Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Dragon Ball ( + mediailmiöt ja sensuuri ).

From: max_turunen@yahoo.com
Date: 22.05.2003 - 22:53:53

--- Maria Björklund <maria_b@welho.com> wrote:

> Niin, Dragon Ball sitten vedettiin myynnistä. Kuka
> kustantaja Suomessa tämän
> jälkeen uskaltaa koskea mangaan pitkällä
> tikullakaan? Kolibri kun kuitenkin
> pelasi niin varman päälle kuin suinkin on
> mahdollista: valitsi maailman
> myydyimmän mangan, josta lisäksi pyörii parhaillaan
> anime-sarja tv:ssä.
> Sarjakuvan, joka on mennyt kansaan kuin häkä lähes
> kaikissa Euroopankin
> maissa. Mikä olisi voinut olla varmempi sijoitus?

Ihmiset voivat olla masentavia. Pistää miettimään
voiko asioista vankan varmoja ja samalla täysin
tietämättömiä, lähinnä yleistystä ja yleistä
yhteisönsä mielipidettä totuutena pitäviä ihmisiä
pitää omista teoistaan vastuussa olevina aikuisina.

Ehkä niihin pitää suhtautua luonnonvoimana nimeltä
"suurin yksittäinen äänestäjäryhmä", ja vain ottaa
huomioon se että mitä heille mediasta syötetäänkin
autoritäärisiltä tahoilta on heidän silmissään totta
ja millä tavalla samainen media esittää heille
"enemmistön" ajattelevan ja käyttäytyvän, on hyvin
pian se miten he itse ajattelevat ja käyttäytyvät.
Tavallaan "kauko-ohjattavaa" massaa, hyvässä ja
pahassa. Jos näihin ihmisiin jotka eivät ole
henkisesti, päänsä sisällä, itsenäistyneet, eivätkä
välttämättä koskaan itsenäistykkään, suhtautuu näin,
eikä odotakkaan mitään muuta, ehkä välttyy ikäviltä
yllätyksiltä ja pettymyksiltä.

Mitä tulee Sarjakuvien sensurointiin, meininkihän on
mennyt hyvin merkilliseksi monissa tapauksissa USA:ssa
(Land of the Frightened and Oppressed ? What happened
to the Land of the Free ?). Sarjakuva-ala siellä omaa
enemmän resursseja kuin täällä, ja ovatkin perustaneet
oman rahaston älyttömien lakijuttujen takia: Comic
Book Legal Defense Fund. (Löytynee Netistä hakemalla
virallisella lyhenteellä CBLDF). Laki on siellä
erilainen (ja vaihtelee paljon vielä osavaltiosta
toiseen), mutta ehkä heidän sivustoiltaan löytyisi
ideoita siihen kuinka menetellä, jos ei tässä (ainakin
itse inhoan Dragon Ballia, ja suurta *osaa* mangasta,
mutta inhoan sensuuria vielä enemmän) niin
mahdollisissa tulevissa tapauksissa. Mielestäni on
hyvä varautua, kuten Sage Groo:ssa sanoo "Catastrophe
that happens is the one you didn't prepare for". Jos
ei muuten, niin siksi että on älytöntä että ihmiset
joutuvat hävittämään harmittomia mangakokoelmiaan
(niin paljon kuin mangaa inhoankin) *poliisin* ja
*yleisen hirviöksi leimautumisen* pelossa.
Henkilökohtaisesti enemmän siksi että minä ainakaan en
aio katsoa tumput suorina kun alaani ja sen tekijöitä
julkisuudessa leimataan, mustamaalataan, ja
"hirviöidään" yhteiskunnan (tai ainakin sen
merkittävän osan) silmissä.

Max Turunen

  Vaikka miten pitäisitte paranoidina, vaikka miten
muokkaisivat kauniita ilmaisuja asiasta
julkilausumissa, taittamani maanlajuinen lehti *on*
sensuroitu Suomessa poliittisista syistä muutama vuosi
sitten. (Lehti ei sisältänyt laittommuksia tai
moraalittomuuksia, lähinnä suuren artikkelin EU:n
mekaniikasta, joka oli koottu julkisista virallisista
lähteistä).