Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Mangaa kioskeihin - jatkoa

From: Aura Ijäs (psykotommi@luukku.com)
Date: 07.04.2003 - 13:52:52

> Teemu O:
> Tiedän olevani fakkiintunut pelle, mutta voisiko joku kertoa edes
> yhden
> hyvän syyn, miksi Mangasta pitäisi olla kiinnostunut?

Jaa-a.... Taidanpa tässä toistaa itseäni, mutta toistetaan vaan. Tämä "manga" on nääs japanilaista SARJAKUVAA. Kannattaisi ehkä lukea sarjakuva sarjakuvana eikä miettiä mistä maasta se on tullut..... Totta on, että tyylissä on lähes aina sitä jotain mikä tekee siitä 'mangaa', ja jos ei voi manga-tyyliä sietää niin eihän se lukeminenkaan luonnistu. Itse kuitenkin pidän mangasta, vaikkakaan en kaikkien piirtäjien tyylistä.... Se kostautuu kun tyylissä on vähänkään vaikutteita, ne poimitaan heti silmiin ja sanotaan, että "mangaa" vaikka vaikutteita ei olisikaan enempää kuin Tezukalla aikoinaan länsimaisista sarjoista.

> Itse en jaksa kiinnostua pikkupöksyisistä pikkutytöistä niin paljoa, että
> haluaisin siitä maksaa.

Eihän niitä pikkutyttöjä joka sarjakuvasta löydy, vaikka totta on, että Japanin kulttuurissa on jotain hieman kieroutunutta mitä tulee koulutyttöihin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että suurin osa länsimaissa julkaistuista nimikkeistä on suunnattu teineille - joten hahmot ovat saman ikäisiä kuin kohdeyleisönsä. Kuitenkin sääli, että niin monen ihmisen käsitys Japanin sarjakuvakulttuurista on "Pokemon" tai sitten "seksiä ja lonkeroita".

>Myös mangaa leimaava lue nopeasti-kerää kaikki -meininki
> jotenkin etoo.

Tuosta tulee taas tuo Pokemon mieleen. Kerää heti kaikki nyt. Joo.... Itse pidän pitkistä sarjoista, joissa ehditään kunnolla paneutua juoneen ja hahmoihin, mutta tietenkin liika pitkittäminen on aina liikaa. Länsimaissa on aika takkuista ostaa koko sarja kun osia on siinä parhaimmillaan päälle 20 ja jokainen maksaa importtina päälle 20 euroa. Kannattaa tässäkin kuitenkin muistaa, ettei tämäkään ole mangan vika, Japanissa nämä "käyttösarjikset" eivät todellakaan maailmoja maksa. Käsittääkseni usein jopa vähemmän kuin yksi Aku Ankka -taskari.

- Aura

Maksuton sähköposti aina käytössä http://luukku.com
Kuukausimaksuton MTV3 Internet-liittymä www.mtv3.fi/liittyma