Kauppatieteiden kandidaattiyhdistys ry

Yrityskäynti Alkon pääkonttoriin 22.11.2005

Alkon nykyisen pääkonttorin puitteet Kuninkaalan Heidehofintiellä houkutteli ennätysajassa sallitun määrän innokkaita kandeja ilmoittautumaan vierailulle. Koska vierailun isännät olivat luvanneet tutustuttaa meidät yrityksen tuotteisiin maistiaisten muodossa, katsoi yhdistyksen hallitus turvallisimmaksi ratkaisuksi tarjota osallistujille tilataksikuljetuksen Tikkurilan asemalta Kuninkaalaan ja takaisin. Niinpä sitten ajelimme herroiksi paikalle kahdella tilavalla autolla .

Lämmin vastaanotto odotti alakertaan rakennetuissa viinikellaritiloissa. Kuohuvaa juomaa laseissamme kuuntelimme ensin tuotekouluttaja Jukka Sopenperän esitystä Alkon vaiheista. Vuonna 1932 perustettu yritys joutui Suomen EU:hun liittymisen ja alkoholilain uudistumisen seurauksena vuonna 1999 purkamaan Alko-yhtiöt –konsernin. Altia Oyj:n toimialaksi tuli  teollisuus, valmistus ja tuonti. Alko Oy:stä tuli puolestaan itsenäinen valtionyhtiö, joka koostuu pääkonttorista ja myymäläverkosta, jossa alkoholipitoisuudeltaan yli 4,7  % juomien vähittäismyynti Suomessa tapahtuu. Myymälöitä on tällä hetkellä 327 ja lisäksi 138 tilauspalvelupistettä. Alkoholin tuonnin vapautuminen vuonna 2004 on vaikuttanut osaltaan myyntilukuihin. Alkon osuus vähittäismyynnistä on nyt 52 %.

Illan kuluttajaa lähempänä olevan aiheen – Alkon Etikettiklubin toiminnan esittelyn – hoiti etuoikeutetusti klubimestari Lasse Pakarinen. Tämän viini- ja oluttietoa edistävän klubin kohderyhmänä ovat viinimaailman tutkimusmatkailijat, nautiskelijat ja harrastajat. Viinin ja ruuan liitto painopisteenään Alko pyrkii klubin avulla edistämään alkoholikulttuuria ja parantamaan palvelumielikuvaansa. Klubiin kuuluu tällä hetkellä noin 14000 jäsentä, jotka 19 €:n vuosimaksua vastaan saavat kuukausittaiset jäsenkirjeet, sähköiset uutiskirjeet sähköpostilaatikkoon, jäsensivut netissä, Etiketti-lehden, Uudet tuotteet -esitteet ja hinnastot. Lisäksi järjestetään viinikursseja ja klubi-iltoja maistelutilaisuuksineen. Klubi herätti kovasti kiinnostusta, ja voi hyvin olla, että ilta toi sille muutaman uuden jäsenen!

Kun mielenkiintomme oli näin tiedollisesti herätetty, saimme kutsun runsaaseen iltapalapöytään, jonka antimia nautiskelimme useamman eri viinin säestyksellä. Samalla keskustelimme viinien luonnehdinnoista yleensä: mistä tuleekaan viiniin notkea, nahkainen tai jopa navetantakainen maku? Viinien valintaan saattavat vaikuttaa myös muut tekijät: esimerkkinä ovat mm. Vuoden Taideviinit, joiden etikettinä on kunakin vuonna eri taiteilijalta tilattu teos ja jotka myydään lahjapakkauksissa. Vuoden 2005 Taideviini on argentiinalainen Valle de Uco, Mendoza, jota myös maistelimme.  Jälkiruokajuustoja siivitti jalohomeisista rypäleistä valmistettu, makea Château Carsin Cadillac, jonka nimi jo kalskahti hienolta.

Yhteensä seitsemän eri juoman maistelu ja arviointi sai ajan lentämään siivillä ja niinpä jouduimme ikäväksemme melkeinpä lopettamaan illan kesken kaiken, kun etukäteen tilatut taksit saapuivat meitä hakemaan. Lämmin kiitos isännille erinomaisen onnistuneesta illasta! Vakuutuimme, että Alkon myymälät palvelevat meitä jatkossakin toiveidemme.