Mitä tarvitaan...Lasten ja nuorten kirjallisuusviikon johdosta
- Tarvitaan 1) hyvin varustettu, huolellisesti valikoitu ja taitavasti hoidettu oppilaskirjasto, 2) jokaiseen kansa-, oppi- ja ammattikouluun.
- Tarvitaan opettajien harrasta vakaumusta hyvän kirjallisuuden merkityksestä lasten luonteenkasvatukselle.
- Tarvitaan opettajain käsitystä kirjojen merkityksestä tietolähteinä ja niiden itsenäisen käyttämisen harjaannuttamisen tärkeydestä.
- Tarvitaan jokaiseen kaupunkiin, kauppalaan, kirkonkylään, tehdasyhdyskuntaan ja muuhun asutuskeskukseen erityinen lasten lukusali, jossa lapset pienestä pitäen tulevat tuttavuuteen kauniiden kirjojen kanssa ja saavat mahdollisuuden viettää hyvin joutoaikojaan.
- Tarvitaan erityisesti lapsiin ja lastenkirjallisuuteen innostuneita kirjastonhoitajia, jotka ottavat kirjastojen lastenosastojen huoltamisen mieluisaksi erikoisalakseen.
- Tarvitaan kirjallisuutta ja lasten sielunelämää tuntevia viisaita ihmisiä, joilla on lastenkirjallisuuden seuraamisen, yleisölle esittelemisen ja alaa koskevien ehdotusten tekeminen mieliharrastuksena.
- Tarvitaan kirjojen kustantajien taitoa ja edesvastuuntunnetta heidän toimittaessaan lastenkirjallisuutta.
- Tarvitaan kirjakauppiaiden ja kirjakauppa-apulaisten taitoa ja edesvastuuntunnetta lastenkirjallisuutta suositellessaan ja levittäessään.
- Tarvitaan sanoma- ja aikakauslehtien toimitusten harrastusta lasten ja nuorten kirjallisuuteen, niin että sen esittelyiksi ja arvosteluiksi pannaan vakavaa huomiota.
- Tarvitaan kaikkien valistusjärjestöjen elävää tietoisuutta kirjan merkityksestä valistutyössä.
- Tarvitaan kaikkien lasten vanhempien käsitystä siitä, ettei ole yhdentekevää, mitä heidän lapsensa lukevat, mutta että tervettä lukuhalua on mahdollisimman vapaasti tyydytettävä.
Sanalla sanoen, tarvitaan koko kansan keskuudessa harrastusta ja toimintaa tärkeän päämäärän hyväksi, saattaa kaikki lapset ja nuoret parhaimman kirjallisuuden jalostavan ja opettavan vaikutuksen piiriin.
Helle Cannelin
(Kansanvalistus ja kirjastolehti 1926: 6, 185-186)
Takaisin otsikkoon: Visio kirjastoverkosta
Takaisin otsikkoon: Lasten kasvattaminen tietoyhteiskuntaan