Arcangel yritti saada aikaan psykomanteumiksi
tai oraakkeliksi nimitetyllä laitteella. Kysymyksessä ei varsinaisesti
ole mikään laite vaan himmeästi valaistu, eristetty ja peilillä
varustettu pieni tila, jossa koehenkilö viipyy yksin tunnin pari. Kokeen tulokset olivat hämmästyttävät.
68 koehenkilöstä, joista valtaosa oli omaisensa menettäneitä
ja pieni osa terveydenhoitoalan ammattilaisia, 58 henkilöä eli
85% ilmoitti kokeneensa jonkinasteisen "jälleennäkemisen".
Näistä oli visuaalisia apparitioita 55 kappaletta, mutta niistäkin
moniin liittyi myös kinesteettisiä, kuulo- tai hajuhallusinaatioita. Mikä on näiden hallusinaatioiden
perusta? Voidaan tietysti ajatella, että nämä henkilöt
todella näkivät toiseen todellisuuteen ja että vainajat yhä
olivat jollakin tasolla olemassa. Mutta voidaan myös ajatella (vaikka
kokeen järjestäjät eivät suinkaan vetäneet tällaisia
johtopäätöksiä), että kuolleet omaiset ovat kuuluneet
kokeeseen osallistujien todellisuuskuvaan samalla lailla kuin amputoidut
tai puuttuvat jäsenet kehonkaavaan. On myös muistettava, että
nämä kaksi näkemystä eivät välttämättä
sulje pois toisiaan. Vuorovaikutus edesmenneitten kanssa on ollut
osa surevien minuutta, sillä minää ei synny ilman jonkinasteista
inhimillistä vuorovaikutusta. Kommunikaatio, toisen minän olemassaolo,
vasta luo minuuden. Se että surevat ovat menettäneet nämä
kommunikaatiokanavansa, on ollut vähintäänkin yhtä kivulias
ja traumaattinen kokemus kuin oman raajan menettäminen. Jos he hetkeksi saavat takaisin tämän
menetetyn vuorovaikutusmahdollisuuden, voimme toki kutsua sitä illuusioksi
tai hallusinaatioksi. Mutta silti joudumme myöntämään,
että vaikka näkyjen objektiivisuudesta tuskin voidaan puhua, kokemuksina
ne kuitenkin ovat totisinta totta. Ei ole vain yhtä tapaa olla olemassa. |