Kauppatieteiden kandidaattiyhdistys ry

Yrityskäynti Tallink Silja Oy:öön 4.10.2007

Syksyinen sateinen sää saatteli kandijoukkoa Espoon Keilalahteen Tallink Silja Osakeyhtiön Suomen konttoriin. Kuten varustamolle sopiikin, sijaitsevat yhtiön tilat upealla paikalla merenrantatontilla. 20 kandia saapui tilaisuuteen, jonka aluksi pidimme erittäin tehokkaasti 7 minuutissa läpiviedyn yhdistyksen kokouksen. Esityslistalla oli kansleri Matti Lehden kunniajäseneksi kutsumisen ensimmäinen käsittely. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Harri Keinonen.  
Kokouksen jälkeen meidät ottivat vastaan Tallink Siljan puolesta toimitusjohtaja Keijo Mehtonen ja markkinointipäällikkö Anu Vänskä.  
Keijo Mehtosen johdattamina kävimme läpi Tallink Silja Oy:n kehityshistoriaa. Tallink Grupp AS yhtiö osti kesällä 2006 Siljan, käyttöön jäi kuitenkin edelleen kaksi brändiä. Yhdistymisen myötä Tallink Grupp AS:stä tuli  Itämeren suurin varustamo ja Tallink Silja Oy:stä autolauttayhtiö, jolla on pohjoisella Itämerellä noin 17 miljoonan hengen markkina-alue. Tällä hetkellä yhtiön matkustajamäärä on noin 7 miljoonaa matkustajaa. Yhtiön omistuksessa on 19 alusta. Alumiinirunkoisista aluksista eli pikalaivoista ollaan kuitenkin luopumassa, koska niiden liikennöinti on paljolti sääolosuhteiden armoilla. Tällä hetkellä yhtiöllä on myös kaksi hotellia ja tavoitteena lisätä hotellitoimintaa.  
Yhtiön palveluksessa on henkilökuntaa maissa noin 550 henkilöä ja merellä yli 1000 henkilöä. Henkilöstöä haetaan laivoihin lähinnä siitä maasta, jonka lipun alla alus kulkee.
Oy Siljavarustamo perustettiin 1.5.1957 Turussa liikenteellä Turusta Tukholmaan. Yhtiöllä on näin ollen 50-vuotisjuhlavuosi meneillään. Alunperin yhtiön laivasto koostui kahdesta vanhasta, käytettynä ostetusta höyrylaivasta, joista toinen oli matkustaja-alus ja toinen rahtialus. Silja Linen johtotähtenä on aina ollut laatu ja palvelu. Yhtiön tulevaisuudesta Keijo Mehtonen mainitsi kasvun vauhdittajana uudet alukset, uudet reitit ja uudet toimialat kuten mahdollisen tallinnalaisen taksiyhtiön perustaminen.  
Mehtosen esityksen päätteeksi syntyi vilkasta keskustelua myös siitä, miten yhtiöiden brändit tulevaisuudessa tulevat vaikuttamaan matkustajien valintoihin. Keijo Mehtosen vastailtua kandien kysymyksiin yhdistyksen puheenjohtaja Hannu Santti kiitti Mehtosta kutsusta yhtiöön ja luovutti hänelle kandien historiikin. Mehtonen joutui  poistumaan aikaisemmin ehtiäkseen vielä samana iltana lentäen Italiaan, missä yhtiön seuraava alus sai kasteensa.  
Ilta jatkui kuitenkin Suomen kuluttajamarkkinoinnista vastaavan markkinointipäällikkö Anu Vänskän johdolla. Markkinoinnissa toimii kymmenisen henkilöä, jotka pyrkivät optimoimaan Tallink- ja Silja-brändien myyntiä. Club One kanta-asiakkaita on konsernitasolla noin 450.000, joista noin 300.000 suomalaisia. Asiakkailta saadun palautteen mukaan Club One on viidenneksi paras kaikista kanta-asiakasohjelmista ja matkailualalla peräti paras. Yhtiön hyljetunnus vuodelta 1970 lipuu edelleen Itämerellä ja yhtiön tunnuksena soi mieliinjäänyt melodia elokuvasta ”Mies ja nainen”. Saimme nähdä lopuksi historiikkifilmin kuluneistä viidestäkymmenestä vuodesta. Filmin päätössanat olivat: "Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia"  
Vierailun aikana nautimme lasillisen kuohuviiniä ja joimme kahvit herkullisine leivonnaisineen. Mielenkiintoinen yritysvierailu päättyi siihen, että saimme kaikki kotiinvietäväksi uunituoreen kirjan "Siljan viisi vuosikymmentä". Ja kuinka ollakaan, siinä vaiheessa paljastui, että joukossamme ollut kandiveli Matti Pietikäinen oli myös osaltaan vaikuttanut kirjan sisältöön!  
Kiitoksemme isännille Keijolle ja Anulle mieleenpainuvasta käynnistä.