Yrityskäynti Tallink Silja Oy:öön
4.10.2007
|
|
Syksyinen sateinen sää saatteli kandijoukkoa Espoon
Keilalahteen Tallink Silja Osakeyhtiön Suomen konttoriin.
Kuten varustamolle sopiikin, sijaitsevat yhtiön tilat
upealla paikalla merenrantatontilla. 20 kandia saapui
tilaisuuteen, jonka aluksi pidimme erittäin tehokkaasti 7
minuutissa läpiviedyn yhdistyksen kokouksen.
Esityslistalla oli kansleri Matti Lehden kunniajäseneksi
kutsumisen ensimmäinen käsittely. Kokouksen
puheenjohtajaksi valittiin Harri Keinonen.
|
|
Kokouksen
jälkeen meidät ottivat vastaan Tallink Siljan puolesta
toimitusjohtaja Keijo Mehtonen ja markkinointipäällikkö Anu Vänskä.
|
|
Keijo
Mehtosen johdattamina kävimme läpi Tallink Silja Oy:n
kehityshistoriaa. Tallink Grupp AS yhtiö osti kesällä 2006 Siljan,
käyttöön jäi kuitenkin edelleen kaksi brändiä. Yhdistymisen myötä
Tallink Grupp AS:stä tuli Itämeren
suurin varustamo ja Tallink Silja Oy:stä autolauttayhtiö, jolla on
pohjoisella Itämerellä noin 17 miljoonan hengen markkina-alue. Tällä
hetkellä yhtiön matkustajamäärä on noin 7 miljoonaa matkustajaa.
Yhtiön omistuksessa on 19 alusta. Alumiinirunkoisista aluksista eli
pikalaivoista ollaan kuitenkin luopumassa, koska niiden liikennöinti
on paljolti sääolosuhteiden armoilla. Tällä hetkellä yhtiöllä
on myös kaksi hotellia ja tavoitteena lisätä hotellitoimintaa.
|
|
Yhtiön
palveluksessa on henkilökuntaa maissa noin 550 henkilöä ja merellä
yli 1000 henkilöä. Henkilöstöä haetaan laivoihin lähinnä siitä
maasta, jonka lipun alla alus kulkee.
|
|
Oy
Siljavarustamo perustettiin 1.5.1957 Turussa liikenteellä Turusta
Tukholmaan. Yhtiöllä on näin ollen 50-vuotisjuhlavuosi meneillään.
Alunperin yhtiön laivasto koostui kahdesta vanhasta, käytettynä
ostetusta höyrylaivasta, joista toinen oli matkustaja-alus ja toinen
rahtialus. Silja Linen johtotähtenä on aina ollut laatu ja palvelu.
Yhtiön tulevaisuudesta Keijo Mehtonen mainitsi kasvun vauhdittajana
uudet alukset, uudet reitit ja uudet toimialat kuten mahdollisen
tallinnalaisen taksiyhtiön perustaminen.
|
|
Mehtosen
esityksen päätteeksi syntyi vilkasta keskustelua myös siitä, miten
yhtiöiden brändit tulevaisuudessa tulevat vaikuttamaan matkustajien
valintoihin. Keijo Mehtosen vastailtua kandien kysymyksiin yhdistyksen
puheenjohtaja Hannu Santti kiitti Mehtosta kutsusta yhtiöön ja
luovutti hänelle kandien historiikin. Mehtonen joutui
poistumaan aikaisemmin ehtiäkseen vielä samana iltana lentäen
Italiaan, missä yhtiön seuraava alus sai kasteensa.
|
|
Ilta
jatkui kuitenkin Suomen kuluttajamarkkinoinnista vastaavan
markkinointipäällikkö Anu Vänskän johdolla. Markkinoinnissa
toimii kymmenisen henkilöä, jotka pyrkivät optimoimaan Tallink- ja
Silja-brändien myyntiä. Club One kanta-asiakkaita on konsernitasolla
noin 450.000, joista noin 300.000 suomalaisia. Asiakkailta saadun
palautteen mukaan Club One on viidenneksi paras kaikista
kanta-asiakasohjelmista ja matkailualalla peräti paras. Yhtiön
hyljetunnus vuodelta 1970 lipuu edelleen Itämerellä ja yhtiön
tunnuksena soi mieliinjäänyt melodia elokuvasta ”Mies ja
nainen”. Saimme nähdä lopuksi historiikkifilmin kuluneistä
viidestäkymmenestä vuodesta. Filmin päätössanat olivat:
"Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia"
|
|
Vierailun
aikana nautimme lasillisen kuohuviiniä ja joimme kahvit herkullisine
leivonnaisineen. Mielenkiintoinen yritysvierailu päättyi siihen, että
saimme kaikki kotiinvietäväksi uunituoreen kirjan "Siljan viisi
vuosikymmentä". Ja kuinka ollakaan, siinä vaiheessa paljastui,
että joukossamme ollut kandiveli Matti Pietikäinen oli myös
osaltaan vaikuttanut kirjan sisältöön!
|
|
Kiitoksemme
isännille Keijolle ja Anulle mieleenpainuvasta käynnistä.
|