Jäsentiedote 2/ 2012

10.2.2012

Hyvät kandisisaret ja -veljet

Vuosijuhlan tunnelmia
Yhdistyksen 87. vuosijuhlassa palattiin monen kandin opiskeluaikaisiin maisemiin: entisen Alibin tiloihin saneerattu tyylikäs Ravintola Domus keräsi 102 juhlijaa – joista 63 yhdistyksen jäseniä -  nauttimaan hyvästä tunnelmasta. Tuttu Nuijabooli, tanssia tahdittanut Jaska Harjula Swinging Ensemble solistinaan Erja Uitto ja muut perinteiset seremoniat loivat juhlatunnelmaa. Ansiokkaassa vuosijuhlaesitelmässään KTT Vesa Puttonen käsitteli rahoitusmarkkinoiden vaikeasti ennustettavaa nykytilannetta, mutta rauhoitteli kuulijoita sillä, että mm. Kreikan valtiolle on historiallisesti ottaen aivan normaalia, ettei se pysty maksamaan velkojaan! Ei siis mitään uutta auringon alla. Tervehdyspuheenvuoroja käyttivät kunniajäsenemme Matti Lehti ja KY:n hallituksen puheenjohtaja Sauli Böhm sekä EKF:n puheenjohtaja Anders Nordlund. Lisäksi riemumaistereiden tervehdyksen toi Antti Helenius.
Tiivistetty selostus illan tunnelmista sekä kuvia juhlaväestä löytyy aikanaan yhdistyksen kotisivuilta. Sihteeri toivookin saavansa tiedon, mikäli otit juhlassa kuvia, jotta ne saadaan yhteisesti katseltaviksi. Nimitietoja ei nettikuviin liitetä.

Vuosikokouskuulumisia

Vuosikokouksen päätöksen mukaan yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Matti Vatanen, varapuheenjohtajaksi Harri Keinonen  ja sihteeriksi Kristiina Linnoinen. Hallitukseen valittiin uusina Marja Latola ja Heikki Vahala.  Muina jäseninä jatkavat edelleen Seija Fredriksson, Marjatta Härmälä, Kari Janhunen sekä Rita Kosonen. Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin KHT Hannu Niilekselä ja KHT  Markku Koskela sekä heidän varamiehikseen KHT Risto Ekholm ja KHT Eero Prepula. Kaikki kiittävät luottamuksesta.

Toimintavuoden aikana yhdistykseen liittyi 5 uutta jäsentä, 5 erosi ja 1 on poistettu jäsenrekisteristä maksamattomien jäsenmaksujen vuoksi.  Lisäksi saatiin tieto 4 jäsenen kuolemasta. Jäsenmäärä vuoden lopussa oli 436.

Jäsenmaksu 2012
Vuosikokous vahvisti hallituksen esityksen, jonka mukaan jäsenmaksu on edelleen 15 euroa.  Pyydämme maksamaan laskun 28.2.2012 mennessä. Muista käyttää oheisen laskun viitenumeroa (ei ole sama kuin jäsennumero!), jotta vältyt turhilta karhulaskuilta. Kunniajäsenyys vapauttaa jäsenmaksusta.

Konsuli-Klubin tilaisuus Suomalaisella Klubilla 6.3. klo 12
Syystiedotteessa oli ennakkotieto HEKO:n Konsuli-Klubin tilaisuudesta, joka sittemmin peruuntui, mutta on nyt saanut uuden ajankohdan: tiistaina 6.3. klo 12 Suomalaisella Klubilla vuorineuvos Lasse Kurkilahti tarkastelee esitelmässään Nokian alamäkeä, jonka taustalla on ollut yritysjohdon kyvyttömyys havaita muutoksia ja reagoida niihin ajoissa. Esitelmän jälkeen lounas noutopöydästä (21 € + juomat). Ilmoittautuminen suoraan HEKO:on viimeistään 29.2.

Kysely jäsenistölle: kiinnostaako senioritalossa asuminen?
Monia toimintasuunnitelmassa tälle vuodelle suunniteltuja tilaisuuksia yhdistää asumisen tai rakentamisen teema. Keväälle  sattuvat vierailut Toimiva koti –informaatiokeskukseen sekä Arkkitehtuurimuseoon, myöhemmin syksyllä teemme yrityskäynnin rakennusyhtiö SRV:n Perkkaalle nousevaan uuteen pääkonttoriin.  Samaan aihealueeseen aivan konkreettisesti  pureutuu oheinen jäsenistön kiinnostusta senioritaloasumiseen kartoittava kysely, joka on saanut alkunsa kandiveli Esko Tikan aloitteesta. Hän on perehtynyt senioritalon rakennuttamiseen ja tarjoutuu ottamaan hankkeen vetovastuun, jos kiinnostusta löytyy. Palauta oheinen kysely helmikuun 2012 aikana, mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää asiasta.

Vierailu Toimiva koti –informaatiokeskukseen 14.3. klo 16
Helsingin kaupungin sosiaalivirasto pitää yllä Toimiva koti –informaatiokeskusta, jossa pääsee näkemään esteettömän asumisen ideoita ja apuvälineitä käytännössä tutustumalla näyttelykotiin (www.toimivakoti.fi). Kuulemme kaupungin ja yritysten yhteistyönä syntyneestä ainutlaatuisesta toimintamallista, joka on saanut myös kansainvälistä huomiota. Avecit tervetulleita. Max ryhmäkoko 30 henkeä.Toimiva koti –informaatiokeskus keskiviikkona 14.3. klo 16, Käpyläntie 13.
Sitova ilmoittautuminen sekä  maksu 10 €/hlö yhdistyksen tilille viimeistään 9.3.

Arkkitehtuurimuseo 18.4. klo 17
Helsinki World Design Capital  -vuoden kunniaksi vierailemme Arkkitehtuurimuseossa, jossa  ohjelmiston pääteemoina ovat asumisen ympäristöt ja kestävä kehitys. Tutustumme oppaan johdolla ensin Rantaviivoja – Kaupunki veden äärellä -näyttelyyn, joka esittelee veden tuntumaan rakentuneita asuinalueita 1700-luvulta nykypäivään. Juuri nyt ranta-alueita suunnitellaan intensiivisesti ja kaupungit avautuvat kohti vettä – myös täällä Helsingissä. Lopuksi kierrämme vielä museon pysyvän historianäyttelyn, joka vie matkalle Suomen arkkitehtuurin vuosikymmeniin 1900 -1970. Avecit tervetulleita. Arkkitehtuurimuseo Kasarmikatu 24, keskiviikkona 18.4. klo 17.
Sitova ilmoittautuminen sekä maksu 10 €/hlö yhdistyksen tilille viimeistään  12.4.

Kevätretki  Karjalohjalle
  Kirkniemen kartano, jonka nykyään omistaa Metsäliitto-konserni, ei ole auki yleisölle. Olemme kuitenkin saaneet kutsun tutustua tähän historialliseen kartanoon ja tämän vierailun ympärille on suunniteltu yhdistyksen kevätretki. Ensin piipahdamme  oppaan johdolla Vironperällä, valtioneuvos Johannes Virolaisen kotipaikalla, josta matka jatkuu Kirkniemeen. Retki päättyy Lohjansaarelle Alitalon omenatilalle (www.ciderberg.fi), jossa tutustumme kotimaisen viinitilan toimintaan ja nautimme lopuksi noutopöydästä maittavan päivällisen. Tilan tuotteita voi ostaa mukaankin.
  Lähtö tiistaina 22.5. klo 9.45 Åbergin linjan bussilla Elielin tilausajolaiturista (sijaitsee hotelli Holiday Inn:n takana, junalaiturin 19 kupeessa) ja sinne myös palaamme klo 20 maissa. Avecit tervetulleita! Bussiin mahtuu 50 henkeä. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisista ruokarajoitteista.
  Sitova ilmoittautuminen sekä subventoitu maksu 50 €/hlö yhdistyksen tilille viimeistään 14.5.

Viinimatkat Kroatiaan 27. - 30.9. ja 4. – 7.10.2012
  Ensi syksyn viinimatkat ovat taas olleet uskomattoman suosittuja: molemmat ryhmät tulivat heti täyteen. Mikäli peruutuspaikkoja sattuu tulemaan, ilmoitetaan niistä sähköpostitse niille jäsenille, joiden sähköpostiosoite on rekisterissä. Hyvä syy hoitaa tiedot ajan tasalle! Rekisteristämme puuttuu vielä noin 180 sähköpostiosoitetta.

Musikaali Kristina från Duvemåla
 Ruotsalaisessa teatterissa 25.10.

Kun Ruotsalainen teatteri vihitään mittavan saneerauksen jälkeen uudelleen käyttöön tänä keväänä, on se samalla ensimmäinen teatteri Ruotsin ulkopuolella, jossa musikaali Kristina från Duvemåla esitetään. Musiikin ja tekstin ovat tehneet ABBA-miehet Benny Andersson sekä Björn Ulvaeus ja tarina perustuu Mobergin Maastamuuttajat-eepokseen. Esitys on jo ennakkoon herättänyt suurta kiinnostusta, joten saimme varattua 50 lippua vasta ensi syksylle torstaina 25.10. klo 18.30. Liput täytyy kuitenkin lunastaa jo keväällä, joten sitovat ilmoittautumiset sekä maksu 62 €/hlö yhdistyksen tilille viimeistään 27.4. Avecit tervetulleita mukaan. Yhdistys tarjoaa väliajalla kuohuvaa. Huom! Esityksen kesto liki 4 t.

Matka Puolaan keväällä 2013
  Kun yhdistyksen jäseniltä kyseltiin kiinnostusta pitkän viikonlopun mittaisesta matkasta Puolan Gdanskiin ja Sopotiin tänä keväänä, kävi ilmi, että monen kalenterissa oli jo matkavaraus muualle. Koska periaatteellista kiinnostusta kuitenkin ilmeni, hallitus päätti siirtää matkasuunnitelmia vuodella toukokuulle 2013. Tästä matkasta tulee lisätietoja seuraavassa syystiedotteessa, joten jos matkakohde kiinnostaa, kannattaa kalenteria pitää vapaana sitä varten!

Sisaryhdistyksemme tilaisuudet
  Sisaryhdistyksemme EKF:n kotisivuilta (www.ekonkand.fi) löytyvät tiedot heidän tulevista tapahtumistaan sekä ilmoittautumisohjeet. Myös Kandiyhdistyksen kotisivuilta on sinne linkki. Molempien yhdistysten jäsenet ovat tervetulleita toistensa tilaisuuksiin. EKF:n seuraava tilaisuus on yrityskäynti Pohjoismaiseen investointipankkiin 6.3. klo 17. Ilmoittautuminen viimeistään 29.2.

Ilmoittautumiset yhdistyksen tilaisuuksiin, osoitteenmuutokset sekä muu palaute mieluiten kotisivujen kautta tai sihteerille puhelimitse 050-526 1946. Pelkkä maksu ei koskaan riitä ilmoittautumiseksi.
Pankkiyhteys:  Nordea FI48 1572 30000 27359