Walrus ja biisilista

Subject: Walrus ja biisilista
From: Pekka Niiranen (pekka.niiranen@kanetti.net)
Date: Mon 23 Feb 2004 - 23:04:25 EET

Terve teille kaikille Zapasta kiinnostuneet. Olen uusvanha herran
kuuntelija. Pidän juuri tälläisesta musiikista, josta ei voi tietää mitä
seuraavassa tahdissa tapahtuu. Itse innostuin Zapasta 70-luvun lopulla Sheik
Yerbouti- levystä. Siinä oli jotain kaikkea mahdollista. Sen jälkeen oli
menoa. Nyttemmin omistan noita virallisia julkaisuja noin kolmekymmentä
siivua. Toki paljon on vielä hankittavaa.

Onko teillä minkäänlaista mielikuvaa Zapan viimeisimmästä keikasta Suomessa.
Itselleni konsertissa tuli hieman monimutkainen fiilis. Iso bändi ja paljon
soittoa. Onko saatavilla biisilistaa? Muistaakseni he esittivät Beatlesin I
am the Walruksen. Onko sitä julkaistu mitenkään levymuodossa? Onneksi nuo
kolme levyä ovat antaneet sitten myöhemmin mahdollisuuden ymmärtää mistä
oikein oli kysymys. Pidän tuota ison bändin tuotosta Zapan julkaisujen
kohokohtana.( Broadway.../The Best Band.../make a Jazz...)

Kotona minulla ei ole varsinaista lupaa kuunnella Zappaa silloin kun muut
ovat läsnä. Vaimoni mukaan musiikki on hermostuttavaa kuunneltavaa. Kuulemma
kaikki soittajat soittavat samaan aikaan eri biisiä, kyseessä on
jonkinlainen hallittu kaaos. Vähän kauempaa katsottuna siinä on vaaransa.
Jos äkkinäinen ostaa ensimmäiseksi jonkun vaikean Zapan levyn niin silloin
harrastus voi loppua siihen. Vasta näin monen vuoden jälkeen voin sanoa että
rakkaus senkun vain syvenee, toki paljon on vielä sitä kaaosta josta en
ymmärrä mitään.

Pekka Niiranen

---