Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] maksuaikadirektiivistä?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 27.02.2003 - 13:24:24

>tietoisia eu:n maksuaikadirektiivistä? laskut maksettava 30 pv aikana ja
>sen jälkeen saa kerätä viivästyskorkoa ihan automaattisesti (ei tarvitse
>lähettää muistutuslaskua). en tiedä miten se on suomen lainsäädäntöön
Käytännössä olen havainnut tämän olevan asiakaskohtaista. Hyville
asiakkaille voi joustaa maksuaikaa, vaikka laskussa se ei näkyisikään.
Suomessa lienee yleinen käytäntö 1-2 viikon maksuaika. Viivästyskorkoon on
joku lakisääteinen katto, joka tällä hetkellä lienee 11%:n kieppeillä. Se
on sitten eri asia miten noihin taas asiakaskohtaisesti suhtautuu.

>sovellettu (ois pitänyt, 8.8.2002 mennessä), tietääkö joku? lieneekö
>teillä viivästysongelmia laskujen tulouttamisessa?
Varmaan kaikilla on ollu =) Ellei ole, niihin kannattaa varautua, vaikka
toimisikin vain kotimaassa.

>ranskassa yleinen
>käytäntö on ollut 60 pv maksuaika... siinä pitää olla aika tukeva
>käsikassa että sen odotuksen kestää.
Juu, tämä eurooppalainen käytäntö on monelle finskille ollut varmaan
aikamoinen ylläri. Maksuaika vaikuttaa periatteessa hintaan myyjänkin
päässä, eli se ei ole saman tekevää kenen tilillä rahat makaavat. :-)

Reima Mäkinen