EnsimmŠinen siemenkota

 

Harha jonka jokainen nŠkee

 

 

Saan syyttŠŠ nykyisestŠ tilastani vain itseŠni ja erŠstŠ kukkaa. Oikeastaan kahtakin kukkaa.

            EnsimmŠisen nŠin seitsenvuotiaana. Joku oli poiminut kukkia puutarhasta ja pannut ne maljakkoon kesŠhuvilan pšydŠlle. Korkein kukista oli vasta-avautunut, oranssinhehkuinen, tummatŠplŠinen kuin pantteri. KeskipŠivŠn aurinko paahtoi huoneeseen ja kukka uhkui kesŠn prameutta. Katselin sitŠ ja kysyin sisareltani, mikŠ kukka se oikein oli.

            - Se on keisarinkruunu, hŠn tiesi.

            En saanut kukasta irti silmiŠni. Uskoin, ettŠ hŠn kyllŠ tiesi sen nimen. Mutta katsoin tŠtŠ kukkaa eri tavalla kuin koskaan mitŠŠn kukkaa. Jokin uusi ajatus iti pŠŠssŠni ja sai minut sanomaan: - Ei ole varmaa, ettŠ se on keisarinkruunu.

            - On se varmaa, sisareni sanoi.

            - Ei aivan varmaa, intin.

            MikŠ pani minut sanomaan niin? €killinen ajatus, ettŠ kukka oli oikeastaan tuntematon, ei ainoastaan minulle vaan kaikille muillekin, myšs niille, jotka tiesivŠt sen nimen. Mutta en osannut ilmaista tŠtŠ oivallusta niin ettŠ toisetkin olisivat sen ymmŠrtŠneet. Tarkoitukseni ei ollut vŠittŠŠ, ettŠ kukalla oli jokin toinen nimi. Se, mitŠ tahdoin sanoa, liittyi olemiseen, ei nimittŠmiseen. Kukan nimi oli jotain tŠysin sattumanvaraista ja epŠoleellista. Kukka ei ollut se, miksi sitŠ kutsuttiin. Ei tŠmŠ kukka, ei mikŠŠn kukka. Kukan oikea nimi oli salaisuus. Se nimi, joka oli yhtŠ kukan oman itsen kanssa, oli ihmiskielin lausumaton, ja siksi jokainen nimi, joka sanottiin, oli kukalle vŠŠrŠ nimi.

            Mutta sekŠŠn ei ollut tŠrkeintŠ. Oikeastaan uusi ajatukseni meni vielŠ  pidemmŠlle: sillŠ vaikka se, miten me kukkaa nimitimme, oli epŠoleellista ja harhaanjohtavaa, niin yhtŠ harhaan johti oma havaintomme kukasta. SekŠŠn ei kertonut juuri mitŠŠn kukan todellisesta elŠmŠstŠ. Kukan itseys, se mitŠ tai kuka kukka oikeastaan oli, oli jotain muuta, aina jotain muuta.

            - Kysy mummolta, sisareni sanoi.

            Kysyin. Minusta tuntui, ettŠ mummonkin tŠytyi ymmŠrtŠŠ se, mitŠ minŠ nyt uskoin ymmŠrtŠvŠni.

            Mutta mummo sanoi: - KyllŠ se aivan varmasti on keisarinkruunu.

Miksi kerron tŠmŠn sinulle? Siksi, ettŠ silloin kŠsitin erŠŠn kukan tuntemattomuuden, mutta myšhemmin olen oppinut ymmŠrtŠmŠŠn, ettŠ sama tuntemattomuus koskee kaikkea elŠvŠŠ, myšs ihmisiŠ, maailmaa, koko todellisuutta. Se ei ole vain kielen ja olemisen yhtenemŠttšmyyttŠ, vaan myšs havaintojen ja todellisuuden vastaamattomuutta.

EhkŠ juuri se tieto haavoitti minua. EhkŠ se teki minut niin alttiiksi toisen kukan viettelykselle.

Sisareni on sitŠ mieltŠ, ettŠ osasyy huonoon terveyteeni on ihmisissŠ, joihin tutustuin Uuden Anomalistin toimituksessa. HeidŠn vŠŠristynyt ajatusmaailmansa tartutti minutkin, niin hŠn sanoo. Mutta vŠite on epŠoikeudenmukainen. HŠn ei tiedŠ suhteestani daturaan. SehŠn oli, traagista kyllŠ, juuri se samainen kukka, jonka sisareni kerran minulle hyvŠn hyvyyttŠŠn toi. Vauriot, jotka kukka minulle aiheutti, ovat pysyviŠ. 

Kun muistan daturaa, muistan myšs Markiisia, Uuden Anomalistin pŠŠtoimittajaa, sen lukijoita ja avustajia. En ollut aavistanutkaan, ettŠ ihmisten pŠŠssŠ saattaa liikkua niin omituisia ajatuksia. Datura ja ne ihmiset muodostivat yhdessŠ ikŠŠn kuin vielŠ kookkaamman kukan, kuvion, huojuvan rakennelman, johon astuin viattomana sisŠŠn. SiellŠ oli ansa, josta ulospŠŠsemiseksi oli taisteltava. Ja se taistelu jatkuu yhŠ.

SiitŠ on jo kauan. Sano sinŠ, mikŠ vuosi nyt on, minŠ en sitŠ muista eikŠ se merkitse minulle mitŠŠn. Kukka muutti minut ja maailman minulle, myšs ajantajuni. Sen jŠlkeen maailma ei enŠŠ ole minulle sama paikka kuin ennen, enkŠ itsekŠŠn ole sama.

TŠmŠn luulen oppineeni: todellisuus on vain tyšhypoteesi. Se on sopimus, jota emme tiedŠ tehneemme. Se on harha jonka jokainen nŠkee. Mutta se on yhteinen, vŠlttŠmŠtšn illuusio, se on terveen jŠrkemme, fantasiamme ja toimivien aistiemme lopputuote, terveytemme ja tyškykymme perusta. 

PidŠ kiinni siitŠ, se on kaikki, melkein kaikki, mitŠ sinulla on. YritŠ astua ulos siitŠ, ja elŠmŠsi - ellei se pŠŠty - ainakin muuttuu peruuttamattomasti.

Voithan, jos sinua huvittaa, lukea silloisia muistiinpanojani. Olen niitŠ tŠŠllŠ ajan kuluksi tŠydennellyt. Ne eivŠt ole puhtaita pŠivŠkirjamerkintšjŠ, pŠivŠykset puuttuvat, eivŠtkŠ ne varmaankaan ole edes aikajŠrjestyksessŠ. Kuinka paljon sellaiset merkinnŠt kertovat siitŠ, mitŠ todella tapahtui, ei ole kirjoittajalle juurikaan selvempŠŠ kuin lukijalle. Toisinaan ajattelen kuten filosofi Schopenhauer, ettŠ ajatukset kuolevat siinŠ samassa, kun ne saavat sanoiksi, ja ettŠ sama koskee elŠmyksiŠmme. Kokemusten kuvaaminen on kokemusten kuivaamista. Kirjat ovat kuin kasviprŠssejŠ, ne sŠilyttŠvŠt tapahtumien nŠkšisyyden, eivŠt niiden ulottuvuuksia saati ympŠristšŠ.

Nyt pŠivŠ valkenee, olen valvonut melkein aamuun. Katseeni etsiytyy ennen unta taivaalle, pilvien valoon. Kuka hurskas kirjoittikaan: ÓTaivashan on kaikkialla, mitŠ muuta kaipaisin.Ó

 

Hiljaisimmassakin hiljaisuudessa

 

 

Hengitykseni kuuluu. Kun hengitŠn sisŠŠn, soi aina sama korkea sŠvel, etŠisen viulun nuotti, tai hyttysen hymni aivan korvaa liki. Kun hengitŠn ulos, soratiellŠ vierivŠt raskaat vankkurit, sellaiset karkeatekoiset maalaiskiesit, joita arvelen tyšhevosten kiskoneen ennen autojen aikakautta. NŠmŠ ŠŠnet sŠestŠvŠt olemassaoloani yhtŠ itsepintaisina kuin tietoisuus ajan riennosta. MitŠ hiljaisempaa on, sen paremmin ne kuulen. Oikeastaan ne juuri antavat minulle ajan, sen tempon ja fysiologian, sen ottamisen ja antamisen. Hengitysilma, joka kulkee sisŠŠn ja ulos, on ajan ainetta, se on itse aikaa.

            Tyttškoulussa, kerran vuodessa, voimistelusaliin tuotiin korkea kaappi, johon jokaisen tytšn oli mentŠvŠ sisŠŠn ensin paljastettuaan povensa. Mutta silmŠ, joka heitŠ valaisi, ei ollut kiinnostunut heidŠn kypsyvistŠ rinnoistaan. SilmŠlle ne olivat utua vain, joiden lŠpi se tutkisteli keuhkojen sykkiviŠ kammioita. Joka vuosi sama lŠŠkŠri toisti samat kŠskyt: - HengitŠ sis-sŠŠŠn! HengittŠ-mŠttŠŠŠ! Saa poistua!

            Silloin tyttš sai pŠŠstŠŠ irti keuhkoihinsa vangitun ajan ja astua ulos tilapŠisestŠ sellistŠŠn. Jo niihin aikoihin kiesini kulkivat tien sorassa, vaikka kevyemmin.

            Olen jo noussut, olen saapunut Uuden Anomalistin toimitukseen, vaikka tyšpŠivŠ ei ole oikeastaan vielŠ alkanut. Olen uupunut yskŠstŠni, joka herŠtti minut varhain. YskŠ on  epŠjŠrjestystŠ, se sekoittaa ajan rytmin. Ja nyt on taas tammikuu ja syntymŠpŠivŠni, ties kuinka mones.

            SetŠni kirjoitti kerran muistokirjaani:

           

            On sydŠmessŠs muistikirjan lehti

            ja joka pŠivŠ siihen merkin piirrtŠt.

            SŠ riemut, surut kirjan lehtiin siirrŠt,

            kas mitŠ koit ja nŠit, kun vuosi ehti

            taas satamaan, ja taas on tammikuu.

 

Olen aistivinani keuhkoputkieni sisŠpinnan Šrtyneisyyden, ettŠ ne ovat turvonneet, ettŠ ne punoittavat.

Rintani pimeŠssŠ pesŠssŠ keuhkorakkulat tuhoutuvat yksi toisensa jŠlkeen. Kuinka monta niitŠ oikeastaan on? Kuinka monta tarvitaan elŠmiseen ja hengittŠmiseen? Niin vŠhŠn tiedŠn sisŠlmyksieni herkeŠmŠttšmŠstŠ tyšstŠ, avaruudesta, jossa verihiutaleet leijailevat, yhŠ kuuman sydŠmen iskuista.

Kun valmistan kahvia, seuraan  samalla katonrajan ikkunasta talvipŠivŠn valkenemista. Sama elŠmŠn henki, joka kulkee sisŠŠn ja ulos rintani kautta, liikuttaa tuulena  tyhjŠŠ keinua vastapŠisen korttelin leikkipaikalla ja puun alastomia oksia. Niin sen oksat kuin sen juuret, niin keuhkorakkuloiden haarautumat kuin verisuonistot ja jokien suistot jŠrjestyvŠt samojen lakien mukaisesti, samoja kuvioita seuraten.

Mietin, miksei keinua ole talveksi viety pois. Mietin, miten luonnollisesti elimien ja solujen yhteistyš, niiden ŠŠnetšn konsertti jatkuu sisŠllŠni, minun itseni - saman yhteistyšn tuloksen - tarvitsematta tietŠŠ siitŠ mitŠŠn, tehdŠ mitŠŠn sen eteen, vain jotta voisin istua tŠssŠ ikkunan alla kahvikuppi huulillani ja seurata tuulen pyšrimistŠ autiolla pihalla ja miettiŠ, miksei keinua ole viety talveksi pois.

            Ovikello kilahti niin vaimeasti ja yhden ainoan kerran, ettŠ epŠilin, olinko kuullut oikein. Mutta avasin oven, ihan varmuuden vuoksi, ja siinŠ seisoi sadetakkiin vyštetty mies, siistinŠ ja ujona, taustanaan rŠnnŠn taivaisiin ulottuva verho. Puhuen niin matalasti ja mumisten, ettŠ minun oli pinnisteltŠvŠ kuuloani, hŠn esitteli itsensŠ ja kertoi olevansa lehden tilaaja.

- Jo ihan mummummum saakka, hŠn kuiskasi.

Toki pyysin hŠnet peremmŠlle ja kehotin hŠntŠ riisumaan takkinsa.

- Harrastan myšs, hŠn jatkoi ripustettuaan takkinsa hitaasti ja huolella naulakkoon ja sovittauduttuaan yhtŠ perinpohjaisesti toiselle toimiston keittištuoleista, vaihtoehtoista mummummumia.

HŠnen hiuksensa olivat hopeaiset ja vastaparturoidut. Vitivalkeassa paidassaan ja elegantissa kyyhkynharmaassa kokopuvussaan hŠntŠ olisi voinut kuvitella poliitikoksi tai keskikokoisen teknologiayrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties hŠn olikin jompikumpi, en koskaan pŠŠssyt perille hŠnen ammatistaan tai virka-asemastaan.

- Se on hyvin kiinnostava mummumhaara, jos niin sopii sanoa.

 Oli talvi silloinkin, minua paleli ja yskitti. Kaipasin toista kahvikuppia. Olin nŠhnyt raskaita unia kŠŠpišistŠ ja boakŠŠrmeistŠ.

- Anteeksi, en aivan kuullut, mitŠ se vaihtoehtoinen oli.

- Audioteknologiaa, hŠn sanoi.

- Ahaa, sanoin ilman vaatimattomintakaan ahaa-elŠmystŠ.

HŠn katsoi minua odottavasti ja minŠ hŠntŠ. Kun muuta ei seurannut, jouduin tunnustamaan: - Oikeastaan en aivan tarkalleen tiedŠ, mitŠ tarkoittaa vaihtoehtoinen audioteknologia.

HŠn kohotti kulmiaan, tŠmŠ harmaaseen pukeutunut hyvŠkŠytšksinen herra. HŠn oli €Šnien herra, €Šnien herraksi minŠ hŠntŠ kutsun, ja muistelen hŠntŠ usein. HŠnen oman nimensŠ olen jo unohtanut. HŠn oli yksi niistŠ monista tuttavuuksista, joita solmin Uuden Anomalistin toimitussihteerinŠ. HŠn oli yksi heistŠ, kerettilŠisistŠ, monomaaneista, joiden pŠŠhŠnpinttymŠt jŠivŠt askarruttamaan ajatuksiani.

Ja hŠn sanoi: - €ŠniŠ on kaikkialla, siellŠkin, missŠ niitŠ ei luulisi mummum. Emme kuule niitŠ, mutta siellŠ ne ovat. Hiljaisimmassakin hiljaisuudessa.

 

Datura

 

 

Kun viulu soi, mutta tŠnŠŠn pianissimo, tunnen tuoksun. Se on makeanraskas, jopa hiukan tympeŠ ja erittyy kukasta, syntymŠpŠivŠlahjastani. Ruukustaan se hallitsee huonetta, katsettani, nenŠŠni. Miten sen trumpettimaiset valkeat terišt ovat samalla kertaa raskaat ja lŠpikuultavat. Miten ne taipuvat ja keinahtavat, kun sormi niitŠ hipaisee.

Se saapui tŠnne sisareni ja lankoni mukana, lahjana, mutta samalla kuokkavieraana.

            - Oletko sinŠ ennen nŠhnyt tŠllaista? MinŠ en enŠŠ muista, mikŠ tŠmŠn nimi on, Noora sanoi, kun availin silkkipaperia sen ympŠriltŠ. - Ei Arnekaan ole ehtinyt vielŠ nŠhdŠ sitŠ. EhkŠ te tunnette sen kumpainenkin. Kukkakaupan rouva kyllŠ mainitsi nimen, mutta minulla oli silloin niin kiire, etten kuunnellut. 

            - Jopas on pensas! Arne sanoi.

            Tuijotimme tuota elištŠ. Se oli niin vihreŠ  ja kuutamonvalkea, ettŠ minua huimasi. Sen pitkŠtorviset kukat, joita oli kymmenkunta, muistuttivat alabasterikoruja. Pari niistŠ oli jo kuihtunut. NŠin siemenkodat, piikkiset ja pyšreŠt. En ollut koskaan omistanut sellaista yksilšŠ, mutta olin ihaillut sitŠ kerran kesŠllŠ toisen kaupungin kasvitieteellisessŠ puutarhassa. SiellŠ se oli talvehtinut kasvihuoneessa ja varttunut monihaaraiseksi pieneksi puuksi.

- Luulen, ettŠ sitŠ sanotaan pasuunakukaksi tai enkelintrumpetiksi, sanoin.

 - NiinhŠn se taisi olla! Pasuunakukka! Sen kukat ovat tosiaan kuin pieniŠ torvisoittimia.

- Ne aukeavat illalla, lankoni sanoi. HŠn on harrastelijapuutarhuri kuten minŠkin, mutta tietŠŠ kasvitieteestŠ paljon enemmŠn kuin minŠ. - Se on yškukkija. Se tuoksuukin vŠkevimmin yšllŠ. Ja kevŠŠllŠ sen voi istuttaa suojaiseen ja aurinkoiseen paikkaan.

- Hienoa. MinŠ taidankin viedŠ sen huvilalle, sanoin.

- Mutta kukkakaupassa sanottiin, ettei se talvehdi meillŠ. SyksyllŠ se tŠytyy ottaa taas sisŠŠn.

            - Hulluruohoksikin sitŠ taidetaan joskus kutsua, Arne sanoi. - Tiesitkšs sen, Noora?

- Toinko minŠ sinulle lahjaksi hulluruohon? Noora pelŠstyi.

- Ainakin se on hulluruohon sukua.

Arne kumartui ja haisteli kukkaa. HŠnen nenŠnsŠ nyrpistyi.

- Haju ei vŠlttŠmŠttŠ ole miellyttŠvŠ. Ei se tarkkaan ottaen ole brugmansia, pasuunakukka, vaan datura. TŠmŠn kukat ovat pystyjŠ, brugmansian nuokkuvat. Tosin ne on joskus katsottu samaksi lajiksi. KyllŠ se on datura, niin minŠ uskon.

- Miksi sitŠ kutsutaan hulluruohoksi?

- MinŠ luulen, ettŠ daturaa on aikoinaan kŠytetty noituuteen, Arne sanoi.  - Se on myrkkykasvi. SillŠ on huumaavia ominaisuuksia.

- Voivoi, Noora sanoi, ehkŠ se olikin aivan sopimaton syntymŠpŠivŠlahja.

- MinŠ pidŠn siitŠ, se on upea, minŠ sanoin. - EihŠn sillŠ tarvitse ketŠŠn noitua.

Sain taas yskŠnkohtauksen, joka ei tahtonut ollenkaan loppua. Menin keittiššn juomaan lasin vettŠ, ja kun palasin, Arne sanoi: - TiedŠtkš muuten, ettŠ tuon kasvin sanotaan tepsivŠn astmaan? Sen myrkky on lŠŠkettŠ pieninŠ erinŠ. Niin kuin melkein aina on myrkkyjen laita.

- Todellako? Ja miten sitŠ pitŠisi kŠyttŠŠ? Pureskella tuoreita kukkia? Kuivata ja polttaa? Hauduttaa lehtiŠ teeksi? Pureskella kypsiŠ siemeniŠ?

- €lŠ minulta kysy. €lŠkŠ mene kokeilemaan, sehŠn voi olla vaarallista. Kunhan tulin maininneeksi. Jostain muistelen lukeneeni. Unohda se.

Kun Arne ja Noora olivat menneet, nukahdin hetkeksi. Kun herŠsin, datura oli siinŠ, silmieni edessŠ, kuin unteni vartija. HyvŠ luoja, millainen pensas. Se paisui elinvoimaa  hetki hetkeltŠ rehevšityen.

PelkŠstŠ mielijohteesta irrotin kasvista yhden siemenkodan ja murensin se sormissani. Siemenet olivat litteitŠ, hieman uurrepintaisia, epŠsŠŠnnšllisen kolmiomaisia. Otin huhmaren ja survoin pari siementŠ jauhoksi. MiksikŠs ei, ajattelin, ihan kokeeksi vain. Kaksi siementŠ oli pieni erŠ minun mielestŠni, juuri rohdoksi parahultainen. Ja olihan se luonnonlŠŠkettŠ! Valmistin voileivŠn, viipaloin pŠŠlle tomaattia ja ripottelin niiden pŠŠlle hieman merisuolaa ja siemenjauheen.

Pureskelin. VoileivŠstŠ lemahtava tuoksu oli vieras, uppo-outo, en osannut yhdistŠŠ sitŠ minkŠŠn muun kasvin tuoksuun. Raikas se ei ollut kuten monet yrtit, pikemminkin epŠmŠŠrŠisellŠ tavalla tunkkainen. Mutta voitin vastenmielisyyteni, pureskelin ja nieleskelin. Pian sen jŠlkeen uneliaisuus valtasi minut uudelleen; riisuuduin, panin maata.

Viulu vingahti, rattaiden pyšrŠt rahisivat sorassa. Tulin taas tietoiseksi nŠistŠ ŠŠnistŠ. Suuni tuntui kuivalta, mutta vaivuin helposti uneen ilman pahempia yskŠnkohtauksia. EnsimmŠisen kerran vuosikausiin minulla oli lapsuudestani tuttu tunne juuri ennen nukahtamista: ikŠŠn kuin ajaisin hiukset liehuen vinhasti pyšrivŠssŠ karusellissa makuuasennossa, ympŠri ja ympŠri. Pidin siitŠ tunteesta kuten olin lapsenakin pitŠnyt.

Vain kerran aamuyšllŠ herŠsin vaikutelmaan, ettŠ joku seisoi sŠngyn jalkopŠŠssŠ valkeassa mekossa. Mutta en ehtinyt pelŠstyŠ ennen kuin ymmŠrsin, ettŠ se oli vain tuo korkea kuutamokukka, joka vartioi lepoani.

Ja taas karuselli pyšrŠhti huimaten kŠyntiin.

 

Uusi anomalisti

 

 

Huone oli niin matala, ettŠ minunkin pituiseni ihminen kŠveli siellŠ vaistomaisesti hiukan kumarassa. Lattia oli maalaamatonta betonia. Patteri oli kuuma syyskuun alusta toukokuun loppuun, eikŠ sitŠ voinut sŠŠtŠŠ.  Jos vaivautui pesemŠŠn katonrajan ainoan ikkunan kapeat ruudut, ne olivat yhtŠ pšlyisiŠ jo parin pŠivŠn kuluttua pesusta. Ikkuna antoi koilliseen, kapealle asfalttitasanteelle, jonne kirjapainon tyšntekijŠt pysŠkšivŠt autonsa. Kahden tiilimuurin vŠlistŠ nŠin sentŠŠn kaistaleen vastapŠisen talon pihaa, koivun ja keinun. Ilma ei ollut hyvŠŠ tŠssŠ huoneessa, joka oli kerran toiminut pšlykapselien varastona. Se ei ollut keuhkoparoilleni onneksi.

            Mutta siellŠ Uutta Anomalistia toimitettiin.

PŠŠtoimittaja ja lehden perustaja oli entinen luokkatoverini Markus, jota lapsesta saakka kutsuttiin Markiisiksi, ehkŠ siksi, ettŠ hŠntŠ koulussa pidettiin omituisena ja hieman hienostelevana. Kun Markiisi ehdotti minua toimitussihteeriksi, Uuden Anomalistin aihepiiri oli minulle entuudestaan tuntematon, ja epŠilin omaa sopivuuttani sellaiseen toimeen.

- KyllŠ sinŠ aklimatisoidut, Markiisi sanoin.

Olihan se pakko. Varsin nopeasti tutustuin anomalioihin, outoihin tapauksiin ja ns. salatieteisiin, yliluonnolliseen, paranormaaliin ja mitŠ moninaisimpaan toisinajatteluun ja "vaihtoehtoisuuteen", sanalla sanoen enimmŠkseen roskaan.

"Me uskomme, toivomme salaa, ettŠ ihmeiden aukeisi vuoÉ" TŠtŠ lukijoiden ikiaikaista toivetta Uusi Anomalisti epŠilemŠttŠ pyrki ruokkimaan.

Toisinaan kaiken sen marginaalisen, joutavan, ehkŠ vahingollisenkin seassa vilahti jotain varteenotettavaa, jotain, mikŠ mahdollisesti viittasi todellisuuteen eikŠ vain pŠŠnsisŠisiin houreisiin. Miten erottaa ne toisistaan, sitŠ ei kukaan kertonut. Voi vain aavistella, ettŠ marginaalista on joskus mahdollista siirtyŠ leipŠtekstiin, pseudotieteen vyšhykkeeltŠ kunniallisen tiedeyhteisšn piiriin. 

Lehti julkaisi uutisia ja artikkeleita kaikkinaisista paranormaaleista ilmišistŠ, aistien ulkopuolisesta havaitsemisesta, magiikasta ja okkultismista, millennialismista, katastrofismista, profetoinneista ja ennustuksista, astraalimatkoista, demonologiasta, kryptozoologiikasta, kanavoinnista, kaukonŠkemisestŠ, kiropraktiikasta, holistisista ja holograafisista ihmiskŠsityksistŠ, kundaliinista, reikista ja shamanismista, numerologiasta, jŠlleensyntymŠterapiasta, mustista helikoptereista, Mkultra-dokumenteista, Illuminatista, spontaanista inhimillisestŠ syttymisestŠ, goottilaisen alakulttuurin ilmišistŠ, poltergeisteista, varjon veljistŠ, aaveista ja voodoosta. Muun muassa.

KysymyksiŠ ja vastauksia-palstalla saatettiin kysellŠ psykotroonisen generaattorin rakennusohjeita tai tiedusteltiin, kuinka Kirlian-kuvaus onnistuu kotioloissa, mistŠ lŠhdeteoksista saisi parhaiten tietoa alkemian perusteista jne.

Silloin tŠllšin julkaisimme myšs uutisia ilmestymisistŠ ja ihmeistŠ, stigmoista ja verta vuotavista kuvapatsaista.

Sen sijaan Markiisi ei halunnut Uuteen Anomalistiin mitŠŠn suoranaisesti spiritualismiin,  yliluonnolliseen kirurgiaan, henkiparannukseen tai ufologiaan liittyvŠŠ. Mutta rajankŠynti oli vaikeaa eikŠ se aina onnistunut.

MeillŠ oli myšs paranoiasivut, parafysiikkasivut, psykoparasivut ja bioparasivut. Paranoiasivuilla kiisteltiin hallitusten vŠitetyistŠ peiteoperaatioista, viranomaisten juonitteluista ja kansainvŠlisistŠ konspiraatioista. Parafysiikka ja vaihtoehtoinen teknologia oli lehdessŠ edustettuna parillakin aukeamalla. NiillŠ palstoilla lukija sai tutustua suhteellisuusteorian vaihtoehtoihin, vapaaseen energiaan, aikamatkustukseen, antimateriaan, kylmŠfuusioon ja kryoniikkaan.

Psykoparaosastossa viitattiin sellaisiin tieteenhaaroihin kuin orgonomia ja transpersoonallisuuspsykologia, bioparapalstalla keskityttiin vaihtoehtoisiin evoluutioteorioihin, joita on lukuisia, sopii uskoa, kryptideihin, vesiapinahypoteesiin ja exobiologiaan.

Lehden tilaajakunta paisui parin vuoden aikana kaksinkertaiseksi, mutta pŠŠtoimittajan ja toimitussihteerin piti yhŠ selvitŠ kaikesta kahden.

Ajan myštŠ Markiisi alkoi sysŠtŠ yhŠ enemmŠn tehtŠviŠ toimitussihteerille, minulle. SŠhkšpostilaatikossa saattoi aamuisin olla kymmeniŠ viestejŠ ja kirjoituspšydŠlle kasautui epŠmŠŠrŠistŠ aineistoa, sekŠ lukijoiden kirjeitŠ ettŠ englannin-, ranskan- ja saksankielisiŠ lehtiartikkeleita.

Opin kŠyttŠmŠŠn luontevasti sellaisia kŠsitteitŠ kuin "vŠrŠhtelytaso", "bioenergia" tai "kenttŠ". Monet termeistŠ oli lainattu uudesta fysiikasta tai tietoteknologiasta. Opin minkŠlaisia olentoja ovat Nguoi Rungit ja ettŠ ektoplasma oli ŠllšttŠvŠn nŠkšistŠ limaista materiaalia, jota edellisen vuosisadan vaihteessa pursusi meedioiden suusta ja korvista.

Markiisi kŠvi harvoin toimituksessa, mutta minŠ jouduin istumaan siinŠ kellariloukossa kuusikin tuntia pŠivŠssŠ. Yritin tehdŠ oloni viihtyisŠmmŠksi. Levitin betonilattialle rŠsymaton ja toin toimitukseen kirpputorilta lšytŠmŠni nojatuolin, jonka vakosamettipŠŠllinen oli rikki. Kun sen peitti huovalla, se nŠytti siistiltŠ ja kutsuvalta. Toin vielŠ kirjoituspšydŠlle vihreŠkupuisen pšytŠlampun ja ikkunalaudalle pŠivŠnvalolampun. Sen valossa kasvatin paria Phalaenopsis-orkideaa.

EnsimmŠinen anomalistitalvi oli erityisen pimeŠ, lunta ei satanut, vain jŠŠtŠvŠŠ tihkua. Kuitenkin tunnustan, ettŠ minua miellytti silloin ja miellyttŠŠ vielŠkin keskitalvi, jopa lumetonkin, kaikkein synkein kausi. Se on kuin tasku, jonne kŠtkeytyŠ. Talvi nŠet tarjoaa erŠŠn parhaista illuusioista, sen ettŠ aika voisi seisahtaa. Ellei mikŠŠn kasva, kuki eikŠ kukoista, mikŠŠn ei myšskŠŠn kuihdu.

Talvisin kaupunki on lŠsnŠ ja todellisempi kuin muina vuodenaikoina. Ikkunoiden, autojen, liikkeiden, teattereiden valot kertovat lŠsnŠolosta, kaltaisistani. Kun ne kalpenevat auringon kiertyessŠ korkeammalle, kun kasvukausi alkaa ja kesŠ vihdoin koittaa, melkein unohdan ihmiset ja keskityn vegetatiiviseen elŠmŠŠn, itujen, versojen, nuppujen hiljaiseen ja silti kiihkeŠŠn maailmaan.

Mutta siellŠ, silloin, lyhyet pŠivŠt toistuivat kuin ne olisivat yksi ja sama pŠivŠ,  ja mekin kertasimme sitŠ mitŠ eilen teimme.

 

Ei seesty pŠŠni pŠŠllŠ.

Tuo vanhat pilvet pŠivŠ uus.

Ja joka pŠivŠ tŠŠllŠ

on pieni ikuisuus.

 

Elimme talven ikuisuutta kuvitellen pysyvŠmme samoina, vŠlttŠen nŠkemŠstŠ sitŠ, mikŠ muuttui.

 

 €Šnien herra

 

 

Samaa vŠriŠ olivat matala hopeainen taivas, €Šnien herran puku ja hŠnen hillitty ŠŠnensŠ.

            - Anteeksi, mutta voisitteko selittŠŠ hiukan tarkemmin siitŠ vaihtoehtoisesta audioteknologiasta, sanoin aavistuksen kŠrsimŠttšmŠsti. - Olen ollut tšissŠ tŠŠllŠ toimituksessa vasta muutaman viikon. Niin ettŠ on tietysti paljon alaan liittyviŠ tŠrkeitŠ asioita, joista en ole koskaan kuullut.

- Vaihtoehtoinen audioteknologia tarkoittaa sellaisten ŠŠnien paljastamista, joita ihmiskorva ei yleensŠ mummum, €Šnien herra selitti ystŠvŠllisesti mutta yhŠ hyvin pienellŠ ŠŠnellŠ. 

Minua rasitti. Tunsin tarvitsevani juuri silloin vaihtoehtoista audioteknologiaa ottaakseni vastaan tŠmŠn miehen viestin.

- €ŠniŠ on kaikkialla, siellŠkin, missŠ niitŠ ei luulisi mummum. Hiljaisimmassakin hilaisuudessa.

- EpŠilemŠttŠ, sanoin. - Mutta arkielŠmŠ olisi kovin rauhatonta, jos kuulisimme ne kaikki. On varmaankin tarkoituksenmukaista ja onneksi meille, ettŠ ihmiskorva erottaa vain juuri niin paljon kuin erottaa.

-  Aivojen tehtŠvŠ on tietysti mummum, hŠn myšnteli.  - Kaikkeahan ne eivŠt toki voi vastaanottaa. Mutta kuulomme mummummum harhauttaa meidŠt uskomaan, ettŠ mitŠŠn muuta ei olekaan kuultavissa. Sama pŠtee tietysti myšs muihin aisteihimme, jopa mummummum.

HŠnen ŠŠnensŠ aleni niin kuulumattomaksi, ettŠ minun oli jŠlleen keskeytettŠvŠ: - Anteeksi, en kuullut.

-- jopa jŠrkeemme ja tietoomme, hŠn toisti. - EmmehŠn voi lainkaan tietŠŠ, mitŠ emme tiedŠ! Emme voi sitŠ edes arvata!

- SiinŠ olette oikeassa, sanoin. Oikeastaan se oli minulle uusi ajatus kaikesta yksinkertaisuudestaan huolimatta.

- Ja kuitenkin olemme niin vakuuttuneita siitŠ, ettŠ tiedŠmme jotain oleellista mummummum mum mummummum.

- Anteeksi? HŠn todella koetteli kŠrsivŠllisyyttŠni.

-- jotain oleellista universumin laeista ja sŠŠnnšnmukaisuuksista, hŠn sanoi.

- Emmekš sitten tiedŠ?

- YhtŠ ja toista, epŠilemŠttŠ. Mutta todellisuus ei rajoitu tuntemaamme maailmaan. Ja toisinaan olisi mummum tai ainakin mummum kuulla vŠhŠn enemmŠn kuin normaalisti kuulemme, hŠn jatkoi.  - Se avartaa kummasti ihmisen mummummum. SitŠ silmŠllŠpitŠen minŠ olen kehittŠnyt mummummum mummum mummummum.

- Anteeksi?

- Hiljaisuuden ŠŠnien paljastajan.

- MikŠ se on? minŠ kysyin.

- Hyvin yksinkertainen laite, hŠn vastasi. - Minulla on kasettinauhuri, jonka hyvin heikkokin ŠŠni aktivoi nauhoittamaan. Panen sen tyhjŠŠn huoneeseen, kun lŠhden tšihin. Huoneeseen ei ole mummummum---.

- Anteeksi?

-- ei ole avainta muilla kuin minulla itsellŠni. Viime vuonna annoin mummummum huoneen seinŠt. Kun palaan tšistŠ, kuuntelen nauhan.

- Joka pŠivŠkš?

- Joka pŠivŠ. SiitŠ on jo tullut mummummum.

- Anteeksi?

-- tottumus. Mutta aina ei tietenkŠŠn ole mitŠŠn kuunneltavaa.

- Mutta tarkoitatteko, ettŠ joskus olette kuullut jotain erikoista? €ŠniŠ tyhjŠstŠ ja lukitusta huoneesta?

- Varmasti, useinkin. Toisinaan kuuluu kuin mummumpesŠn surinaa, joskus luulisi, ettŠ suuritehoinen kone kŠynnistetŠŠn. Toisinaan taas kuin jokin mummummum.

- Anteeksi?

-- kuin jokin kulkuneuvo vuoroin hidastaisi, vuoroin kiihdyttŠisi.

- Vai niin, sanoin.  - Hm. Kovasti mielenkiintoista. Ajattelitteko ehkŠ kirjoittaa Uuteen Anomalistiin artikkelin tŠstŠ ilmišstŠ?

- MiksikŠs ei? sanoi €Šnien herra. - Se oli ajatukseni. Mutta ei ole syytŠ mummummum pelkŠstŠŠn tŠhŠn ilmiššn. Vaihtoehtoinen mummummum on tietenkin paljon muutakin. Se voi paljastaa meille aivan mummum asioita universumista ja ihmiselŠmŠstŠ.

- Niinkš?

- EhkŠ olette kuullut instrumentaalisesta mummummum?

- Anteeksi?

-- intrumentaalisesta transkommunikaatiosta.

- Valitettavasti en.

- Tai tohtori Konstantin Raudivesta ja hŠnen mummummum.

- Anteeksi?

- - ja hŠnen goniometristaan.

- En siitŠkŠŠn, ikŠvŠ kyllŠ.

HŠn nŠytti tyytymŠttšmŠltŠ. 

- No ehkŠ kuitenkin EVP:stŠ?

- Ei ole minulle tuttu, sanoin jo perin kiusaantuneena omasta sivistymŠttšmyydestŠni.  - Ellette tarkoita eversti evp:tŠ.

- EVP tarkoittaa elektronista ŠŠni-ilmištŠ, hŠn kŠrsivŠllisesti selitti.

- TŠllŠ alalla oppii nŠkšjŠŠn joka pŠivŠ uusia asioita.

- EVP-ŠŠnet kestŠvŠt tyypillisesti vain mummum tai pari ja ovat vaivoin kuultavissa. YleensŠ tŠytyy kŠyttŠŠ hyviŠ mummummum ja harjaannuttaa mummummum pystyŠkseen erottamaan ne.

Lakkasin kuuntelemasta hŠntŠ jossain vaiheessa, vŠsyin ja rasituin niin. Oli kovin tyšlŠstŠ pinnistellŠ lakkaamatta kuuloaan, vaikka epŠilemŠttŠ se, mistŠ hŠn puhui, oli kummallista ja minulle uutta ja sikŠli kiinnostavaakin.

- HyvŠ on, sanoin keskeyttŠen vihdoin epŠkohteliaasti hŠnen muminansa. - Mainiota. Jospa sovittaisiin, ettŠ te kirjoitatte pienen artikkelin nŠistŠ aiheista. Kokeeksi. Emme voi tietenkŠŠn taata, ettŠ se julkaistaisiin. Sanotaan vaikka ensi numeroon. Dead line on maaliskuun alussa.

- Mummum! hŠn ŠŠnsi nŠkšjŠŠn tyytyvŠisenŠ. - NŠkemiin. Mummum mum!

- Anteeksi?

- Oli hauska tutustua, kuiskasi €Šnien herra kadoten ŠŠneti talvipŠivŠn kelmeyteen.