Oppikoulujemme kirjastoista

Ei vaadita paljon vertailevia tutkimuksia ennenkuin havaitaan, että kirjasto on koulun opetusvälineistä sekä tehokkaimpia että suhteelisesti halvimpia.

On selvää, ettei "uuden koulun" periaatteita mitä yksilöllisempään opetukseen ja omatoimisuuteen tulee monessakaan aineessa ilman kirjastoa voida toteuttaa edes vaatimattomassa mielessä. Työvihkojen monipuolinen käyttö on myös sitä vailla miltei mahdoton. Myös "vanhassa koulussa" voitaisiin opetuksen pääsuntaa muuttamatta toteuttaa eräitä "uuden koulun" parhaita periaatteita kirjaston avulla, m.m. lahjakkaammille oppilaille järjestettäisiin mahdollisuus oppia enemmän ja pieniä tiedonhakutehtäviä siroteltaisiin joskus muun opetuksen lomaan. Ja onhan jo ennenkin teetetty oppilailla jossakin mitassa itsenäisluontoisia töitä, m.m. kirjallisia esitelmiä.

(Suomen Kasvatusopillisen Yhdistyksen Aikakauskirja 1935, 315-322)


Takaisin otsikkoon: Lasten kasvattaminen tietoyhteiskuntaan
Takaisin otsikkoon: Life-long learning