Vastaus E-Tero Järvelle

Subject: Vastaus E-Tero Järvelle
From: Heikki Poroila (poroila@kaapeli.fi)
Date: Wed 06 Jun 2001 - 00:29:47 EEST

Tommi Ojanperä vastailee Järven kysymyksiin näin:

> Jos mulla on Läther ja kasa muita(yhdellä on I am the slime), niin miksi
> tarvitsisin New York kokoelmaa? Esim "I promise to..." on kai sama kuin
> Läther boksissa.

Ei se mikään varsinainen kokoelma ole, vaan materiaalia vuoden 1976
NYC:in joulukonserteista.
Miksikö hankkisit? Koska olet Zappa-friikki ja haluat käsiisi kaiken
mahdollisen matskun?
Lätherin omistajalle päätös on tietysti rankka, kun osa raidoista on jo
ennestään tuttuja. Levyllä on kuitenkin "Cruisin' for
Burgersista" mainio 9-minuuttinen versio, hervoton "Pound for a Brown",
yllättävä mutta ei kovin tärkeä "Big Leg Emma", upea
"Sofa", jumalattoman hieno "Black Page #2", ja erittäin hyvä
12-minuuttinen "The Torture Never Stops".

> Toinen kysymys. Vaikka käytänkin englantia joka päivä, en vieläkään tiedä
> sanan vamp tarkoitusta musiikillisesti.

The New Oxford Dictionary of English sanoo näin: "... 2. (in jazz and
popular music) a short, simple introductory
passage, usually repeated several times until otherwise instructed."

Viimeisen pilkun jälkeinen osa pätee Zappan tapauksessa täysin, mutta
Zappan puheessa yleensä kyseessä on se mikä tahansa
komppi/riffi, jonka "päälle" Zappa loihti kitarasoolonsa. Zappa tietysti
soitti sooloja tiettyjen biisien aikana ja niillä biiseillä
oli kullakin joku tyypillinen "vamp", jota bändi soitti soolon aikana.
Tietyn biisin "vamp" saattoi tietysti vaihdella eri
kiertueilla, kun sovitus muuttui. Niinpä esim. "Drowning Witchissä" on
aivan selvät "vamp"-osiot, joiden aikana Zappa soitti soolonsa.
Siinä vaiheessa, kun Zappa totesi, että "jaaha, soolo tuli valmiiksi",
niin merkistä bändi siirtyi biisissä "eteenpäin".

Tommi A. Ojanpera <tojan@itu.st.jyu.fi>

--
Viestin välitti
Heikki Poroila

"Musiikki on parasta - Music is the best"