Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Pumpsikset, Roikoset, ynnä muut HYK:ssa

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 29.04.2005 - 13:32:32

Sarjakuvaseuran kirjasto on ohittamaton paikka, kun suomalaista
sarjakuvaa haluaa tutkia. Siellä on käsittääkseni paljonkin
omakustannejulkaisuja, joita ei ole toimitettu lain mukaisina
vapaakappaleina Kansalliskirjaston (HYK:n) kokoelmiin. Niille on
ymmärtääkseni järjestetty Araliksessa tarkempi vartiointi ja tiukemmat
käyttöehdot.
Olen koittanut paimentaa omakustannejulkaisuja muilla tavoin tänne
meillekin, mutta konstit ovat olleet aika rajalliset. (Uusin kikka on
ollut pyytää järjestämään kolehtilaatikko sarjakuvafestareiden
yhteyteen. Se onkin tuottanut mukavia nippuja, joita voi koittaa
jäljittää myöhemmin Fennica-tietokannasta esim. nimekkeen perusteella.
Luettelointi on toisinaan minimitasoa, mutta se on pientä: keskeistä on,
että nämä julkaisut ovat vuoden, vuosikymmenen, vuosisadan - jne. -
kuluttua tutkijain tavoitettavissa.
- Joo, tosiaan: nyt kun Jii Roikonen sai Puupäähatun ja
Kansalliskirjastossa on Roikosen näyttely - ja hyvä infopaketti
kaverista - niin tarkistin kiinnostuksen vuoksi, onko meidän
kansalliskokoelmassa kaikki JR:n erillisjulkaisut. Kolme puuttui.Yhden
onnistuin ruinaamaan JR:ltä itteltään, mutta kaksi jäi edelleen
puuttumaan: Riddle ja Jasso iskee jälleen.

*** Jalon aatteen vuoksi tämmöisen vappumelskeen piti *** Heikki

(PS. Pistin tämän tahallanikin Puhekupla-palstalle, jotta omien
julkaisujen tekijät muistaisivat, että on yksi paikka, jonka
velvoitteena on säilyttää kaikki suomalaiset painatteet tutkijain
tavoitettavissa hamaan maailman loppuun: Helsingin yliopiston kirjasto -
Kansalliskirjasto. Vapaakappalelaki hätistää teidän kirjapainojanne
lähettämään HYK:oon laissa säädetyn pikku määrän jokaista painamaansa
juttua. Mutta voisitte lisäksi nykäistä kirjapainon yhteyshenkilöä:
"Kaipa muistatte lähettää tästä vapaakappaleet Helsingin yliopiston
kirjastoon?" Ja jos painatte itse, niin muistuttakaas itseänne.)

PPS. Iloista vappua kaikille.

--
Heikki Kaukoranta
(heikki.kaukoranta@helsinki.fi)