Jäsentiedote 2/2009

9.2.2009

Hyvät kandisisaret ja –veljet

Juhlatunnelmia

Yhdistyksemme 84. vuosikokous ja -juhla vietettiin tänä vuonna Kultturitalo G18:n kauniissa juhlasalissa, joka historiansa aikana on nähnyt monenlaisia juhlia. Liekö kaikki yhtä tyylikkäitä kuin kandien huolella vaalimat perinteiset menot ja parhaimpiinsa sonnustautunut juhlaväki, jota oli peräti 102 henkeä!  Toimitusjohtaja Timo Löyttyniemi Valtion Eläkerahastosta loi juhlapuheessaan visioita eläkesijoittamisen tulevaisuuteen, mikä kuulijakunnan kannalta oli varmasti ajankohtainen aihe. Parhaana sijoittamisvinkkinä hän tarjosi mahdollisimman pitkää työelämässä pysymistä! Muita puheenvuoroja illan aikana käyttivät rehtori Eero Kasanen, kunniajäsenemme Lasse Salminen, KY:n hallituksen puheenjohtaja Matti Parpala sekä sisarjärjestömme EKF:n varapuheenjohtaja Raine Björkholm.
Tanssin sävelistä vastasi taas Jaska Harjula Swinging Ensemble solistinaan valloittava Erja Uitto. Illan tunnelma oli tiivis, ja juhlat saivatkin taas paljon kiitosta osakseen. Lisätarinaa juhlista kuvineen voi pian katsoa yhdistyksen kotisivuilta.

Vuosikokouskuulumisia

Vuosikokouksen päätöksen mukaan yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Ilkka Tiainen, varapuheenjohtajana Hannu Santti ja sihteerinä Kristiina Linnoinen. Erovuorossa olleiden hallituksen jäsenten tilalle valittiin uusina Kari Janhunen ja Seija Turunen. Muina jäseninä jatkavat edelleen Seija Fredriksson, Outi Hirvilahti, Raija Kariola ja Juhani Kiesiläinen. Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin edelleen Hannu Niilekselä KHT ja Vesa Kauppinen ja heidän varamiehikseen Markku Koskela KHT ja Liisa Mononen. Kaikki kiittävät luottamuksesta.
Kokouksessa luovutettiin kantakanditodistus poissaolevina kahdelle kymmenen vuotta yhdistyksen jäsenenä olleelle eli Markku Koskelalle ja Leea Lehtiselle.

Jäsenmaksu 2009

Vuosikokous vahvisti hallituksen esityksen, jonka mukaan jäsenmaksu korotetaan 15 euroon. Edellisestä korotuksesta on kymmenen vuotta. Pyydämme Sinua maksamaan laskun 10.3.2009 mennessä. Muista käyttää oheisen laskun viitenumeroa (ei ole sama kuin jäsennumero!), jotta vältyt turhilta karhulaskuilta. Kunniajäsenyys vapauttaa jäsenmaksusta.

Tulenkantajat Päivälehden museossa  5.3.

Päivälehden museon näyttely Palmut ja valtatiet kertoo Olavi Paavolaisesta, tulenkantajien piiristä sekä kiehtovasta ja ristiriitaisesta 1920-luvusta. Torstaina 5.3. klo 17 perehdymme näyttelyyn museon oman oppaan johdolla. Sanoma Oyj tarjoaa myös pientä iltapalaa viinin kera. Avecit tervetulleita. Päivälehden museo Ludviginkatu  2-4
Ilmoittautuminen viimeistään 27.2.

Erja Lyytinen –blueskonsertti 24.3.

Nuori, etevä bluesmuusikko, Erja Lyytinen on yksi Suomen tämän hetken parhaita kitaristeja, joka on saanut myös kansainvälistä mainetta. Hän on konsertoinut ja levyttänyt niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. (www.erjalyytinen.com)  Usein liput hänen konsertteihinsa loppuvat kesken! Meille on nyt varattu 30 paikkaa tiistaina 24.3. klo 20.00, kun Erja konsertoi Lilla Teaternissa, Yrjönkatu 30. Väliajalla kohotamme yhdessä kuohuvan maljan. Avecit tervetulleita!
Ilmoittautumiset  sekä subventoitu osallistumismaksu 22 €/hlö yhdistyksen tilille viimeistään 2.3.

Yritysvierailu Lihatukku Veijo Votkinille 21.4.

Kun Veijo Votkin perusti perinteisen lihatukkunsa 1978, ei hän osannut vielä arvata, kuinka onnistuneesti heidän tuotteensa tänä päivänä menestyvät Chef Wotkin’s –tuotemerkin alla. Tule kuuntelemaan Votkinin perheyrityksen menestystarinaa ja tutustumaan lihatukun arkeen työn äärellä. Kierroksen lopuksi voimme tehdä maukkaita ostoksia tehtaanmyymälässä, joten kylmälaukku kannattaa ottaa mukaan! Kokoontuminen tiistaina 21.4. klo 11.00. tehtaanmyymälän edessä tukkutorin pihalla Lihatukku Veijo Votkin Oy/ Chef Wotkin’s, Vanha talvitie 8, Hki 58.
Ilmoittautuminen viimeistään 16.4.

Kevätretki  Hämeenlinnan seudulle 13.5.

Keskiviikkona 13.5. lähdemme kevätretkelle Hämeenlinnan seudulle, jonne myös avecit ovat tervetulleita. Aloitamme sukelluksen historiaan Katisten kartanosta, joka tunnetaan jo 1200-luvulta, Birger Jaarlin ajoilta. Nykyinen punatiilirakennus on vuodelta 1862. Katisissa nautimme retken tulokahvit. Jatkamme Inkalan kartanoon Alajärven rannalle. Sen omistajasukuja ovat olleet mm. Kruus, Skytte, de la Gardie, Wetterhoff ja Standertskjöld. Nykyinen päärakennus on 1800-luvun alkupuolelta ja rakennettu empiretyyliin. Inkalassa nautimme lounaaksi hämäläisiä herkkuja noutopöydästä. Lepaan Viini- ja Puutarhatila elää tätä päivää tuottamalla omia tilaviinejä. Kuulemme viinien valmistuksesta ja maistelemme niiden aromeja. Ostosmahdollisuus. Viimeisenä kohteena koemme yleviä hetkiä Suomen Tykistömuseossa, jossa näemme mm. multimediaesityksen Ihantalan Ihme. Ennen kotimatkaa juomme vielä lähtökahvit Hämeen Linnan Ravintolassa. Asiantunteva opas seuraa mukana koko matkan ajan.
Retkelle lähdemme Åbergin linjan bussilla Elielin tilausajolaiturista (sijaitsee hotelli Holiday Inn:n takana, junalaitureiden 14-19 kupeessa) klo 11.00 ja sinne myös palaamme illalla klo 20 jälkeen.
Sitova ilmoittautuminen sekä subventoitu maksu 80 €/hlö yhdistyksen tilille viimeistään 28.4.

Viinimatkat Elsassiin 24. – 27.9.  sekä  1. – 4.10.2009

Ensi syksyn jälleen kerran suosituksi osoittautuneille viinimatkoille on ilmoittautunut 33 + 27 henkeä. Kakkosryhmän mahdollisia lisäpaikkoja voi vielä tiedustella sihteeriltä, jos toimii nopeasti!

Sisaryhdistyksemme tilaisuudet

Sisaryhdistyksemme EKF on saanut omat kotisivut (www.ekonkand.fi) toimintaan, ja sieltä löytyvät nyt tiedot tulevista tapahtumista sekä ilmoittautumisohjeet. Myös meidän omilta kotisivuiltamme on sinne linkki. Molempien yhdistysten jäsenet ovat tervetulleita toistensa tilaisuuksiin. EKF:n toiminta keväällä sisältää vuosikokouksen ja sen yhteydessä vierailun Konstsamfundetiin 24.3. sekä yritysvierailun Glaston Oy:öön 18.5.

Pankkiyhteys:  Nordea 157230-27359