Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] sanomalehtisarjakuvat

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 12.06.2003 - 09:24:24

Itse olen aina kokenut ongelmalliseksi ns. filtterit. (Stripin teossa on
toki muitakin ongelmallisia paikkoja kuten ideointi ja piirtäminen...)

Oli se sitten mainostoimisto joka myy tekemäni sarjan asiakkaalleen tai
syndikaatti joka myy sarjan päätoimittajalle. Päätöksenteko sisällöstä ja
sarjan "hyvyydestä" menee niin kauas siitä lukijasta, että hoh hoijaa.
Voiko tuollaisen seulan läpi mennä juurikaan muuta kuin hajutonta ja
mautonta materiaalia? Nämä päättäjät TIETÄVÄT mitä lukijat haluavat, ja he
tietävät tietäävänsä.

Vahingossa tietty voi mennä läpi muutakin. Ja siten, jos ensin tekee
pliisua ja lisää juttuunsa särmää vasta myöhemmin. Kummallista touhua
kumminkin. Syndikaatti myy sarjakuvaa (ja lehti tarkastelee) kulutettavana
TUOTTEENA. Ei taiteena - tai edes hengen hedelmänä/sisältönä.

Reima