Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] kääks. tulostin ongelma

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 18.07.2003 - 22:36:36

><-- No niin. Just tätä mä tarkoitin sillä mun värikartalla... Mulla on
>siis sellainen kirjapainosta hankittu värikartta, josta katson värit ja
>sitten valitsen saman tuolta valikosta.
En ole kuullutkaan, että Pantone -karttaa saisi kirjapainosta. Se kun on
kaupassa niin julmetun kallis. Cmyck kartan saa ilmaiseksi ainakin
Gummerukselta kun tilaa kotisivun kautta "Gummeruksen Kirjapalvelut" -kirjan.

Hiffasin kyllä, että Fotari (tai Corelli tms.) näyttää pantonevärejä (ja
muklaa ne CMYKiksi), mutta kuten sanottu, ruutuuni en niissä luota senkään
vertaa kuin CMYKi väreihin. Ja kuten täällä listalla on jo ennenkin
todettu. Paperi, ja lähinnä sen sävy sekä imevyys vaikuttaa reippahasti
lopputulokseen.

CMYK värit on joka painossa lähestulkoon samat (kun ne on purkissa
valmiina), mutta eri painojen käyttämissä papruissa on eroja. CMYK-värit on
minusta sillee aika simppelit, että ne on aika loogiset, jos vaan on
prosenttihahmotus päässä. Aika äkkiä sitä oppii muistamaan/tietämään mistä
saa sekoittamalla mitäkin.

Reima