|
Alkon nykyisen pääkonttorin
puitteet Kuninkaalan Heidehofintiellä houkutteli ennätysajassa
sallitun määrän innokkaita kandeja ilmoittautumaan vierailulle.
Koska vierailun isännät olivat luvanneet tutustuttaa meidät
yrityksen tuotteisiin maistiaisten muodossa, katsoi yhdistyksen
hallitus turvallisimmaksi ratkaisuksi tarjota osallistujille
tilataksikuljetuksen Tikkurilan asemalta Kuninkaalaan ja takaisin.
Niinpä sitten ajelimme herroiksi paikalle kahdella tilavalla autolla
.
Lämmin vastaanotto odotti
alakertaan rakennetuissa viinikellaritiloissa. Kuohuvaa juomaa
laseissamme kuuntelimme ensin tuotekouluttaja Jukka Sopenperän
esitystä Alkon vaiheista. Vuonna 1932 perustettu yritys joutui Suomen
EU:hun liittymisen ja alkoholilain uudistumisen seurauksena vuonna
1999 purkamaan Alko-yhtiöt –konsernin. Altia Oyj:n toimialaksi tuli teollisuus, valmistus ja tuonti. Alko Oy:stä tuli puolestaan
itsenäinen valtionyhtiö, joka koostuu pääkonttorista ja myymäläverkosta,
jossa alkoholipitoisuudeltaan yli 4,7
% juomien vähittäismyynti Suomessa tapahtuu. Myymälöitä on
tällä hetkellä 327 ja lisäksi 138 tilauspalvelupistettä.
Alkoholin tuonnin vapautuminen vuonna 2004 on vaikuttanut osaltaan
myyntilukuihin. Alkon osuus vähittäismyynnistä on nyt 52 %.
Illan kuluttajaa lähempänä olevan
aiheen – Alkon Etikettiklubin toiminnan esittelyn – hoiti
etuoikeutetusti klubimestari Lasse Pakarinen. Tämän viini- ja
oluttietoa edistävän klubin kohderyhmänä ovat viinimaailman
tutkimusmatkailijat, nautiskelijat ja harrastajat. Viinin ja ruuan
liitto painopisteenään Alko pyrkii klubin avulla edistämään
alkoholikulttuuria ja parantamaan palvelumielikuvaansa. Klubiin kuuluu
tällä hetkellä noin 14000 jäsentä, jotka 19 €:n vuosimaksua
vastaan saavat kuukausittaiset jäsenkirjeet, sähköiset uutiskirjeet
sähköpostilaatikkoon, jäsensivut netissä, Etiketti-lehden, Uudet
tuotteet -esitteet ja hinnastot. Lisäksi järjestetään
viinikursseja ja klubi-iltoja maistelutilaisuuksineen. Klubi herätti
kovasti kiinnostusta, ja voi hyvin olla, että ilta toi sille muutaman
uuden jäsenen!
Kun mielenkiintomme oli näin
tiedollisesti herätetty, saimme kutsun runsaaseen iltapalapöytään,
jonka antimia nautiskelimme useamman eri viinin säestyksellä.
Samalla keskustelimme viinien luonnehdinnoista yleensä: mistä
tuleekaan viiniin notkea, nahkainen tai jopa navetantakainen maku?
Viinien valintaan saattavat vaikuttaa myös muut tekijät: esimerkkinä
ovat mm. Vuoden Taideviinit, joiden etikettinä on kunakin vuonna eri
taiteilijalta tilattu teos ja jotka myydään lahjapakkauksissa.
Vuoden 2005 Taideviini on argentiinalainen Valle de Uco, Mendoza, jota
myös maistelimme. Jälkiruokajuustoja
siivitti jalohomeisista rypäleistä valmistettu, makea Château
Carsin Cadillac, jonka nimi jo kalskahti hienolta.
Yhteensä
seitsemän eri juoman maistelu ja arviointi sai ajan lentämään
siivillä ja niinpä jouduimme ikäväksemme melkeinpä lopettamaan
illan kesken kaiken, kun etukäteen tilatut taksit saapuivat meitä
hakemaan. Lämmin kiitos isännille erinomaisen onnistuneesta illasta!
Vakuutuimme, että Alkon myymälät palvelevat meitä jatkossakin
toiveidemme.
|