Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jenkkisarjakuvien myynti

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 03.12.2002 - 00:03:03

Lomalta palanneena kummeksun tätä keskustelua hetken.

Jalava:

Mitenkäs nyt näin? Kun minulla oli se kuva, että kustantajat ovat
nyreissään siitä, että mitään ei kannata kääntää kun ihmiset ehtivät lukea
jutut jo jenkkilehdistä englanniksi?!

Eiköhän tässä säädössä ole takana tarve tukea EU:n alueen kustantajia ja
tekijöitä. Ja meitäkin pienen kielialueen ihmisiä. Se on eri asia miten se
moisella säädöksellä onnistuu - vaikutteitakin tarvitaan. Mutta vissi on
se, että tällä hetkellä viihdetuotteista virtaa aika läjät massia rapakon
takaisille kustantajille (jotka painavat esim. Kiinassa). Viihdeteollisuus
on ISO teollisuus.

Jos vaikkapa brittikustantamo tuottaisi matskun meille englanniksi, niin
silloin tilanne olisi toinen, enemmän kotiin päin. Työllistäisi osv. Eikä
sitä paitsi ne Vizin hinnatkaan minusta ole kovin reiluja. Niissä on
ainakin puolet aivan hottoa.
Puhun nyt ihan käytännön ymmyrkäisellä suulla hankittuani juuri kassillisen
mangapokkareita 5 ja 10 eurolla Frankfurtin aerokenältä. Viisi egeä on
helposti varaa pistää kokeeksi vähän hasardimpaankin 150-220 sivuiseen
juttuun. Puhumattakaan kymmenosaisten kirjasarjojen hankkimisesta... Vizin
hinnoilla :-[ Niin, ja se kustantja on Carlsen Comics. Toihan meillekin
Egmont Hämistä ja Periditionin tietä sillee huokeesti. Mikä vika
tälläisessa toiminnassa on häh!? Miten niin jenkkiversiot on alkuperäisiä.
Niitähän luetaankin hemputti väärin perin!???

Kustantamiseen liittyy lisäksi myös kysymys levityksestä. Ajatelkaapas jos
niitä mangapokkareita ym. olisi saatavissa yhtä helposti kuin akun taskareita?

Vesa K.
>Nyt pitää pistää EU maksamaan. 10 Miljoonaa euroa välittömästi suomalaiselle
>sarjakuvakustantamiselle tai muuten haastetaan koko Brysseli tuomioistuimeen
>vastaamaan sananvapauden radikaalista leikkaamisesta.

Juuri näin. Esim. Akun levikki todistaa myös siitä, että kyllä täällä
(tämänkin kokoisessa maapläntissä) on olemassa sarjakuvan massamarkkina.
Sarjakuvakapitalistit yhtykää! (En siis kannusta Myrkky -tyyppiseen
aktiviteettiin, vaan taloudelliseen ponnistukseen)
Juba kävi muuten pari viikkoa sitten Lahdessa Sarjakuvaseminaarissa
puhumassa. Se mies jo lupasi perustaa suomalaista sarjakuvaa julkaisevan
lehden, kunhan saa kasattua tarpeeksi hilloa.

Reima