kirjasto-opin lehtori, jonka mielestä ala ei tarvinnut vaatimattomia virkailijoita

Helle Kannila päätöstä lähteä yli 50-vuotiaana valtion korkeimman kirjastoviranomaisen paikalta vähemmän arvostettuun virkaan, kirjasto-opin lehtoriksi pidettiin rohkeana tekona. Päätöksen takana oli vakuuttuneisuus siitä, että pitempiaikaisemman ja perusteellisemman koulutuksen järjestäminen kirjastonhoitajille oli kirjastolaitoksen kehityksen myötä käynyt aivan välttämättömäksi. Opetuskokemusta virkaansa astuvalta kirjasto-opin lehtorilta ei puuttunut. Päätoimisia kirjastonhoitajia hän oli kouluttanut kirjastoimiston aloitteesta järjestetyillä kursseilla, sivutoimisia mm. Kansanvalistusseuran kirjeopiston kirjastonhoidon ja kirjallisuuden kursseilla. Päätoimistenkin osalta oli kuitenkin ollut kyse vain muutaman kuukauden kursseista. Yhteiskunnalliseen korkeakoulussa koulutus aloitettiin lukuvuoden mittaisena. Helle Kannila hoiti kirjasto-opin lehtoraattia alusta asti eli vuodesta 1945, vuodesta 1949 virkaa nimettynä. Eläkkeelle ensimmäinen kirjasto-opin lehtori jäi vuonna 1963.

Kysymys kirjastonhoitajilta edellytettävistä valmiuksista ja kirjastokoulutuksen merkityksestä oli askarruttanut Helle Cannelinia jo 1920- ja 1930-luvuilta lähtien. Esitelmöidessään kirjastokokouksessa Viipurissa vuonna 1937 aiheesta "Kirjastotyö ammattina arvoonsa" hän oli todennut, ettei alalla ole paljoa iloa "sellaisista 'vaatimattomista' virkailijoista, jotka saatuaan pienoisen toimen heittäytyvät rauhaan loppuiäkseen" ollen sen jälkeen kiinnostuneita lähinnä vain palkoista, lomien järjestämisestä ja työnlisää tuoviksi arvelemiensa uudistusten vastustamisesta. Alan opinnot, vaikkakin ne myös olivat tärkeitä, eivät hänen mukaansa "suinkaan merkinneet kaikkea". Hän korosti, että "kokemuksen tietäkin voi oppia" ja että "luontaiset lahjat, pyrkimys ja mieliala ne eniten ovat ennen merkinneet ja merkitsevät vastakin". Käsityksestään siitä, että "koulutus ei voi ihmeitä tehdä", hän piti kiinni vielä lehtorina toimiessaankin, samoin kovista kriteereistään sen suhteen, millaisia ihmisiä alalla tarvittiin ja millaisia ei. Kirjasto-opin lehtorin mukaan alalle kaivattiin "alituisesti itseään kehittäviä, toimintatarmoisia, vastuuta pelkäämättömiä organisaattoreita".

(Lähteet: Kauppi 1976, 64-67 + mainitut artikkelit)

--------> moralisti-antisensori