Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] arkistointi (oli: re: Sarjainfon toimittajat Ville ja Vesa)

From: inari kylänen (ikylanen@urova.fi)
Date: 22.09.2003 - 15:02:02

> projekti, jossa ainakin vanhimmat Sarjainfon numerot skannattaisiin cd-rompulle.
> Tuskinpa vahamonisteet kestävät kovin montaa vuosikymmentä...

Kuten Reima jo ennätti todeta, ovat romppujen arkistointiominaisuudet vielä kovin
kyseenalaisia. Kukaan ei tiedä kuinka monta vuotta/vuosikymmentä itse poltettu romppu
säilyttää tietoa. Muistan jostain lukeneeni, että kotipolttoisen CD:n pinta hapertuu varsin
nopeasti (siis arkistointimielessä, jolloin puhutaan jo useammista vuosista)
lukukelvottomaksi. Lisäksi pitää muistaa konekannassa tapahtuvat muutokset, jotka ovat
täysin arvaamattomia. Jos standardi muuttuu, ei vanhaa romppua pystytä enää
lukemaan.

Vanhojen infojen arkistointi on tärkeää. Kaikki pisteet sille, joka uskaltautuu hommaan
ryhtyä.

 ^ ^
 o O inari
  ¨