Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Dodger: vXXnnetty torttua oikein olan takaa ?

From: hans nissen (drsplendid@hotmail.com)
Date: 14.12.2003 - 19:18:18

En ole kyseistä Dodger-lehteä nähnyt kuin ohimennen, mutta luulisin että
olisi syytä pohtia tämän yhden numeron epäkelpoisuuden sijaan, onko Suomessa
ylipäätään ilmestynyt yhtään toimivaa epäkaupallista sarjakuvakokoelmaa (tai
lehteä) sitten Suuren Kurpitsan ja Sarjakuvastimen.

Vallalla tuntuu olevan karkeasti jaettuna kaksi yhtä kammottavaa
koulukuntaa: Keskinkertaiset graafiset suunnittelijat jotka piirtävät
sarjakuvia harrastuksenaan ja kirjallisissa pyrkimyksissään epäonnistuneet
yrittäjät. Molempien julkaisuja (ja lasken itse toimittamani lehdet samaan
joukkoon) tavatessa en malta olla ajattelematta sitä että tarina/sisältö on
se asia joka houkuttelee ihmisen lukemaan nämä julkaisut uudelleen sen
jälkeen kun on ostoerehdyksen jälkeen katsellut miellyttävät kuvat. Enpä
pysty muistamaan montaakaan (lue: yhtään) kokoelmaa joista ei olisi jäänyt
sisällöllisesti huono tai olematon jälkimaku.

Olen kuluneet viisi vuotta yrittänyt toimittaa ubu-lehteni kolmatta numeroa
ja kokenut sen mahdottomaksi. Ainakin sen jälkeen kun aloin kiinnittää
huomiota käsikirjoituksiin. Suomessa on yhden käden sormilla laskettava
määrä vakavasti otettavia vaihtoehtosarjakuvan tekijöitä ja heistä
ainoastaan harva tekee lyhyitä juttuja jotka soveltuisivat
antologiamuotoisen julkaisun tykötarpeiksi. Tämä tiedonjyvänen kun
risteytetään sen valitettavan tosiasian kanssa että oikeilta lehdiltä
näyttäviä, visuaalisuudellaan ostokynnyksen ylittäviä julkaisuja ilmestyy
riesaksi asti, voi päätellä ettei julkaisukelpoisia sarjakuvia riitä joka
lehteen. Ja koska hyvät tekijät ovat jakaantuneet julkaisukenttään siten
että yksi tai kaksi taiteilee kuhunkin lehteen, on seuraus se ettei yksikään
julkaisu ole kovin hyvä tai tasalaatuinen tai yllättävä tai yhtään mitään.
Ja koska yksikään julkaisu ei ole hyvä, on (lahjakkaiden) tekijöiden
motivaatio nollassa eikä huonommillakaan ole tarvetta pyrkiä
kunnianhimoisempiin yritelmiin.

Hans Nissen

PS. Loukkaannun kaikkien suomalaisten koululaisten puolesta jos
Kevätpörriäisiä ja vastaavia jatkossa verrataan keskinkertaisiin
sarjakuvajulkaisuihin. Aika moni tälläkin postituslistalla on mahdollisesti
aloittanut julkaisutoimintansa moisesta lehdestä ja mennyt sen jälkeen
pelkästään kehnompaan suuntaan.

PS. Itseni kaltaisille keskinkertaisille graafisille suunnittelijoilla voin
vinkkinä kertoa että ruuanlaitto tyydyttää samoja tarpeita kuin sarjakuvien
piirustelu ja vie mahdollisesti myös päivittäin saman verran aikaa. Jos ei
ole tarinaa kerrottavana ja suhtautuu piirtämiseenkin pelkkänä mukavana
harrasteena, voi pistää lettutaikinan pannulle paistumaan ja tästä puhteesta
jää sentään (ehkä) nautittava lopputulos mussuteltavaksi.