Jäsentiedote 2/2005

11.2.2005

Hyvät kandisisaret ja –veljet

Juhlan loistetta

Yhdistyksemme 80. vuosikokous ja -juhla vietettiin arvokkaissa puitteissa Ravintola Paasisalissa. Juhlaan osallistui ennätykselliset 106 henkeä. Myös HKKK:n uusi kansleri Matti Lehti vaimoineen kunnioitti läsnäolollaan. Erityisen ilahtuneita olimme siitä, että usea pitkäaikainen jäsenemme oli tullut kauempaakin mukaan juhlaan.

Tasavuosijuhlan ollessa kyseessä oli myös ohjelma sen mukaista. Täydellisenä yllätysnumerona lahjoittivat entiset puheenjohtajat yhdistykselle uuden, upean Caduceus-sauvan entisen, jo 70-luvulla varastetun tilalle. Sauvan vastaanotti nykyinen puheenjohtaja Leena Suviranta, joka heti otti sen aktiiviseen käyttöön ohjaten illan juhlamenoja koputtamalla sauvalla lattiaan. Myöskään juomalauluja ei illan aikana unohdettu: sanat löytyivät Kauppakandien Arkkiveisuista.

Juhlapuheen piti yhdistyksemme uunituore jäsen ministeri Pertti Salolainen aiheenaan ”Mihin EU:ta tarvitaan?” Tervehdyspuheenvuoroja käyttivät HKKK:n kanslerin lisäksi, SEFE, KY, Kauppatieteellinen yhdistys sekä sisarjärjestömme EKF.

Tanssia siivitti tällä kertaa Jaska Harjula Swinging Ensemble solistinaan Rauni Pekkala. Mukana oli myös toimittaja valokuvaajineen: juttu juhlista julkaistiin Kauppalehdessä tiistaina 8.2. Lisätarinaa kuvineen löytyy aikanaan yhdistyksen kotisivuilta.

Vuosikokouskuulumisia
Vuosikokouksen päätöksen mukaan yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen Leena Suviranta ja varapuheenjohtajaksi Matti Vanhanen. Sihteerinä jatkaa Kristiina Linnoinen. Erovuorossa olleet hallituksen jäsenet Hannu Santti ja Esko Tikka valittiin uudestaan hallitukseen. Muina jäseninä jatkavat edelleen Seija Etolin, Leea Lehtinen, Elina Piki sekä Ilkka Tiainen. Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin uudestaan Hannu Niilekselä KHT ja Tapio Sipponen ja heidän varamiehikseen Jukka Aakula ja Liisa Mononen. Kaikki kiittävät luottamuksesta.

Lisää hohtoa kokoukseen toi kolmen uuden kunniajäsenen kutsuminen: kandiveljet Kalevi Tilli, Lauri Salminen ja Aunus Salmi saivat kokouksen yksimielisellä päätöksellä kunniakandin arvon. Tämä antoi oivan aiheen kajauttaa kandihuuto hieman modifioituna versiona: CADUCEUS, HERMES, MERKURIUS, VENUS  -KALEVI, LASSE, AUNUS- HEI-HEI-HEI!. Heistä Lauri Salminen käytti yhteisen kiitospuheenvuoron. Yhteislauluna kajautimme Gaudeamus igitur.

Jäsenmaksu 2005
Vuosikokous vahvisti jäsenmaksun suuruudeksi edelleen 12 euroa, jonka pyydämme Sinua maksamaan 1.3.2005 mennessä. Muista käyttää oheisen laskun viitenumeroa, niin vältyt turhilta karhulaskuilta. Kunniajäsenyys vapauttaa jäsenmaksusta.

Samppanjatietouden syventävät opinnot 9.3.
Kevään ensimmäisessä ”kulttuuritilaisuudessamme” on mahdollisuus syventää samppanjatietoutta viini- ja ruokatoimittaja Jukka Sinivirran opastuksella keskiviikkona 9.3. klo 18.30 Winecellars Oy:n tiloissa, Kalevankatu 9, sisäpihalta portaat alakertaan. Illan ohjelma koostuu Sinivirran asiantuntevan puheenvuoron lisäksi iltapalasta (lohitartar, katkarapuja ja mätiä) sekä samppanjamaistiaisista, joihin on valittu viiden erihintaisen kuohuvan juoman valikoima. Osallistumismaksu 40 euroa kattaa ruuan, juomat sekä luennon. Lisäksi on mahdollisuus ostaa erikoishintaan Sinivirran signeerattu, vasta julkaistu samppanjakirja. Avecit ovat myös tervetulleita. Mukaan mahtuu 50 henkeä

Ilmoittautumiset ja maksu 40 euroa yhdistyksen tilille viimeistään 1.3.

Vinkki: Sampanjanäyttelyyn Suomen Lasimuseossa Riihimäellä 11.2.-8.5.2005 voivat kaikki asiasta kiinnostuneet käydä tutustumassa ominpäin. Näyttelyssä on esillä sampanjaan liittyvää esineistöä.

KOM Teatteri: Suomen hevonen 7.4.

Ellet ole vielä ennättänyt näkemään KOM Tetterin suurta suosiota saanutta Suomen hevosta, tule nyt kanssamme, sillä esitys on lähdössä pian kiertueelle. Olemme varanneet 30 lippua näytökseen torstaina 7.4. klo 19. Kyseessä on riemukkaan kitkerä karikatyyri EU-Suomen maaseudusta, traaginen komedia, jonka loppu hiljentää. Lippu sekä väliaikatarjoiluna lasi viiniä yhteensä 22 €. Paikalle kannattaa tulla ajoissa, sillä teatterissa on numeroimattomat paikat. KOM Teatteri, Kapteeninkatu 26.

Sitovat ilmoittautumiset sekä maksu 22 euroa  yhdistyksen tilille viimeistään 27.2

Tutustuminen Suomen Pankin Rahamuseoon 28.4.
Elokuussa 2003 avattu Suomen Pankin Rahamuseo esittelee nimestä huolimatta erityisesti rahatalouden nykyhetkeä. Museon sydän on rahapolitiikkaa, keskuspankin toimintaa ja rahatalouden ilmiöitä esittelevä keskusaukio. Osio on Juha Tarkan käsialaa. Hän on myös kehittänyt Taito-rahapolitiikkapelin, jossa museovieraat voivat kokeilla kykyjään keskuspankin pääjohtajana. Johtokunnan neuvonantaja, VTT Juha Tarkka toimiikin isäntänämme, kun torstaina 28.4. klo 17 tutustumme Rahamuseoon. Hän on myös valmisteilla olevan Suomen Pankin historian toinen kirjoittaja ja alustaa asiantuntevasti iltamme aiheesta ”Suomen Pankki ennen ja nykyään”. Vierailun aluksi nautimme ensin tomaatti-mozzarellapiirakkaa ja kahvia/teetä museon aulassa olevassa kahvilassa. Suomen Pankin Rahamuseo, Snellmaninkatu 2

Ilmoittautumiset viimeistään 22.4.

Kesäretki Vihtiin 8.6.

Keskiviikkona 8.6. lähdemme kesäretkelle Vihtiin, jonne myös avecit ovat tervetulleita. Kandiveli Matti Martela on kutsunut meidät tutustumaan konttorikalusteita valmistavan Martela Oyj:n Nummelan tehtaaseen. Aloitamme vierailumme päiväkahvilla, jonka aikana kuulemme yleistietoa tehtaasta ja sen jälkeen teemme tehdaskierroksen. Jatkamme matkaa läheiseen Olkkalan kartanoon, joka nykyään on entisöijä Jorma Pullan omistuksessa. Kartanon ja sen historian esittelyn ohessa Jorma Pulla kertoo vanhan kartanon valtavasta entistämisurakasta. Nautimme kartanossa tapas-pöydän antimista kootun päivällisen. Tutustumme myös viljamakasiinissa sijaitsevan taidegallerian näyttelyyn sekä kävelemme kartanon lähipiirissä. Lisätietoja kartanosta löydät osoitteesta www.olkkalankartano.fi

Retkelle lähdemme Åbergin Linjan bussilla Mikonkadun tilausajolaiturista Fennian edestä klo 12.00 ja sinne myös palaamme illalla. Mukaan mahtuu 34 henkeä.

Retken hinta on 47 euroa/hlö. Sitova ilmoittautuminen sekä maksu yhdistyksen tilille viimeistään 31.5.

Viinimatka Luxemburgiin 29.9. – 2.10.2005

Viime syksyn matkalla kandiveli Aunus Salmi esitti kutsun saapua tutustumaan Luxemburgin viininviljelyyn. Otimme kutsun vastaan ja niinpä suuntaamme matkamme tällä kertaa Mosel-joen Luxemburgin alueella oleville viinitarhoille. Lähtö to 29.9. klo 07.35 Helsingistä Brysseliin, josta jatkamme bussilla Luxemburgiin. Paluu su 2.10 Helsinkiin klo 22.40.

Majoitumme neljän tähden Hotel Parc Plazassa Luxemburgin kaupungissa keskeisellä paikalla.

Alustavan ohjelman mukaan.29.9. pysähdymme matkalla kentältä hotelliin Belgian puolella Orvalissa, jossa tutustumiskierros trappistiluostarin olutpanimossa sekä lounas lähistöllä. Iltapäivällä majoittumisen jälkeen aikaa omatoimiseen kävelyyn ja illalla yhteinen ruokailu.

30.9. lähdemme aikaisin aamulla tutustumaan tilintarkastustuomioistuimeen, jossa isäntänämme on kandiveli Aunus. Sen jälkeen opimme kaupunginmuseon opastetulla kierroksella Luxemburgin historiaa. Palaamme takaisin tilintarkastustuomioistuimeen, jossa Aunus ystävällisesti tarjoaa meille lounaan. Iltapäivällä jatkamme matkaa Villeroy & Bochin posliinitehtaille, jossa videoesityksen avulla tutustumme tehtaan toimintaan ja lopuksi voimme tehdä (toivottavasti edullisia!) ostoksia tehtaanmyymälässä. Yhteinen illallinen päivän päätteeksi.

1.10. Päivän retki historialliseen Echternachin kaupunkiin, jonka luostari ja basilika ovat tutustumisen arvoisia. Matka jatkuu vehreiden maisemien keskellä Bech – Kleinmacher – Remich, joka on Moselle- viininviljelyalueen helmi. Vierailu Bernard-Massard viinitilalla viinimaistiaisineen. Tilalla valmistetaan myös Cuvee de L’ecussion –kuohuviiniä. Lounaan jälkeen matka jatkuu Mosellen laaksossa. Vierailemme Wellenstein-viinikellareissa, jossa maistiaisten lisäksi mahdollisuus ostoksiin. Yhteinen illallinen palattuamme Luxemburgiin.

2.10. Paluumatkalla poikkeamme Pohjois-Luxemburgissa sijaitsevassa Vianden kaupungissa, jossa vuorenhuipulla komea keskiaikainen linna. Siellä on silloin myös jokavuotiset pähkinämarkkinat. Reittimme Brysselin lentokentälle kulkee komeiden ardennilaismaisemien kautta. Lounas matkalla.

Matkan alustava hinta on 1250 EUR/hlö jaetussa kahden hengen huoneessa, yhden hengen huoneesta lisämaksu 238 EUR.. Hinta sisältää reittilennon turistiluokassa lentokenttäveroineen, lentokenttäkuljetukset Brysselistä Luxemburgiin, majoituksen aamiaisineen sekä yllämainitut retket sisäänpääsymaksuineen, oppaan ja bussin koko ajaksi käyttöömme sekä kolme lounasta ja päivällistä. Tänä vuonna järjestämme vain yhden matkan, jonka ryhmäkoko on max 35 henkeä.

Ilmoittautumiset mieluiten kotisivujen kautta sekä ennakkomaksu 300 EUR/hlö yhdistyksen tilille viimeistään 15.3.2004. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Myös ennakkovarauksen tehneiden täytyy vahvistaa varauksensa.

EKF:n vuosikokous 9.3.
Sisarjärjestömme EKF toivottaa jäsenemme tervetulleeksi yrityskäynnille Ameriin 9.3. klo 17.00. Samassa yhteydessä pidetään ensin EKF:n vuosikokous. Yritysvierailun isäntänä toimii toimitusjohtaja Pekka Paalanne, joka esitelmöi suomeksi. Ilmoittautumiset viimeistään 4.3. suoraan EKF:n puheenjohtajalle Ensio Erä-Eskolle, puh. 68 69 8515 tai sähköpostilla dg.finanzverwaltung@evl.fi

Yhdistyksen pankkitili: Nordea 157230-27359