Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: harmaasävyt

From: kaltsu kallio (kaltsu@hotmail.com)
Date: 08.04.2003 - 15:44:44

>No ei vaan kyse on siitä, että bitmap-kuvana skannattaessa skanneri jakaa
>skannattavan kohteen tasan kahteen väriin: mustaan ja valkoiseen. Tällöin
>esimerkiksi vaalean harmaan lika yms. tahrat eivät näy skannatussa
>piirroksessa, kun ne ovat lähempänä valkoista kuin mustaa. Eli viiva on
>mustaa ja tausta on puhtaan valkoista.
>
>Tokihan kuvan voi muuttaa myös jälkikäteen Photoshopissa yksivärikuvaksi
>tai
>käyttää erilaisia filttereitä näiden poistamiseen, mutta miksi suotta nähdä
>ylimääräistä vaivaa kun työmäärää voi vähentää jo skannausvaiheessa.

Kuten jo sanoin, ylimääräisen harmauden sun muut sotkut saa hyvin helposti
pois kirkkautta ja kontrastia säätämällä(eikä siihen mene kuin pari hiiren
painallusta). Kun taas bitmappina skannatessa kuvan koosta tulee väistämättä
tolkuttoman kokoinen(mikäli haluaa legotaudin välttää). Tällä on hyvin
paljon merkitystä varsinkin pienitehoisimmilla koneilla.

>Eikä kyse ole pilkunbylsimisestä. Oikean tekniikan valitsemisessa on aika
>iso vaikutus siihen, miltä kuva näyttää lopullisessa käyttökohteessaan.

Pilkunbylsimisessä ei ole mitään vikaa. Sorrun siihen parhaillaan itsekin.
Siihen minä halusin puuttua että minusta tuntuu että turhankin moni
suhtautuu hyvin kummallisesti(puritaanisesti?!) tähän tietokoneilla
työskentelyyn. Suurennetaan kuvaa 100-kertaisesti ja tutkitaan lukulasit
vinksallaan että jokainen pirun pikseli on musta vaikka sillä ei
lopputuloksen kannalta olisi välttämättä mitään väliä. Ja sitten neuvotaan
muita että näin tämä pitää tehdä.

NOT!

Minäkin pidän mustastani mustana ja valkoisestani valkoisena, mutten pelkää
harmaan sekoittamista joukkoon mikäli se tekee työskentelystäni helpompaa
eikä lopputulosta haittaa.

ka l ts U

http://www.kotiposti.net/kaltsukallio/

STOP MORE SPAM with the new MSN 8 and get 2 months FREE*