Re: VS: bootleg

Subject: Re: VS: bootleg
From: Juhani Heinonen (juhani.heinonen@johtolanka.fi)
Date: Tue 19 Aug 2003 - 12:34:38 EEST

Huomenta!

Hyvä kirjoitus, Kiitos Kari! Sen verran haluan kommentoida, että
yksi yhteen kopioiden tekeminn CD levyistä ei välttämättä ole
kovinkaan helppoa. Polttovaihetta kriittisempi vaihe on audio CD:n
lukeminen. Jos audio CD:n kopioi polttosoftan kopioi toiminnolla
lopputulos EI OLE alkuperäisen eksakti kopio, vaan jotain sinne
päin. Tässä on siis sama generaatio-ongelma, joka vaivaa nauhoja.
Sitä ei vaan niin yleisesti tiedetä.

Ainoa ohjelma, jonka avulla saattaa onnistua tekemään
tarkalleen yksi yhteen kopion on EAC (Exact Audio Copy).
Tämän ohjelman käyttö on treidaajalle välttämättömyys. Se
on ilmainen ja sen voi imuroida osoitteesta
www.exactaudiocopy.de

Nykyisin en yleensä halua treidata audio levyjä lainkaan.
SHN, APE ja WAV tiedostot voi polttaa tavalliselle data
CD:lle, jonka kopioiminen on paljon helpompaa kuin audio CD:n.

SH ja APE ovat häviöttömiä audio datan pakkausmuotoja. Niihin
tarvittavat ohjelmat ovat ilmaisia ja ne voi voi imuroida seuraavista
osoitteista:
http://www.monkeysaudio.com/
http://home.att.net/~mkw/mkwact.html

Etiikasta vielä sen verran, että kyllä ne bootlegien tekijät jotain
nettoavatkin. Nykyisin treidaajat bootleggaavat bootleggaajia
ihan hyvillä mielin. Piraattien tekeminen ja julkaisemattoman
materiaalin myyminen ovat anteeksiantamattomia syntejä.
Buutseja parempilaatuisia juttuja on liikkeellä paljon alan
harrastajien parissa.

t. Juhani