Jäsentiedote 3/2005

18.8.2005

Hyvät kandisisaret ja –veljet

On ilo todeta, että osanotto yhdistyksen viime kevään tilaisuuksiin oli varsin vilkasta: samppanjatietouttaan oli syventämässä 36 asiasta kiinnostunutta jäsentä ja avecia, KOM-teatteriin varatut 30 lippua myimme  hetkessä, Rahamuseoon saapui 17 jäsentä ja kesäretkellä kauniissa säässä Vihdissä oli 25 hengen iloinen joukko. Kaikista tilaisuuksista on kertomukset yhdistyksen kotisivuilla! Ja kun tähän lisätään tulevan Luxemburgin viinimatkan ennätysmäinen suosio, niin hallitus on ilahtunut tilaisuuksien aktiivisesta osanotosta. Toivottavasti yleisösuosio jatkuu myös tulevana syksynä.

Arkistoinnin salaperäinen maailma 20.9.

Suomessa toimii useita keskusarkistoja, jotka kokoavat oman alansa yhteisöjen ja henkilöiden arkistoja ja pitävät niitä tutkijoiden käytettävissä. Eräässä näistä eli Toimihenkilöarkistossa säilytetään yhdistyksemme 80-vuotista historiaa. Kolmen aktiivisen jäsenen työryhmä on kuluvana vuonna järjestänyt yhdistyksemme arkistoa kuntoon. Työryhmän hämmästykseksi ja iloksi arkistoinnin maailma on osoittautunut kuivakkaasta maineestaan huolimatta äärimmäisen mielenkiintoiseksi, ja siksi järjestämme syksyn ensimmäisen jäsentilaisuuden Toimihenkilöarkistossa tiistaina 20.9. klo 16.45, Elimäenkatu 9 B, piharakennus, II kerros. Ole ajoissa, sillä alaovesta ei pääse sisään klo 17 jälkeen.

Arkistonjohtaja Riitta Itälä, alan eturivin kouluttajia, pitää keskustelevan alustuksen aiheesta ”Mitä meistä jää tuleville polville? – Opastusta arkistointiin”. Nyt on ensiluokkainen tilaisuus saada omakohtaista tietoa esim. omien, suvun tai jonkin harrastusyhdistyksen dokumenttien tallentamisesta jälkipolville! (Ja Riittaan tutustuneena voimme vakuuttaa, ettei esityksestä tule paperinmakuinen.) Lisäksi meillä on mahdollisuus tutustua Kandiyhdistyksen arkiston herkkupaloihin. Ruumiinvirkistykseksi yhdistys tarjoaa pientä iltapalaa.

Ilmoittautuminen  viimeistään 14.9. Tilat sallivat max 25 osallistujaa.

Syysretki Lahteen 14.10.

Kandisisar Onerva Vartiainen on kutsunut  meidät tänä vuonna 100-vuotisjuhlaansa viettävään Lahteen.

Lähdemme retkelle perjantaina 14.10. klo 14 Mikonkadun tilausajolaiturista Fennian edestä . Vierailemme  Radio ja TV-museossa oppaan johdolla. Päivällistä  nautimme Ravintola Taivaanrannassa (kolme ruokalajia + lasi viiniä sis. hintaan), jonka jälkeen siirrymme mahtavaan Sibeliustaloon klo 19 alkavaan sinfoniakonserttiin. Konsertin johtaa Jukka-Pekka Saraste, solistina Pekka Kuusisto, viulu, ja ohjelmistona on Tsaikovskin Voyevode, alkusoitto, Paganinin Viulukonsertto nro 1 sekä Brahmsin Sinfonia nro 1. Väliajalla nautimme yhdessä kahvit. Helsinkiin palaamme noin klo 22.30.

Retken hinta on 81 euroa/hlö. Mukaan mahtuu 30 henkeä, myös avecit ovat tervetulleita. Sitova ilmoittautuminen  ja maksu yhdistyksen tilille viimeistään 22.9. Toivomme erityisesti  näkevämme myös Lahdessa asuvia jäseniämme, joiden sihteeri toivoo ilmoittautuvan puhelimitse, jotta heidän ei tarvitsisi maksaa kuljetuksen osuutta retkestä.

Yrityskäynti Alkon pääkonttoriin 22.11.
Alkon pääkonttori sijaitsee nykyään Vantaan Kuninkaalassa, Heidehofintie 2, ja siellä vierailemme tiistaina 22.11. klo 17. Tuoteasiantuntija Jukka Sopenperä esittelee meille uusia viinilistauksia ja etikettiklubia. Koska saamme juustojen kera tutustua omakohtaisesti yrityksen tuotteisiin, suosittelemme joukkoliikennevälineiden käyttämistä: ilmoittautuneille tarkempaa tietoa kuljetusjärjestelyistä lähempänä ajankohtaa. Ilmoittautumiset viimeistään 17.11. Mukaan mahtuu max 20 jäsentä.

Vuosijuhla 4.2.2006
Ensi vuoden kalenteriin on syytä merkitä jo nyt varaus lauantaille 4.2.2006, jolloin pidetään yhdistyksen 81. vuosikokous ja –juhla. Juhlapaikaksi on varattu vanhaan Sinebrychoffin panimovarastoon rakennettu tunnelmallinen ravintola Kiltakellari. Ruokailusta vastaa jälleen Sodexho.

Matrikkeliote
Jäsenrekisteriohjelmamme mahdollistaa nyt myös matrikkeliotteiden tulostuksen. Niinpä tämän jäsenkirjeen liitteenä olevasta matrikkeliotteesta voit tarkistaa rekisterissä olevat tietosi. Rekisteriämme on vuosien saatossa siirretty usein järjestelmästä toiseen, joten tiedoissa valitettavasti on puutteita ja mahdollisesti virheitäkin. Siksi jokaisen jäsenen tulisi saattaa omat tietonsa ajantasalle. Ominaisuustietoihin täytetään tieto siitä, milloin ja missä virassa on toiminut yhdistyksen hallituksessa. Korjaukset joko sähköpostina sihteerille tai postittamalla ote kirjeitse. (HUOM! Titteli, kotipaikka, viitenumero, lisätieto 1 ja 2, perheen laskutettava ovat rivejä, joita ei tarvitse huomioida! Emme tallenna näitä tietoja rekisteriin).

Maksamattomat jäsenmaksut
Mikäli jäsenkirjeesi liitteenä on myös jäsenmaksumuistutus, on reskontramme mukaan jäsenmaksusi tältä vuodelta vielä maksamatta. Toivomme suoritusta mahdollisimman pikaisesti.

Yhdistyksen arkistoja järjestäessään on sihteeri joutunut toteamaan, että jäsenmaksujen karhuaminen ei suinkaan ole mitään uutta. Vuonna 1934 se tehtiin näin: ”Eräille Herroille Yhdistyksen Huolimattomille Jäsenille, joiden nimiä ei vielä tällä kertaa julaista, huomauttaa sihteeri, että jäsenmaksut on ehdottomasti viipymättä maksettava. Niiltä, jotka eivät suorita maksuaan viimeistään ennen 15.11.1934, peritään maksut voimakeinoin (!) ja velotaan perimismaksua Smk 10:- jäsenmaksun lisäksi.” Yhdistyksen kaunopuheisena sihteerinä toimi ko vuonna Erkki Varanko.

Lisää arkistojen aarteita ja yhdistystoiminnan helmiä löytyy Toimihenkilöarkistosta. Tule kanssamme penkomaan!

Yhdistyksen pankkitili: Nordea 157230-27359