KANDIEN VIINIMATKA KROATIAAN SYKSYLLÄ 2012
|
|
Raportoijat Marja-Liisa ja Martin Strebel (II ryhmä) |
Lauantai, kolmas matkapäivä |
|
Lähdimme aamulla kaupunkikierrokselle Marketan ja Zagrebin
kaupungin oppaan johdolla. Tutustuimme ensimmäiseksi hotellimme
edessä olevaan puistoon, jossa on ainutlaatuinen meteorologinen
pylväs kaikkine mittauslaitteineen vuodelta 1884. Jatkoimme tämän
yksimiljoonaisen kaupungin tärkeimmälle kohtaamispaikalle eli Ban
Jelačićin aukiolle, joka on Zagrebin kaupunkiliikenteen
keskipiste. Aukiota hallitsee Budapestin suuntaan katsova
ratsumies, joka on kroatialainen sankari baani Josip Jelačić.
Kommunismin aikoihin se poistettiin kansan näkyviltä. Tältä
alakaupungin aukiolta lähdimme nousemaan yläkaupunkiin. Meille
kerrottiin myös suuren maanjäristyksen vaurioittaneen kaupunkia
pahasti vuonna 1880. |
|
Yläkaupunki. Kaupungin virallinen historia alkaa vuonna
1094, jolloin perustettiin hiippakunta kahdelle kukkulalle
nimeltään Kaptol ja Gradec. Kukkulat taistelivat keskenään,
lopulta kumpikaan ei voittanut, vaan yhdistyivät keskenään
1850-luvulla. Kaptolin kaupunginosa on kilpailijakukkulaa
vanhempi. Paras esimerkki siitä on Zagrebin tuomiokirkko, jonka
ensimmäinen versio on pystytetty jo 1200-luvulla, mutta nykyisen
uusgoottisen muodon se sai vasta 1906 arkkitehti Hermann Bollén
ansiosta. Muurit ympärillä ovat kuitenkin säilyneet 1500-luvulta.
Kaptol on perinteisesti ollut papiston maastoa, ja täällä
sijaitsevat yhä Kroatian tärkeimmät kirkolliset instituutiot kuten
Zagrebin arkkihiippakunta ja Kroatian arkkipiispa. Toisin kuin
hengellinen Kaptol, Gradec-kukkula on sen sijaan ollut aina
maallinen. Täällä ovat asuneet porvarit ja aateliset. Kaupungin
ympärille rakennettiin 1200-luvulla muurit, joista on hyvin
säilynyt Kiviportti (Kamenita vrata) ja Lotrščak-torni. Edellinen
toimii nykyisin pienehkönä kappelina ja missä monet zagrebilaiset
käyvät sytyttämässä kynttilän Pyhän Marian kuvan edessä. Jotkut
ovat myös pystyttäneet marmorilaatan kiittäen tätä pyhimystä.
Lotrščak-tornissa oleva tykki muistuttaa tasan puolen päivän
aikaan laukauksellaan joka päivä zagrebilaisia, että puolet
päivästä on jo kulunut ja nyt on lounasaika. Pyhän Markuksen
tori on yläkaupungin päätori, ja samalla myös koko maan
poliittinen keskus. Siellä sijaitsevat Kroatian parlamentti,
hallitus sekä Zagrebin pormestarin toimisto. Torilla on Pyhän
Markuksen kirkko, joka tunnetaan upeasta vaakunakoristeisesta
katosta. Katukilvissä on jäljellä saksalaiset nimet ja kaasulyhdyt
sytytetään käsivoimin joka ilta. Meille selitettiin myös
rahayksikön kunan nimen merkitys, joka on tullut nokinäädän
turkista, jota käytettiin aikoinaan maksuvälineenä. |
|
Zagrebin alakaupunki on yläkaupunkia uudempi. Toisin kuin
yläkaupunki, joka on rakennettu joissakin paikoissa sokkeloisesti,
alakaupungin asemakaava noudattaa hevosenkengän muotoista
järjestelmällisyyttä. Hevosenkenkä tarkoittaa kaupungin
vihervyöhykettä, joka muodostuu kaupungin puistoista ja
puutarhoista. Näiden kukkuloiden välillä sijaitsee siis Ban
Jelačićin aukio. Muita kiinnostavia alakaupungin paikkoja on mm.
Kukkaistori (Trg Petra Preradovića) ja sieltä voi matkata
hammasradalla ylös kohti yläkaupunkia. |
|
Helsingillä ja Zagrebilla on samankaltainen arkkitehtuurihistoria:
molemmat kaupungit kutsuivat saksalaissyntyisen arkkitehdin
rakentamaan pääkaupunkia. Zagrebissa Hermann Bollé ja Kuno
Waidmann. Zagrebissa suosittiin wieniläistä ja saksalaista:
uusgotiikkaa, uusbarokkista, uusrenessanssia, ja myöhemmin
jugendtyyliä. Zagrebin arkkitehtuurissa näkyy myös vahva
unkarilainen vaikutus ja monet kaupungin rakennuksista
muistuttavat Budapestiä. |
|
Sitten Walterin bussi jo odottikin meitä hotellin edessä
viedäkseen meidät Adrianmeren rannikolle 180 kilometrin päähän.
Ajoimme ohi punahehkuisten maastojen, jotka saavat värinsä alueen
rautapitoisesta maaperästä. Mistraali-tuuli puhaltaa kesän
aikana Adrianmeren alueella. Jugo on kosteanlämmin
etelätuuli. Se puhaltaa eniten avomerellä ja saattaa nostattaa yli
kolmemetrisiä aaltoja. Tramontana on pohjoisesta
puhalteleva kylmähkö tuuli, joka muuttuu usein myrskyisäksi buraksi/boraksi. |
|
Saavuimme Välimeren rannalle. Alapuolellamme sijaitseva Rijeka
on Kvarnerin alueen suurin kaupunki. Se on teollisuuskaupunki ja
Kroatian suurin satama. Täällä keksittiin mm. torpedo. Jatkoimme
matkaa Opatijan ohi Lovraniin, jossa bussimme ajoi 7 kilometriä
ylös Učka-vuoren rinnettä serpentiinitietä pitkin Draga di
Lovrana-ravintolaan saakka. Siellä meitä odotti talon omat
merenantimet. Aloitimme herkullisella mustekalasalaatilla ja
paikallisilla viineillä. Hyvänmakuinen Jana vesi kannattaa myös
mainita. Itävalta-Unkarin keisari Franz-Josef oli jo käynyt
paikalla 100 vuotta aikaisemmin. Vuonna 1923 tulipalo tuhosi
rakennuksen ja vasta 80 vuotta myöhemmin uusi omistaja rakensi
uuden vanhojen kuvien perusteella. 2005 ravintola-hotelli aloitti
toimintansa. Laskeuduimme Kroatian Nizzaan eli kuuluisaan
Opatijaan, jossa majoituimme Milenij Hotel Agavaan.
Rantakävelyllä saimme aluksi tutustua eksoottiseen Villa
Angiolinan puistoon, jonka varakas liikemies Iginio Ritter von
Scarpa oli rakennuttanut 1844 nimeten paikan edesmenneen vaimonsa
mukaan. Jatkoimme ohi vanhan kirkon, jonka edessä juhli hääpari
vieraineen, ja edelleen Lungo Maren kävelykatua pari kilometriä
merenrantaa seuraten (kokonaispituus 12 km). Tutkimme
rantabulevardin metallilaattoja, jotka oli omistettu kuuluisille
kroatialaisille urheilijoille. Sillä välin Hannu oli joutunut
vihreäkupolisen Marian Ilmestyksen kirkon ripittäytyjien jonoon.
Illan päätteeksi kokoonnuimme Argonauti-ravintolaan
juhlaillallisille, jossa puheenjohtajamme Matti kertoi mm.
yhdistyksemme tulevasta ohjelmasta. Meille myös ilmoitettiin upea
uutinen: Kirsti Piponius ja Paul Rosenqvist olivat nyt aviopari!
Menimme koko ryhmän voimalla hotelliamme vastapäätä olevaan
Monokini-baariin iltadrinkille. Siellä tuore aviopari tarjosi
kaikille lasin Moët et Chandon-sampanjaa. Siinä sitten
onnellisissa sampanjahuuruissa opettelimme yhdessä uusia
skoolauksia: Živjeli eli Hannun käännöksenä ”Tärpättiä
käkättimeen” (Martin on kirjoittanut sen muistiin ja harjoittelee
joka päivä ensi vuoden matkaa varten!). |
|
|
|
|