 |
+ |
EU julkisti konkreettiset esityksensä:
Julkisten palvelujen yksityistäminen on
EU:n neuvottelutarjouksen kuuma peruna
(21.05.2003) EU korostaa palvelujen kansainvälisen kaupan sääntöjä
koskevan neuvottelutarjouksensa yhteenvedossa sitä, että neuvotteluissa
mitään osapuolta ei painosteta yksityistämiseen. Vakuuttelu ei kuitenkaan
kumoa ay-liikkeen ja kansalaisjärjestöjen käsityksiä, joiden mukaan
neuvotteluihin sisältyy monenlaisia pyrkimyksiä raivata tietä julkisten
palvelujen yksityistämiselle.
Yhteenvedossa painotetaan, että Maailman
kauppajärjestön WTO:n jäsenmaat ovat täysin vapaita määrittelemään sen,
missä laajuudessa ne suojaavat julkisia palveluja ulkomaiselta kilpailulta.
Todellisuudessa vapautta rajoittaa kehitysmaiden riippuvuus teollisuusmaista
peräisin olevasta rahoituksesta ja monesta muusta asiasta, joista päätetään
teollisuusmaissa. Lisäksi julkisten palvelujen suojaamista rajoittaa WTO:n
määräys, jonka mukaan kotimaiselle kilpailulle avattu palveluala on avattava
myös ulkomaisten palveluntarjoajien kilpailulle.
Erityisesti EU korostaa yhteenvedossaan, että se ei aio
neuvotella omien koulutus- ja terveydenhuolto- ja AV-alojensa markkinoiden
avaamisesta ulkomaiselle kilpailulle.
Neuvottelukierroksella EU:n tavoitteisiin kuuluu
unionin ulkopuolisten maiden vesihuollon avaaminen EU:ssa päämajaansa
pitäville monikansallisille yhtiöille. Neuvottelutarjouksen julkistettuun
yhteenvetoon sisältyy kysymys-vastaus-osio. Kysymykseen "Miksi EU on
esittänyt kehitysmaille vettä koskevia pyyntöjä" aineistossa vastataan
seuraavasti:
"EU uskoo, että palvelukauppaa koskevilla
neuvotteluilla on mahdollista tukea kansainvälisiä pyrkimyksiä parantaa
veden saatavuutta. Monelle ihmiselle veden saanti julkisena palveluna pysyy
etäisenä toiveena. Ilman järjestettyä veden tarjontaa on 1,1 miljardia
ihmistä, eikä muidenkaan käytettävissä oleva vesi ole aina välttämättä
turvallista. Vesihuollon perusrakenteet vaativat suuria pääomia. Sen vuoksi
julkista rahoitusta on tarpeen täydentää yksityisellä pääomalla ja tehdä
vesihuolto nykyistä houkuttelevammaksi yksityisille sijoittajille."
"Miten pyyntö vaikuttaa isäntähallitusten kykyyn
hallita vesivarojaan ja veden jakelua", EU yhteenvedossa kysytään.
Vastaus kuuluu näin:
"Ehdotuksemme koskee ainoastaan vedentoimituspalveluja.
Se ei koske pääsyä vesivaroihin, eikä vesivarojen omistusta. Emme ehdota
vesikauppaa yli maitten rajojen (mikä ei sitä paitsi olisikaan palvelua).
Ehdotukset eivät mitenkään vaikuta isäntähallitusten kykyyn säännellä
vesihuoltoa, hinnoitella kohtuullisesti ja varmistaa köyhien veden
saatavuus."
Yhteenvetonsa kysymys-vastaus-osiossa EU kiinnittää
huomiota myös tarjoukseensa avata markkinoitaan ns. neljännessä
toimitusmuodossa tapahtuvalle ulkomaisen työvoiman tarjonnalle. Sillä tarkoitetaan
toisesta maasta tulleen luonnollisen henkilön, esimerkiksi tietokoneasiantuntijan,
antamaa palvelua. Koko GATS-sopimukseen kriittisesti
suhtautuva GATSwatch leimaa EU:n neljättä toimitusmuotoa koskevan tarjouksen
kikaksi, jolla EU koettaa saada neuvottelukierroksella uskottavuutta esiintymiselleen kehitysmaiden
tukijana ja niiden tarpeiden ymmärtäjänä. EU:n yhteenvedon mukaan Kiina ja Intia ovat olleet
erityisen innokkaita vaatimaan työvoimalleen nykyistä vapaampaa pääsyä EU:n
markkinoille.
>>> EU:n tarjous kansainvälisen palvelukaupan sääntöjä koskevissa
neuvotteluissa:
Trade in Services, Conditional offer from the EC and its Member States 29
April 2003, 116 pdf-sivua
>>>
GATSwatch kommentoi lyhyesti EU:n neuvottelutarjousta ja siihen liittyviä
ilmiöitä
Painostus on lisännyt EU:n avoimuutta
(21.05.2003) Ay-liikkeen ja
kansalaisjärjestöjen painostus on saanut EU:n toimimaan palvelukaupan
sääntöjen uudella neuvottelukierroksella epätavallisen avoimesti. Ellei
EU:ta olisi kuukaudesta toiseen arvosteltu salailusta, unioni tuskin olisi
julkistanut neuvottelupyyntöjään ja -tarjouksiaan viime kuukausien
laajuudessa.
EU:n komissio selvittää kilpailun
lisäämisen tarvetta vesihuollossa
(21.05.2003) Euroopan komissio on alkanut
selvittää vallitsevaa kilpailutilannetta vesihuollossa. Sisämarkkinoiden
strategiaa 2003-2006 koskevalla kysymys-vastaus-sivulla komissio perustelee,
miksi se on selvityttää vesihuollon tilaa. Aineistossa vastataan näin
kysymykseen, mitä seurauksia olisi vesisektorin avaamisella kilpailulle:
"Vesi on sisämarkkinoiden tärkeä sektori. Se
vuotuinen liikevaihto on arviolta 80 miljardia euroa, mikä ylittää
kaasusektorin liikevaihdon. Vesihuolto kuuluu niihin harvoihin sektoreihin,
johon yhteisö ei ole vielä alkanut vaikuttaa. Euroopan vesisektori on
rakenteellisesti varsin hajanainen ja sitä hallitsevat paikalliset
monopolit. Joissakin tapauksissa operaattoreille myönnetyt yksinoikeudet
ovat kestoltaan pidempiä kuin olisi tarpeen investointikulujen
peittämiseksi, mikä rajoittaa kilpailua. Vesilaitosten suorituskyky ja
hinnoittelu vaihtelevat huomattavasti EU-maasta toiseen. Kaikkia eroavuuksia
ei voida selittää veden saatavuuden eroilla tai muilla ulkoisilla syillä,
kuten ilmastolla."
Komissio aikoo kuulla selvityksen teossa kaikkia
asianosaisia ja pyytää analyysiä koskevia kommentteja eri tahoilta.
"Kilpailun tehostamisen kaikkia vaihtoehtoja harkitaan, lainsäädäntö mukaan
lukien", kysymys-vastaus-sivulla todetaan.
"Komissio ei kuitenkaan puutu siihen, tulisiko
vesioperaattoreiden olla yksityisesti vai julkisesti omistettuja, koska asia
jää jäsenmaiden toimivaltaan", aineistossa vahvistetaan.
Euroopan julkisten
palvelujen federaatio (EPSU), jonka suomalaisiin jäsenliittoihin kuuluu muun
muassa KTV, on tuoreeltaan torjunut komission uuden siirron vesisektorilla.
Komission esittämät perustelut eivät EPSUn mielestä ole vakuuttavia. -
lähde:
EU Internal Marjet Strategy 2003-2006 FAQ (07.05.2003)
>>>
EU Internal Market Strategy and Implementation 2003-2006 (07.05.2003)
EU:n tulevaisuuskonventissa pyrkimyksiä
siirtää sosiaali- ja terveysasioiden päätösvaltaa jäsenmaista Brysseliin
(21.05.2003) EU:ssa sosiaali- ja
terveyspalvelut, koulutus, kulttuuri ja AV-asiat kuuluvat ns. jaetun
toimivallan piiriin. Jäsenmaat päättävät itsenäisesti näiden toimialojen
politiikastaan. EU:n tulevaisuuskonventissa on vahvoja voimia, jotka
haluavat siirtää alat jaetun toimivallan piiristä ns. yhteisötoimivallan
piiriin. Viime vuosien kokemukset antavat aiheen epäillä, että se
voimistaisi markkinalähtöistä ohjausta sosiaali-, terveys-, koulutus-,
kulttuuri- ja AV-aloilla. Ay-liikkeessä ja kansalaisjärjestöissä pyrkimykset
niitä koskevan toimivallan uusjakoon ovat herättäneet huolestuneisuutta.
>>>
Eurooppa-valmistelukunta (konventti)
>>>
Kansanedustaja Kimmo Kiljusen (sd) aloitteet ja puheet Euroopan konventissa
Teollisuusmaiden kehitysapu kasvoi 2002
(21.05.2003) Taloudellisesti kehittyneet maat (ns. DAC-maat)
käyttivät vuonna 2002 lähes 57 miljardia dollaria kehitysyhteistyöhön. Se
merkitsi edelliseen vuoteen verrattuna avun reaaliarvon viiden prosentin kasvua. Kehitysyhteistyön
määrärahojen osuus bruttokansantulosta nousi 0,22 prosentista 0,23
prosenttiin. Noususta huolimatta BKTL-osuus ei yltänyt vieläkään edes kolmasosaan YK:n jo yli 30 vuotta sitten
omaksumasta 0,7 prosentin suosituksesta. -
lähde:
global.finland 24.04.2003
Eliniänodote pitenee puolessa
vuosisadassa peräti 11 vuotta
(21.05.2003) YK:n väestötoimisto ennustaa, että vuosina 2045-2050
syntyvät elävät keskimäärin 76-vuotiaiksi. Ennusteen mukaan ikäryhmän naiset
elävät keskimäärin 78,5 vuotta, miehet 73,7 vuotta. Puoli vuosisataa aiemmin
eli vuosina 1995-2000 syntyneiden YK:n väestötoimisto ennustaa elävän
keskimäärin 65-vuotiaiksi. Jos ennusteet toteutuvat, väestön keskimääräinen
elinikä pitenee näin 50 vuodessa 11 vuotta. Pitenemisvauhti olisi silloin
lähes puolittunut, koska vuosista 1950-1955 vuosiin 2000-2005 eliniänodote
pitenee 19,5 vuotta. - lähde:
United Nations Population Division, World population
prospects, population database
Imeväiskuolleisuus vähenee kolmasosaan
(21.05.2003) YK:n väestötoimisto ennustaa, että vuosina 2045-2050
tuhannesta syntyneestä lapsesta 19,4 kuolee ennen ensimmäistä
syntymäpäiväänsä. Jos ennuste toteutuu käytännössä, imeväiskuolleisuus
laskee kolmasosaan sen tasosta 1990-luvun lopulla. Samanlainen kolmasosaan
supistuminen kyettiin toteuttamaan 1900-luvun jälkipuoliskolla. Vuosina
1950-1955 tuhannesta syntyneestä lapsesta ensimmäisen elinvuotensa aikana kuoli 157. - lähde:
United Nations Population Division, World population
prospects, population database
Yhä lähes miljardi lukutaidotonta aikuista
(21.05.2003) Unescon tuoreimman ennusteen mukaan 15 vuotta täyttäneistä
ihmisistä 857 miljoonaa ei osaa lukea vuonna 2005. Lukutaidottomien määrän
väheneminen on hidasta, koska vuonna 1990 heitä oli 895 miljoonaa. Vuonna
2005 puolet lukutaidottomista on intialaisia ja sen naapurimaiden asukkaita.
Lukutaidottomista naisten osuus pysyy vuosina 1990-2005 käytännöllisesti
katsoen muuttumattomana. Se on runsaat 63 prosenttia. -
lähde:
UNESCO's World Education Indicators
(excel-tiedosto) |
+ |
 |
+ |
"European Commissioner
Lamy continues to argue that public services are not a target in its
negotiations on GATS. How can one believe the Commission if at the same time,
and together with the US, it is asking other countries to remove barriers to
protect public services."
-
European Federation of Public Service Unions (EPSU),
on its web site 11.04.2003
EPSU syyttää EU:ta hurskastelusta EU:n
arvostellessa Venäjän linjaa palveluja koskevan kilpailun rajoittamisessa.
EPSU mukaan Venäjän rajoitukset ovat samanlaisia kuin EU:n. -
EPSUn kannanotto
11.04.2003
World Development Movement analysoi
terävästi pyyntöjä, jotka EU on osoittanut kehitysmaille niiden
palveluamrkkinoiden avaamiseksi. -
Whose development agenda? (45 pdf-sivua)
"Sars näyttää hyvin dramaattisella tavalla, että
elämme globaalissa maailmassa." - Unaidsin johtaja Peter Piot,
Helsingin Sanomat 11.5.2003
GATS-neuvottelujen aikataulu petti,
Globalisaatio 10.04.2003
"Palvelukauppaa
koskevissa GATS-neuvotteluissa ei WTO-foorumilla ole esiintynyt vastaavia
intohimoja kuin maataloudessa tai kehitysmaakysymyksissä. Kansallisella
tasolla aihe on sen sijaan aikamoisen huomion kohteena, koska se liitetään
julkisten palveluiden säilyttämisestä käytävään keskusteluun. GATS-sopimus
ei kuitenkaan kata julkisia palveluja, joten sen osuudesta käyty keskustelu
on osittain keinotekoista." -
Ulkoministeriön kauppapoliittisen osaston osastopäällikön sijainen Vesa
Himanen,
Cancunin WTO-kokouksesta Seattlen toisinto?, Kauppapolitiikka 1-2003
(28.02.2003)
Ulkoasiainneuvos Vesa Himanen:
Vaarantavatko Irak ja Sars WTO-kierroksen?, Kauppapolitiikka 2-2003
(15.05.2003)
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki:
Cancunin WTO-kokouksen on onnistuttava, UM:n tiedote 30.04.2003
"Olemme
sitoutuneet hallitusohjelmassa (kehitysyhteistyön) määrärahojen
kasvattamiseen, ja Holkerin työryhmän tavoitteen mukaisesti pyrimme
saavuttamaan 0,7 prosentin tason vuoteen 2010 mennessä. Toukokuussa tullaan
käymään tarkemmat keskustelut tämän korotuksen vuositasoista. Tehtäväni on
osaltani vastata tämän toteutumisesta sekä käytännön toimeenpanosta."
-
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki,
UM:n tiedote 26.04.2003
Meri Koivusalo:
The Impact of WTO Agreements on Health and Development Policies, January
2003 (8 pdf-sivua)
Vuonna 1999 alle dollarin
päivässä kulutuksella eli 1,2 miljardia ihmistä. Vuosikymmenen alussa heitä
oli 1,3 miljardia. Alle dollarilla päivässä eläneiden osuus lasku 29
prosentista 23 prosenttiin. - lähde:
Maailmanpankki,
WDI 2002 Economy
Maailmanpankki ennustaa, että vuonna 2015
alle dollarin päivässä kulutuksella elää 753 miljoonaa ihmistä. Afrikassa
heistä elää 345 miljoonaa, Etelä-Aasiassa 279 miljoonaa ja muilla alueilla
yhteensä 129 miljoonaa. Alle kahden dollarin päivätuloilla elävien määrä
laskee vuosina 1990-2015 yli 2,7 miljardista noin 2,2 miljardiin.
Aliravittujen määrä laski 1990-luvulla vähän yli 800 miljoonasta hieman alle
800 miljoonaa. Maailmanpankki arvioi, että vuonna 2015 aliravittuja on 200
miljoonaa vähemmän kuin vuosituhannen alussa. -
lähde: Millenium Development Goals,
Eradicate extreme poverty and hunger
GATS-neuvottelujen
uutisia ja taustatietoja
|
+ |
 |